Bukefalos 28 år!

tråden för oss med left brain introverts!

Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Det är just för att göra det enklare och mer logist för människan. Och egentligen är det inte personligheter det handlar om utan "state of mind". Ja jag kollar på människor om de är introverta eller extroverta LB eller RB. Sen så gör jag inte så mkt mer än det utan bara kollar. Det handlar inte om att dela upp i fack utan "aha denna hästen tillhör denhär personligheten om jag gör såhär så kanske jag kan lösa detta problem". Jag har 2 st LBI jag sköter om (min häst + en annan) och jag kan säga att de är totalt olika på vissa sätt och extremt lika på andra. Självklart har de egna personligheter. Parelli har ett system för att lära människan mer om sin häst och personligheterna gör det lättare för oss att förstå "varför hästen agerar som den gör" iaf var det så för mig.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

*KL*

Jag har ett ortoligt trevligt (nu pensionerat) halvblodssto som man skulle kunna kalla "allbrainer" Hon är väldigt jämn i "cirkeln" om man försöker svara på frågorna. Kanske, eventuellt, möjligen dragning mot RBE. Hon har alltid varit mkt samarbetsvillig och trevlig. Pigg och framåt utan att vara lat. Modig utan att vara ovaksam och vänlig utan att vara mesig. Kanonhäst och naturlig ledarhäst i hagen.

Dessutom har jag ett vänligt, trevligt, modigt men mycket egensinningt Quartersto som jag skulle placera i LB (ev något mer extrovert än introvert) Hon kräver extremt mycket motivation för att tycka övningarna är meningsfulla. Duktig och läraktig- men på hennes villkor.

Finns det några kurser i trakterna runt Värmland? Skulle gärna vilja lära mig mer. Vet inte om jag kommer att köpa allt- men vore kul att nosa på "tekniken". Jag brukar kolla- lära och sen plocka ut det jag tycker är bra för mig o min häst.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Trevlig "allbrainern" lät :love:

Det är ju liksom tanken att det är ditåt hästen "ska" sträva. Att alla prickarna ska vandra in mot mitten, då är hästen trygg, balanserad, villig och intresserad. Så där har du en färdig pärla! :love: Inget mer att polera på där ;)

Om man tränar/agerar/hanterar dem på rätt sätt, beroende på vilken "personlighet" som är framme, så blir det naturligt så att de börjar lita på en som människa samt även tycka att man oftast har bra och kul ideer som de gärna hänger med på :idea:
Därför är det ganska kul att göra charts lite regelbundet, så kan man jämföra. Jag har för mig att vi hade en sån tråd där vi jämförde.. ska se om jag hittar den..
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Jag var extremt skeptisk innan jag började läsa mer om det samt kolla på hästarna så jag förstår dig.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Jag var in i den andra tråden och gjorde "personlighets kartan" Hahhaa ja tyckte väl att det lät som att alla beskrev min häst här i tråden. Hon blev verkligen extrem LBI. SÅ hur att motivera en sån här på bästa sätt?
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Jag har läst lite om det och provat göra personlighetskarta osv men ser ingen som helst nytta av det.

Och jag kollar mycket på mina hästar.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Ja men dåså inget mer att bråka om alla har rätt till sin åsikt. Huvudsaken är ju att hästen mår bra :)
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Alla tycker olika och det viktigaste är att man är nöjd själv och att hästarna mår bra. Sen får man ju bestämma själv hur långt man vill gå med sin häst och hur pass bra relation man vill få, vissa är ju nöjda med att bara ha en häst att rida på och som funkar bra i den dagliga hanteringen.
Det är ju upp till var och en men jag tycker det är viktigt att man respekterar allas åsikter, även om man inte alls tycker likadant själv.
Smaken är som baken, delad! ;)
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

slänger in lite bilder på mig och min lille ponny..
Den första bilden är tagen för tre år sedan när jag tog min första lektion i nh, det enda zalle brydde sig om då var att lukta i sanden..han var såå intresserad av mig;)
Den andra bilden är från i somras efter ett avslutat träningspass i ridning med halsring, busade lite med att stå på honom samt ligga under magen :)

prao-gesta-358_48034879.jpg


blocket-annons-plus-zalle-045_44623.jpg
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

*kl*

jag är ju ingen parelli-människa men ni som jobbar efter hans metod och följer hans filosofi har jag en fråga.

Hur ser parelli på hur träningen kan påverka en häst att "byta" personlighet eller utveckla de andra delarna?

Har en frieser som när hon kom var mer åt LBI men efter motiverande träning och jobb kring hennes självförtroende visade sig egentlgien vara en LBE. Hur kna träning påverka hästen åt ena eller andra hållet enligt Parelli helt enkelt?

*bara nyfiken*
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Som jag har förstått det så har hästen en eller flera grund-personligheter. Med yttre påverkan kan hästen ändra personlighet (hantering, stallmiljö, träning osv). Hästen kan också ändra personlighet när den tex. får mer eller mindre självförtroende. Meningen är att genom att träna hästen enligt Parellis system så ska hästen balanseras, alla pricka ska gå mot mitten (se tidigare trådlänk, horsenality-chart).

Så ja träningen påverkar absolut hästen men oftast finns en grund.

Tex min häst:

När jag köpte henne:



Gjorde en om hur hon var idag, stämmer rätt bra om hur hon är nu:

 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Vad roligt, har slukat allt material jag kan hitta och kommit fram till att min häst också är en left brain introvert! Kommer följa den här tråden med intresse :bump:
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Ja, det är väl huvudfrågan med de här hästarna :p

Jag har som sagt upptäckt att klicker funkar mycket bra då de ofta är matorienterade.
Dock får jag passa noga att han inte bara ser mig som en godisautomat.

När jag klickar med valpen så kör jag godisregn, massor med förstärkningar. Men det är ju för att han är jätteliten och lite halvkorkad ännu.
Hästen som är LBI är mycket smart så han kan man inte regna godis över, då blir jag en PEZ-gubbe för honom och då börjar han KRÄVA godis utan att ha gjort nått.

Så nu kör vi med mycket oregelbundet schema med förstärkning och det funkar superbra! Han jobbar gärna och när han anstränger sig lite extra så får han förstärkning. Han fattar direkt vad det handlar om :idea::love:

Har också upptäckt att allt som innebär att jag blir "arg"/"bestämd" osv gör att han ignorerar mig. Han är otroligt känslig för min sinnesstämning, om jag glad i hågen dänger till honom för att han klänger på mig så tar han det direkt. Blir jag arg och ska flytta på honom så växer han fast i marken :p

Man måste vara påhittig, glad och ha GOTT godis. Det funkar iaf på min :love:
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

skuggi:

Så där är det precis för mig med! Zalle är otroligt känslig för vilket humör jag är på och är jag minsta lilla arg/irriterad så blir han ett monster och bara total vägrar allt allt allt! Men är jag på bra humör och har inspiration så går det jätte bra!
Så om jag är osäker på vad jag har för sinnesstämning så är det bara att kolla på zalle, för han är som en spegel!
dem är verkligen duktiga på att läsa av oss!
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Ett tips till alla er som är intresserade av parelli och hans fantastiska metod, bli medlem i savvy club!
Savvy club är linda och pats klubb för alla som är intresserade av nh.
Varje månad så får man en tidning (full proppad med massor av bra tränings tis, artiklar, inspiration, information om dem olika horseanalitysen osv) sen får man också 8 (tror jag) dvder om året som är fantastiskt bra med massor av material på som ger tips och råd vid problem osv.
Dessutom får man tillgång till parellisavvyclub.com, där finns det hundra tals med artiklar, filmer, man kan ställa frågor till Pat och Linda, chatta med andra intresserad och en massa mer. Jag har lärt mig massor och fått jätte mycket inspiration av att vara med i savvy club, alla som är intresserade borde gå med i den för den är kanon! :bow:
Obs! Man måste dock vara ganska engelska kunnig eftersom allt material är just på engelska.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Jag har också en typisk LBI, även om det tog ett tag innan vi listade ut det. Jag kör mycket omvänd psykologi med honom och det funkar hur bra som helst. Sedan försöker jag göra saker som han inte väntar sig, typ gå in i paddocken, ta av sadeln och gå runt och beta.
Det är så himla häftigt när man kommer in i huvudet på dem och de erbjuder att göra saker.
Hans senaste favorit trick är att stå på pedestaler. Allt som man kan stå på, och även sånt som man inte kan stå på.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 746
Senast: alazzi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 498
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 003
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 221
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp