Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Jannice

Trådstartare
Jag snor idén från dem med unghästar födda 2008, och skapar en för oss med unghästar födda 2010 :bump:

Kan vara kul att få tips, råd och idéer från andra med häst/-ar i samma ålder, samt läsa om vad ni andra hålls med med era busar :love:

Såååå, då börjar väl jag då:

Jag har faktiskt inte hämtat min pålla än, ska hämta henne nästa lördag så än så länge har jag ju då inte gjort nånting :angel:

Men kan ju presentera henne iaf:

Hon är ett paintsto född i April förra året. Har Docs Leaguer, Zan Parr Barr och Docs Smoking Lena i stammen.

När hon sen rids in så har jag tänkt satsa på trail, barrelrace eller polebending med henne, det visar sig vad hon blir bäst på/tycker är roligast :D

Hobbyhoppning kommer det också bli en del förhoppningsvis :)

Men, först av allt ska jag bara få hem henne och lära känna henne ordentligt :love:

Sen blir det ju 2 års markarbete, och det ska bli sååå roligt! :bump:
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

229638_10150244531540752_519360751_8854390_7177791_n.jpg


Här är min 2010a :-)

Efter Whata Luck

Jag har haft honom i snart två månader, en fantastisk individ som vara tar större och större plats i mitt hjärta för varje dag.
Han är fantastiskt lugn, stod i början i egen hage utan att vara varken det minsta stressad eller orolig, låg gärna och tog en eftermiddagslur. Nu har han gått med tre andra valacker, vilket går hur bra som hellst. Han tar ingen fight utan går med sänkt huvud och tuggar. Man märker dock att han blivit mer bunden till andra, bryr sig dock inte alls om att vara ensam eller så i stallet, är han däremot ensam i hagen kan han gnägga tillbaka om någon annan gnäggar, han är dock inte den som börjar.

Jag har som tanke att ha kvar honom som hingst, vilket för tillfället inte verkar vara några som hellst bekymmer (*pepparpeppar*). Lägger nu endast lite grunder, men han fattar poängen snabbt. Han tömkörs i grimma och tömkörningsgjord (har bett utan problem men jag vill inte störa tänderna i onödan), nästan ofattbart att det inte kom någon som hellst reaktion av tömkörningsgjorden varken första eller någon av dom andra gångerna.

För mig är han en pärla, vi myser, leker och busar. Jag lääääängtar verkligen tills han är nog stor för att börja ridas. Just nu växer han så att det knakar, växtvärken gör sig påmind och förhoppningsvis blir det en relativt stor kille!! :D

/ J
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

229638_10150244531540752_519360751_8854390_7177791_n.jpg


Här är min 2010a :-)

Efter Whata Luck

Jag har haft honom i snart två månader, en fantastisk individ som vara tar större och större plats i mitt hjärta för varje dag.
Han är fantastiskt lugn, stod i början i egen hage utan att vara varken det minsta stressad eller orolig, låg gärna och tog en eftermiddagslur. Nu har han gått med tre andra valacker, vilket går hur bra som hellst. Han tar ingen fight utan går med sänkt huvud och tuggar. Man märker dock att han blivit mer bunden till andra, bryr sig dock inte alls om att vara ensam eller så i stallet, är han däremot ensam i hagen kan han gnägga tillbaka om någon annan gnäggar, han är dock inte den som börjar.

Jag har som tanke att ha kvar honom som hingst, vilket för tillfället inte verkar vara några som hellst bekymmer (*pepparpeppar*). Lägger nu endast lite grunder, men han fattar poängen snabbt. Han tömkörs i grimma och tömkörningsgjord (har bett utan problem men jag vill inte störa tänderna i onödan), nästan ofattbart att det inte kom någon som hellst reaktion av tömkörningsgjorden varken första eller någon av dom andra gångerna.

För mig är han en pärla, vi myser, leker och busar. Jag lääääängtar verkligen tills han är nog stor för att börja ridas. Just nu växer han så att det knakar, växtvärken gör sig påmind och förhoppningsvis blir det en relativt stor kille!! :D

/ J

Riktigt fin kille, och lik pappa måste jag säga :love:

Vad kul att det går så bra för er :) Det är pga allt jag hört om quarters/paints underbara lynne och temperament som jag valde att köpa en paint, och din kille verkar vara sinnebilden av quartertemperament :) Håller tummarna för att du kan behålla honom som hingst!

Varför valde du att köpa en quarter då? Och hur fastnade du för just din kille?

Jag ska presentera min donna lite närmare när jag hämtat hem henne, och då kommer jag lägga upp foto också. Hon är helt underbar :love:

Vilken månad är din född? "Min" (hon är ju inte min förrän nästa lördag ;) ) är född i April så hon är 16 månader nu :)

Kul att vi iallafall är två stycken med -10:or, hoppas det tillkommer ännu fler :bump:
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Japp, lik pappa sin är han!

Hm han är ju en paint, eller missförstod jag din fråga?

Vi tog en tripp på sisådär 318mil och kikade på en hel drös med hästar, och sist och längst bort hittade jag såklart honom. Kärlek vid första ögonkastet. Där och då bestämde jag mig att han skulle med hem, min sambo tyckte dock inte att han fick åka i husvagnen (HAHA) så han kom någon vecka senare.

Varje dag när jag är till stallet vill jag även då ta hem honom, jag skulle gärna vilja ha honom i vardagsrummet typ.

Han är också född i april. Hmm 14månader blir dom väl då?! Eller kan jag inte räkna?! HAHA :S
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

229638_10150244531540752_519360751_8854390_7177791_n.jpg


Här är min 2010a :-)

Efter Whata Luck

Jag har haft honom i snart två månader, en fantastisk individ som vara tar större och större plats i mitt hjärta för varje dag.
Han är fantastiskt lugn, stod i början i egen hage utan att vara varken det minsta stressad eller orolig, låg gärna och tog en eftermiddagslur. Nu har han gått med tre andra valacker, vilket går hur bra som hellst. Han tar ingen fight utan går med sänkt huvud och tuggar. Man märker dock att han blivit mer bunden till andra, bryr sig dock inte alls om att vara ensam eller så i stallet, är han däremot ensam i hagen kan han gnägga tillbaka om någon annan gnäggar, han är dock inte den som börjar.

Jag har som tanke att ha kvar honom som hingst, vilket för tillfället inte verkar vara några som hellst bekymmer (*pepparpeppar*). Lägger nu endast lite grunder, men han fattar poängen snabbt. Han tömkörs i grimma och tömkörningsgjord (har bett utan problem men jag vill inte störa tänderna i onödan), nästan ofattbart att det inte kom någon som hellst reaktion av tömkörningsgjorden varken första eller någon av dom andra gångerna.

För mig är han en pärla, vi myser, leker och busar. Jag lääääängtar verkligen tills han är nog stor för att börja ridas. Just nu växer han så att det knakar, växtvärken gör sig påmind och förhoppningsvis blir det en relativt stor kille!! :D

/ J


Fin kille...nästan lika fin som våran paint-tjej (hon platsar inte i denna tråd för hon är född -09) men jag tänkte höra när du tänker börja rida in honom? Vid vilken ålder? Börjar ni vid 2, 2,5 eller 3??
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Hej alla! Presenterar mitt 1års sto född i mars. Egen uppfödning pappan är quarterhingsten Cash N Smart (e.Smartin Off ee.Smart Little Lena). Mamman var mitt Arabiska Fullblodssto Adele (e.Kaiser ue.Alt). Det blev ett mycket lyckat resultat med toppstam på båda sidorna.
She`s Got The Look "Sandy" är välhanterad från dag 1. Lätthanterlig,lätt att longera,lasta,tränsa. Utsäckad och haft tömkörningsgjord utan reaktion. MKH idag är 137 fram och 141 bak. Varit med på clinics och tävlat i showmanship at halter.
Tyvärr har jag insett att jag inte kommer hinna med tre ridhästar därav är hon precis utlagd på annons. Men säljer enbart till rätt hem och hittas inte det så blir ingen gladare än jag att ha henne kvar. Får väl anstränga mig för att hinna med alla.

008.jpg

597.jpg

054.jpg
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Eftersom att han är född i april, så planerar jag att denna sommar och höst att tömköra, träna från marken och cykla, simma osv för att på annat sätt stimulera rörelse då han har lite bekymmer med växtvärk till och från.

När han sedan till våren fyller två så är planen att köra in honom, för vagn alltså. Innan snön och kylan kommer (2,5år) har jag tänkt att sitta in honom, alltså inte rida men sitta upp iaf.

Sedan när snön tinat, och han fyllt tre då skall han sättas igång som ridhäst! Då är han körd i ett år och har förhoppningsvis en bra muskulär grund och har vuxit någorlunda färdigt!! :-)
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Japp, lik pappa sin är han!

Hm han är ju en paint, eller missförstod jag din fråga?

Vi tog en tripp på sisådär 318mil och kikade på en hel drös med hästar, och sist och längst bort hittade jag såklart honom. Kärlek vid första ögonkastet. Där och då bestämde jag mig att han skulle med hem, min sambo tyckte dock inte att han fick åka i husvagnen (HAHA) så han kom någon vecka senare.

Varje dag när jag är till stallet vill jag även då ta hem honom, jag skulle gärna vilja ha honom i vardagsrummet typ.

Han är också född i april. Hmm 14månader blir dom väl då?! Eller kan jag inte räkna?! HAHA :S


Men hjälp, jag måste ha haft bomull i hjärnan när jag skrev det där :o

Klart de är 14 månader, är visst mina mattekunskaper som brister. Eller så är jag framme i Augusti redan och det hoppas jag verkligen inte för då har jag ju missat att ha semester ;):D

Nejdå, du missförstod inte, var bara (återigen) jag som skrev fel :)

Haha, vilken tjurig sambo ;)

Jag bestämde mig för min donna i April, så jag har hittils väntat 2 månader på att hämta henne (kan inte hämta henne förrän nästa lördag, då jag inte har stall förräns då, uppfödaren har vart underbar som hållt henne åt mig så länge)

Jag har inte haft egen häst på ca 10 år, så det är extra pirrigt, nervöst och förväntansfullt :love: Vii flyttar (till en gård vi ska hyra) nästa vecka, så jag bara hoppas att vi hinner klart tills på lördagen då hon ska hämtas, för efter det lär jag vara som fastklistrad i stallet :D

Haha, det förstår jag att du vill! Jag kommer ha min gå i en hage direkt utanför huset, så om hon inte gömmer sig bakom stallet som står litegrann mitt i hagen (svårt att förklara) så kommer jag kunna se henne tillomed från sovrumsfönstret :D
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Din var också en riktig fining! Lite smäckrare i kroppen, är hon lik mamman exteriört? Kanonfin var hon iallafall :)
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sandy har fått mycket från både mamman och pappan exteriört, så jag kan nog inte säga att hon är mer lik den ena än den andra. Dock syns det mycket tydligt araben på hennes huvud och längd på häst. Mamman är utställningsavlad men en hel del galoppblod i sig. Även pappan har raceblod i sig så med den farten hon har visat hitills så vore hon något för barrelrace om man skulle vara intresserad för sådant. Det bästa är att hon kommer bli en riktigt allround så vi kommer testa det mesta om hon blir kvar :)
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sandy har fått mycket från både mamman och pappan exteriört, så jag kan nog inte säga att hon är mer lik den ena än den andra. Dock syns det mycket tydligt araben på hennes huvud och längd på häst. Mamman är utställningsavlad men en hel del galoppblod i sig. Även pappan har raceblod i sig så med den farten hon har visat hitills så vore hon något för barrelrace om man skulle vara intresserad för sådant. Det bästa är att hon kommer bli en riktigt allround så vi kommer testa det mesta om hon blir kvar :)

Jättefin är hon. Nedrans synd att vi inte har mer pengar. Jag hade gärna köpt henne. Hon lär väl inte vara billig, va? Hoppas du hittar rätt ägare åt henne. Vi har ju en fullblodsarabtjej som är född -10 som vi håller på att vänja vid allt då hon bara stått i hagen i över ett halvår. Vi kör allt enl. western med massor av nh. Hon lär sig snabbt.
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sandy har fått mycket från både mamman och pappan exteriört, så jag kan nog inte säga att hon är mer lik den ena än den andra. Dock syns det mycket tydligt araben på hennes huvud och längd på häst. Mamman är utställningsavlad men en hel del galoppblod i sig. Även pappan har raceblod i sig så med den farten hon har visat hitills så vore hon något för barrelrace om man skulle vara intresserad för sådant. Det bästa är att hon kommer bli en riktigt allround så vi kommer testa det mesta om hon blir kvar :)

Låter som en kanonhäst :)

Nu är det 5 dagar kvar tills jag hämtar min pålla, så då ska hon presenteras lite närmre har jag tänkt :) Min fining :love:
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Nu är min skrutta hemma!!! :banana:

Vi hämtade hem henne i lördags, blev en resa på 2 timmar för henne. Gick jättebra, nog var hon lite orolig men inget stort hände och vi kom hem hela och hon varförhållandevis lugn faktiskt :)

Sen fick hon beta ute lite och sträcka på benen innan det var dags att gå in i boxen och sambon åkte och hämtade min systers shettis (sällskap till min donna och häst till barnen :) )

När han kom hem fick de lukta lite på varandra, vi stannade i stallet 45 min kanske innan vi lät de vara själva en stund.

På morgonen när de släpptes ihop så var det två mycket nöjda och MYCKET kråmiga hästar som sprang runt i hagen med höjda svansar :D

Så: presentationen då:

Min donna är en American Paint efter CBS Mr Yankie Bar och u: Gamblers Inca (ue: Moonlight Gambler) Hon är född i April förra året hos en privat uppfödare. Hon är Bay Tobiano, med höga vita strumpor på frambenen och låga vita strumpor på bakbenen, inga tecken alls i ansiktet. Såååå vacker :love:

Ska se om jag kan få in nån bild:

Hemma, och ser nya kompisen första gången:

269786_10150239695255842_585020841_7119297_5226652_n.jpg



Hemma, i hagen:

269151_10150241388435842_585020841_7141104_252073_n.jpg
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Åh vilken snygging!! ;-)
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)n

Har ni mätt era nånting? Jag mätte Chinook idag, visserligen i hagen så lite felmarginal finns nog, men hon är iaf ca 135 hög i manken, lite högre i baken. Mätte inte där, då hon tyckte att det var lite obehagligt och jag ville sluta medan det gick bra. :)

Har du/ni haft unghäst tidigare förresten? Chinook är nämligen min allra första unghäst, så jag tycker det är jättebra om jag kan ha någon/några här att utbyta tankar, idéer med och få råd och tips av :) Så jag hoppas vi kan hålla liv i tråden!


:bump: :bump: :bump:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp