Bukefalos 28 år!

tråden för oss med left brain introverts!

Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Jag börjar nästan undra om inte LBI hästarna är de jobbigaste man kan ha att göra med. Dessa ifrågasättande, smarta, förbaskat envisa och matvrak. Har ju själv en sådan av den extrama sorten. Jösses, herregud vad han kan vara envis alltså :crazy:...

Tur att jag har en liten RBE oxå, fast jag undrar om hon inte kommer att ändra sig med åren, det känns om de flesta hästar jag fastnar för blir LBI tillslut, vad nu de beror på... Fast jag tror knappast att hon blir lika mkt. LBI som islandshästen. Hoppas inte det.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Man måste vara påhittig, glad och ha GOTT godis. Det funkar iaf på min :love:

Ja, gott godis är viktigt! ;) Själv tycker jag att "knäckebröd är knäckebröd", men min 2-åriga LBI är inte av samma åsikt. Han vill inte ha de grova sorterna... Och att jag försökte ge honom hästgodis med mintsmak tog han nästan som ett hån.

Men rätt sort kan motivera honom till nästan vad som helst!

Jag lasttränade mha belöning i form av knäckebröd (för att göra hela situationen positiv för hästen), och det gick alldeles galant! Efter 10 min gick han ut och in som ingenting, och stod kvar där inne tills jag bad honom gå ut igen. Glad i hågen tänkte jag att det var läge att avsluta och gå in i stallet och vila lite innan utsläpp.
Det blev en halvtimmas diskussion om att gå in i stallet istället!!! "VARFÖR ska jag gå in där? Hallå, det är ju i lådan jag vill vara!"
Provade lasta igen och han gick på och av 4 ggr utan att blinka, men vid stalldörren tog det stopp.... Ingen panik eller det minsta upprörd, bara "Ha, make me..."

Jag förstår varför man behöver ha humor för att umgås med LBI hästar....:angel:
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

KL
Jag tycker att ni är snabba att klassificera hästarna. Finns det inte en tanke att de blir som man gör dem- i synnerhet under ryttare.

Börja med er egen självinsikt o gradera eran kunskap.
De kan bli helt "personlighetsförändrade" hos ngn annan. Tryggare o mer villig.

Sthus ex. där hästen hade blivit en annan häst att rida bara ´genom att bli tillriden en gång.

Rädda intoverta människor sysslar med Parelligrejor. Det låter oxå som hästar är utstuderande varelser.

Nu tar det väl hus i :devil:, men så känner jag för hur ni dissikerar hästarnas personligheter. Låt dem vara som de är o alla blir äldre, klokare av sina erfarenheter... förhoppningsvis.

Köp en äldre häst som passar er. som inte går att göra till en "LBI".

En mkt känd tränare skyller aldrig på hästarna, utan inser att man aldrig blir helt fullärd.

Det är en ynnest att hästarna låter oss rida på dem.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Det är fritt fram att vädra alla typer av åsikter. Det är liksom det som gör ett diskussionsforum....:idea:

Jag ser inte det tokiga i att hantera en häst efter just den hästens personlighet. Målet är att få den att samarbeta på mina villkor, vilket jag antar är målet för de flesta som håller på med hästar.

Tillvägagångssätten kan dock skilja, och där får man ju välja själv vilken väg man vill gå.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

NH begreppet är ganska nytt, hur gjorde man innan då menar du?

Det kan inte vara så enkelt att det handlar om sunt förnuft?


NH är ju bara ett namn på något som funnits väldigt väldigt länge i lite olika former.


Först det första, Nh är defenitivt inte nytt! Det är så gammalt så att det har blivit modernt igen. Det har funnits i tusentals år och omnämdes första gången för flera tusen år sedan.

För det andra, Nh är lika med sunt förnuft! Man kan lika väl kalla det vad som helst, Nh, Savvy, sunt förnuft, duktig på hästar etc etc. Det är ju ingen träningsmetod på det sättet utan en filosofi.
Så haka inte upp dig på att det kallas för nh... Det går bra att kalla det vad som helst.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Även jag har en LBI ponny. Hon är ett stort matvrak, väldigt envis, ganska dominant, otroligt svårmotiverad men väldigt charmig. Ibland går hon mig verkligen på nerverna. Har helt enkelt tappat kontrollen på mig själv. Jag kan hålla med vissa om att LBI hästar verkligen kan vara hur irriterande och jobbiga som helst. Men samtidigt så tror jag också att de är den typen av hästar som kan lära oss mest. Som sagt är min ponny, Molly, väldigt svårmotiverad så länge hon inte får belöning i form av mat. Så jag har funderat om det kanske bara är så att det är den bästa metoden för henne. Det är det som motiverar henne bäst. Men det känns ju liksom som hon bara gör allt för belöningen då kanske inte för mig :/ Funderar också på att testa klickerträning... Vad tycker ni? :)

Jag tror jag föredrar LBE Hästar med mycket energi tycker det är kul att springa runt och busa med hästar :D
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Först det första, Nh är defenitivt inte nytt! Det är så gammalt så att det har blivit modernt igen. Det har funnits i tusentals år och omnämdes första gången för flera tusen år sedan.

För det andra, Nh är lika med sunt förnuft! Man kan lika väl kalla det vad som helst, Nh, Savvy, sunt förnuft, duktig på hästar etc etc. Det är ju ingen träningsmetod på det sättet utan en filosofi.
Så haka inte upp dig på att det kallas för nh... Det går bra att kalla det vad som helst.

Japp så sant som det är sagt.
Se bara det här som att lasta. För 10 år sedan jobbade jag som hästskötare åt en elit ryttare i dressyr. Hon skickade in sina hästar lösa i transporten. Jämt och stängde sen efter de. Inte har hon gått NH kurs. När man tränar och åker mycket själv så behöver hästen kunna gå in själv och stå lugnt.. VAd är det för specillt med det? Endast sunt förnuft..
Folk är helt hysteriska..

Min lilla LBI häst är som hon är men på något vis desto mer vi lär känna varandra så blir hon mindre envis mot mej mm. Det är helt naturligt och det handlar om känsla och energi och har inget att göra med NH heller.
bara att genom att omgås med henne, rida ut som vanligt och borsta och greja så blir jag hennes ledare och bästa vän.. Allt går på bådas vilkor och vi gör saker som båda gillar.
Allt jobb med hästar handlar om tillit mellan varann.
Jag har aldrig hålt på med NH. Det är självklart. Litar hon på mej som är hennes ledare så går hon in i transporten utan problem. Tvekar hon så är det samspelet mellan oss som inte stämmer. Då ser inte hon mej som en ledare som vet vad jag gör utan då måste hon sjäv avgöra om det är farligt eller inte.

Men kommer någon annan in i hagen så får de passa sej så hon inte sprakar. Hon är en ren jävul och tvekar du det minsta så smäller det. Får gå i mellan folk och henne. De som inte behandlar henne med respekt de får se upp.
Nu skulle jag kunna hålla på med NH men inte när jag inte kände henne. Då skulle hon bli skit tjurig och sparka mot än. Nu kan jag göra vad som helst för hon tycker allt vi gör ihop är kul och det är för att jag aldrig skulle utnytja hennes vilja till en lång rad bara krav och det gäller även ridningen..
Så länge hon tycker det är kul så håller vi på. Tröttnar hon så gör vi något annat.
Kravlöst är det bästa berömmet och samspelet mellan krav och kravlöst måste stämma.
Även beröm med en glad röst och glad energi att det här är kul..
Gör allt. Tycker man det är tråkigt så gör hästen det. Så länge man inte utnytjar deras vilja.. Ta och ge! Är a-o
 
Senast ändrad:
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

KL
Jag tycker att ni är snabba att klassificera hästarna. Finns det inte en tanke att de blir som man gör dem- i synnerhet under ryttare.

Börja med er egen självinsikt o gradera eran kunskap.
De kan bli helt "personlighetsförändrade" hos ngn annan. Tryggare o mer villig.

Sthus ex. där hästen hade blivit en annan häst att rida bara ´genom att bli tillriden en gång.

Rädda intoverta människor sysslar med Parelligrejor. Det låter oxå som hästar är utstuderande varelser.

Nu tar det väl hus i :devil:, men så känner jag för hur ni dissikerar hästarnas personligheter. Låt dem vara som de är o alla blir äldre, klokare av sina erfarenheter... förhoppningsvis.

Köp en äldre häst som passar er. som inte går att göra till en "LBI".

En mkt känd tränare skyller aldrig på hästarna, utan inser att man aldrig blir helt fullärd.

Det är en ynnest att hästarna låter oss rida på dem.

:bow::bow::bow:

JApp rädda intoverta människor sysslar med Parelligrejor och NH. HAr kollat på filmen med LBI och allt annat än just det är sunt förnuft. Nh är bra för de som är osäkra och inte får ordning på sina hästar. De som sitter och drar sina hästar i munnen på fel sätt mm känner att detta är fel och så stötter de på NH och blir frälsta. Sen är allt annat fel, men det de missar är att andra drar inte sina hästar i munnen för att de gjorde det.
Eller att de inte får sina hästar att lyssna och de blir farliga. Saknar fel energi då funkar självklart NH.

Seven games = att göra människan säkra på sin häst genom att bestämma vad den ska göra. SÅ de får självförtroendet och lugnet. Men det hade de kunnat hitta på vilket annat sätt som helst..

Alla mina hästar som jag haft (medryttare mm) kan jag efter ca 6 månader hoppa upp på med grimma och grim skaft och rida de i samma form som bettet. Bettet gör inte formen. Utan ryttarens sitts invärkan mm. Vilket NH folk missat totalt när de ridit och grejat med hästar innan. HAndlar endast om sunt förnuft och rätt lärare.

MAn kan få fel lärare i NH också.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Om jag nu inte skulle få ordning på min häst i lastning mm pga av en olycka eller annat. Så skulle jag ta hjälp av våran NH fantast här borta och få hjälp med det. Hade jag självklart gjort. Han är jätte duktig på sånt. Det hade jag aldrig tvekat på..

JAg annser inte att NH är fel så, men när NH folk ser på en som man är en djurmisshandlare så blir man förbannad. Sen när man försöker förklara så har de redan sin bild och det är jobbigt. Det går inte att förändra den. MEN DET ÄR SÅ FEL...

Vi vanligt döda eftersträvar samma harmoni med våra hästar som alla NH folk också gör. Samma inverkan i balans och sitts mm. Inte sitter vi och sågar, sparkar med sporrar och slår med spöt. Även om många ridskolor gör en sån bild.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Min tjej blir också RBE när hon blir rädd/stressad. Nu händer det dock väldigt sällan (när jag precis köpt henne var det värre) nu blir hon hellre sur/förbannad om jag är för jobbig mot henne (det är iof också rätt sällan).

Jag trivs väldigt bra med LBI-hästar, de är självständiga och har definitivt åsikter om vad som ska göras eller inte.

Om en häst är LBI så är den, men självklart kan den också bli rädd. Dock har den mindre benägenhet att bli rädd än en RBE som har närmare till panik. Dock kan det ju vara så att våra hästar har egenskaper som ibland går utanför området, såsom min häst som är en RBE, men är extremt matfixerad. Detta är i alla fall min erfarenhet :)
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Just nu har hon lite överenergi och lite för lite stimultion så hon är lite extra galen just nu och kräver mer.. Men snart så kommer hon få gå mycket mer (när min bebis kommer).. Att gå i hagen gillar hon inte..

Vilken häst gillar inte att bara gå i hagen? Det är väl det mest naturliga de kan göra, eller?
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

:bow::bow::bow:

JApp rädda intoverta människor sysslar med Parelligrejor och NH. HAr kollat på filmen med LBI och allt annat än just det är sunt förnuft. Nh är bra för de som är osäkra och inte får ordning på sina hästar. De som sitter och drar sina hästar i munnen på fel sätt mm känner att detta är fel och så stötter de på NH och blir frälsta. Sen är allt annat fel, men det de missar är att andra drar inte sina hästar i munnen för att de gjorde det.
Eller att de inte får sina hästar att lyssna och de blir farliga. Saknar fel energi då funkar självklart NH.

Seven games = att göra människan säkra på sin häst genom att bestämma vad den ska göra. SÅ de får självförtroendet och lugnet. Men det hade de kunnat hitta på vilket annat sätt som helst..

Man kanske ska prova seven games innan man kastar skit och kategorisera så hårt som du nu gör.

Hur kan du bara dra alla som sysslar med PNH över en kam och kalla dem rädda och introverta? Om du nu inte har mer till övers för denna inriktning så kanske du inte ska kasta dig in i detta forum. Här diskuterar människor för att få tips och idéer av varann mm, inte för att få ovett.

Jag brukar inte skryta med mina kunskaper, utan snarare vara ödmjuk inför allt som jag inte kan. Med detta menar jag inte att jag är nybörjare eller är dålig. Jag har hållit på med hästar sedan jag var 6 år. Jag upptäckte PNH sent i livet, men nu är det "no return" för mig. Jag skulle dock inte vilja pracka på mitt sätt på andra, men jag diskuterar gärna om man kan hålla det från sandlådan.
 
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

MAn kan få fel lärare i NH också.
Ja det borde rensas upp i branschen.

Det finns EN ENDA cert. tränare o Ronny Åman.

De flesta lär sig via ngn kompis eller via video.

hur i hela friden kan man lära sig via det att läsa av OLIKA hästar. Det lilla viften med ena örat o många kan inte tolka hela hästens kroppsspråk- fast det är uppenbart vad hästen visar.

Det ser man även här. hästen är si eller så- mest pga att människan troligen är för dominant eller låtsas vara kunnig. Det ser hästen igenom DIREKT!:bow:

Inte ens fast hästen till slut reser sig så förstår man att man har provocerat hästen som inte förstår ett skvatt. När de inte kan fly- vad gör de?
Jo till slut ger de upp.

Ömsesidig respekt tar tid, men den tiden vill folk inte ge idag.


Hästar med integritet sägs vara "dominanta".
Snarare är de i sin värld födda ledare o tar inte vilken skit som helst från orättvisa människor. Är de faira gör de vad som helst för sin människa:love:

Tacka vet jag förr då ungar busred. Då blev det inga problem med understimulerade hästar o ponnyn var deras bästa vän.
 
Senast ändrad:
Sv: tråden för oss med left brain introverts!

Ja det borde rensas upp i branschen.

Håller med dig totalt! Pga att många säger sig hålla på med NH fast de inte kan (och dessutom lär ut sin okunskap till andra), så blir hela uttrycket urholkat tyvärr...
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 465
Senast: alazzi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 334
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 987
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 184
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp