Bukefalos 28 år!

Tråd för unghästar födda 2008! =)

Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

vad fin han är!!!! sneglar på kortet på min o suckar haha!!!!
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Sheerona: Tack! :laugh: Jag ska lägga in en bild från i veckan, han är ännu finare nu när både han och manen ;) har växt lite till:D

Alla: Vad har ni gjort med unghästarna och vad ska ni pyssla med i höst?
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Har en quartervalack som jag undrar lite över hur hög han kan tänkas bli. Vilken mankhöjd har era åringar? Det är alltid kul att spekulera och jag vet att det är många faktorer som avgör, men det är kul att jämföra lite. Även höjdmått på baken om ni har. Ska ta kort och lägga in på honom.:banana:
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Igår fick Legend träna lite i paddocken. Vi övade på att flytta fram och bakdel. Rygga och gå fram och stanna för whoa. Han skötte sig jättebra! Har oxå byggt upp 2 höga hinder med smal mellanrum som vi går igenom för att förbereda inför lastträningen i veckan. Tanken är att jag ska kunna skicka in honom så han går igenom hindrerna själv och sen likadant med transporten. Vi gör mest så för att träna kommandona som skall användas vid lastning :D

Har fått börja putta på mera mat oxå nu när gräset inte har någon näring.

Vad ger ni för mat till era unghästar?
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Har en quartervalack som jag undrar lite över hur hög han kan tänkas bli. Vilken mankhöjd har era åringar? Det är alltid kul att spekulera och jag vet att det är många faktorer som avgör, men det är kul att jämföra lite. Även höjdmått på baken om ni har. Ska ta kort och lägga in på honom.:banana:

Min mättes igår och är 156,5 fram och 157,5 bak!
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Wow :eek: Hur hög räknar du att din häst blir, när han redan som 1-åring är så hög? Min lilla plutt är ca 138,5 manke och ca 139,5 bak. Fler som har några mått? Jag räknar med att han kommer att bli strax över 1,50. Vad tror ni om det?
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Wow :eek: Hur hög räknar du att din häst blir, när han redan som 1-åring är så hög? Min lilla plutt är ca 138,5 manke och ca 139,5 bak. Fler som har några mått? Jag räknar med att han kommer att bli strax över 1,50. Vad tror ni om det?

Jag har absolut ingen aning, alla berättar om olika sätt att ta reda på hur stora de kommer att bli ungefär men jag förstår aldrig:angel: ´
Jag vill helst inte att han ska bli större än 159-162, det tycker jag är lagom.
Men det ser väldigt lustigt ut när han står brevid mitt biffiga sto på 160, och han är nästan lika stor men tanig och gänglig som en liten räka.
Måste ta en bild på det!

Det här är min första 'från början' häst, så jag har inget att jämföra med så det vore kul om folk som fött upp lite hästar delar med sig av sina erfarenheter!:)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Hejsan!

I månadsskiftet får vi hem vår nya bebis, en hingst, Suspisious Minds, som är tänkt att bli runt 152cm någonting.

Han är lastad, hanterad, verkad, men inte så mycket mer.

Min första quarter och är även nybörjare på western (han kommer bli en allroundhäst, hopp, dressyr, westerngrenar och eventuellt inkörd om vi hinner, men det är planen ;) )

Ser fram emot att få många bra tips här på buke :)

Kram från oss

 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Vad har ni för unghästar och vad har ni för planer för dom?? :)

Har ni börjat hantera och träna lite på nåt?
Hur har ni tänkt att lägga upp utbildningen och vad står på schemat i vinter? :laugh:

Jag har en Haflingerhingst som utöver körning även ska tränas/tävlas i western (reining).

Han är under sommaren visad på utställning och premiering. Van vid bett och att gå ut på promenader själv, har åkt transport ett tiotal gånger.
under hösten skall han börja tömköras och markarbetas.
Dyker det upp nån lämplig kurs i löshoppning, tömkörning eller horsemanship skall vi delta i det!:)

September%20317.jpg

September%20345.jpg
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Har en quartervalack som jag undrar lite över hur hög han kan tänkas bli. Vilken mankhöjd har era åringar? Det är alltid kul att spekulera och jag vet att det är många faktorer som avgör, men det är kul att jämföra lite. Även höjdmått på baken om ni har. Ska ta kort och lägga in på honom.:banana:

Min dam är ca 142 fram o 150 bak:o
Hon ser inte bara lite kul ut just nu.... Baken är nästan i samma höjd som hennes mamma..

Lite fler svar på frågor i tråden...

När de gäler maten så har min stått inne på natten o ätit hö o ute gräs till för några veckor sen då vi körde in en bal til dom.
Morgon
6 dl korn
6 dl havre
3 dl (mått på torr betfor) Betfor

samma till kvällen + mineraler

Kommer lägga på Marstall Havrefri musli när de går från stor hagarna till vinterhagarna.

I vinter kommer jag släpa med henne på lite skogsturer när jag lika knallar på med sonen o hans ponny.
Sen kommer jag tömmköra vilket vi redan testat under våren. Sen blir de lite longering och jobba vidare från de. Sadel blir de någon gång i vår.
Sätta mig upp räknar jag med mot jul 2011 beroende på hur hon växt.
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Hej! Kul med någon mer som kommer att utbilda sin häst i både dressyr, hopp och western :laugh:
Ska ev oxå köra in Legend, men det har jag aldrig gjort innan så då får jag ta lite hjälp. Grannen här har kurser i inkörning så det hoppar vi nog på :D

Bilden syns inte förresten...
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

golden_tinka: Vilken söting du har! :) Har du andra du tävlar körning med eller? När har du tänkt att köra in? :)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Legend har varit inne på natten i tre veckor nu. Han får hö på kvällen och så får han kraft på morgon och kväll.

Nu står han på kraft groov 90. 1 liter/dag och lite betfor. Höt dom får har väldigt mycket protein i sig så än så länge räcker detta. I oktober nu går vi över till hösilage på alla hästarna :)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Jag fattar inte hur man får in bilderna :P Inte så bra på sånt här :P
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Vad för övningar förväntas en åring klara av nu till hösten?
Har aldrig börjat från scratch med någon pålle förut...
Tips? :D
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Hej! Du får lägga upp bilderna på pixbox eller någon annan sida och sedan kopierar du in länken (under bildens egenskaper hittar du den när du högerklickar på bilden). Tryck på infoga bild och lägg in uppgifterna där =)

Jag vill att min unghäst skall gå undan för tryck, flytta fram och bakdel, backa och stanna på komando nu i höst. Vi ska träna lastning och jag kommer att börja longera honom korta stunder.
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Se om jag förstår med bilden :P

9333_161611451627_737506627_4057797_3339899_n.jpg
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: hamilton1
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 739
Senast: Valle
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 241
Senast: nullo-modo
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 301
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp