Tråd för unghästar födda 2008! =)

Isabelle L

Trådstartare
Hej!

Tänkte vi kunde ha en tråd för våra unghästar som är födda 2008 :). Vad har ni för unghästar och vad har ni för planer för dom?? :)

Har ni börjat hantera och träna lite på nåt?
Hur har ni tänkt att lägga upp utbildningen och vad står på schemat i vinter? :laugh:

Kan vara kul med en tråd som tipsar om lite ideer och ger lite peppning :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Jag börjar väl då :laugh:

Vi har två åringar hemma på gården. En welshcob som är min mammas och så Legend som är min och det är honom jag kommer att presentera! :)

Legend är korsning welsh/quarter. Hans mamma är en c-ponny och pappan är ca 154 cm. Jag tror (och hoppas) att han kommer att hamna på ca 148 cm.

Pappan är quartern Wanna Have Look (numera valack) och han i sin tur är efter Bad Like I Wanna Be :laugh: På mammans sida till Wanna Have Look så finns Cat Man Dooley och Sidehill (är det någon som kan nåt om hans stam får ni jättegärna skriva och berätta!)

Legend är hingst och han kommer att få vara hingst i minst 1år till. Vi hoppas på att han skall bli så bra -både i kroppen och huvudet- att vi kan behålla honom som hingst och isf kommer han även att få betäcka våra ston här hemma :laugh: Tanken är att han, tillsammans med min 3-åriga quarter, ska bli min tävlingshäst. :laugh:

Jag har precis börjat med western och har tidigare tävlat mycket dressyr och även lite hoppning så Legend kommer att tävlas i alla grenar (dres, hopp, west). Inom western så blir det nog mest reining men vi kommer att prova på dom flesta grenarna förutom fartgrenar ;)

Vi köpte Legend i jan -09 och sedan dess har han utvecklats otroligt mycket!
Än så länge har det mest varit vardaglig hantering. Vi har börjat lastträna lite smått och det går jättebra! Nu till hösten ska jag påbörja hans utbildning lite mera. Planerna innan årsskiftet är att lastningen ska sitta, han ska gå som handhäst, börja flyttas lite för tryck och även longeras lite grann. :laugh:
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Och nu kommer en bildbombning! :laugh:

Legend bara några månader. oktober -08. Detta var oxå annonsbilden!

29308230.jpg


Legend december -08 hos uppfödarna.

29308221.jpg


Legend precis när vi fått hem honom. jan -09. Inte mycket för världen!

29308251.jpg


Han var både fökyld, hade mask och framförallt löss när han kom. Och lite för tunn för mitt tycke :grin:
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Bildbombning fortsätter!

Här kommer 2 bilder på Legend efter avmaskning, massor av mat och avlusning, var tvugna att kapa all man oxå, lössen gick inte att få bort! Mars -09

29308242.jpg


29308240.jpg


Äntligen sommarbete!! Juli -09 Han har växt till sig väldigt bra på bara några månader :love:

29308258.jpg


29308250.jpg


29308243.jpg
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Är det samma häst på bilderna???!!!! vilken skillnad!!!

Själv har jag ett ettårigt quartetsto som heter April Zip n Skip. Jag var med i halter med henne på April show. (första bilden) Och har nu även börjar träna longe line med henne. (bild 2) Bilden är från en longe line clinic hos Wrangler.
I vinter ska jag nog börjar ha nått på ryggen på henne, typ longergjord och även kanske ha bett i munnen på henne när vi är ute och går promenader. jag grejjar med henne ungefär en gång i veckan. Det tycker jag är lagom, då de inte hinner glömma av vad dom lärt sig men endå ha tiden där imellan av vara unghäst på.


27048184.jpg


29145934.jpg
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Tack!:bow:

Låt oss få se lite bilder på din skönhet med nu då??!!! :)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Fnissar åt min varje gång jag ställer henne på stallgången.

Liiiiiiiiite bakhög kanske??? Bara 150 cm på rumpan och ca 142 fram...:rofl: Sen tog jag även en bild med min skruttiga mobilkamera och de gjorde ju henne inte snyggare :rofl: jaja... hon växer nog o blir en riktig skönhet sen så alla får passa sig på tävlingsbanorna :angel: (biter mig i tungan):angel:

 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Ja det blir ju samma bilder här som i bildtråden då... men det kan ju vara lite kul och se hur dom utvecklas!

Så här såg hon ut i april på sin första tävling:

version-926627370e158cc8ca47b2b242a34033


Finns fler bilder från dess i detta blogginlägget


Härom dagen:



Fler bilder


Däremellan har hon bara fått gå på bete och vara häst.
Nu ska longe linen finslipas och musklerna defineras lite inför tävling i oktober. Innan vi tävlade i april var hon longe line tränad ca 20 gr.


I övrigt har vi börjat öva på galoppombytena, piruetter och sidvärts. Uppsuttet på stång givetvis!


...skoja bara.

Vi får se hur vintern fortskrider och vad jag gör med henne, det är hennes utveckling som avgör det.
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Japp, det är samma häst :laugh: Är glad att jag tog en chansning och köpte honom men det har krävts en del behandling på honom i våras. Inte bra för plånboken :o

Jag har inte mätt honom men det måste jag ta och göra :) Hade oxå tänkt att ha nått på ryggen i vinter. Tömköra lite och ha sadel på på våren :laugh: Får se om jag kanske sitter på honom lite innan betet, beror på hur kaxig han blir och hur han ser ut i kroppen. Kommer dock inte rida innan betet utan bara sitta ;)

Ni får skriva lite mer om era hästar! :):banana: Stam, planer för framtiden osv :idea:
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Kickis: Va lugn och trevlig din häst ser ut! :laugh: Kommer hon från wrangler eller vart har du köpt henne? Egen uppfödning? =)

Linnzan: Vilken härlig rumpa! Mer bilder :bump:

Wrangler: Snygg häst! Skönt att höra att det är någon mer som tränar 1-åringen på stång! Mina byten börjar oxå sitta nu! Det ska börjas i tid ;-) :-)
 
Senast ändrad:
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Då stoppar jag in min här också då! =)

Som bebis:
20513271.jpg


På Nedpoint i väntan på att resa till Sverige, inte så himla vacker då kanske..
24279095.jpg


Första tävlingen, i April:
greva_april_017.jpg

greva_april_022.jpg


Och så en dåligt mobilbild från slutet av Juli:
dsc00593l.jpg


:)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Kickis: Va lugn och trevlig din häst ser ut! :laugh: Kommer hon från wrangler eller vart har du köpt henne? Egen uppfödning? =)



Ja, hon är jätte lugn, för de mesta i vart fall..
Det är min egna uppfödning. Hennes pappa Skip the bar king var oxå min egna uppfödning som fick "ha lite roligt" en gång innan han blev valack, tillsammans med mitt sto Zippos donna pine. Var väl inte så säker på om de skulle bli en så bra avkomma, men jag hade tur för hon ärvde sin mammas hjärna och pappas kropp. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

hmm.... vaför känner jag igen namnet skip the bar king?????? Kan du visa en bild??
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

hmm.... vaför känner jag igen namnet skip the bar king?????? Kan du visa en bild??

Humm.. var du på tävligen (nån klubbtävling) här om veckan, där uppe i norr..??? han var med där och tävlade i vart fall.. i trail och reining..

26592553.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Bildbombning fortsätter!

Här kommer 2 bilder på Legend efter avmaskning, massor av mat och avlusning, var tvugna att kapa all man oxå, lössen gick inte att få bort! Mars -09

29308242.jpg


29308240.jpg


Äntligen sommarbete!! Juli -09 Han har växt till sig väldigt bra på bara några månader :love:

29308258.jpg


29308250.jpg


29308243.jpg
Vilken enorm skillnad, ser jättefin ut nu :love:
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

hmm... jag var ju inte de.. känner igen de från förr... har den stått i träning hos någon?? (har ju bott i Götene) Kanske bara liknar något annat namn??? Många hästar har susat förbi... men vissa namn fasnar men man kan inte plasera dom iaf...
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Jag har ju skrivit om han en hel del här, då när jag hade honom. Och så var vi ute och tävlade en del i halter osv. Jag bor ju utanför Skara.:) Men just nu så står han i träning hos nån LL i kalix.
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Kanske jag sett er där nere.. man vet aldrig ..

LL är min hovslagare ;) ingen annan hovslagare petar i mina pållars fötter.. han e kanon på o sko :)
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 908
Senast: Valle
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 062
Senast: nullo-modo
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 076
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp