Bukefalos 28 år!

Tråd för unghästar födda 2008! =)

Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Hur gör alla ni här inne med era unghästar/åringar, låter ni dem stå helt ensamma i stallet, dvs utan tillsyn?

Jag har alltid tränat mina bebisar redan från början att vara ensama. I början ställde jag mamman utanför grinden en stund (har rejält trästaket så det är ingen fara om bebisen får för sig att gå igenom - för det går inte) och därefter allt längre bort, så redan vid 4 månaders ålder har jag inte haft några problem att ta in bebisen själv i stallet och ha mamman kvar ute i hagen eller tvärt om.
Men alla gör ju inte som jag..:grin:
Jag hade, om jag hade fått låna den andra hästen i stallet, ställt in fölet i boxen en stund (om man nu inte har låga boxväggar utan galler, då kanske hagen är bättre i alla fall) medan jag går ut en liten sväng med den andra hästen. I början kanske man bara kan ta den utanför dörren och in igen, för fölet börjar gå beserk i boxen. Och efter hand ta bort den längre stunder. Om du har möjlighet så gör det flera gånger om dan, så ofta som möjligt dest bättre.
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Det är så roligt att få börja lära känna vår lille "tjabo" trots att det mest hänt lite joks som kanske vi kunde sluppit om vi tänkt lite :P Men men, man lär sig med tiden. Har ju bara gått 3dagar än...
Har faktiskt gjort en blogg där jag ska försöka uppdatera varje dag vad vi gör med Tjabo... Lite kul både för mig själv (som en dagbok så jag har koll på vad och när jag gjort något) och för andra som kanske vill veta :)
ta en titt :) Kommentera gärna, vet att jag kommer göra fler misstag, så ni som gillar att vara besserwissrar e d bara att sätta igång att kommentera ;) :D haha:p
www.lillatjabos.blogg.se
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Japp eller ja nästan han är en tinker/belgisk ardenner korsning :)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Vilken goding :) vad du hunnit med då :)

Jag har inriktat mej på att få honom mkt bra grundhanterad o trygg i allt.
Han har inga problem med att stå ensamen i hagen .
funkar bra att byta hästar i hagen med honom .
Mkt snäll när vet kommer o står stilla i stallgången .
Har fortfarande problem med att stå stilla när dom andra hästarna går ut när han står på stallgången .
Vi jobbar på det nu varje dag .

Han har haft sadel + träns o bett på sej o är super cool.
Vi går promenader och han lyssnar när vi går igenom sto hagen .
Vi har jobbat med trailövningar såsom att gå över och under saker .
Mkt trygg i allt sånt , inte rädd för något .
Trafiksäker .
Kan gå undan för tryck o backa .
Longering funkar det med .
Saktar av vid sänkning av hand osv ..

Ska börja med tömmkörning i grimma nu tänkte jag .
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Oj vad du hunnit med ;) Vilken duktig rackare :) Vi tragglar fortfarande med att inte rycka upp huvudet när man ska ta på/av grimman. Han har inte gjort något alls nästan, bara stått i hage, så allt är nytt... Men det går frammåt :) Nu är dock jag och sonen febriga, men jag ska ut ikväll och kolla läget
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Han är min egen uppfödning så jag har hanterat honom från födseln .
Enda problemet jag har med honom just nu är att han reser sej såå väldigt smidigt o graciöst om dom andra hästarna lämmnar stallgången o han inte får följa med .

Trodde aldrig att en sån tung brukshäst hade det i sej att resa sej på det sättet faktiskt .
Får kanske träna stegring på komando ,, ja efter jag lärt han kommandot ner då *S*

Han blir trött i huvet snabbt dock så det är svårt att träna på saker ännu .

Har problem med att stona rymmer in i hans hage oxå *S*
Jag som trodde problemet skulle bli det motsatta :eek:

Han o vallackerna bara står o stirrar när stona bryter sej in .
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

hahaha:D Tjejer kan vettu ;)

Coolt att ha en så krallig häst som kan stegra på kommando, det får du lära honom senare :) Ska ut i stallet idag, då min mammas häst ska veterinärbesiktigas, och kanske försöka mig på en liten promenad på gården iaf, innan vi ger oss ut på vägen :) wish us luck ;)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Good luck!! :laugh:

Idag har jag mätt lilllen. 134 cm fram och 139 cm bak. :laugh: Han börjar bli riktigt bra att longera nu och till helgen tänkte jag löshoppa lite på minimala hinder :D
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Åh, just det, jag måste ju mäta Tjabo, jag vill bli frisk nuuu!
Lycka till med löshoppningen :) Ser fram emot när jag kommit så långt :)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Har varit ute på promenad för första gången idag :love:
Han skötte sig utmärkt, inte för att vi gick långt, men iaf 15 minuter och det kom bilar och körde förbi och tom en husbil och det gick hur bra som helst, vår duktiga kille:bump:
http://lillatjabos.blogg.se/
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Va roligt att det gick bra .
Hade hovis här i dag .
Lite marigt med bakhovarna efter hans skada i somras men mkt bättre än för 14 dagar sen.

Gick aldeles ensammen sen en sväng med matte o upp till nya hagen :)

Har inte ens börjat med "uppbindning vid mark " men måste kanske börja med det snart :grin:
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Uppbindning vid mark??
Såg på din blogg, helt sjukt ju, hade nån skurit i skapet... fy fan för mänskligheten!!
Måste ta ut hovis jag med, såg idag att han är lite utåttåad i bak (vad roligt ordet såg ut :P ) utåt tåad....
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Lite uttåttåad gör inget på en så ung häst. Han ska ju bredda rätt mycket och växa på sig. Hoppas ni har en bra hovis som kan se sånt. :)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

okej :) bra att veta :P min första unghäst ju...
Ska iaf ta ut hovis så han får kasta ett öga på pållen och pållen får kasta ett öga på hovis ;)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

kl*

Detta är nog en tråd för oss nu. :D
Hämtade igår hem ett sto, född -08.
Korsning halvblod/ tinker. Ska mäta henne sen, men det är väl beräknat att hon kommer bli ganska så stor. Förhoppningsvis runt 165 cm. :laugh:
Då hon bara är hanterad sen i somras så finns det en del att börja med.. Hon är lite bak- och huvudskygg, så det blir väl där jag börjar.
Lite bilder från första mötet med henne. :love:
29566938.jpg

29566939.jpg


Kommer antagligen nya bilder redan ikväll. :D
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Gratulerar :)
Jag och min pålle håller åsså på att lära känna varandra :) Det är jättekul, men man är så taggad att börja med allt :) Än sålänge har vi tagit två promenader och sedan är det ju den vardagliga hanteringen :) Lycka till
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Tack! :laugh:

ja! Jag vill göra hur mycket som helst. :D
Men jag tror det beror lite på min häst (min äldre häst alltså) Som har haft svårt att lära sig och där måste jag hela tiden gå sakta, förklara och gå tillbaka osv osv. Ska bli kul att se om den nya lilla hästen har lite lättare för att lära sig :D
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

I helgen var ju paintchampionatet på Grevagården. Men de hade även lite AQHA och NSBA klasser. Så vi var med i haltern och longeline.

Här kommer lite bilder från det...
Malumbub har tagit bildern och Wrangler med sin Britta syns nog på nån av dem. :laugh:
29567820.jpg

29567831.jpg

29567847.jpg
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Oj, vad fina ni är!
Min kille ser ut som en ranglig fågelskrämma jämfört med er :(
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Va fina ni är! :love:


kl*

Började lite försiktigt i rundcorallen igår. Och lyckades få henne att stå stilla medans jag gick runt och klappade henne över hela kroppen. Även bakbenen! :love:

Sen var det bara av och på med grimman en sisådär 1-20 gånger och nu är hon MYCKET lugnare när man är och klappar och tar på nacken och vid öronen. :banana:
Idag tog jag in henne och borstade lite lätt, lyfte alla hovarna . och sen gick vi ut och gick några minuter i ridhuset. Jag blir så glad! Jag måste haft tur som fått en så cool 1åring! :love:
Från igår:
29575984.jpg
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
628
Senast: Lady_S
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 837
Senast: Fibusen
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 943
Senast: Mia_R
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 450
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp