Tråd för unghästar födda 2008! =)

Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Vi har spenderat helgen på kosseclinic!

Blir en månads trim innan nästa clinic nu. Dessutom två tävlingar i maj...
Vi kommer tävla i sommar. Någon periods vila blir det helt säkert, men rätt mycket arbete oxå.
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

*knapplån*
Jag kan inte fatta att ni rider era 2½-3åringar o tävlar dessutom !
Nee min lilla ska få växa i fred tills han är nästan 5 år innan jag sitter på hans rygg. Tills dess blir det inkörning och markarbete o lagoma små portioner .
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Hade jag kallblod så skulle inte jag heller rida på dem ;) Lite olika raser :)
I USA hade ju "våra" varit ridna Lääänge nu :)
Men nu har Tjabo lite vila, för att vara med på en clinic i valborg och sedan åka ut på bete hela sommaren och växa och tänka över allt (vi får ju vår bebis i början på Maj så det passar ypperligt i planeringen)
Sedan i höst ska han igång igen, tränas och förhoppningsvis gå någon mer tävling innan vintervilan :)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Ja, det är ju skillnad i raser och individer!
Lucky sover jämt och ständigt, hon växer ojämt som tusan och jag har dragit mig för att rida henne i och med detta. Jag har väl tänkt att tävla en och annan klass i sommar, höst så det blir till att sätta igång lite till sommaren igen. Jag har min värsta period i jobbet nu, alla utvecklingssamtal och så! Ingen idé att sätta igång någon ridning innan de är klara.
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

kl*

Nu är min på betet sen några dagar tillbaka.
Riktigt skönt måste jag säga!
Så nu ska jag bara städa rent, skrubba och tömma i gamla stallet för att flytta allt till vårat nya. Som hon kommer att stallas in i till hösten. :)

Har ridit henne fyra gånger nu, senaste gången ute med sällskap. Där vi också galopperade vår riktiga galopp för första gången! :love:

Tömkörningen har gått ruskigt bra de senaste veckorna och hon har varit så himla snäll att ha med att göra så nu har hon en välförtjänt vila fram till början av juni då hon ska visas för hand. Sen blir det väl vila större delen av sommaren :)


Filmen från när jag red henne för tredje gången:
http://www.youtube.com/user/tappad#p/a/u/1/2c0EFu1ESis

Och från i måndags när jag skulle löshoppa henne, men var alldeles för lat för att dra fram alla saker själv. ;)
http://www.youtube.com/user/tappad#p/a/u/0/Miu0mL4bVyY
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Samma här!
Hästarna på bete och det blir till att städa ur stallet nu. Jag har inte ridit på typ en månad, Lucky har varit så skranglig och trött. Nu verkar hon vara ur växtfasen och lägga på sig igen! Rund och fin :) Tänkte börja rida när som helst igen, idag är hon omskodd iallafall.
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Jag började min sista dag innan uppkörningen (igår, uppkörning idag) med att hämta in Bubbel blockhalt med släpande ben från hagen :crazy:. Ett sår 5 cm över, 5 cm framåt från kastanjen på höger framben och en rejäl svullnad. Jag tänker alltid det värsta och ringde och avanmälde körlektionen igår och det visade sig vara mitt bästa val på länge. kl 8 hade han 37,4 i temp. kl. 10 hade han 28,4 och detta ökade under hela dagen för att vid 19 när veterinären kom ha 39,3 i feber. Såret gissar jag blev till runt 04-06 natten till igår.

Veterinären gav diagnosen lymfangit och boxvila med lite betespauser tills hältan minskar och det inte är någon underliggande skada under svullnaden. Idag hade febern sjunkit till 37,8.

Blärk.
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Nuuu ska jag anmäla oss till E-tävling den 9/7! Det blir några klasser, iallafall pleasure och horsemanship. Funderar på trail, men det beror på hur vi kan träna i sommar. De går på bete nu, men ska börja rida igång igen om en vecka.
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Vi fick en son för 2 veckor sedan, jag har ju inte ridit sedan i okt men nu har jag suttit på vår stjärna en gång :D¨

Knappt läkt och väääldigt framtung utan sport-bh ;) Men jag red iaf :)

http://www.youtube.com/watch?v=M3lGyKtF1Rk

Ikväll kör vi honom till ett underbart bete med strand och bäck som han ska få vila på i 3 månader :heart Sedan ska vi tusan igång :)

Ha´en bra sommar allihopa!!!
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

GRATTIS! Hoppas allt gick bra :)
Lycka till med ridningen sen!
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Vi har hunnit med årets kosseclinic nummer två, mycket (nästan enbart...) jobb med en kossa i taget, mycket stärkande för båda hans och mitt självförtroende och vi (läs jag) var galet taggade efter den kursen! Förra helgen tävlade vi, horsemanship D och C, Pleasure, D och C och en reining D. Cklasserna gick på lördagen och då var banan tung och blöt och hästen seg och motig. Söndagens Dklasser gick dock som en dans. Banan var torrare och vi red hem en pleasureseger och en andraplats i horsemanship. Hade matte ridit rätt mönster hade vi säkert vunnit reiningen för han gick SÅ jäklar bra! Men den däringa ryttarinnan var så nöjd med hästen att hon missade rida åttvolterna med bytena... ;)

Nu har vi semester. Osteopaten kommer och kollar oss båda om tre veckor så minst till dess ska vi vila. Eller ja, Texas iallafall. Jag ska skriva terminens sista tentor och börja jobba...

Shallow, Grattis till bebisen! Leenaloo, lycka till på tävling!!
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Ehh, dags att börja rycka manen tror jag :p Tur att det är varmt så det går lättare! Gav uppdraget till grannen ungar :D De är i hagen och pysslar ändå juh.
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Tack :) Han heter faktiskt Texas :D
Har hunnit bli tre veckor nu :)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

*kl*

Näh, nu är det klent med bilder!!
Här, kosseclinic, Maj månad!

Texas och charolaiskossorna!
DSC_0647.JPG

DSC_0646.JPG

DSC_0643.JPG
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Åh gud va skoj det ser ut!!!!

Jag har lite otur, upptäckte 2 hovbölder som spruckit upp vid kronranden... en på bak och en på fram. Typiskt när man ska till att börja rida igen! Hon verkar dock inte halt, det kan ha runnit ut alltihop.
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Det är galet roligt!
Och den här gången blev allt verkligen på vår nivå så vi vann så mycket på det, även till den "vanliga" ridningen!

Trist med hovbölder! Min har (lindrig) strålröta på alla fyra istället... Aldrig någonsin haft sånt på någon häst innan så det är trist...
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Jag blir helt avis! Dit vill jag med komma en vacker dag någon gång i drömmarnas framtid! :)

KL.
Bubbel (ubbel, trubbel, snubbel...) har fått sin första galopp med ryttare för någon vecka sen. Ett rent infall från min sida på en av våra uteritter. Mäktigt :love: I tisdags red jag samma runda igen och redan innan vi närmar oss stället där vi galopperade förra gången började han tagga till lite och sen fattade han galopp på exakt samma ställe. Det tar visst inte många gånger innan han lär sig vad han ska göra och var :eek: :love:

Och han har även visat upp sina matletarkunskaper, denna gången gick han inte över den uttorkade ån efter mat utan rakt ner i ån

dsc_0754_151542348.jpg
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Grattis till bebisen!! :love:
Och kul att du äntligen fick komma upp på hästryggen! :banana:

KL*

Va duktiga ni är allihopa!

Tråkigt med hovböler men skönt att det inte verkar vara så farligt! :)



Vi har varit iväg på utställning förra lördagen och sen på söndagen var vi iväg på den första uppsuttna träningen! :love:
Red visserligen kanske bara 15-20 minuter resten från marken, men fick hjälp med hur jag ska börja utbildningen så detta är kalas! :D
Ska bli så himla roligt!

32459943.jpg

32459946.jpg

32405697.jpg


Och en lite annorlunda film hem från träningen . ;)
http://www.youtube.com/watch?v=WQR4JwnTFRc
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Jag har också kommit igång med min -08 han är insutten i alla gångarter och sköter sig jättebra! Väldigt känslig för hjälperna och lär sig fort!:)
Rider fortfarande i repgrimma, provade bosalen men tyckte inte att det fungerade, vad för huvudlag använder ni på era?
maj%2525202011%252520309.jpg



juni%2525202011%252520159.jpg

juni%2525202011%252520108.jpg

juni%2525202011%252520118.jpg

juni%2525202011%252520073.jpg
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Hur har du filmat det ?
Har du ett fönster som sitter uppifrån på något sätt ??

Ser ut som en konstig vinkel men hästen ser ju klart avslappnad ut :)
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 908
Senast: Valle
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 059
Senast: nullo-modo
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 075
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp