Totalt utskälld av granne

@mandalaki

Det bästa sättet att hantera koleriska människor är att vara lugn och vänlig. När det inte får igång det gräl de har gått och laddat för brukar luften liksom gå ur dem alldeles.
Det beror på vad det är som triggar dem och vad de har för erfarenheter av konflikter och aggressioner. Jag bodde en gång i tiden vid en sjö med ett fåtal hus som grannar. Närmaste grannen hade en liten hund som jämt och ständigt skällde, dessutom sprang in på min tomt och gläfste mot min hund.

När min hund ibland skällde tillbaka började grannen svära och skrika att "den stora besten" skulle vara i koppel (sprang aldrig utanför tomten) och att nyinflyttade borde lära sig lite hyfs och respekt. När den lilla hunden smet in på tomten kunde inte min hålla emot utan gick till attack och då kom en svada av otrevligheter och gapande. Jag ropade "Nu får det vara nog" och gick över grusvägen och in på hans tomt. Han försvann in i huset, jag stegade efter och blev mött i dörren av hans fru.

Bad att få tala med mannen men hon ville inte släppa förbi mig. Istället bad hon om ursäkt för hans beteende och sa att han hade lite "problem med nerverna" (när jag var liten kunde det betyda allt från att vara ledsen till att vara i en psykos). Jag var ordentligt förbannad och berättade vad jag tyckte med höjd röst, allt medan karln satt och gömde sig inne i huset. Efter det hörde jag inte ett ljud därifrån och deras hund satt i lina vid ett träd, när vi möttes på grusvägen lyfte han handen till ett stillsamt hej men mötte aldrig min blick.

Man ska inte underskatta aggressivt beteende, svårigheten är att ha rätt tajming och flöde :)
 
Sorry for tradkapet TS
@Snurrfian I sodra USA, dar man ofta har tropiska regnovader, har man ofta "stone dust" om man har lerig mark. Det blir kompact som cement och dammar inte alls nar det ar nerkort. Finns det i Sverige ... eller klarar det kanske inte kylan har uppe i norden?
 
Haha, jag uppskattar sidospåret som skett :D! Det får mig att fnissa, och lite skratt löser många känslorknutar ;)!

Liten uppdatering: Min man fick både hämta posten och köra upp till vårt hus utan att bli attackerad idag ;) :D! Själv sitter jag i en stuga tre timmar bort och kommer inte hem förens på söndag, så då får vi se hur det går för mig (galghumor är bra har jag hört :p )
 
Haha, jag uppskattar sidospåret som skett :D! Det får mig att fnissa, och lite skratt löser många känslorknutar ;)!

Liten uppdatering: Min man fick både hämta posten och köra upp till vårt hus utan att bli attackerad idag ;) :D! Själv sitter jag i en stuga tre timmar bort och kommer inte hem förens på söndag, så då får vi se hur det går för mig (galghumor är bra har jag hört :p )
Dra järnet förbi och avsluta med en bredsladd! :sneaky: :laugh:
 
Idioter till grannar finns tyvärr överallt. Han som jagade hästekipage med fyrhjuling och kom ner på vår gård och hotade med stryk för att vi red på byvägen är död nu, men det har flyttat in andra med agressionsproblem istället. Tyvärr ett inslag man får lära sig hantera på landet:(

Förövrigt tycker inte jag att det är ts problem att lösa grannens upplevda vägdamm - utan grannens eget.
 
Sorry for tradkapet TS
@Snurrfian I sodra USA, dar man ofta har tropiska regnovader, har man ofta "stone dust" om man har lerig mark. Det blir kompact som cement och dammar inte alls nar det ar nerkort. Finns det i Sverige ... eller klarar det kanske inte kylan har uppe i norden?
Stenmjöl heter det på svenska! ;) Det är super men kräver vattning och tillkörning för att bli riktigt bra! Vi hade länge själva på våran gård, men i ett anfall att snygga till inför en jämn födelsedag så la vi på makadam 4-8. Visserligen snyggt just då, men det växer i eländet och det far ut i kanten av gräset. ;) Så jag önskar mig stenmjöl igen men skomakarens barn du vet... ;)
 
Eh nej jag tror inte vi pratar om samma sak... Jag pratar skogsvägar där det är så mycket lera att man kör fast, lastbilen backar och tippar bakåt för den finns ingen möjlighet att köra ut som vanligt... Jag tror inte att din väg var i så dåligt skick... Men det spelar ingen roll, i ts fall tror jag inte att det är något som grannarna skulle gå med på, om man inte vill salta pga hästarna så har jag svårt att tro att man vill ha stor sten och rida över...

Är böjd att hålla med, vår bonde jag arrenderade av tidigare la sånt fyll på traktorvägen åt oss eftersom det blev så lerigt, vi körde med traktorn varje dag ett par vändor till och från stall (sparade 6km enkel väg på att köra traktorväg vs bilväg) men inte tusan blev det gåvänligt, man slog ju halvt ihjäl sig på de stora som låg löst ovanpå, för vi fick inget 0-50 ovanpå... Så har svårt att änka mig att Sleepy har sånt på sin väg och fått det till fast och bra underlag.... För vårt blev inte spec mycket bättre efter 5 år heller....
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 719
Senast: Rie
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 004
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 639
Senast: alazzi
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 759
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp