Totalt utskälld av granne

Nja det är en sanning med modifikation... ;) Ja tex makadam 8-16 kan bli bra packat om man kör mycket och med tyngre maskiner på det, tex på en bondgård kan det vara ett toppen underlag som släpper igenom väta men bär tunga redskap. Men på en lite väg där det går lite trafik och mestadels personbilar så tar det väldigt lång tid innan det packar ihop sig och största delen kommer att hamna i diket.

Jag skulle i TS fall gå tillbaka till vägföreningen och ta upp diskussionen om salt igen, förklara för hästägaren att det inte är något större problem sommartid och förhoppningsvis få igenom det.

Man kan salta väldigt lokalt också för de som önskar.
 
@Snurrfian Vet inte benämningen på det jag har men det är stora, ojämna stenar; 3-5 cm sisådär. Ingen sand/smågrus. Jag lessnade totalt på att det alltid stod ett moln runt bilen hela vägen in och la på ett rejält lager. Vägen är bara för mitt hus, även om det kommer en och annan leverans med lastbil/hjullastare emellanåt. Och visst tog det lite tid för det att packa ihop sig - men jag har heller inte behövt fylla på. Jag är tvärnöjd.
 
@Snurrfian Vet inte benämningen på det jag har men det är stora, ojämna stenar; 3-5 cm sisådär. Ingen sand/smågrus. Jag lessnade totalt på att det alltid stod ett moln runt bilen hela vägen in och la på ett rejält lager. Vägen är bara för mitt hus, även om det kommer en och annan leverans med lastbil/hjullastare emellanåt. Och visst tog det lite tid för det att packa ihop sig - men jag har heller inte behövt fylla på. Jag är tvärnöjd.

Jag är väldigt nyfiken på vad du har beställt då... Grov makadam ligger på 30-70 mm, men det vill man inte köra på för då är det risk för däckskador... Jag skulle gissa att du har lagt på antingen makadam 8-16 eller makadam 16-25 eller vilka exakta fraktioner just det företag som levererade till dig hade. Man pratar mm och visst kan stenarna på en ledd vara större men de går inom galler med rutor som då i tex makadam 8-16 är 16*16 mm, i nästa sikt sitter ett galler som är 8*8 mm så det som är mindre än 8 mm går ut på ett eget band.
Så att det övervägande skulle vara stenar som är 30-50 mm utan något stenmjöl/grus låter lite konstigt och absolut inget jag skulle rekommendera till våra kunder. Vi grusar många många mil grusväg varje år, och de enda ställen vi använder grov makadam till vägen är på skogsvägar där de tar ut timmer för det är det enda som kan få det att bära lite när det är helt sönderkört, men då läggs det ett lager 0-50 över sen just för att få bindningen, annars försvinner det bort i kanterna.
 
de enda ställen vi använder grov makadam till vägen är på skogsvägar där de tar ut timmer
Jag har alltså en timmerväg. :D Det är nog grov makadam, då. Vet att grusfirman sa att jag skulle köra i samma spår hela tiden; för att det skulle sätta sig fortare, antar jag. En och annan sten smet åt sidan i början, men sen blev det toppen. Och dammfritt, ffa. :up:
 
Jag har alltså en timmerväg. :D Det är nog grov makadam, då. Vet att grusfirman sa att jag skulle köra i samma spår hela tiden; för att det skulle sätta sig fortare, antar jag. En och annan sten smet åt sidan i början, men sen blev det toppen. Och dammfritt, ffa. :up:
Eh nej jag tror inte vi pratar om samma sak... Jag pratar skogsvägar där det är så mycket lera att man kör fast, lastbilen backar och tippar bakåt för den finns ingen möjlighet att köra ut som vanligt... Jag tror inte att din väg var i så dåligt skick... Men det spelar ingen roll, i ts fall tror jag inte att det är något som grannarna skulle gå med på, om man inte vill salta pga hästarna så har jag svårt att tro att man vill ha stor sten och rida över...
 
Försvarar inte grannens uppträdande på något sätt (i synnerhet inte personangrepp) MEN jag hörde någonstans att vägar, jakt och fruntimmer var i nämnd ordning de vanligaste anledningarna till gräl på landet. Det ÄR känsligt med vägar eftersom det kostar mycket pengar att hålla dem i ordning, kanske känner sig grannen överkörd när förslaget med vägsalt röstades ner? Om TS är lite smidig så stöttar hon grannen lite extra i vägsaltdiskussionen nästa gång ;)
 
Försvarar inte grannens uppträdande på något sätt (i synnerhet inte personangrepp) MEN jag hörde någonstans att vägar, jakt och fruntimmer var i nämnd ordning de vanligaste anledningarna till gräl på landet. Det ÄR känsligt med vägar eftersom det kostar mycket pengar att hålla dem i ordning, kanske känner sig grannen överkörd när förslaget med vägsalt röstades ner? Om TS är lite smidig så stöttar hon grannen lite extra i vägsaltdiskussionen nästa gång ;)
Smidig? Nja, är det någon som behöver olja i det sociala maskineriet så är det grannen. Det är helt oacceptabelt att behandla vuxna människor på det sättet.
 
@mandalaki

Det bästa sättet att hantera koleriska människor är att vara lugn och vänlig. När det inte får igång det gräl de har gått och laddat för brukar luften liksom gå ur dem alldeles.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 719
Senast: Rie
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 004
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 639
Senast: alazzi
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 761
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp