Tråd för unghästar födda 2008! =)

Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Det är sambon som filmade kameran. :D
Jag satt bakom ratten, som vanligt :)

Jag har en taklucka som sitter ganska exakt över kameran i transporten, det är därför det låter så mycket också.
Är stormförtjust i den! Både den som sitter i transporten och en jag har i bilen.
Smidig och liten!
Så här ser det ut :
32478805.jpg



Ja, hon var väldigt trött! Så lugnt står hon i stortsett alltid , det är väldigt skönt eftersom jag kör själv med henne ibland. :)


golden_tinka Jisses! Han är verkligen en riktig drömhäst! :love: :love:

Jag har fått "läxa" att börja utbildningen i repgrimma och sen gå över till ett sweet iron- bett. Det lutar nu åt ett Billy Allen bett, har sett att det finns tredelade sådana. :)

Annars är hon tömkörd och inriden på ett rakt med fasta ringar. :)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

*kl*

Rider Texas både på bosal (mitt eget, samt att två stallkamrater har att låna/växla mellan) och på tränsbett (tvådelade men lite olika, fasta ringar, rörliga ringar, tvinnat, med koppar och utan...) Varierar helt enkelt en hel del, beroende på vad vi ska göra den dagen och hur han kändes gången innan.

Skulle helt säkert kunnar rida i grimma oxå, men jag har ju bosalen så jag använder den. :)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Nu har jag också köpt mig ett släp! Det blev ett begagnat Kylinge eftersom jag inte har råd att lägga så mycket. Dock är det fräscht och fint, bra golv osv. Ska hämta det på fredag :)

Jag rider på tvådelat sweet iron eller tredelat koppar, testar och ser vad hon tycker om, det lutar åt koppar.
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

KL

Jag har ridit Ubbe (han har fått nytt smeknamn, jag var inte nöjd med "Bubbel" och hans gamla Trubbel funkar ju inte. Det är så negativt. Så kort och gott Ubbe.) ridit Ubbe på ett rakt bett med fasta ringar + curbstrap. Jag hade inga lagom små tvådelade eller tredelade med fasta ringar och han trivs väldigt bra på detta. Curbstrapen gjorde även underverk.

Jag börjar ta sikte på en tävlingsdebut senare i höst, debut i western för mig och debut för Ubbe. Jag tänker att lalla runt en klubb-pleasure är lättast men vi får se vad som händer på trail-fronten :D Igår lekte vi lite och så fick han syn på vår bagge, mobilen kom fram fort och se, vilken kille!

dsc_0885_153438665.jpg
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Hallå på er allihop!
Hoppas det går bra för er! Jag har kommit igång med träningen igen och skulle tävla nu på lördag den 9/7, tror ni inte att hon får sig en smäll på frambenet, över knäet... Nu har hon varit svullen i 6 dagar, ohalt, men svullen och lite stel i benet. *suck* Så det blir ingen tävling för mig.
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Texas är riden kanske 5 gånger på 1½ månad. Tänkte sätta igång nu då jag "råkat" anmäla oss till tävling nu den 10:e men nu har han fått ett sår på ena skenan fram och var idag toksvullen på utsidan skenan... Antar att det inte blir någon tävling men hoppas innerligt att det går över snart... :( Har inte varit halt men "nickade" lite idag när jag longerade honom ett ögonblick...

Blev kollad av osteopat igår och fick med beröm godkänt i kroppen iaf! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Vilken tur vi har med hästarna då... men så är det väl att ha unghäst :crazy:

Nåja, jag ska vara funktionär på tävlingen på lördag istället, går bra det med! Ska va prisutdelare så en hatt är inte helt fel ändå :banana:
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Det blev akutveterinär, finadyne och penicillin...

Lymfangit, jättesvullen och 39,6 i feber... Yey!!

Så nu ska han penicillinsprutas i fem dagar och käka ett par påsar finadyn om dagen lika länge... :( Det var den säsongen...
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Nej men va fasen!! USH!

Jag ska ta in mina inatt, andra benet svullet på henne nu, också insidan av skenbenet.
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Nämen fy så tråkigt för er båda två! Jag hoppas återhämtning osv går bra, utan komplikationer eller lustiga skador!
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Ja, det är träligt värre. Tog av bandage imorse, de stod inne i natt. Svullen på både fram fortfarande. Om detta hänger i till nästa vecka åker jag till kliniken och kollar upp det. *suck* pengarna rullar redan känner jag.
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Jag hade nog redan stått och stampat på kliniken, så nervös är jag :angel:

Appråpå att va nervös osv, vi hade betesläpp här ute i min skog för ett par dagar sen. Nu har jag sett så mycket bus och stoj att jag har slutat blunda och hålla tummarna för att ingen ska skadas, de liksom reder ut allt på nått vis! Här är filmen iaf: Betesläpp 2011 (med stora halvblodet med vita strumpor, kallblodet med mjölmule, älskade Elmer som är vit och Lilla Ubbe som är brun och är som en igel på Elmer) Det finns visst lite hastighet i Ubbe iaf.

Å! Jag har tömkört honom idag med! Första gången ever-ever. Snacka om lätt och smidig häst, han bara fattar direkt vad saker går ut på! Att jag inte skaffat mig en paint tidigare ;)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Livsglädje på de hästarna!! Va härligt att se!
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Hur har det gått med era, har de återhämtat sig från skador?

Jag och Ubbe va nere på ridbanan för andra gången idag. Han sköter sig så himla bra. Jag fick till några runda volter, lite skritt och trav längst fyrkantspåret och galoppfattning på under 10 meter. Inte illa pinkat för amatör och unghäst! Halvbra bild innan vi red iväg:

216903_2309988511955_1316618163_32719616_3269590_n.jpg
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Vi återhämtade oss, och gjorde illa oss igen... Akut inpå klinik i torsdags, röntgen visade åverkan på tibia, ny kur med antibiotika och finadyne.
ÅB i morgon med nya plåtar...

*suck*

Hade bokat tid till imorgon redan för två veckor sedan då Texas har en knäskål som ser lite konstig ut, tänkte kolla upp den innan jag skulle sätta igång, men nu gjorde han ju det här oxå så vi får väl se vad veterinären säger imorgon...
Just nu står han bo boxvila...
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

*kl*

Jag ska vara med på Nationals på Axevalla nästa helg med min -08 så idag var jag där och red i ridhuset. Allt gick kanon fram tills att jag försökte galoppera, för hon orkade inte pga av det djupa underlaget där inne. Men sen ska bara vara med i w&t klasser på torsdag och halter på fredag så de kommer nog gå bra. Hon rids nu varannan dag och utav de rider jag ut minst varannan gång.
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Åh fy vad jobbigt! Hur ser prognosen ut? (Var tvungen att googla tibia för att ens kunna lokalisera... aldrig hört om innan)

Kickis
Vad roligt, du får lycka till nästa helg då :)

KL.
Idag har jag tränat med Ubbe för tränaren för första gången någonsin! Snacka om att jag va nervös, här har jag suttit och skogslullat i 4-5 månader. Vi har visserligen varit och tagit en kopp kaffe på ridbanan någon gång då och då.. Haha. Men snacka om att det gick bra! Jag höll visserligen på att ramla av när Ubbe fattat vad en rollback va, för inte fattade jag att han också kunde röra sig så fort!

Jag har fått i hemläxa att samla honom för sånt har vi inte gjort så mycket, snarare inget alls. Hon trodde iaf att om jag bara gav mig "svordom" på att starta en klubb-pleasure om 20 dar så skulle det absolut kunna gå. Så nu ska vi träna på våra skogsturer med ;)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Tror inte det är något större fara, möjligen en liten spricka, och då kanske boxvila...
Nu börjar jag mer oroa mig för knäskålen, somjag hoppas de kommer titta på imorgon... Där är det väl i värsta fall operation och skitlång konvalecens och oanvändbarhet... Men då målar jag fan på väggen!
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Vi får skritta igång!! :D

Knät som ser konstigt är "bara" ett överben och skelettet som såg konstigt ut på röntgen i torsdags har lugnat ned sig och såg helt okej ut idag.
Finadyn ett par dagar till, men hage och som sagt igångskrittning!!

Får/ska tillbaka om en månad ungefär och ta jämförande bilder för att se att det går åt rätt håll. Men det känns så skönt att det inte var något värre!!
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 908
Senast: Valle
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 059
Senast: nullo-modo
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Jag har köpt en unghäst! :D Jag tillhörde tråden med hästar födda 2007 och tyckte att det var så roligt att följa jämngamla hästar så...
Svar
3
· Visningar
1 075
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp