Bukefalos 28 år!

Tråd för unghästar födda 2008! =)

Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Bosal vs. sidepull?
Du får tävla på bosal men inte på sidepull!
Jag har "Hackamore Reinsman" som kvällslitteratur och ser väl bara fördelar med hackamoret. Skiftar lite och har tränsbett emellanåt oxå men har inte kollat honom i munnen ännu så det känns bättre på nått vis att ha hackamoret även om det går bra med bettet oxå.
(Sen lär jag lära mig att komma ihåg att linda tre varv med mecaten innan jag gör tyglarna... han har rätt liten näsa hästen!)

Sadeln?
Det är ju skitsvårt! De växer ju fortfarande och det kan hända hur mycket som helst med ryggarna på bara ingen tid alls! Men, om den är för vid i fram kan den ju trilla ner där och lätta i bak därför? Har du provat att padda upp den i fram och se om det blir bättre då?
Min lättade oxå lite när vi travade igår, men det var nästan 40-50 cm snö oxå så jag ska nog inte ta allt för hårt på det innan jag ridit på plant underlag. ;)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Jo, det är klart! Och dom får väl tävlas på det rätt länge också? Upp till 6 år eller vad är det?
Antar att bosalet är ganska mycket skarpare också..? Men går tydligare eftergift.

Den där boken låter intressant, ska ta och beställa hem den! tack för tipset! :laugh:



Sadeln ja.. Jo, Mycket kan ju hända.
Jag har försökt padda upp men det är svårt att se. Om den är för bred eller inte.
Suck!

Men jag avvaktar lite och se framåt hösten hur den ligger då. Hon ska ju som sagt ändå inte ridas in i den :)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

I WRAS går bosalen som tränsbett, så c-dnivåer får du ju tävla på bosal hela livet om du vill, annars är det ju stångkrav från det att de blir seniorer så ja, 6 år. :)

Det finns ju mängder av bosaler, som är finare/grövre flätade, med råhud eller läder, med mjuk eller hård kärna....... så det där med om de är skarpa eller inte är ju definitivt en sanning med modifikation. Ett enreps sidepull är ju inte så snällt mot nosen det heller. Tanken är ju att man ska rida på signal ochinte på styrka. :)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Aha! Tack för lite upplysning! :laugh:

Jo, det är såklart sant! Tänker mest bara att det kanske är för skarpt att börja rida på, men det får jag kanske mera svar på i boken.

Jisses! Jag har så mycket förväntningar detta året! Och MÅL! På riktigt!
Det är ganska otroligt!
Mitt mål med min gamla häst var att överleva och kanske klara av att trava, så ni förstår kanske hur lycklig jag är som verkligen har en häst som jag kan komma någonstans med! :love:


Nu har det ju förresten kommit lite snö här så det är lite bättre underlag ute! Inte så att man vill ut och köra med transport kanske, men nu kan iaf hästarna röra sig i hagen igen :)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Jag började med bosal och det gjorde vaquerosen oxå. ;)

Idag har vi skrittat en vända runt byn tillsammans med kamraten. Min lilla guldhäst. :) Under järnväg, över järnväg, möta hund, gå om hund, möta bilar och bli omkörd av. Gå förbi hus och trädgårdar och soptunnor och gatlampor och hästar i hagar och hästar längs väg... Man kan tro han är hur gammal som helst, men ändå pigg och allert!!
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Ja, det där med att alltid ha med sig en gammal och förståndig häst, det har vi ju hört allt om! ;)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Ja, det önskar jag att jag hade! Men min gamling på 21 är helt koko och mer hoppar fram än skrittar, Lucky segar sig fram och Amalia hamnar 100m före i piaff, passage och andra skolor över marken som man inte tror att en "kärring" skulle hålla på med. *suck*
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Jag har inte heller någon bra häst att ha med ut direkt..
Skulle så gärna vilja ha Roxie som handhäst men det finns inte riktigt någon passande häst. :(


Förresten, detta skrevs säkert längre fram i tråden.
Men vad är tanken med era 08 or? :laugh:


Om det är någon som har tråkigt så kommer ytterligare en film från oss , när jag jobbar henne från marken.

Tycker allt att det är lite snålt med filmer och bilder här inne! ;)

http://www.youtube.com/watch?v=HOQZUKiDzIw
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Jag ska ta mig i kragen och lägga in fler bilder! Inte blivit bra bilder på sista tiden, tror det har en del med vädret att göra. Jag håller på att tömma min filmkamera as we speak, så jag ska ladda upp en film sen också!
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Tjabo har ridits i alla gångarter och har ryggvila till februari :)
Sedan är planen, inridning ordentligt, träna, starta några klasser under sommaren i kanske trail, nåt sånt... Är väl planen :)

Film på när han jagar/vallar en pilatesboll, sålänge den är stilla är den jättetråkig, men när den rör sig så vill han döda den ;)

http://www.youtube.com/watch?v=g_3R03lRCJE
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Vilken duktig flicka!
Haha, ser ut som hon ger dig lite arbete iaf! :rofl:
Men så skönt med en såpass energisk häst!

Var det också en dakota reiner du hade! :laugh:




shallow_xx Men oj! Så stor han har blivit! Har inte sett varken bild eller film på honom på ganska länge har jag för mig!

Superfin!
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Ja, han har vuxit upp och börjar bli en riktig godbit ;)

Försökte mäta häromdagen, fick det till typ 147 fram å 154 bak, men jag vet inte om det stämmer :P Stod inte så plant, får försöka på ett planare golv...
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Haha, ja, hon har energi, de står ju mest och gottar sig vid höbalen hela dagarna.Snart blir det ändring på det när snön smälter så man kan gå på vägarna över huvud taget. Imorgon ska vi till ridhus och löshoppa :) Film kommer efteråt så klart! Det blir henne första löshoppning. Tänkte först om jag skulle tagit med mig båda två, men det blir så himla stirrigt med Amalia.
Det är en dakota pleasure som jag har!
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Nu har jag ridit själv på Lucky! Jag longerade i hagen igen och satt sen upp och skrittade kanske 2 varv på volten. *pjuu* Nu var det gjort! Kanske kommer över den mentala spärren att rida henne nu:)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Haha! Min står också vid hösilagebalen hela dagarna, men blir raka motsatsen! Lat! :rofl:

Åh!
Grattis till första ritten! :banana:
Jag tror spärren släpper sen! Jag har också varit nervös men nu när jag suttit upp på henne och insett att det känns ganska lugnt, så har det börjat släppa i magen. :)

Väntar med spänning på filmen från imorgon! :banana:

Aha! En dakota sadel iaf! Hade hon börjat växa ur den eller minns jag fel? :)
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Vet inte riktigt om hon växt ur den,den är nog lite stor än tror jag. har en ganska tjock pad under dock.
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Vi har varit ute på första kondispasset idag. Puls i djupsnö och så rask trav på plogad skogsbilväg. :)

Det är så rooooooligt så jag tror jag spricker!!!! :D
 
Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)

Härligt!!! Här är det så jäkla slaskigt nu så det finns inte! Isbana eller halvsjö kan man välja på som underlag...

Här kommer filmen på löshoppningen! Hon var så himla duktig! Lugn och stabil och trevlig. Sen löshoppade ett halvblod som var lika gamla som våra, herregud vilket skrangel...
http://www.youtube.com/watch?v=MrKrNFRTbbE
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 588
Senast: Fibusen
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 373
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp