Bukefalos 28 år!

tråden för oss med left brain introverts!

Z

Zalmiak

Hallå hallå:)

Tänkte att det var dags att starta en råd för alla oss som har left brain introverts hästar!
Här kan vi diskutera våra pållar, ge varandra tips på hur vi motiverar dem (vilket ju inte alltid är det lättaste..) samt prata om motgångar och framgångar!
Så alla ni som har Lb hästar, dela med er av era erfarenheter och tips!
Roligt med bilder också!

Kram från emma och Left brain introvert ponnyn zalle:)
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Hej! Min lilla tjej är väldigt LBI, ett praktexemplar skulle jag säga ;)



Lina 123 Parelli har utvecklat ett system med 4 olika personligheter. Här kommer en kort sammanfattning av dem som jag har skrivit.

Hästen har 2 hjärnhalvor som arbetar sida vid sida. Kontakten mellan dessa är nästan obefintlig. Det gör att hästen tänker antingen med höger hjärnhalva eller vänster hjärnhalva. Precis som människor kan hästar vara utåt eller inåtriktade. Kombinerar man dessa sinnesstämningar får man 4 stycken personligheter, Left brain extrovert, Left brain introvert, Right brain extrovert och Right brain introvert. Alla dessa personligheter har olika karakteristiska drag som gör att man kan avgöra just vilken personlighet ens egen häst tillhör. Hästen kan även ha flera personligheter allt från 1 till 4 stycken.

Left brain extrovert: En häst som är LBE är oftast väldigt showig och gillar att visa upp sig. Den bryr sig inte så mycket om andra, varken hästar eller människor. Denna typ av häst är väldigt trygg i sig själv men kan vara svår att få med sig. De är extremt lättlärda men tröttnar fort så det gäller att man är flexibel och påhittig för annars kommer hästen hitta på egna saker som den tycker är rolig (vilket oftast innebär problem för människan). Typiska karakteristiska drag är vänlig, livfull, egen vilja, plockar mycket med munnen, kan bita/sparka, hittar gärna på hyss, ouppfostrad, kariskmatisk, smart och lekfull.

Left brain introvert: En LBI häst kan ofta uppfattas som trög i både sinne och kropp. Det uppfattas som tjuriga och okänsliga. Men egentligen är det väldigt smarta hästar som vet precis vad de håller på med. Dessa hästar behöver motiveras för att tycka att något är roligt. De är också väldigt självständiga och trygga i sig själva precis som LBE. Typiska karakteristiska drag är smart/beräknande, okänslig, ointresserade, argumenterande/olydiga, kan attackera/ bocka, omotiverade/ tråkiga, matfixerade, blir lätt uttråkade, envisa och lata.

Right brain extrovert: Dessa hästar är explosiva och lättskrämda. De går oftast med huvudet högt och nerverna utanpå kroppen. RBE-hästar reagerar på instinkter och tänker inte lika mycket som LB-hästar. De kan kasta sig hejdlöst undan för fara utan att riktigt veta vart de är på väg. Dessa hästar söker sig till trygga och lugna ledare. Typiska karakteristiska drag är impulsiv, kan inte stå stilla, hyperallert, panikartad, kan sparka bakut/ stegra sig, springer över en, har huvudet högt, mycket spänd, överreagerar, måste komma framåt.

Right brain introvert: Dessa hästar ser ofta lugna ut på utsidan men det rör sig väldigt mycket inombords. Man kan se på små signaler att det är en RBI. De är ofta lydiga och snälla och ställer inte till besvär men blir de rädda eller oroliga så fryser de fast för att sedan explodera. De har ofta en orolig själ och behöver mycket trygghet. Typiska karakteristiska drag är spänd, tystlåten/lydig, misstänksam, tveksam, kan sparka vid rädsla, fryser fast för att sedan explodera, oberäknelig, blyg, har svårt för att tänka, okontaktbar.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Va fränt, läste igenom det du skrivit och konstaterade att jag har visst en LBE och en RBE och en RBI.
Stämmer mkt bra på beskrivningarna av mina tre grabbar.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Bra initiativ! :bow:

Har en islandspojke på 3 år som mest är LBI men kan bli lite RBE ibland :angel:
Har upptäckt att han är extremt bra att klickerträna, han är ju SÅ matorienterad :idea:

För att få lite fart på honom så lade jag ut äppelbitar på staket, koner och hinder runt om på ridbanan, och sedan gjorde jag send till dem i blandad ordning. DET fick upp farten på honom! OH så gärna han ville springa dit matte pekade :rofl:
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Left brain introvert: En LBI häst kan ofta uppfattas som trög i både sinne och kropp. Det uppfattas som tjuriga och okänsliga. Men egentligen är det väldigt smarta hästar som vet precis vad de håller på med. Dessa hästar behöver motiveras för att tycka att något är roligt. De är också väldigt självständiga och trygga i sig själva precis som LBE. Typiska karakteristiska drag är smart/beräknande, okänslig, ointresserade, argumenterande/olydiga, kan attackera/ bocka, omotiverade/ tråkiga, matfixerade, blir lätt uttråkade, envisa och lata.


då måste detta vara en riktigt extrem LBI:

03-08-07_1456.jpg

puttehopp.jpg

IMG_0696.jpg


han är otroligt okänslig, man kan bokstavligt tala knuffa honom framför sig, och han tycker att alla stora, skramliga långtradare minsann ska stanna om han har lust att gå mitt i vägen:p

men samtidigt är han vääääldigt smart, han vet precis hur han skakar av sig en ovan förälder som leder honom på bästa sätt (men skulle såklart aldrig skada ungen på ryggen), hur man får extra mellanmål, hur man slipper träningen, och när man ska fly...

han går lååååångsamt och tänker på mat- men är något roligt, då j*vlar kan det bli en rejäl åktur... som tömkörningshoppning (=totalt livsfarligt) galopprejs (med ryttare, vagn, eller kanske vid löshoppning?) och att bada...

självständig och trygg; tja, läs första stycket igen :p

han attackerar aldrig, men ibland händer det att han helt oförberett drar iväg med lite vanare ryttare, eller får för sig att han bara måååste galoppera i nerförsbackar.

att "somna" när man kratsar hovar/stretchar är ju en annan favorit.

men han är ju allas älskling ändå:love:
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Här kommer en liten bild på min lilla Lb ponny zalle.
Helt underbar och jag älskar honom mer än något annat på denna jord, men också fullkomligt irriterande ibland..Precis sådär som Lb hästar kan vara ibland..:P
Men han är go och otroligt smart, gör så att man verkligen måste tänka efter..

pic_show_id19618640.html
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Hej! Min lilla tjej är väldigt LBI, ett praktexemplar skulle jag säga ;)



Lina 123 Parelli har utvecklat ett system med 4 olika personligheter. Här kommer en kort sammanfattning av dem som jag har skrivit.

Hästen har 2 hjärnhalvor som arbetar sida vid sida. Kontakten mellan dessa är nästan obefintlig. Det gör att hästen tänker antingen med höger hjärnhalva eller vänster hjärnhalva. Precis som människor kan hästar vara utåt eller inåtriktade. Kombinerar man dessa sinnesstämningar får man 4 stycken personligheter, Left brain extrovert, Left brain introvert, Right brain extrovert och Right brain introvert. Alla dessa personligheter har olika karakteristiska drag som gör att man kan avgöra just vilken personlighet ens egen häst tillhör. Hästen kan även ha flera personligheter allt från 1 till 4 stycken.

Left brain extrovert: En häst som är LBE är oftast väldigt showig och gillar att visa upp sig. Den bryr sig inte så mycket om andra, varken hästar eller människor. Denna typ av häst är väldigt trygg i sig själv men kan vara svår att få med sig. De är extremt lättlärda men tröttnar fort så det gäller att man är flexibel och påhittig för annars kommer hästen hitta på egna saker som den tycker är rolig (vilket oftast innebär problem för människan). Typiska karakteristiska drag är vänlig, livfull, egen vilja, plockar mycket med munnen, kan bita/sparka, hittar gärna på hyss, ouppfostrad, kariskmatisk, smart och lekfull.

Left brain introvert: En LBI häst kan ofta uppfattas som trög i både sinne och kropp. Det uppfattas som tjuriga och okänsliga. Men egentligen är det väldigt smarta hästar som vet precis vad de håller på med. Dessa hästar behöver motiveras för att tycka att något är roligt. De är också väldigt självständiga och trygga i sig själva precis som LBE. Typiska karakteristiska drag är smart/beräknande, okänslig, ointresserade, argumenterande/olydiga, kan attackera/ bocka, omotiverade/ tråkiga, matfixerade, blir lätt uttråkade, envisa och lata.

Right brain extrovert: Dessa hästar är explosiva och lättskrämda. De går oftast med huvudet högt och nerverna utanpå kroppen. RBE-hästar reagerar på instinkter och tänker inte lika mycket som LB-hästar. De kan kasta sig hejdlöst undan för fara utan att riktigt veta vart de är på väg. Dessa hästar söker sig till trygga och lugna ledare. Typiska karakteristiska drag är impulsiv, kan inte stå stilla, hyperallert, panikartad, kan sparka bakut/ stegra sig, springer över en, har huvudet högt, mycket spänd, överreagerar, måste komma framåt.

Right brain introvert: Dessa hästar ser ofta lugna ut på utsidan men det rör sig väldigt mycket inombords. Man kan se på små signaler att det är en RBI. De är ofta lydiga och snälla och ställer inte till besvär men blir de rädda eller oroliga så fryser de fast för att sedan explodera. De har ofta en orolig själ och behöver mycket trygghet. Typiska karakteristiska drag är spänd, tystlåten/lydig, misstänksam, tveksam, kan sparka vid rädsla, fryser fast för att sedan explodera, oberäknelig, blyg, har svårt för att tänka, okontaktbar.

åh, intressant :) tack för svaret!:bump:
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Min tjej blir också RBE när hon blir rädd/stressad. Nu händer det dock väldigt sällan (när jag precis köpt henne var det värre) nu blir hon hellre sur/förbannad om jag är för jobbig mot henne (det är iof också rätt sällan).

Jag trivs väldigt bra med LBI-hästar, de är självständiga och har definitivt åsikter om vad som ska göras eller inte.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Jag tror man måste vara en speciell typ av människa för att tycka om dem.
Jag håller med dig, de är helt underbara hästar! Fruktansvärda att ha att göra med om man inte vill samma sak, men oslagbara om man vill åt samma håll.

När jag fyllde i en horsinality karta för min ponny första gången hade jag nästan bara prickar i LBI-fältet, i extrem-kolumnen, oavsett sinnestillstånde.
Tänkte fylla i en till om några dagar, bara för att se vad som hänt sen sist. Det var trots allt drygt två år sen..

Jag klickertränar honom. Extremt effektivt i och med att mat är vad han liv handlar om. Han har blivit mycket mer positiv till att arbeta, även om det är långt ifrån något egentligt arbete än. Vi tricktränar också, bara för att göra något utmanande som han tycker är skoj. En riktig linslus som älskar uppmärksamhet! Kan ju tänka vilken lycklig häst jag har som struttar runt i spansk skritt när han inser att folk tittar på honom ;)
Klicker är en väldigt bra träningsmetod. Man kan vända på det mesta och lösa de flesta problem med lite knäckebröd.

Men jag skulle vilja ha tips på hur jag kan få honom mer aktiv för skänkeln! Mellan varven blir han som skänkeldöv och tappar allt vad framåtbjudning heter. Vad kan man göra?
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Jag tror du kan klicka för att få finare respons för skänkeln i allmänhet.
Men som jag lärt mig om LBI-hästar så ska man begära saaaaakta, saaaakta... gör allt så saaaakta det bara går, långsammare än hästen vill, DÅ blir det fart! :idea:
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Jo, jag tänkte likadant. Jag har försökt klicka in en skänkelrespons i snart ett och ett halvt år, utan någon direkt respons.. Jag tror det är lite för diffust för honom vad han faktiskt gör.
Tänkte ge mig på en annan teknik och se vad det ger. Förmodligen lossnar det förr eller senare men jag ska erkänna att mitt tålamod tryter en aning...
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Ja precis!

Om hästen blir skänkeldöv och seg så skulle jag se på hur mkt jag rider och försöka minimera det så mkt som möjligt. Att hela tiden försöka göra mindre än hästen. Börjar jag göra mer med min häst så dör hon totalt. Men för den delen vill jag inte sitta och sega utan kräva reaktion direkt när jag gör så hjälper.

Jag tränar redan nu för skänkeln på min 2 åring. Jag börjar med ett lätt tryck som blir hårdare och hårdare tills hon släpper efter då direkt lätt tryck igen alt. vila. Viktigt är att hela tiden har ett mål med det man vill.
 
Senast ändrad:
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Då är min juni helt klart left brain introverts xD Matvrak,omotiverad,lat,seg, och mer därtill men trygg häst.
Håller på med lite trickträning men går inget vidare, hon är matfixerad om det är något riktigt gott och saftigt godis-.-
Så tips på att motivera matfixerad ponny ?:idea:
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Vad intressant det var att läsa. Min häst passar i och för sig inte in riktigt någonstans tror jag, men min förra häst är en klockren RBE.
Min nuvarande är kanske rätt mycket LBI ändå för hon tänker mycket och är tokig i mat, men hon är inte omotiverad och okänslig alls. Lättlärd men ibland lite sävlig. (sparar sig gärna om det går) Argumenterar ibland och kan vara väldigt beräknande Dominant dam som bryr sig mycket om vad de andra hästarna har för sig och vill styra och ställa med dem. Försöker styra och ställa med människorna också om hon för chansen. Märker hon att hon kan skrämma någon så gör hon det. (tyvärr) Kan vara riktigt tjurig om hon är på det humöret. Sen har hon dagar då hon är spänd och laddad till max. Det är väl en släng av RBE ibland då?:) Hade hon varit människa hade man nog sagt att hon har humörsvängningar och är en bitch som ska lägga sig i allt.:D
Men hon är ljuvlig i alla fall och när vi vill samma saker är det nästan magiskt. Att ha en sån häst emot sig är värdelöst, men när man får dem med sig...:love:
 
Senast ändrad:
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Mat!
Klickerträna. Hästfolk överlag tycks rädda för att göra som hundvärlden, ge godis när djuret gör rätt..

Hehe, känner mig som en hycklare nu när jag lovar guld och gröna skogar med klickerträningen och inte fått fart på min egen.
Men jag har tränat flera andra hästar som blivit kalasbra med klickerträning.
Min egen tycks inte tänka likadant som andra.. Jag får inte alls samma respons av honom, varesig på tryck eller godis. Det är intressant, men tålamodsprövande.
Han flyttar bra för tryck från marken, men rör sig ogärna framåt i ett tempo. Låter jag honom gå i ett bekvämt tempo för honom utan att vara aktiv som en räka själv kommer han i bästa fall släpa sig fram i 2 km/h. Jag har mätt med GPS, så illa är det. Det funkar liksom inte i längden...
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Matfixerad betyder alltså blir motiverad av mat. Så prova att ge godis på ett smart sätt. Tex för att få hästen att öka tempot, sätt upp 2 tunnor (med ett par meters avstånd) och på tunnorna lägger du en godisbit. Sen skickar du hästen fram och tillbaka mellan tunnorna. Rätt snart kommer det gå jäkligt fort mellan dessa :D
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Jag upplever ston som lite mer ojämna i humöret :angel: så det kan säkert vara så att hon är LBI i grunden och sen får lite hormonrusningar och blir RBE-aktig (min Vilja kan få en sånn överkänslig dag precis innan brunst).
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 479
Senast: alazzi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 335
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 990
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 185
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp