Bukefalos 28 år!

tråden för oss med left brain introverts!

Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Jag upplever ston som lite mer ojämna i humöret :angel: så det kan säkert vara så att hon är LBI i grunden och sen får lite hormonrusningar och blir RBE-aktig (min Vilja kan få en sånn överkänslig dag precis innan brunst).

Humörsvängningarna är inte kopplade till brunst. Det kan komma när som helst. Hon kan vara jämn i humöret i veckor ibland och hon kan också byta flera gånger under en uteritt tex. Ibland sitter det i en liten stund och ibland kan det stanna i flera dagar. Hon växlar helt oregelbundet. Man blir inte uttråkad i alla fall;)
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Kan man ha en häst som är lika mycket av två? Min islandshäst är ett matvrak. Mycket vänlig (till och med hans namn betyder vän/vänlig). Ena dagen är han jättelat och går som en gammal gubbe ;). Andra dagar sprudlar han av energi och bokstavligen hoppar fram. Jäkligt envis. Men ändå sammarbetsvillig och aldrig sur några långa stunder utan han är en glad häst med mycket bus i blicken. Men han kan bli fruktansvärt skräckslagen för smågrejjer, men han har blivit lugnare och får inte sina ryck så ofta längre (kanske bara en eller två gånger per ridtur beroende på hans humör och väderlek. Han gillar de flesta andra hästar, men är ganska självständig och klarar sig bra att stå själv inne eller ute.

Tror ni att han är en typisk LBE? Tycker att han är det med undantag på att han reagerar ibland kraftigt och ofta för småsaker. Kanske blir han mer LBE med åren?
 
Senast ändrad:
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Kan man ha en häst som är lika mycket av två? Min islandshäst är ett matvrak. Mycket vänlig (till och med hans namn betyder vän/vänlig). Ena dagen är han jättelat och går som en gammal gubbe ;). Andra dagar sprudlar han av energi och bokstavligen hoppar fram. Jäkligt envis. Men ändå sammarbetsvillig och aldrig sur några långa stunder utan han är en glad häst med mycket bus i blicken. Men han kan bli fruktansvärt skräckslagen för smågrejjer, men han har blivit lugnare och får inte sina ryck så ofta längre (kanske bara en eller två gånger per ridtur beroende på hans humör och väderlek. Han gillar de flesta andra hästar, men är ganska självständig och klarar sig bra att stå själv inne eller ute.

Tror ni att han är en typisk LBE? Tycker att han är det med undantag på att han reagerar ibland kraftigt och ofta för småsaker. Kanske blir han mer LBE med åren?
Låter som en klockren beskrivning av Dökkvi :)
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Typiskt sto :p

karamelldrottningen Om du hade läst ordenligt kan hästen ha delar från alla 4 olika personligheter och växla mellan dessa. Vanligast är att hästen har 1-2.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Min är en typisk LBI. Stänger in sig, lätt i rumpan och blir väldigt motiverad av mat. Visar sig väldigt tydligt i nya miljöer då han tar mer eget ansvar.

Unghästen jag har på utbildning är nog en LBI hon med, men inte lika klockren som min. Hon går ibland över till LBE i situationer där hon blir pressad.

Mkt bra beskrivning:
http://www.naturalhorsemanship.se/Horsenalityprofil.html
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Hästen har 2 hjärnhalvor som arbetar sida vid sida. Kontakten mellan dessa är nästan obefintlig. Det gör att hästen tänker antingen med höger hjärnhalva eller vänster hjärnhalva. Precis som människor kan hästar vara utåt eller inåtriktade. Kombinerar man dessa sinnesstämningar får man 4 stycken personligheter, Left brain extrovert, Left brain introvert, Right brain extrovert och Right brain introvert. Alla dessa personligheter har olika karakteristiska drag som gör att man kan avgöra just vilken personlighet ens egen häst tillhör. Hästen kan även ha flera personligheter allt från 1 till 4 stycken.

Left brain extrovert: En häst som är LBE är oftast väldigt showig och gillar att visa upp sig. Den bryr sig inte så mycket om andra, varken hästar eller människor. Denna typ av häst är väldigt trygg i sig själv men kan vara svår att få med sig. De är extremt lättlärda men tröttnar fort så det gäller att man är flexibel och påhittig för annars kommer hästen hitta på egna saker som den tycker är rolig (vilket oftast innebär problem för människan). Typiska karakteristiska drag är vänlig, livfull, egen vilja, plockar mycket med munnen, kan bita/sparka, hittar gärna på hyss, ouppfostrad, kariskmatisk, smart och lekfull.


Right brain extrovert: Dessa hästar är explosiva och lättskrämda. De går oftast med huvudet högt och nerverna utanpå kroppen. RBE-hästar reagerar på instinkter och tänker inte lika mycket som LB-hästar. De kan kasta sig hejdlöst undan för fara utan att riktigt veta vart de är på väg. Dessa hästar söker sig till trygga och lugna ledare. Typiska karakteristiska drag är impulsiv, kan inte stå stilla, hyperallert, panikartad, kan sparka bakut/ stegra sig, springer över en, har huvudet högt, mycket spänd, överreagerar, måste komma framåt.

Intressant! Att min häst är Extrovert råder ingen tvekan om, men både Left och Right skulle jag säga. De typiska karaktärsdragen för LBE har han definitivt, men överreagerar och är explosiv på samma gång.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

sen jag började med pnh och lärde mig om dem olika horsenalitys så kan jag sitta i timmar och studera hästarna ute i hagen och försöka klura ut till vilken grupp dem tillhör. Det är så väldigt intressant och vissa hästar är verkligen klokrena, medans andra har lite inslag från alla fyra och då måste man fundera lite mera.
Nästan som ett detektiv jobb skulle jag vilja säga;)
Men har en liten fråga till er alla, vilken typ föredrar ni/tycker bäst om?
Själv tycker jag att LbI är dem absolut roligaste och coolaste men samtidigt dem som kräver allra allra mest, och är man inte 100% med och har 100% ork och inspiration så går det åt pipsvängen. Man måste verkligen vara på humör för att kunna jobba med dem..
En annan sak som gillar med dem är att dem lär en otroligt mycket! Man måste verkligen tänka efter vad man gör och varför samt få dem motiverade, vilket ju inte alltid är så lätt;) Men när man väl når in till deras hjärna så är dem ju dem allra allra bästa! stooora hjärtan har dem! Eller hur? :)
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Jag tror man måste vara en speciell typ av människa för att tycka om dem.
Jag håller med dig, de är helt underbara hästar! Fruktansvärda att ha att göra med om man inte vill samma sak, men oslagbara om man vill åt samma håll.

När jag fyllde i en horsinality karta för min ponny första gången hade jag nästan bara prickar i LBI-fältet, i extrem-kolumnen, oavsett sinnestillstånde.
Tänkte fylla i en till om några dagar, bara för att se vad som hänt sen sist. Det var trots allt drygt två år sen..

Jag klickertränar honom. Extremt effektivt i och med att mat är vad han liv handlar om. Han har blivit mycket mer positiv till att arbeta, även om det är långt ifrån något egentligt arbete än. Vi tricktränar också, bara för att göra något utmanande som han tycker är skoj. En riktig linslus som älskar uppmärksamhet! Kan ju tänka vilken lycklig häst jag har som struttar runt i spansk skritt när han inser att folk tittar på honom ;)
Klicker är en väldigt bra träningsmetod. Man kan vända på det mesta och lösa de flesta problem med lite knäckebröd.

Men jag skulle vilja ha tips på hur jag kan få honom mer aktiv för skänkeln! Mellan varven blir han som skänkeldöv och tappar allt vad framåtbjudning heter. Vad kan man göra?

man kan öva upp skänkeln med att du som ryttare blir mer precis. ge honom endast skänkel när bakbenet du vill påverka är på väg upp. Det ställer krav på dig som ryttare att du vet när detta händer. Men är OTROOOOLIGT effektivt!
och istället för att skänkla för kung och fosterland :) så ger du en skänkel, utan resultat så lägger du på ett spö, till en början lätt tapp tapp för att öka upp farten. spöet ger du oxå när bakbenet du vill påverka är på väg upp. är benet redan i backen är det för sent att påverka. hur mycket hästen än vill kan den inte flytta ett ben som redan är i marken. Det är där timing och ryttarkänsla kommer in. Väldigt viktigt på de här hästarna tror jag.
Sen kan du naturligtvis väva in operant träning i detta genom att berömma vid ökningar för skänkeln och gradvis öka sträckan som han får beröm för tills du så småningom inte behöver berömma det längre. det man kkna tänka på att belöningen behöver inte alltid vara godis heller utan kan även vara en eftergift, kli på manken osv.

har du satt dig ner och gjort en ordentlig kriterieplan för hur du ska klicka skänkeln? hur ser delmålen ut osv? Väldigt viktigt. En del kan man göra i huvudet men en del behöver man få på pränt för att man ska komma vidare. jag tränar min unghäst med operant och det är sååååå tydligt hur en del saker bara flyter på och en del saker måste jag verkligen sätta på pränt och stopla upp i misnta detalj. har du kört fast så skriv ner varje pass, hur lång tid det tog, vad su skulle träna på. vad berömde du för? vad korrigerade du? osv
 
Senast ändrad:
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Jag trivs absolut bäst med LBI, de är trygga och självständiga men det krävs ändå mkt jobb från en själv för att då dem med sig. LBE-hästar är för mkt för mig och RBE och RBI tycker jag inte alls om :p
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Jag tycker bäst om att ha en LBI och en LBE :idea:
Då kan jag ta den som passar mig bäst för dagen ;) eller så får jag iaf ordentlig variantion när jag jobbar med båda.

Baldur är LBE, en riktig pajas som hela tiden vill hitta på nya flashiga sätt att ta sig runt på. Klättrar på allt han får tag i, går det inte att stå på så hittar han på andra sätt att interagera fysiskt :love:
Studsar och flyger gärna, det blir mycket play och man behöver inte tänka så vansinnigt mycket :angel:
I den vanliga hanteringen är han ju då förståss lite jobbig, drama-queen, sprattlig osv även om han inte är rädd, han vill bara liva upp vardagen lite ;) har kompisar som inte fattar hur vi orkar med honom.. Uppsutten är han dock helt annan, lugn och fin.

Oliver är LBI, här måste jag tänka och planera, det är superkul när det blir bra och jag "orkar" hänga med, vara före och påhittig, inte låta honom komma över mina gränser osv. Helt klart en utmaning när man leker :love:
I den dagliga hanteringen är han dock underbar, står så stilla och fint, strular inte för minsta lilla och man kan "tvinga" honom till viss obehaglig tvångsvård.. Baldur måste man vara 100% korrekt med, inget tvång EVER :grin:
Jag tror han blir lättare att rida än att leka med, precis som min förra unghäst tar han lekarna från marken så allvarligt. När det blir dags för ridningen blir det lite mer straightforward och det tror jag han kommer gilla bättre. Är inte lika ansträngande för hjärnan...

Så, för mig behövs de båda på nått vis :love: då är det som bäst.
Om jag tex försöker köra circling så är det Baldur som fint travar på spåret medan Oliver är inne närmast hos mig, och försöker vittja mina fickor...
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Men har en liten fråga till er alla, vilken typ föredrar ni/tycker bäst om?
I den mån det går att översätta kategorierna till människovärlden är jag tveklöst en LB-personlighet. Kanske därför jag trivs bäst med LB-hästar. Det är toppen att ha en så cool kille som Dökkvi. Även om han ofta hoppar till gör han ingen stor sak av det. Men det är en stor utmaning med en häst som tröttnar på en övning så snart han tycker att han kan den. En motiverad Dökkvi är ett under av lyhördhet och tjänstvillighet. Lika fort kan han slå över och bli den trögaste åsnan som någonsin vandrat på jordens yta. :laugh:
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

min förra häst va typisk Left brain introvert.
Så jag gav upp, inte lämplig som tävlingshäst i dressyr. Han är pensionerad och min nya tävlinghäst är en Left brain extrovert.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

I den mån det går att översätta kategorierna till människovärlden är jag tveklöst en LB-personlighet. Kanske därför jag trivs bäst med LB-hästar. Det är toppen att ha en så cool kille som Dökkvi. Även om han ofta hoppar till gör han ingen stor sak av det. Men det är en stor utmaning med en häst som tröttnar på en övning så snart han tycker att han kan den. En motiverad Dökkvi är ett under av lyhördhet och tjänstvillighet. Lika fort kan han slå över och bli den trögaste åsnan som någonsin vandrat på jordens yta. :laugh:

Känner verkligen igen det där! När min lilla pålle tröttnar och inte har motivation eller tycker jag är tillräckligt intressant så kan han vara den trögaste och suraste hästen i världshistorien, men när man lyckas komma åt hans hjärna och hjärta så är han helt underbar och finns där för mig till 100%.:love: Större hjärtan tror jag inte att det finns än hos LBI hästar.
Men som sagt, det är lite jobb..;)
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Intressant! Har själv en madam som är en solklar LB. Jag har själv 200 universitetspoäng, men hästen är helt klart smartare än vad jag är! ;) Jag kan inte sätta in henne i introvert eller extrovertfacket, hon är lite av varje där.

Först när jag köpte henne och insåg hur hon är tyckte jag att det var jobbigt. Ständigt detta ifrågasättade från hästen och ständigt krav på mej att vara 100 % konsekvent. Annars tar Fröken LB över verksamheten totalt. Men nu tycker jag att det är fantastiskt kul att jobba med henne, det är en utmaning varje dag, och om man lyckas få henne på sin sida har man världens bästa vapendragare! Jag tänker att jag har väl fått just den här hästen för att hon ska hjälpa mej att dana min egen karaktär. Vilket hon lyckas bra med...
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Ifrågasättandet kan stundtals bli påfrestande. Detta ständiga "varför" som hela tiden hänger i luften. Men för det mesta är det bara jäkligt charmigt! Utan utmaningar vore livet bra tråkigt, tycker jag. Fast visst hade det ibland varit lättare med en bufflig häst som tydligt visar att han försöker ta över, än en som döljer det väl. Stora mörka ögon, en lite sorgsen uppsyn och en pojkaktigt busig "frisyr" är utmärkta vektyg när man vill lura husse till att tro att det är han som bestämmer. *s*

Dkkviapril2009.jpg
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Ifrågasättandet kan stundtals bli påfrestande. Detta ständiga "varför" som hela tiden hänger i luften. Men för det mesta är det bara jäkligt charmigt! Utan utmaningar vore livet bra tråkigt, tycker jag. Fast visst hade det ibland varit lättare med en bufflig häst som tydligt visar att han försöker ta över, än en som döljer det väl. Stora mörka ögon, en lite sorgsen uppsyn och en pojkaktigt busig "frisyr" är utmärkta vektyg när man vill lura husse till att tro att det är han som bestämmer. *s*

Dkkviapril2009.jpg

Håller verkligen med du!
Varför varför varför? vad har jag för nytta av det? springa, äh jag trivs bättre med att stå still. jaså du vill att jag ska gå ditåt, det har jag absolut ingen lust för!
Ibland kan det bli liite jobbigt och då måste man verkligen andas och inte bli arg, för då blir det bara hundra gånger värre..
Men trots att dem är experter på att trycka på "arg och irriterad" knappen i en så är dem otroligt charmiga och ibland låter man sig nästan luras av deras stoora oskyldiga ögon..;)

april-april-161_53134426.jpg
[/IMG]
Min lilla oskyldiga ponny plutt, man kan inte tro att han ibland kan sätta en sida till som man inte är så rolig..:p
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

KL
Kom just på att min kompis har en islänning som är en solklar LBI. Han är extremt svårmotiverad. Loj och tänker mycket som attan. En självsäker herre som man inte rubbar i första taget. Han är tokig i mat, men annars är det inte mycket som rubbar honom. Envis och kan säga ifrån på skarpen om det inte passar. Måste tipsa henne om den här tråden. Jag vet att hon tycker det är jobbigt ibland att hästen är så svårmotiverad. Varkar liksom likgiltig ofta. (men man ser att han tänker som 17)
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

karamelldrottningen Om du hade läst ordenligt kan hästen ha delar från alla 4 olika personligheter och växla mellan dessa. Vanligast är att hästen har 1-2.

Eller så kan man göra det enkelt (och logiskt!) och säga att hästar, liksom människor har EN personlighet (de är väl inte schizofrena?) som yttrar sig på olika vis i olika situationer. Varför dela in dem i märkliga fack? Gör ni det med människor också?

Mina hästar har alla varsin egen personlighet, den de är helt enkelt.
Sedan kan även trygga nordis elda upp sig bli ett odjur i vissa situationer, liksom lite mer hetsiga quarter kan chilla när det behagar henne.

Bara en nyfiken fråga.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 746
Senast: alazzi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 498
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 004
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 225
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Presentation och frågor 💖🦄
  • Föl 2020
  • Insektsspray

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp