Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

KL

Tänkte göra ett inlägg med gamla bilder. Dom flesta är inte särskilt smickrande, haha! :p

2e2le68.jpg

I princip första gången jag red. Det här är min kompis gamla ponny och hennes mamma som också ridit var lite ridlärare åt mig. (Det är hon som syns på bilden.) Här var jag 10 år, kommer ihåg att jag tyckte det gick så fort när man travade haha!

wiu1i1.jpg


2crnb5u.jpg


Resten kommer i nästa inlägg...
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

2unvdhv.jpg

Jag tyckte det var kul så jag fortsatte med att ta ridlektioner- på en ridskola. Fråga mig dock inte vad hästen har på sig för jag har absolut ingen aning. :crazy: Den där "martingalen" eller vad det är ser otroligt skum ut... Hästtänket är inte på topp i Egypten om man säger så. Men det förstod jag inte riktigt då eftersom jag var en nybörjare och varken mamma eller pappa kunde något om hästar. Nu när jag tänker tillbaka kan jag se otroligt mycket som var rent ut sagt otroligt dumt av ridläraren.

vx0rjs.jpg

Bild från Italien. "Jag älskar dig Milly!" :love: Naww saknar henne. :(

Har inte så många bra bilder men här fick ni iallafall några. ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Jag tyckte det var kul så jag fortsatte med att ta ridlektioner- på en ridskola. Fråga mig dock inte vad hästen har på sig för jag har absolut ingen aning. :crazy: Den där "martingalen" eller vad det är ser otroligt skum ut... Hästtänket är inte på topp i Egypten om man säger så. Men det förstod jag inte riktigt då eftersom jag var en nybörjare och varken mamma eller pappa kunde något om hästar. Nu när jag tänker tillbaka kan jag se otroligt mycket som var rent ut sagt otroligt dumt av ridläraren.

kan du inte berätta lite om ridskolan i Egypten? Vad var det som skiljde sig mellan den och svenska ridskolor? Vad gjorde ridläraren som var dumt? *nyfiken i en strut* :D
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Joo haha För när jag skulle komma på hans svaga sidor så kunde jag bara komma på saker som JAG borde bli bättre på att lösa...haha ;)

Kom du! :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Lägger till att visst, han har ingen jättegång men det gör han upp för i lydnad... :)

Så minus för gångarterna, plus för ridbarheten?

Alltså, jag trodde att alla tävlingsryttare satt och analyserade sina hästar, starka och svaga sidor. ;) I dressyr tänker jag mig att det är enklare att göra det iom att man får svart på vitt efter varje tävling vad som var bra och mindre bra.

Jag hoppar iofs och tävlar inte dressyr, men om jag skulle säga nåt om hästen jag rider så är på plussidan att den är forsiktig, mycket ridbar och uppmärksam på ryttaren, har en ok galopp med god förmåga att länga och korta sig, hoppar ganska väl med mycket rygg.

På minussidan så är vändbarheten sådär, bentekniken kunde vara betydligt bättre (vilket sätter stopp vid lätt klass), och mycket dåliga tävlingsnerver (blir rädd istället för att fokusera och tycka det är kul).

Sen är det klart att det är upp till ryttaren att göra det bästa av hästen, men alla hästar har ju styrkor och svagheter. Vändbarheten skulle förmodligen inte vara ett problem för en skickligare ryttare, t ex, men jämfört med andra hästar jag ridit så finns det hästar som har mycket lättare för just den biten än den här hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Visst kan jag det. :p Det är faktiskt en otroligt stor skillnad mellan ridskolor i egypten och här i sverige. Först och främst är ju säkerheten inte särskilt igenomtänkt där, man behöver inte rida med hjälm och säkerhetsväst har nästan ingen. Min svenska kompis som också bott i egypten berättade om en gång hon hade glömt hjälmen hemma och ridläraren sa till henne att rida utan. :crazy: Dom behandlade hästarna på ett annat sätt också, jag kan säga att det var mycket användning av sporrar och spön. Det kunde hända att ridläraren höll i hästen och spöade upp den om den hade gjort "fel."
Det är absolut inte säkert att det är så här på alla ridskolor i egypten, däremot tror jag att det är betydligt vanligare än här i sverige. Jag tror att jag själv blivit lite försiktigare av det här, ibland kanske lite "för snäll" att jag inte riktigt vill säga till hästen. Men efter att ha gått i en sån annorlunda ridskola där hästarna inte hade det så bra har jag inte lärt mig att göra så själv, utan tvärtom.
Kanske inte så super intressant inlägg men men nu fick ni veta lite om hur det var att gå på ridskola i egypten! ;)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Haha näe inte så värst, försöker mer göra det bästa som går, men kan försöka lite mer utförligt... ;) Minus för gångarterna är kanske att ta i det också, han får 6 eller 7 på gångarter på allmänna betyget. (typ 50/50)

Plus: Han är vacker, orädd, bussig, stabil. Han är också rätt ärlig, känslig i munnen och visar mig direkt om jag börjar spänna mig i armarna tex. Gör jag rätt, gör han rätt, och ibland gör han rätt ändå fast jag gör otydliga hjälper tex. Uppmärksam är han också, tex har han fattat fel galopp 2 eller 3 gånger tror jag under våra 8 år tillsammans. Han är också väldigt stark, alltså positivt stark, och vältränad, kan gå små volter i förvänd galopp tex, och känns sällan trött när man rider, även under tuffa pass.

Minus: Bjudningen, där ger han inte mycket mer än vad man förtjänat ;) haha Skulle ändå inte kalla honom seg, utan mer lite lurig. Har man honom inte riktigt framme så kan han stanna tex istället för att trava när man ber honom. Så man kan väl säga att han har lite humör, men det är inte så farligt. När han blir spänd visar det sig också genom att han står emot. Så det är egentligen det, när vi har bjudning funkar det mesta. Sen är han även väldigt överbyggd bak, så att få honom lätt i fram är ju inte alltid så lätt...Men han försöker!! :love:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Har du egen häst eller är det lektionshäst som du tävlar?

Lektionshäst, men just nu tävlar vi inte så mycket, eller inte alls snarare, dels för att jag har för lite tid just nu, och sen för att hästen inte trivs med tävlandet. Men det är en väldigt trevlig häst att rida, har ridit den i några år nu.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Han är också väldigt stark, alltså positivt stark, och vältränad, kan gå små volter i förvänd galopp tex, och känns sällan trött när man rider, även under tuffa pass.

Det är faktiskt fördelen med att tävla lektionshäst, de har en jäkla grundkondition! Det är nåt jag har fått lära mig när jag varit medryttare, många privathästar har inte alls den styrkan, det krävs ganska mycket jobb för att få den konditionen.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

KL

Jag red lektion igår. Samma häst som de sista gångerna. Men, den här gången lyckades jag få igenom ställningen åt höger också! Blev jättefin stundtals. Huvudövning var tagen bakdel på volt, men eftersom han sprang och inte ville varken böja eller ställa efter voltspåret la jag fokus på att få igenom det och förhållningar istället. Måste börja i rätt ände liksom. Galoppen var dagens höjdpunkt. Kom ner ordentligt i sadeln och han fick en riktigt rund och mjuk och härlig galopp!

Nu vill jag rida mer, men vi har teori nästa vecka såklart...
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

KL

Jag hade lektion igår, vi jobbade på galoppfattningar vilket var väldigt bra eftersom jag hade lite problem med det förra gången. Jag kan säga att det gick mycket bättre den här gången. Hon fattade galopp nästan direkt mot slutet och när hon väl börjat galoppera går hon verkligen super fint. :) Det kändes väldigt bra och jag tycker hon är en väldigt rolig häst och rida också, ganska pigg och med lite egen vilja haha. :p Nästa gång blir det löshoppning, lite spännande eftersom jag aldrig gjort det innan!

1zgx5ip.jpg


Bild på Alma, glömde visa den förra gången. ;)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Kul att de gick bra! :)

Igår red jag lektion, vi hade hoppning. Tränade på att komma in i trav och ha rätt antal galoppsprång i en kombination, mellan ena var det 4 och den andra 3. Gick bra, kändes dock ibland att vi hade längdhopp, men vi fick iaf rätt antal emellan. :)

Sen gick vi ta de hela i galopp och få vart de klockrent varje gång.

Överlag kändes det väldigt bra. :)

En sak som hände dock att var andra gången jag styrde mot ena kombinationen så gick stiglädret åt helvetet, gick av. :crazy: Säger bara tur att de gick av innan så jag hann vända av och inte mitt i. Så de var bara att sitta av och hämta ett nytt, rätt läskigt..
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

KL
Red Golissa sist. Stor häst på runt 165cm.
Hon är fin men stark. Man måste verkligen använda sitsen. Drar man så drar hon. Men hon är välutbildad och snäll iaf. Vi hade lite som en framridning inför dressyrtävling. Mycket självständigt arbete.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Gud vad kul :D Lilla Alma! Hon och Nemo är ju ganska lika. Hoppas någon av dom får löshoppa nästa vecka, dom är ju riktiga hoppkanoner! Har sett Nemo hoppa bana på 110 och Alma hoppa 125 utan problem.

Ridningen gick bra för mig förra veckan. Smokey gjorde sjukt fina galoppfattningar från skritt till både höger och vänster. Tror han känner att det inte tar emot lika mycket i kroppen längre. Förut slog han bara upp huvudet och studsade när man skulle fatta från skritt, och när han visste att det snart var galopp studsade han. Förra veckan kunde vi rida öppna i skritt på långsidan och fatta galopp ur den, galoppera en tiometersvolt, göra öppna i skritt några meter till, fatta galopp igen osv. Dom var inte bara bra för att vara honom, utan dom var verkligen riktigt bra. Då fick han ju en mycket bättre galopp också och bar sig ordentligt, istället ör att bara skyffla på som han brukar göra. Så roligt!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Ska bli kul när jag får hoppa med Alma! :D Haha förra gången när jag hade lite problem med galoppen sa min ridlärare att om man hade satt fram ett hinder skulle det blivit full fart på henne direkt. :p Nemo är ju inte kvar men Alma kanske får hoppa.
Vad roligt att det gick bra för alla :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Haha :) Hur kommer det sig att du varit på/jobbat på (?) just AW, som ligger långt här nere i Skåne? :p Är nyfiken, det finns ju många ridläger i Stockholm också.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

När jag skulle leta efter ett bra hoppläger att åka på sommaren 2008 verkade AW klart bäst av dom jag hittade. Så jag åkte dit på läger 08 och 09 och efter det sökte jag som ledare (när jag hade gått ungdomsledarkursen som ridsportförbundet ordnar) :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Okej :)
Av vad jag förstått rider du mest dressyr nu, har du bytt gren eller satsar du fortfarande på hoppningen? Jag är nyfiken haha :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp