Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Till Jannice och _Jeanette: Vet ni om att era hästar är släkt med varandra?
Morfarn till din häst Jannice, Moonlight Gambler ST, är helsyskon till mamman till Jeanettes häst!
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

ÅÅH, det visste jag inte ;-)

Känner du till honom, när du vet vem mamman är eller? Tänkte jag har ju inte skrivit det här så! ;-)

Idag tänkte jag markträna honom lite, la även ut en pressenning. Han klev på den innan jag ens hunnit veckla ut den färdigt. Den lilla skrutten, totalt urädd. Filmade faktiskt en snutt men lyckades bara överföra den till facebook från telefonen! :-/

Hur går det med era prinsar och prinsessor??
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Mina två första hästar var en 4 åring samt en 1 1/2 årig arabhingst.
Araben var mitt intro till att börja med western så på honom lärde jag mig unghäst,inridning och grundutbildning. Sålde honom i våras som 6 åring.

Sandy min 1 åring är min första uppfödning, född mars 2010 henne kunde jag forma med mina tidigare erfarenheter och mina egna tankegångar till den underbara individ hon är idag.
Under hösten och vintern 10/11 har jag jobbat i ett quarterstall med mest unghästträning. I våras fick vi ett föl + att vi köpt en två åring då. Jag känner stor skillnad på mitt kunnande mot för några år sedan, men alltid hungrig att lära mig mer. Det största intresset jag och min man har med hästarna är just unghästar och träning från marken :)

Sandy är nu 139 fram och 141,5 bak.
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Jo jag känner till din häst :)

Det är min pappa som har fött upp honom så jag har sett honom sen han bara var någon timme gammal :) Vad kul att höra att du verkar trivas med honom! Jag har själv oxå en åring efter Whata Luck med samma mormor som till din, ett sto som jag dock inte har hunnit göra så mkt. med ännu då jag blev mamma för 3 månader sedan!
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

ÅH så kul att stöta på dig här!

Och grattis till bäbisen, han sa det när vi var ner ;-)

Ja vi körde 318mil, MEN jag hittade hästen i mitt liv. Han är underbar den lilla prinsen, kommer varje dag med spetsade öron och är så vansinnigt go.

Ännu roligare är nästan att han och min sambo (som aldrig hållt på med hästar tidigare) blivit bundisar, han borstar, kratsar hovar och går på promenader.

Sista helgen i augusti ska vi iväg på träning för Ed Dabney, ska bli spännande :-)
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Ja det va lite roligt det här, jag brukar sällan va här inne men nu när jag väl kom hit snubblade jag direkt in på den här tråden :)

Jag tror du kommer få mkt glädje av Smarty, hade han blivit ett sto istället hade han (hon) aldrig blivit till salu för då hade jag behållt hästen :) Han skulle ju fått ett syskon nu i vår å jag hoppades innerligt på att det skulle blivit ett sto men tyvärr gick hon tom...

Vad kul att du ska iväg å träna för tränare! Vad e det för en tränare, har aldrig hört det namnet innan?
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Till Jannice och _Jeanette: Vet ni om att era hästar är släkt med varandra?
Morfarn till din häst Jannice, Moonlight Gambler ST, är helsyskon till mamman till Jeanettes häst!

Det visste jag faktiskt inte, ganska häftigt faktiskt :banana:
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

ÅÅH, det visste jag inte ;-)

Känner du till honom, när du vet vem mamman är eller? Tänkte jag har ju inte skrivit det här så! ;-)

Idag tänkte jag markträna honom lite, la även ut en pressenning. Han klev på den innan jag ens hunnit veckla ut den färdigt. Den lilla skrutten, totalt urädd. Filmade faktiskt en snutt men lyckades bara överföra den till facebook från telefonen! :-/

Hur går det med era prinsar och prinsessor??

Jag tar det fortfarande ganska lugnt med min sessa, har ju inte haft så lång tid ihop än så vi håller fortfarande på att lära känna varandra :) Blir mycket gos i hagen, sen brukar jag "leka" lite med henne bara för att fånga hennes intresse. Hon är nyfiken som tusan, vilket är jätteroligt :D

Vad kul att det gick så bra med markträningen! Alltid härligt med orädda hästar :)

Jag har också en film jag ville visa, men fick också bara upp min på Facebook (från mobilen) Ville få över den till Youtube, men datorn jag har (på jobbet) vill inte som jag vill :D
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Mina två första hästar var en 4 åring samt en 1 1/2 årig arabhingst.
Araben var mitt intro till att börja med western så på honom lärde jag mig unghäst,inridning och grundutbildning. Sålde honom i våras som 6 åring.

Sandy min 1 åring är min första uppfödning, född mars 2010 henne kunde jag forma med mina tidigare erfarenheter och mina egna tankegångar till den underbara individ hon är idag.
Under hösten och vintern 10/11 har jag jobbat i ett quarterstall med mest unghästträning. I våras fick vi ett föl + att vi köpt en två åring då. Jag känner stor skillnad på mitt kunnande mot för några år sedan, men alltid hungrig att lära mig mer. Det största intresset jag och min man har med hästarna är just unghästar och träning från marken :)

Sandy är nu 139 fram och 141,5 bak.

Då är hon ungefär i min donnas storlek med andra ord, skoj :) Hur höga är föräldrarna till Sandy?

Då har du en hel drös mer erfarenhet än jag när det gäller unghästar, så har du några tips eller idéer på vägen så är de jättevälkomna :)
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Jag vet inte riktigt heller, han har tydligen gjort några träningsvideos och har en metod som heter 6 keys to harmony, och dom som tidigare varit med tyckte att han var TOPPEN! Sååå jag tänkte att det finns ju inte så mycket att förlora, bra träning att åka iväg också, lagomt långt bort, eller lagomt nära snarare. Är bara drygt 3mil bort så :-)


Jag är glad att han inte blev ett sto ;-) Min förhoppning är ju att ha kvar honom som hingst, sååå det ska bli roligt. Har mest haft ston tidigare, men nu ville jag ha mig en hingst!
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Jo jag känner till din häst :)

Det är min pappa som har fött upp honom så jag har sett honom sen han bara var någon timme gammal :) Vad kul att höra att du verkar trivas med honom! Jag har själv oxå en åring efter Whata Luck med samma mormor som till din, ett sto som jag dock inte har hunnit göra så mkt. med ännu då jag blev mamma för 3 månader sedan!

Grattis till bebisen! Pojke eller flicka? Jag har två busar själv, en grabb på snart 5 och en tjej på snart 4, de underbaraste små busar som finns :love:

Har du ingen bild på ditt sto? Är alltid kul att se andras hästar i samma ålder som min :)
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sandys föräldrar är 147 och 148 men jag tror hon blir ngt högre. Jag vill ha så små hästar som möjligt då jag själv är liten.

Jag har med två barn,pojkar 5 och snart 9 år.
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sandys föräldrar är 147 och 148 men jag tror hon blir ngt högre. Jag vill ha så små hästar som möjligt då jag själv är liten.

Jag har med två barn,pojkar 5 och snart 9 år.

Hur lång är du då?

Är det nån av grabbarna dina som också gillar hästar? Mina älskar hästarna, hoppas verkligen det håller i sig!


Chinooks föräldrar är (mamman) 162 ca och pappan (vad jag hört) ca 152. Har mailat han som äger pappan för att få en mer exakt siffra, blev lite orolig när jag mätte Chinook då jag läste att hon borde ha uppnått 90% av sin vuxenhöjd och således bara skulle bli runt 148. Jag hoppas att det är antingen sambon (som hjälpte mig) som mätt galet, eller att hon får en ordentlig tillväxtperiod nu under betet :D

Jag är 1,66 så 148 känns lite litet... Det idela vore om hon blir runt 155 :)
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Grattis till bebisen! Pojke eller flicka? Jag har två busar själv, en grabb på snart 5 och en tjej på snart 4, de underbaraste små busar som finns :love:

Har du ingen bild på ditt sto? Är alltid kul att se andras hästar i samma ålder som min :)

Tack! Det blev en liten tjej!

Jag hade gärna lagt ut en bild på mitt sto, som ju oxå är släkt med ditt sto, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Datorer å jag är inte den bästa kombinationen :)
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Tack! Det blev en liten tjej!

Jag hade gärna lagt ut en bild på mitt sto, som ju oxå är släkt med ditt sto, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Datorer å jag är inte den bästa kombinationen :)

Då får du passa på att njuta massor med din lilla prinsessa nu då, det är en underbar tid du harframför dig :)

Nej vad tråkigt, hade ju vart jättekul att se henne!

Få se om jag räknat ut det här rätt:

Din hästs mormor är alltså Moonlight Gamblers mamma, dvs Sunshine Rose LB?

Eller har jag läst helt galet, jag brukar ju ha lite ludd mellan öronen vid den här tiden på dygnet ;) :D
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Då får du passa på att njuta massor med din lilla prinsessa nu då, det är en underbar tid du harframför dig :)

Nej vad tråkigt, hade ju vart jättekul att se henne!

Få se om jag räknat ut det här rätt:

Din hästs mormor är alltså Moonlight Gamblers mamma, dvs Sunshine Rose LB?

Eller har jag läst helt galet, jag brukar ju ha lite ludd mellan öronen vid den här tiden på dygnet ;) :D

Ja det stämmer :) Sunshine var mina föräldrars första paint som de köpte -90 av Gun-Britt Blomdahl.
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Ja det stämmer :) Sunshine var mina föräldrars första paint som de köpte -90 av Gun-Britt Blomdahl.

Då har ni hållt på med Paints länge med andra ord, måste vara jättekul för dina föräldrar att du kom att dela deras intresse :)

Om du lyckas komma överrens med datorn och harkort på Sunshine får du gärna skicka över ett/lägga upp ett. Skulle vara kul att se hur hon ser ut, JJ Bar King är ju kanonfin så kan tänka mig att hon också är/var det, iaf om man går efter faderns utséende :)
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Jag är 155cm ;)

Det är väl den äldste pojken som är mest med hästarna. Han red ett år på ridskola som 7 åring men gillade inte hanteringssättet så han slutade. Nu rider de mer sporadiskt men är ofta med i stallet.
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Då har ni hållt på med Paints länge med andra ord, måste vara jättekul för dina föräldrar att du kom att dela deras intresse :)

Om du lyckas komma överrens med datorn och harkort på Sunshine får du gärna skicka över ett/lägga upp ett. Skulle vara kul att se hur hon ser ut, JJ Bar King är ju kanonfin så kan tänka mig att hon också är/var det, iaf om man går efter faderns utséende :)

Tyvärr har jag inget kort på henne men hon var ju enligt min mening ingen toppen häst varken exteriört eller i lynnet... Alldeles för stor å klumpig, jag gillar mer de smäckra å lätta hästarna, och när hon hade föl var det bara min pappa som kunde komma i närheten av henne. Detta har hon som tur är inte fört vidare till sina föl som alla har blivit trevliga å snälla individer :)
 
Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Jag är 155cm ;)

Det är väl den äldste pojken som är mest med hästarna. Han red ett år på ridskola som 7 åring men gillade inte hanteringssättet så han slutade. Nu rider de mer sporadiskt men är ofta med i stallet.

Okej, ja då är du lite kortare än mig så då förstår jag att du inte vill ha allt för höga hästar :)

Vad kul att de gillar att vara med i stallet iaf :) Förstår att han inte gillade hanteringssättet på ridskolan, finns en del rötägg till ridlärare som lär ut alldeles för hårda metoder (iaf enligt mig) Duktigt av honom att komma fram till det själv också :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp