Tråd för unghästar födda 2008! =)

Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Ja, här är det mindre kul... Lucky har ev fång... Vi får se hur prognosen blir. Så trött på all skit nu så jag knappt vet vart jag ska ta vägen!
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Men nej va tråkigt!! :( :(
Håller tummarna att det inte har hunnit hända så mycket med honom ännu. :(

MittNyaJag va skönt! Hoppas nu att han kommer bli bra!

Vilken otur det verkar vara med unghästarna här! :(


cahs Grattis till första lektionen! :D



KL*


Nu i helgen var vi iväg på 2 dagars- clinic!
Åkte redan i fredags så hon hann landa lite innan det skulle komma igång på lördagen.

Kom hem med massor! Har haft hur roligt som helst och Roxie skötte sig otroligt bra och har tagit det med ganska stor ro att stå så mycket i box.
Gick ut med henne så hon fick beta och sträcka på sig imellanåt så det kanske hjälpte lite också.

Fick bla hjälp med hur jag ska rygga henne , vilket har varit ganska jobbigt. Ett steg går bra men i slowmotion och det har inte hänt något när jag sagt till henne på skarpen. Jag blir bara trött och hon flyttar sig bara som en snigel. ;)

Sen visade hon den sidan som jag har haft mest problem med nu den senaste tiden: när hon anser att hon är färdig och parkerar sig själv någonstans när jag rider. :cool:

Böja nacken har hon inga problem med när vi står stilla och har i stortsett aldrig haft, skritten har det gått ganska bra med men i traven blir hon så stark och vänder motsatt håll ist.


Jag fick som första uppdrag att banta henne. Jag vet ju att hon är för tjock men efter att ha fått olika åsikter från olika folk så har jag bara försökt aktivera henne mer.

Ska sätta igång så hon får röra sig mer och händer inget så får jag väl ha betesreducerare på.

Sen behöver jag lossa hennes fötter lite mer. Få henne mjukare i nacken när jag skrittar och travar. Och rida lite mer så hon förstår vad jag vill, inte vara så inaktiv i mitt säte. ;)
När hon växer fast i marken så skulle jag se till att flytta framdelen ett steg och sen släppa fram henne så hon fortsätter röra sig.

I helgen körde vi ett 2,5 timmars pass på lördagen och ett 3 timmars pass på söndagen, resten av tiden satt jag som åskådare och malde i mig information.
Jisses va trött jag var när vi kom hem sent i söndags!


Nu kom nog all uppdatering lite hackat här, hjärnan är inte riktigt vaken ännu. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Roxie campar! ;)

32618187.jpg



Och sen har hon nog växt en hel del.. :love:

32618188.jpg
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Nämen fy vad tråkigt! Sånt får ju bara inte hända :grin:

independent: Vad kul med clinic!
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Får väl hoppa in i denna tråd då vi hastigt och lustigy blev med en 3-årig arabvalack. Tyvärr gick han omkull i hagen dagen innan vi hämtade honom så han hade skrapat sig strax ovanför hoven. De som hade honom då lindade tyvärr honom alldeles för hårt så han svullnade upp och haltade. Såret blev bättre och hältan försvann, men så idag när vi var ut med våran tvååriga paint(som också är skadad, hovspricka)så hade han skrapat upp såret ännu mer...suck. Jag som hade planerat en liten ridtur i helgen. Så nu har vi två sjuklingar....kanske att det kan bli en liten skritt tur....
-08 an är i alla fall underbar i psyket. Precis insutten. Bild kommer.
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Jag sitter här och kollar runt på tränare i området, jag har fått blodad tand på detta och jag hoppas-hoppas att Lilla Ubbe kan följa med mig på min resa! Finns en ropingtränare 1-1,5h från mig och en clinic där är jag väldigt sugen på! När vet ni att unghästarna är redo för en större clinic (med eller utan boskap)?
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Man får känna efter! Texas har varit med på två helhelgsclinics under våren. Man får försöka anpassa sig och kanske stå över det där sista passet omman känner att man är nöjd. :)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Nu har ja har en barfotaverkare här.. häng mig inte... Det går åt rätt håll nu, fin form på fötterna! Nu får hon bli barfotahäst, ska införskaffa boots. Hon går ok i hagen men är öm på väg ännu. Inget mer bete för damen heller. Min gamling går barfota, henne har jag satt igång igen och hon är som en ångvält på alla underlag :) Med tid och tålamod, rätt träning och kost tar vi oss nog igenom detta!
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

*kl*

Vi har föst kor.

120 kor.

In i en fålla och sedan sorterat ut runt hundra av dem tills vi hade tjugo kvar i lämplig storlek.

Coolt. Förbannat coolt.

:D

Vi syns kanske lite dåligt, men med nosryggen framåt, på väg in i flocken.
223662_2330987390960_1138015559_32855579_404457_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Vi är också på G :)
Vi har varit på 2 dagars clinic förra helgen och han är verkligen cool, mycket galoppjobb och lugnjobb (han e lite het på gröten vår kille) Och han har verlkigen vuxit och blivit en häst under sommaren :D

Nu väntar kosseclinic i sept, john moore i okt och sedan en lång vintervila...
Han rids kanske 4dagar i veckan och promeneras eller vilar dagarna emellan och allt verkar gå bra :)

Det är inte förrens man jämför som man verkligen märker hur mkt han utvecklats :)

film i dec 2010 http://www.youtube.com/watch?v=LyzmOp7wa6c

mars 2011 http://www.youtube.com/watch?v=MAkeAhFuMsI

aug 2011 efter 2mån sommarvila http://www.youtube.com/watch?v=0Z92yoNnPEM

Och jag får äntligen rida en massa då bebisen ju kommit ut :D
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Härligt!!

Jag kommer härmed att hoppa ur tråden, kanske titta in och se hur det går för er ibland dock. Jag har sålt min Lucky. Hon ska nu gå och rehabilitera sig i ett år hos nya ägarna som sedan ska tävla henne nästa år. Jag har helt enkelt inte råd att ha ha henne bara ståendes så länge. Vi skaffade en ponny som sällskap till araben, den ska vi hämta idag. Ska ägna min tid att köra in den så vi kan använd den i familjen. Jag får helt enkelt vänta på bättre tider och istället vara funktionär på tävlingar så jag får min "tävlingsdos".
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

KL

Imorgon åker jag och Ubbe på vårt livs första westerntävling! Hihihi!
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

*kl*

Hur går det med alla nollåttor?

Min nollåtta står på boxvila/12kvmhage och har gjort i fyra veckor...
Spricka i radius/ulna...

Vi får ta korta promenader och har nu tagit två långpromenader á 8 minuter till skillnad från de senaste veckornas inga/5minuterspromenixar..

Återbesök om 2-4 veckor...

Hoppas ni andra har roligare!
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Synd med din häst! Hoppas det läker och blir helt bra!

Ubbe är på topp han! Jag har däremot ingen sadel i dagsläget då de jag hittade var för låga över manken eller på gränsen till för smala. Jag tycker det är himla svårt att hitta westernsadel och förra veckan var jag lite inne på att köpa en engelsk bara för att ha en sadel. Men ångrade mig, vi får mycket gjort barbacka också så jag sparar hellre ihop de där extra tusenlapparna för att få ett större utbud av sadlar att köpa. Jag testade blandannat en Garland som var för låg och för smal. Sen hade jag en Premier, full Q, med roundskirt hemma som jag tyckte låg väldigt bra med en tjockare padd, tyvärr inte till salu.

Men vi tränar att flytta för skänkeln, formen och hitta mer taktmässighet i traven (han har ett himla stort jog-/travregister!). Jag tycker faktiskt att det går rätt bra utifrån våra (mina) förutsättningar. Vi kan stoppa, backa och rollbacks i skritt och trav innan jag riskerar att stanna i luften :angel:
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Jodå!
Återbesöket sa Okej och han går nu i stor hage och busar! Ensam dok men han är islafall hel. :)
Jag får börja skritta honom uppsuttet nu men det blev så frktansvärt isigt och då han är oskodd får han ta de chill ett tag till.
Planen är att skritta januari och trava februari och sen vara på rätt spår igen. :)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Igår blev det premiärtur!
Tog transporten till ridhuset och skrittade några varv. :love:
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Kul!

Ubbe är jävlig. Han är skitduktig i uppvärmningen och mjukgörande men efter galoppen är han lika förbannat svår som han alltid varit. Idag lyckades jag trava på ett rakt spår efter galoppen men det var med nöd och näppe. Hur har era varit i början, har de taggat satan och isåfall hur har ni gjort för att få ordning? I skogen har vi fått ordning på det, det är nu när banan har tinat upp igen som problemen kommer. Han har väl fått vinna för många gånger när jag inte hade sadel :crazy:
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 908
Senast: Valle
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 062
Senast: nullo-modo
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 077
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp