Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Jag har försökt PM:a dig också men jag vet inte ifall jag lyckades. Du får väl höra av dig annars. :p

kl
Som sagt svaret på frågan var jag rider blir nog istället NÄR jag rider så är det faktiskt i Bro. Har bara blivit två gånger i år så jag tycker faktiskt att det nästan inte räknas. Hoppas på bättring. :grin:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Jag har också ridit lite islandshäst, var på ridläger med islandshästar två år och i somras red jag en islandshäst på ett stall nära mitt sommarhus. Fast jag skulle nog inte säga att det är det jag är mest intresserad av, om jag får välja blir det "vanliga" hästar. (Eller ja, ponny för min del.) :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Jag håller med dig. Jag tycker att ridningen är roligare på "vanliga" hästar. På islandshästar känns det mer som speedway. :D Däremot föredrar jag hästhållningen av islandshästar. En del islandshästar jag har ridit har gått ute året om och andra har tagits in på kvällen. Det fanns däremot inget ridhus vilket jag saknade, speciellt regniga och kalla dagar. :p
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

*KL

Jag hoppar in här helt ny :)
I går red jag lektion på min favorithäst Goliath, jag har inte ridit honom på över 4 månader så det fina flytet som vi hade dåfanns inte kvar. Jag brukade alltid känna hur han välvde ryggen och trampade på bakifrån och sänkte nacken och gick i en stabil form. Igår blev allting bara en enda röra.
Jag tänkte för mycket och gjorde både för mycket och för lite.
Han gick i en instabil form med sänkt rygg och för kort och hög i nacken. Goliath är en sådan häst som man helst vill att han skall sträcka ut halsen och gå låg och rund, igår blev det bara massa trams och jag vet inte alls vad jag höll på med, helt och hållet katastrof.

Det blev ju inte direkt bättre utav att han snubblade till med bakbenen så att dem nästan vikte sig på ena kortsidan ungefär 5-6 ggr på ca 45 min, tillsist blev man ju lite halvrädd att han skulle sträcka sig så man behövde rida runt just den platsen trots att den var jämn och fin...
Han hostade till 2 ggr under lektionen också och blev väldigt svettig efteråt även om vi inte hade jobbat så hårt så jag undrar om han inte håller på att bli lite sjuk (stallet har för ca 1-2 veckor sedan haft en förkylning i stallet)

Till nästa gång ska jag försöka hitta tillbaka till det där fina flytet som vi hade innan uppehållet. Kan kanske slänga upp lite bilder då ^^
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

välkommen :)
trist att det inte gick lika bra som det brukar, men så är det ju oftast när man inte ridit en häst på länge...

kl
Det blev ingen ridning igår :(. Synd, för det gick så himla bra när jag red på skolan i torsdags. Jag red en häst som jag bara ridit en gång tidigare, och då gick det verkligen åt h*lvete... men i förrgår kändes det riktigt bra, åtminstone i slutet. I mitten var han rätt stark och springig, men det berodde ju på att jag lät honom gå iväg för mycket i början. Mot slutet gjorde vi lite skänkelvikningar, och då var det som om allt bara stämde ibland :love:. Han är defenitift en av de roligaste hästarna jag ridit där, pigg och känslig och snabb att svara på hjälperna, och antingen går det åt skogen eller riktigt bra...
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

*KL
Till nästa gång ska jag försöka hitta tillbaka till det där fina flytet som vi hade innan uppehållet. Kan kanske slänga upp lite bilder då ^^
Välkommen hit!:bump:
Det är rätt inställning! Säkert går det bättre nästa gång. :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

KL

Igår fick lilla prinsen ledigt från sina lektioner och vi var iväg till Farsta och tävlade. Red fram lite väl länge och kändes segt på banan men det gick hyffsat! Hade inga direkta missar, lite missuppfattning före första galoppfattningen och dåliga bakdelsvändningar (som vanligt... :p ) men fick 64% iaf som räckte till en tredjeplacering!

Film: http://www.youtube.com/watch?v=B2OzQCjmW9k
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Jag tycker det ser jätte bra ut! :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

*kl

l
Om man ska våga visa lite bilder från dagens lektion.
Har inte ridit hästen förut, så detta var första gången.

188847_10150105325803042_556378041_6350888_1553537_n.jpg


200279_10150105326033042_556378041_6350895_4469215_n.jpg


185846_10150105326278042_556378041_6350900_1084374_n.jpg


200562_10150105326468042_556378041_6350905_4698540_n.jpg


188594_10150105328188042_556378041_6350935_4233998_n.jpg


så det var allt från lilla mig
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Kul att se, vad skulle du säga är hästens starka och svaga sidor som tävlingshäst?
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Oj, vilken svår fråga...haha Starka sidor, att han är ganska vacker (tycker jag då ;) ) och att han är cool, tittar sällan på saker på banan tex. Svaga sidor är nog hans ryttare :p
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Ryttaren är inte hans svaga sida. DU är ett starkt varumärke för Överby!! :bow:

Kanske man skulle ta och provrida där någongång...;)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

KL

Igår var det hästbyte och dressyr, jag fick Alma. (Som Llaika vet vem det är) En superrolig häst att rida! :) Vi tränade på ryggningar vilket gick ganska bra. Först var hon lite innåtställd med bakdelen men mot slutet gick det riktigt bra. Galoppen var lite svår eftersom jag måste vara mer bestämd-något jag jobbar på. Vi jobbade också med samlad trav, på gränsen till skritt och det gick hur bra som helst. Där gick hon verkligen super fint, långsamt och samlat utan att bryta av i skritt en enda gång. :D
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Kl
Red Yason sist. Vi gjorde skänkelvikningar på medellinjen. Gick sådär. I början var han spänd och hängde sig i handen. Efter ett tag så slappnade han av och gick lite i form. Galoppen var allmänt dålig. Han sprang på och blev stark. Yason är inte samma häst som i höstas :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp