Jag blir lite osäker, när jag frågade om det var ok att jag kom som vuxen på märkestagning med min D-ponny, så fick jag till svar att det var ok, men då skulle jag bara få märket för ponny.
 
Jo men om du tänkt starta på ponnytävlingar så får du bara för ponny, vill du sedan starta ponny på hästtävling måste du ta för häst.. eller en del av det iallafall. Ridprovet tror jag.. Men det borde vara så att om du tar för häst direkt så borde du kunna få rida ponny på det oxå.. kan jag tycka?
 
Hm... Så egentligen skulle jag låna en häst för själva ridprovet?

Antar att ponny gör provet på 70 cm medan stor häst gör på 90 cm? Får nog se hur det känns efter några dagar på lägret, svårt att bara sätta sig på en ny häst och hoppa...
 
Hm... Så egentligen skulle jag låna en häst för själva ridprovet?

Antar att ponny gör provet på 70 cm medan stor häst gör på 90 cm? Får nog se hur det känns efter några dagar på lägret, svårt att bara sätta sig på en ny häst och hoppa...
Nu tänker jag vara lite tråkig. ;)

Min rekommendation är att du tar provet på den häst du tänker tävla. Tänker du börja att tävla den som ponny, ta ett "ponnykort". Innan du tävlar den som häst så gissar jag att du ändå vill träna den på högre höjd och då kan du passa på att ta kortet för häst då.

De flesta träningar som arrangeras (åtminstone på "rimligt" avstånd från oss) är ändå för C-tränare (som får ställa ut kort). Det är ju också fler banor på gång, så vi kommer att få närmare till träningarna också! :)

* Nu för tiden är det bara ett ridprov och man kan tävla ponny på ett "hästkort", men inte häst på ett "ponnykort".

/Lady_S
 
Nje förr var man tvungen att ta ft-kortet för häst om du bara hade för ponny.

Då tror jag de gjorde fel för mig? Jag tog det på ponny, men som överårig. Ingen frågade ens vad det skulle gälla för. Nu minns jag inte om/vad det stod på det eftersom jag tappat bort det, men det gick fint att tävla häst på det strax efter så det borde vara utfärdat för häst då?

Men man måste alltså ta separat för ponny/häst nu OM man tar för ponny först? Men tar man för häst gäller det för båda?
 
@Lady_S Tycker inte du är tråkig. :) Snarare förståndig då jag tänker i likadana banor.

Jag vet ju inte ens om vi någonsin kommer hoppa mer än P70, så jag gör gärna om provet ifall det behövs om några år.
 
Då tror jag de gjorde fel för mig? Jag tog det på ponny, men som överårig. Ingen frågade ens vad det skulle gälla för. Nu minns jag inte om/vad det stod på det eftersom jag tappat bort det, men det gick fint att tävla häst på det strax efter så det borde vara utfärdat för häst då?

Men man måste alltså ta separat för ponny/häst nu OM man tar för ponny först? Men tar man för häst gäller det för båda?

Du kanske fick för häst?
 
du kanske hade en väldigt storhäst lik ponny ;).

Det var förvisso en D-ponny, stor D och jag var överårig som sagt. Men då borde de ju ha frågat kan man tycka, men ingen frågade - och jag visste ju inte det var skillnad. Utan jag fick mig gröna kort och var glad för det. Och det funkade att tävla häst på.

Men bra att veta tills jag ska ta om det, att det behöver tas om om jag tar det på ponny igen.
 

Liknande trådar

Tävling Nu går det att lämna förslag till nästa TR...
Svar
15
· Visningar
1 611
Senast: Ise
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 468
Senast: Sootie
·
Katthälsa Min 16 åriga katt fick konstaterad Hypertyreos sommaren 2019 då han åt av sin päls på magen rejält och var stressad varför vi sökte...
Svar
2
· Visningar
622
Senast: NeaM
·
Dressyr Har bukefalisterna några förslag på förändringar i TR till 2019? http://www.ridsport.se/Tavling/Nyheter/2017/04-06/NukanDUpaverkaTR2019/
2 3
Svar
56
· Visningar
4 912
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp