Bukefalos 28 år!

Tråd för unghästar födda 2008! =)

Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Hej!

Jag har ett Morgansto född 08 som ska bli western (främst reining men vi kommer prova flera grenar) och dressyrhäst! Det har ju blivit många frågor i tråden men jag kan göra en liten presentation. Georgia är min första häst och jag fick hem henne i årsskiftet. Vi har gått promenader, hon har haft bett i munnen, hon flyttar undan för tryck och är följsam när man leder henne. I sommras var vi på riksutställning vilket innbar transport och efter ett par dagars träning gick hon in fint i transporten. Hon går fortfarande ute på nätterna men stödfodras med betfor och havre. I höst ska vi fortsätta med promenader, löshoppa och fortsätta trail-in-hand träningen som vi har börjat nosa på. Hon tas in i stallet och fodras och borstas av varje dag, men promenader mm blir det bara 1-2 ggr/vecka. Just det - hon är 149 cm i manken och 153 över rumpan nu, hoppas hon landar på lite drygt 160! Men visst är det fantastiskt att få följa och forma en unghäst! :bump:
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Jag har ett paintsto född 08. Jag fick hem henne i slutet på juni. Vi började med den vardagliga hanteringen som ett sätt att lära känna varandra på. Sen har jag utökat det till att duschas, promeneras med och utan sällskap och lastträning. Vi var på halter o longelinekurs hos Anna Eriksson. Det var otroligt roligt och lärorikt. Jag som aldrig har ställt i halter och longeline är som jag förstår ganska nytt i sverige. Anna gick igenom allt från träning till tävlingsregler. Gäller bara för mig att komma ihåg nu :). Marängen som hon kallas har varit "lätt" att ha att göra med och tycker om att lära sig saker. Sen har hon sina idéer emellan åt som de flesta bebisar har.
Jag har inte mätt henne så hennes mått vet jag inte men stor skillnad på fram o bak är det!
Jätte bra tråd för övrigt. Man får lite tips om fortsättningen
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Nedräkning nu :)
Får hem min lille kille på onsdag :banana:

Har ni era uppstallade eller går de ute dygnet runt? Bara nyfiken..
Jag skulle gärna ha min ute, men har inge sällis, så han får snällt gå in med de andra... :)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Legend är inne på natten. Jag gillar inte riktigt lösdrift... Men han har varit ute dygnet runt i somras :) Tycker att det är bättre att ta in unghästarna varje natt för det blir automatiskt mycket mer hantering :laugh:

Jag skulle oxå vilja åka på lite träningar för hand med honom men har inte sett några häromkring. Vart har ni andra varit på träningar???
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Vad spännande att få hem en ny unghäst! :banana: Min går ännu så länge ute på nätterna för vi har så otroligt fint väder men hon ska komma in på nätterna när vädret blir sämre. lösdrift provade vi ett tag men det trivdes pålle inte alls med! (och inte jag heller...)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Jag har inte varit på några träningar men vi var på rasföreningens rikstävlingar i somras vilket kändes som väldigt nyttig miljöträning. Däremot skulle jag gärna också komma iväg på lite träningar under hösten, det hade varit kanon!
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Jag hoppar också in i tråden med min Unghäst född -08.
Han är korsning Halvblod / Quarter. För jag ville göra en hopphäst, med Quarter-mammans psyke. Men han blev en kopia av sin mamma. Så han blir nog min Westernhäst. Älskade lilla "Elliot":love:.
Han heter egentligen Lord Loxley LT. Nu går han ännu på hingstbete nära Nynäshamn. Men snart hämtar jag hem honom och påbörjar träningen.
Han är kastrerad för han var en ganska tuff hingstunge. Han är last-tränad, trafikvan och longerad. I vinter ska han vänjas vid bett, longergjord och tömköras. Lycka till med träningen, alla som har unghästar födda -08.
Det ska bli kul att följa den här tråden.:rofl:
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Kul med lite med quarterkorsningar :laugh: Verkar ju som det är rätt många som ska ha sina hästar till både wester och engelsk ridning vilket ju gör tråden ännu mer spännande :banana: Då finns det ju oändligt mycket som man vill lära in och träna dom inför :) Hur många är det som har tänkt att åka på löshoppning till våren med hästarna? Jag hade ev tänkt att åka med Legend. Mest för att det är så himla bra social träning men oxå för dom brukar tycka att det är väldigt roligt :)

Här har vi oxå haft jättevarmt väder (fram till idag :grin:) men det har "tyvärr" gjort att gräset fått sig en ny växtperiod så det är massor av hästar som fått fång häromkring. Vi har väldigt stora fina beteshagar så det har gjort att vi betet blivit FÖR bra och hästarna började bli svullna i benen. Så nu går dom i småhagar som vi utökar lite varje dag och så får dom hö istället. Tråkigt att man inte kan ha dom ute som man vill och väldigt konstigt att det blivit så mycket protein i gräset i sptember så att tom stora hästar som är vana vid kraftigt bete har fått fång....
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Hoppar in här jag med då !
Jag har en liten kille ( hingst)som precis fyllt ett år nu .(sent född)
Han är ca 140cm hög nu .
Han går på bete ännu .
Har två unghingstar o dom växer superfint , behöver inte en massa kraftfoder .
Har aldrig använt det heller .Enda tillskottet är vitaminer o mineraler .
Han ska fortsätta gå på lösdrift sedan med .
Hna kan gå undan för tryck , har haft sadel o träns på sej utan att bry sej .
Gå över o under plast .
Kan stå uppbunden utan problem .
Det jag ska träna under hösten är tömmkörning i grimma .

Här kommer bildbomben :rofl:
mor-och-son_17070472.jpg
NYFÖDD

img_0480_17342236.jpg
Några dagar gammal.

img_0558_18049715.jpg
2 veckor.

dsc00261_24541411.jpg
3½ månad.

img_1273_30756138.jpg
Ca 7 månader.

img_2680_52558605.jpg
11 månader gammal.
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Åh vad kul med en haningebo :) Var står du? Kanske kan få lite tips om träningar här runtikring :)
Mitt stall ligger vid Österhanineg kyrka och jag bor i STav, Tungelsta :)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Vilken goding :) vad du hunnit med då :)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Jag säger det samma. Kul med en Haninge-bo!
Jag har hästarna hemma, på Gudö, nära Modevillan.
1 Quarter, 1 1-årig Quarterkorsning och ett 1-årigt SWB-sto.
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Äntligen!
Nu är han hemma, min Suspisious Minds, alias "Tjabo"

Allt har gått bra och vi släppte ihop honom med mammas fjording, 4årig valack, och de fann varandra direkt, så när fjordingen skulle ut och ridas sprängde Tjabo duktigt hagen och ville med, ställde sig bredvid fjordingen och lät sig snällt ledas in i stallet...

Nu har jag reglat hagen och hoppas på annat resultat imorgon ;)

Annars så skulle han tjafsa lite när jag skulle ta av grimman, tog tag i det direkt, då han tyckte det var läskigt när man tog honom i nacken/öronen. Efter 5min av lugnande handrörelser, bestämda tag i grimman när han försökte resa sig och liknande så stod han som en sovande gammal märr med huvudet sänkt och lät mig praktiskt taget gräva i öronen och dra grimman på och av utan att han rörde en min, första slaget vunnet av människan :) 1-0 till mig:p

Nu blir det bara lära känna varandra och in/utsläpp i en vecka innan vi ger oss på något nytt :) Är iaf stolt över min fina kille :)
9333_167206796627_737506627_4135234_3104432_n.jpg
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Kul att det går bra! Söt är han oxå :) Var han själv kvar i hagen eller? Hade vi lämnat Legend själv så han nog hoppat över på nolltid :D:bump:
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Han var själv ihagen men två hästar på ena sidan i hagen bredvid och två hästar på andra sidan i hagen bredvid, så de tänkte att det går nog bra :P Men men, alla lär sig av sina misstag :)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

ja, precis :) allt var ju jättenytt och annorlunda och ens nya bästis va den ända han kände och han ska helt plötsligt försvinna ;) som dömt för att misslyckas :) Men som sagt, man lär sig av sina misstag :P
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Vad fin han ser ut! :) Min hade nog också sprängt staketen om hon hade blivit lämnad ensam i hagen, det kommer dröja länge innan jag törs prova det... Däremot håller hon på att tränas i att vara ensam i stallet och det går bättre och bättre. Jag har henne i ett litet stall med fn bara två hästar (där var fler när jag flyttade dit henne) och nu har stallägaren börjat sätta igång sin häst så vi har inte något annat väl än att träna henne i att vara ensam. Dock har jag inte lämnat henne, utan jag är alltid med henne i stallet när den andra hästen försvinner.

delvis kl

Hur gör alla ni här inne med era unghästar/åringar, låter ni dem stå helt ensamma i stallet, dvs utan tillsyn?
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
439
Senast: hamilton1
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 738
Senast: Valle
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 240
Senast: nullo-modo
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 301
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp