Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.

kenttjej

Trådstartare
Tänkte att vi ridskoleryttare kunde få ha en egen tråd! Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan. För att undvika att detta blir en gnälltråd där man snackar skit om ridskolor så måste man skriva minst en positiv sak om det/den man gnäller om. Tex. "Brunte" är så slö på dressyrlektionerna, men han är jättego att pyssla med i stallet och snäll på nybörjarlektionerna.

Så berätta allt om era ridskoleliv! Hur långt har ni kommit i er ridning, vad gör ni på lektionerna, favorithästar, varför rider ni på ridskola? Ja allt! Hoppas på långa intressanta diskussioner om ridskolelivet. Lägg gärna in bilder oxå!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Jag får väl börja då oxå! Jag rider på en ridskola sen 2 år tillbaka, efter ett långt uppehåll på 7 år. Red några år som barn och tonåring tills jag fick ont om pengar och tid. Nu rider jag 1 gång i veckan, men skulle gärna vilja rida mer... Planen är att skaffa medryttar- och så småningom foderhäst så fort jag får tag i ett jobb, målet är egen häst gärna inom 5 år.

Dressyr är det jag tycker är roligast! Just nu jobbar jag verkligen på att få mina skänklar i ett bra läge, känns som att de bara fladdrar omkring och tappar ofta stigbyglarna (ner med hälen, jag vet!). Dessutom strävar jag efter att rida i form, men när det gäller det tycker jag inte att jag får så mycket hjälp. Eller jag vet inte hur mycket hjälp man kan få med det, eller om man bara måste "komma underfund" med det själv? Korta stunder kan jag känna att jag har ett bra tryck i bakbenen och har en följsam häst men det är svårt att bibehålla känslan? Ofta tycker jag oxå att jag har för hård hand, men det verkar inte min ridlärare tycka.

Just nu rider jag ett underbart sto! Hon är känslig, men på ett bra sätt eftersom jag kan använda små hjälper vilket jag strävar efter. Fantastisk häst att lära sig rida på! Vi rider samma häst 4 lektioner på rad, vilket är jättebra så man lär sig att hitta de rätta knapparna. Oftast är ju det lite nackdelen med ridskola, att man rider många olika hästar utan att riktigt hinna få till det innan man ska rida en ny häst igen som är helt annorlunda. Fördelen med det är ju att man lär sig rida många olika typer av hästar.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Men jag hade ju tänkt starta den här tråden! ;)

Jag har precis börjat på en ny ridskola,ridigt där tre gr nu. För mig känns det lite som ett felsteg,vill inget annat än att rida AR,men den närmsta tränaren som har utlåningshästar ligger tre timmar bort!!!!

Första lektionen fick jag stallets "planka",kanske den jobbigaste häst jag ridigt! Dessutom har jag inte ridigt "vanlig" dressyr på ett år och det tar lite tid att komma på hur man gör igen:)
Jag blev ned flyttad, men det gör ingenting.
Sen fick jag en jätte trevlig häst! Jag kunde använda dom små hjälperna och fick till en fin form. Ridläraren sa att det såg jätte fint ut och att vi passade bra ihop! Snacka om skillnad:)
Det jag nu koncentrerar mig på är som alltid sitsen,bra balans och stabilitet. Sen måsste jag också lära mig att titta upp och rida mer på känslan, och komma ihåg hur man gör en skänkelvikning (jag gjorde öppna:)).
Jag känner mig ganska nöjd ändå med mitt val, men kan inte bortse ifrån litet ridhus,många elever och DYRA priser. Men stallet är fint och prydligt och hästarna snälla!
Blablablablablabl:)
(kort kommer senare)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Jag är inbiten ridskoleryttare, har ridit på ridskola i mer än tjugo år nu, sen jag var liten unge. Rider tre gånger i veckan just nu, men det blir bara den här terminen. Annars brukar jag rida två gånger på ridskolan + medryttarhäst 1-2 gånger, men jag har lite för mycket med jobbet just nu för att hinna med en medryttarhäst, så då fick det bli en gång till på ridskolan istället.

Gillar min ridskola (är väl i princip fastväxt där efter att ha varit där så länge), framförallt är det hög kvalitet på instruktörerna, vilket är kul. Mindre kul är att vi har väldigt många skadade hästar i stallet just nu (5 av 15), vilket sliter extra hårt på dem som är friska. På sikt hoppas jag att vi köper inte lite bättre, det har varit väldigt mycket felköp på sistone, med oplanerade inköp och för många hästar som inte är ridbara nog att fungera bra på lektion. Dumsnålt i mina ögon.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Kul initiativ! :)

Jag har ridit på ridskola i 14 av mina 21 år, varav 10 år på nuvarande ridskolan som jag trivs otroligt bra på. Rider vanlig lektion en gång i veckan plus att jag kommer rida i dressyrspecial och ev. även hoppspecial när de grupperna kommer igång. Jag har jobbat mycket på ridskolan och kommer fortsätta jobba litegrann även detta året. Mest för att det är kul! :)
En av mina favorithästar som jag även red flera gånger i veckan, ett halvblodssto, var vi tvugna att ta bort i somras. Känns jättetrist men det var för det bästa. Den hästen jag oftast rider är en halvblodsvalack som är otroligt rolig och inspirerande att rida dressyr på :love: Hans specialitet är mellantraven, underbar!
Såklart får jag inte glömma hästen som för alltid kommer vara i mitt hjärta: arabvalacken som jag gått igenom så mycket med. För fyra år sedan trodde vi hoppet var ute för honom efter en skada, men otroligt nog blev han bättre och jag fick börja rida honom. Numera rider jag honom mest på sommaren, min barbackakompis :D :love:

Jag gillar både dressyr och hoppning, men har väl fastnat lite mer för hoppningen på senare år. Tyvärr har vi bara hoppning två gånger per termin i vanliga grupperna, men jag har tur och får ofta vara med på extra hoppträningar.
Som alltid jobbar jag med min sits och inverkan, det finns alltid nåt mera att träna på! Hästen jag rider mest är ypperlig för att träna sin känsla för finkänslighet, takt och form.

Hmm, känns som jag skulle kunna skriva en hel uppsats! :D Jag får återkomma med bilder och fler berättelser!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Jag har ridit på ridskola i 7 år, påbörjade nyss mitt åttonde.
Min ridskola är är jättebra, min instruktör också. Jag har ridit för henne ända sedan jag började rida. Jag vet att alla säger att man ska byta instruktör var 3:e år eller var det nu är för att den gamla blir så van vid att se en rida att den förbiser vissa fel i ens ridning.
Men så har jag aldrig upplevt det, tvärtom brukar min ridlärare påpeka alla fel jag gör och det är exakt samma saker jag brukar få höra på t. ex ridläger när jag har en annan :) (ett plus min ridlärare som är bäst :D)

Våra hästar har länge varit mer lika privathästar i jämfört på de större ridskolorna i stan där alla hästar går som robotar (fördomar - jag vet! - men jag hittills bara stött på en enda ridskola med lika fräscha hästar som på min :))
Tyvärr var vi tvungna att byta anläggning till ett stall med inte alls lika många platser, och många hästar fick flytta (däribland min absoluta favorithäst :cry: ...) och sen dess har hästarna fått börja gå mycket oftare och därmed blivit lite segare och mer lika "ordinära" ridskolehästar.

Det var nog allt :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Jag rider på ridskola när jag inte rider min medis :). Ibland släpar jag dit henne med ;)
Tycker faktiskt mer eller mindre om alla 20 hästarna. De är jättetrevliga att rida allihopa bara man hittar knapparna!
Däremot är jag jättemissnöjd med ridläraren jag har nu, h*n ger mig ungefär 4 kommentarer på en timmes ridpass. Tydligen är det enda jag behöver ändra lite på min hand, sen är jag färdig för OS....... :/

Känner att jag inte utvecklas och saknar min gamla ridlärare, h*n sa bara att det var bra när det verkligen var riktigt bra. Nån som har lite tips på vad man kan göra själv för att bli bättre? Kan inte byta grupp just nu tyvärr.
Rida utan stigbyglar brukar jag göra tex, men jag bredar gärna händerna till 20cm istället för 10, hur ska jag fixa det?

Ibland önskar jag att det fanns hjälptyglar för oss ryttare! Något som tvingade en att trampa ner stigbygeln precis så, sitta rakt över hästen så, ha blicken upp hela tiden, ja ni hajjar :P
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Jo, det där med form fick jag iallafall komma underfund med själv (gudarna ska veta att min ridlärare försökte få mig att fatta xD, "nu är ni nästan där, snart snart.. fan.. såhär ska du göra..."). Hästarna går oftast runda och mjuka och avslappnade men när det gäller att få till det där ordentliga trycket från bakdelen är det svårare... här känner jag att när man väl får till det -då behövs det en ridlärare som man litar på som att "NU! Nu jobbar han bra!".

Sen blir jag så irriterad när man få en kommentar som "braa där" när man råkat komma i läget att hästen krullat in nosen bara, vafan!? Då tappar man ju förtroendet för instruktören direkt. ÅH!

Det där med handen känner jag till, vill ha en jättelätt kontakt med munnen fast jag får opsitiva kommentarer om mina mjuka händer tycker jag jag tar i för hårt :(. Jag läste ett bra tips: Ha sträva tyglar till hästen och rid utan handskar -får du skav och ont så har hästen antagligen ont i munnen också. Det hindrar en från att plocka upp och "hålla" hästen i en form den inte är redo för också, tycker jag.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Jag heter Anna-Klara, är 13 år och har ridit på ridskola i 7 år på en och samma ridskola.
Har från i januari haft en foderhäst men fortsatt rida på ridskolan i fråga.
Chess, som han heter är tyvärr triangelmärkt och jag har lite tävlingsambitioner, så nu i höst ska jag lämna tillbaks honom, men har istället börjat på en till ridskola.
Red faktiskt första lektionen där igår, kändes bra :)
Hästen och jag passade inte riktigt ihop, hon var sjukt stark, jag är ganska "mesig" i min ridning och tar gärna för lite, tror ridläraren fick påminna mig minst 30 gånger om att jag skulle korta tyglarna.
Sen blir det gärna så när jag rider pigga hästar att jag skjuter fram underskänkeln, i ett försök att få stopp på hästen typ, så skänken blir inte så himla vacker, eller funktionsduglig heller för den delen.

Det är rätt sjukt hur dålig jag kände mig när jag red runt på den där hästen, min foderhäst går i en stadig form och jag gör liksom byten i språnget med honom (det kanske inte är svårt, men för mig är det rätt stort).
Och den här ponnyn pinnade på och hade ingen alls lust att ställa eller jobba öht.
Men men, det blir nog bättre, dom har många fina ponnyer :)

Hälsningar
Anna-Klara
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Ibland önskar jag att det fanns hjälptyglar för oss ryttare! Något som tvingade en att trampa ner stigbygeln precis så, sitta rakt över hästen så, ha blicken upp hela tiden, ja ni hajjar :P

Haha det vore nåt! :D
Det finns ju iofs några knep (utöver mentala grejer man kan tänka på). Till exempel för att behålla händerna på samma höjd så kan man hålla ett kort ridspö horisontellt under tummarna (nån som förstår hur jag menar? :p). Lite jobbigt men då är det omöjligt att ha ena handen högre än den andra.

För att hålla händerna stilla och inte hålla på och trixa (medvetet eller omedvetet) kan man ta tag i stiglädrena, alltså de delar av dem som hänger löst. Också rätt jobbigt till en början, men då förstår man verkligen hur mycket man rörde på händerna innan!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Är oxå lektionsryttare *ridskolebarn* ^^ Är då tretton år, har ridit sen jag var ungefär 7, så typ halva livet :) Rider med b-ponny fortfarande :D Favvisen heter Robin, en svart b-ponny, superbusig :love: Rider just nu två ggr i veckan, men vill gärna ha medryttarponny och kanske hyra sommarponny till sommaren :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Ridit på samma ridskola nu i 16 år.
Är ett trevligt ställe med bra ridlärare och hästar (25 st) :). Tränar endast dressyr efter en hoppolycka för mycket.
Tyvärr är det några för många på mina lektioner då vi alla rider stora hästar (10-12 st).
Min favorit som jag ridit i stort sett 9 år avlivades tyvärr nu den 19 augusti.
Tagit ett ridstopp och funderar nu på bli medryttare eller köpa istället.

Kan även hålla med om att ridlärare ofta ser sig blinda på en, lr i mitt fall jag rider den hästen oftare/kan den bättre så lallade ofta runt själv utan kommentar alls. :crazy:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Rider både på ridskola och som medryttarare.

Älskar mina måndagar på ridskolan!
Så fort jag parkerat bilen finns inget annat, alla tankar som ständigt surrar i huvudet annars(bra och dåliga) blir som bortblåsta, en fristad för hjärnan lixom.

Någon som känner igen sig?

En annan sak som jag oxå har reflekterat över, är att när man började på ridskolan hade man en eller två favvishästan, medan på senare år gillar man nästan alla fast på olika sätt...
Min ridlärare säger att det är för att man blir bättre som ryttare och behärskar fler typer av hästar, hoppas att det stämmer :D

Har förresten världens bästa och mest engagerade ridlärare, har utvecklats såå mycket sedan hon började.

För att inte tala om ridkompisarna, de som man träffar en gång i veckan och som lever totalt skilda liv men som har en gemensam passion för ridningen:love:

Älskar ridskolan!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Här är en till ridskoleryttare :D !

Kan ju presentera mig :) : Jag heter Desiree är 17 år blir 18 till våren :), har ridit i stort sett hela livet.
Jag går på ett hästgymnasie så jag gör min praktik ute på "min" ridskola så får rida när jag har praktik sen har jag min hoppspecila(genom skolan) & vanlig ridning. Utöver skolan så rider jag 1 gång i veckan på måndagar för den bästa ridläraren, tycker verkligen om henne. Jag tycker om alla hästar i stallet men de är en häst som har en speciell plats i mitt hjärta hon är ett danska varmblod(halvblod) hon är 15 år, jag har lärt mig mycket av henne. Just nu på ridskolan så håller vi på med sitsen formen & hjälperna. När hästarna är igång så håller vi på med byten. De finns så mycket att berätta komemr inte på allt nu bara haha :)!

Oj glömde säga att jag jobbar helg på ridskolan så rider även då :) ! Så jag rider alltså ca 5 dagar i veckan på en o samma ridskola.
Ps. Får inte glömma att säga att min grupp är helt underbar, rider i en special grupp på 7 personer:) !

MVH !
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Jag är också ridskoleryttare :) Började rida för 9 år sen tror jag och har ridit på samma ställe hela tiden, men har haft två medryttarponnyer vid sidan av. Jag gillar min ridskola jättemycket, visst finns det en del saker jag gärna hade ändrat på men man kan inte få allt. Tex tycker jag att det finns alldeles för få ponnyer som är duktiga i dressyr - dom hoppar jättebra men det är väl bara en fyra stycken som är riktigt fina i dressyren. Däremot har vi många stora hästar som är riktigt fina :)

Jag rider två gånger i veckan, i dressyr- och hoppspecial och så får jag oftast rida om jag är där någon helgdag. Är ordförande i ungdomssektionens styrelse på min klubb också vilket är jätteroligt.
Jag rider nästan alltid på samma ponny i både hoppningen och dressyren, en d-ponny som heter Smokey och är alldeles för stark för mig egentligen :p Har precis insett att jag inte klarar av att rida honom på dressyrlektionerna (måste galoppera efter skritten utan att trava mellan, annars tar det typ 50 minuter innan jag kommer till ridning på honom vilket är halvkul) så nu provar jag runt bland lite andra hästar. Har iallafall tävlat honom lite lokalt i dressyr (LC och LB) och hoppning (LD och LC). Världens bästa ponny :love: På honom tränar jag jättemycket övergångar och att få honom liksidig, vilket är mer än ett evighetsjobb. Själv behöver jag släppa ner mina skänklar, titta upp och hålla ihop händerna. Tränar också mycket på att rida mindre och mindre med handen och rida mer med skänkel och säte istället. Väldigt klurigt, men nyttigt.

Jag rider på ridskola för jag tycker att det är tillräckligt :p Har inga större ambitioner med min ridning egentligen men tycker att det är kul att tävla lite lätta klasser. Känner inte att jag vill ha egen häst för jag har så mycket annat för mig och så vill jag inte bli bunden när jag slutar gymnasiet. Sen är det ju kul att få rida olika hästar som är olika gamla, kan olika mycket och har lätt/svårt för olika saker. Nu rider jag visserligen nästan alltid samma häst, men ändå :angel:

Slänger med två bilder på "min" lilla ponny :D Vore kul att få se era favoriter också!
26942141.jpg

http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_24/28110000-28119999/640x480/28118395.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Rider både på ridskola och som medryttarare.

Älskar mina måndagar på ridskolan!
Så fort jag parkerat bilen finns inget annat, alla tankar som ständigt surrar i huvudet annars(bra och dåliga) blir som bortblåsta, en fristad för hjärnan lixom.

Någon som känner igen sig?

En annan sak som jag oxå har reflekterat över, är att när man började på ridskolan hade man en eller två favvishästan, medan på senare år gillar man nästan alla fast på olika sätt...
Min ridlärare säger att det är för att man blir bättre som ryttare och behärskar fler typer av hästar, hoppas att det stämmer :D

Håller med totalt! Stallet är min fristad. Allt som har hänt innan glömmer man bort för ett tag, det enda man behöver koncentrera sig på är hästarna och kompisarna där. Så otroligt skönt! Mamma har sagt att hon är lite avundsjuk på att jag har ett sånt ställe :D

Känner också igen det där med favorithästar, när jag var yngre var det flera som jag absolut inte ville rida, förmodligen för att jag tyckte det var svårt. Numera ser jag det som en utmaning! :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

knapp...

Så, lite bilder då! Skulle kunna visa hur många som helst men vill inte tråka ut er!

Först ut har vi Kadich, 18-årig arabvalack som stått på ridskolan sen han var 6 år. Som jag tidigare skrev råkade han ut för en skada som gjorde att han i stort sett var utdömd. Men med vila och mycket kärlek blev han otroligt nog bättre. Det var 4 år sedan och han har inte varit skadad sedan dess. Hoppning är inget han sysslar med, framför allt pga av den gamla skadan, men själv har han ingen vidare lust att lämna marken. Det kan andra pyssla med! :D Han är ingen stjärna i dressyren heller, helst ska det vara barbacka ute i skogen. Trots allt detta tycker jag han är helt underbar, han har en härlig personlighet! :love: And here he comes:

29182515.jpg

På väg ut till sommarhagen.

27286671.jpg

Jag och Kadich ute på snöig ridtur :)

27220820.jpg

I hagen.

Fortsättning följer...
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Pålle nummer två är "Bullen" :) (heter egentligen Sitting Bull, inte världens snyggaste namn..) 14-årig halvblodsvalack som har ett förflutet som polishäst. Kom till oss för två år sedan och blev snabbt allas älskling. Hela hans första år på ridskolan red jag honom väldigt mycket, och vi plockade med oss ett antal placeringar på diverse dressyrtävlingar som klubben ordnade. Nu på senare tid rider jag honom bara ibland men tycker fortfarande väldigt mycket om honom. En av de snällaste hästar jag träffat. Tyvärr har jag inga speciellt bra bilder på honom, men här är han i alla fall:

29182517.jpg


29182507.jpg

Den enda bilden jag har på oss tillsammans tyvärr.. Framridning på tävling i våras.

Hehe jag skulle kunna fortsätta lääänge till men det får vara bra såhär så länge! :D
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Ännu en ridskoleryttare. Sedan hela 8 år tillbaka :o Pinsamt med tanke på hur dåligt jag rider. Har just börjat i en ny grupp som ligger minst tio pinnhål över den gamla gruppen i nivå. "Mjukstarten" blev ett riktigt monsterpass för min del och då var det ändå bara skritt och trav. Jag har längtat efter den här typen av utmaning och jag märker att jag måste ha höga krav på mig för att verkligen prestera och RIDA. Samtidigt är jag enormt nervös, om det där var en "mjukstart"... vad gör de i vanliga fall? Någon sa något om galoppslutor :crazy: Ridläraren är iallafall snäll och de övriga ryttarna verkar vara sådana som koncentrerar sig till hundra procent på sig själva och således inte ser allt för mycket av mina tillkortakommanden :o

Ridskolan är ok. Inte världens bästa på något sätt men jag rider "gratis" för tillfället i och med att jag jobbar i stallet en dag i veckan. Detta plus att jag halvt om halvt är på väg ut i stora världen gör att inte orkat byta. Detta blir troligen min sista termin på ridskolan, resor och plugg på annan ort väntar. Skulle jag ha bytt så skulle det ha skett för ett par år sedan.

Vad gäller hästar så har jag ett par-tre stycken jag undviker att rida. Jag blir lätt rädd och spänd och just med de hästarna är det ingen bra kombination. Hade en solklar favorit tidigare men hon gick sorgligt nog bort i somras så nu vet jag inte riktigt vem jag vill rida.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
22 23 24
Svar
476
· Visningar
53 830
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
50 829
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 681
Senast: Lavinia
·
W
Utrustning Jag brukar ha många livliga diskussioner med en kompis angående just ridspön. När jag rider brukar jag ha ett långt dressyrspö om...
Svar
17
· Visningar
2 804
Senast: Whiplashr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp