Bukefalos 28 år!

Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Red idag faktiskt på ridskolan ^^ Fick en ponny som heter Barje, vi fick rida på utebanan och det var jätteroligt :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Min favorit :love:
2dmbjix.jpg
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Här sitter en till ridskoleelev på 23 år. Rider nu min andra termin på skolan och det går bara bra! :)
Har ridit en del förut men började iaf i en nybörjarklass för seniorer. Jag får ta de lite besvärligare hästarna medan mina klasskompisar får de hästarna som "går av sig själva och bara att åka med på" om man får säga så. Men jag gillar utmaningen och sist fick jag ner min häst i en fin form en LITEN stund! :D Mycket lycklig över det då hon är lite besvärlig emellanåt! Härligt när det fungerar även för oss elever! :D
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Men jag hade ju tänkt starta den här tråden! ;)

Men jag hann före... Vad roligt att det var så många ridskoleryttare som hittat hit! Härligt att höra att många har liknande funderingar som jag har.

Jag är otroligt nöjd med min ridgrupp, eftersom vi är 6 eller 7 st vilket jag tycker är lagom. Eller helst hade man ju velat va själv men jag tycker nog att när man är fler än 6 stora hästar i ett 20*40 ridhus så e de trångt... För övrigt tycker jag om att rida på ridskola, jag har inga tävlingsambitioner (har aldrig tävlat i mitt liv!) men vill gärna kunna rida bra.

Vi har ett väldigt härligt klimat i stallet eftersom man känner till nästan alla som håller till där. Är dessutom kassör i vår US o då känner man igen ytterligare fler medlemmar. Att gå med i US styrelse är nog det bästa jag har gjort! Det är roligt att vara engagerad i ridskolan och dess verksamhet, o jag känner att jag faktiskt har möjlighet att påverka saker o ting. Jag är även US representant i ridklubbens styrelse så där har man ju ytterligare inflytande.

Ridskola e helt klart bäst!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

kl

Något som är helt underbart denna terminen är att vi bara är 4 st i min ridgrupp! :laugh: I normala fall är man 8-9 st. Det är jätteskönt med mycket utrymme, ridhuset är bara 20x40 meter så med 9 storhästar är det inte så kul. Förutom utrymmet så får man betydligt mer uppmärksamhet från ridläraren, man får en kontinuitet i undervisningen istället för de vanliga korta kommentarerna.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

KL

Min ridskola är väldigt liten. Det finns 2 shettisar, men en är halt nu. 2 b-ponnyer. 1 c-ponny. 2 tinkrar. O så 1 halvblod.
Sen är det nog nästan 20 privata uppstallade hästar också. Vi har väldigt fina ridskolehästar o bra instruktörer. Sedan får vi som hjälper till på lektioner osv rida lite gratis. Den som vill har möjlighet att tävla också :)

Nu i helgen var jag iväg o tävlade med klubbens c-ponny. Hon är helt underbar ! Vi startade LD, clearround. Samt 2 LC. I den första var vi 2a o i den andra vann vi :D Planen är att vi ska starta LB senare i höst :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Grattis!
Vill med pröva på tävlingslivet! :D
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

KL

Oho, vilken rolig tråd!

Jag rider på en ridskola med 27 hästar, de flesta är halvblod, men det finns även ett par fullblod och en övervuxen connemara. Och så ett par korsningar/importer.
Har ridit på den ridskolan sedan jag började rida, hösten 1999. Tog ca 2 års ofrivillig paus från ridningen och började igen förra hösten. Passade då på att byta instruktör, mest för att det är kul att rida för någon annan liksom, hade ridit för min förra i typ 6-7 år.

Efter en liten ridolycka vid en klubbhopptävling har jag blivit lite skraj för hoppningen, men jag jobbar på det! Mitt nya mål är att få bort rädslan och börja tycka att hoppning är kul igen! Dressyr är favoriten iallafall, känns som att det är mer att jobba på där.

Just nu tjatar min ridlärare på mitt bristande ytterstöd, och ibland även min blick som gärna ligger nere på marken :angel:

Min favorithäst i hoppningen heter Kuba och är från Polen, ser ut som en blandning mellan fjording och nånting. Riktigt söt häst som ääälskar att hoppa och då ska det gärna gå fort. Och nåde den som drar honom i munnen, då bestraffar han med att gasa ännu mer :D Jag har lärt mig tekniken på honom efter att ha halvt skenat runt i ridhuset med honom ett par gånger (min ridlärare var tvungen att kommentera det när jag väl lyckats, "kommer ni ihåg förra gången när man såg en gul prick flyga omkring i ridhuset?"), och sista hopplektionen i våras tyckte jag seriöst att det var svinkul att hoppa! Kuba är den hästen som får bort min hopprädsla.

I dressyren har jag hittat ganska många hästar som är trevliga att rida, alla på olika sätt. Finns rätt stor variation på hästarna på ridskolan, men de allra flesta är pigga, inte sådär ridskolehästsega. Det är det bara ett par av gamlingarna som är. Ni ska se vilka cirkuslektioner vi hade i vintras när vi skulle hoppa :angel: Våra hästar kan bocka dom ;) Inga segisar här inte :D
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Håller med dig, går man med i US så lär man känna så otroligt mycket fler människor. Sitter också som kassör i vår US-styrelse, är äldst i styrelsen och har suttit med sen typ 2003, men det är så kul att jag ogärna slutar med det!
Är också US-representant i ridskolans styrelse och jag känner att det ger massor, man får förtroende att göra roliga saker för ungdomarna och så vidare! :)
Man blir alltid lika stolt när ridlärarna tycker man är duktig och belönar en när man ställt upp!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Jag såller mig till klubben som gillar USEK-styrelsen (som det heter hos oss) :D Har varit med sen 2005 vilket är längst i "min" styrelse. Ibörjan var jag ganska passiv och gjorde inte så mycket, men det blir bara roligare ju mer engagerad man är.
Är ordförande sen 2008 och det är verkligen jättekul! Sitter också som representant i stora styrelsen, det lär man sig också jättemycket av. Under det senaste året har jag gjort jättemycket (tycker jag) för att förbättra hur våran USEK fungerar och det är så roligt att få bekräftelse på att det man gör uppskattas. Tycker verkligen att jag får mångdubbelt tillbaka för det jag gör i form av förtroende, beröm och lite extra ridning :D
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Här är ytterligare en ridskoleryttare.
Jag rider dels i en "vanlig" grupp, men även i en hoppspecialgrupp.
Jag har återkommit till ridskole-livet på senare år, men har många års (ca 30) ridvana.
Jag rider på en lagom stor ridskola, 18-20 hästar totalt som är väldigt trevliga allihop.
Mina förutfattade meningar om ridskolor grusades helt när jag började igen. Älskar mina rid-dagar, är ett underbart gäng som rider i blandade åldrar mellan ca 25 och 65. Vi är max 12 ryttare i varje grupp, men oftast är vi något färre.
Många hästar är rätt så gamla, säkert 20% är över 20 år, men är fantastiskt fina och inte en enda häst är avtrubbad eller slö. Äldsta hästen (25 år) är piggast i stallet tror jag ;).
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Mindre kul är att vi har väldigt många skadade hästar i stallet just nu (5 av 15), vilket sliter extra hårt på dem som är friska. På sikt hoppas jag att vi köper inte lite bättre, det har varit väldigt mycket felköp på sistone, med oplanerade inköp och för många hästar som inte är ridbara nog att fungera bra på lektion. Dumsnålt i mina ögon.

Känner igen detta med dumsnålhet... Under förra och förrförra året köptes det in flera "billiga" hästar från Polen till vår ridskola, blev rätt många pga att många hästar pensionerades och avlivades :cry: samtidigt. Inget ont mot polska hästar men väldigt få av dem har varit klara för att gå i ridskola när de kom då de knappt var inridna och hanterade, den yngsta var dessutom 6 år... :confused: Visade sig att dessa hästar inte blev så billiga eftersom det har dröjt så länge innan de kunnat gå med i verksamheten, så de har mest upptagit dyra stallplatser.

Men nu det senaste halvåret har samtliga polacker anpassat sig till ridskolelivet och är jättefina hästar! En av dem är min favvo dessutom :love: vilket påminner mig om att jag måste ta med mig kameran till stallet idag så jag kan visa bilder.... Dessutom så har det köpts in ett par lite äldre rutinerade hästar som kunde gå på lektion direkt så nu känns det som att vi har ett gäng riktigt bra hästar och ponnier (ca 25 st).
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Jag rider på ridskola när jag inte rider min medis :). Ibland släpar jag dit henne med ;)
Tycker faktiskt mer eller mindre om alla 20 hästarna. De är jättetrevliga att rida allihopa bara man hittar knapparna!
Däremot är jag jättemissnöjd med ridläraren jag har nu, h*n ger mig ungefär 4 kommentarer på en timmes ridpass. Tydligen är det enda jag behöver ändra lite på min hand, sen är jag färdig för OS....... :/

Känner att jag inte utvecklas och saknar min gamla ridlärare, h*n sa bara att det var bra när det verkligen var riktigt bra. Nån som har lite tips på vad man kan göra själv för att bli bättre? Kan inte byta grupp just nu tyvärr.
Rida utan stigbyglar brukar jag göra tex, men jag bredar gärna händerna till 20cm istället för 10, hur ska jag fixa det?

Ibland önskar jag att det fanns hjälptyglar för oss ryttare! Något som tvingade en att trampa ner stigbygeln precis så, sitta rakt över hästen så, ha blicken upp hela tiden, ja ni hajjar :P

Vad tråkigt att din ridlärare inte lägger ner mer tid på dig... Vi är oftast ca 6 pers i gruppen vilket är jättebra eftersom ridläraren oftast hinner med alla. Men vi har också märkt av det där med att de som rider mest problemfritt i princip inte får några kommentarer :mad: vilket ju sällan innebär att man är helt felfri som ryttare.... Jag tycker dock att vår ridlärare har en bra rutin då hon brukar ge feedback i slutet på lektionen (utöver kommentarer under tiden) när vi skrittar av. Då brukar hon gå igenom med varje ryttare vad hon tyckte var bra och vad hon tyckte var mindre bra, o vi brukar dessutom ställa de frågor eller funderingar vi har. Jättebra att få den pratstunden! Du kanske kan föreslå det för din lärare?

Ett tips för att själv bli bättre är väl att be nån videofilma dig när du rider lektion :idea: så kan du om och om igen se vad det var du gjorde fel... Vi gjorde detta på en hoppkurs och hade sedan gemensam genomgång där ridlärarna kommenterade ens ritt medan vi såg videon. Mkt lärorikt! Men jag tror även att du kan få ut mycket av det om din mamma, eller kompis eller nån filmar och du kollar på den själv efteråt.

Vad gäller blicken så brukar jag titta ner mycket på hästens man i volterna, måste ju lixom kolla att hästen böjer sig fint i volten :D Inte konstigt att volterna ser ut som ägg....
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Sen blir jag så irriterad när man få en kommentar som "braa där" när man råkat komma i läget att hästen krullat in nosen bara, vafan!? Då tappar man ju förtroendet för instruktören direkt. ÅH!

Det där med handen känner jag till, vill ha en jättelätt kontakt med munnen fast jag får opsitiva kommentarer om mina mjuka händer tycker jag jag tar i för hårt :(. Jag läste ett bra tips: Ha sträva tyglar till hästen och rid utan handskar -får du skav och ont så har hästen antagligen ont i munnen också. Det hindrar en från att plocka upp och "hålla" hästen i en form den inte är redo för också, tycker jag.

Har en mardrömstjej i ridgruppen som sitter o sågar de stackars hästarna i munnen under HELA lektionen, från att hon sitter upp och vi andra skrittar på lång tygel så sitter hon med kortkorta tyglar o sågar o sågar o sågar :mad: och ridläraren säger ingenting! :devil: Jag vet att jag borde säga nåt men det är så svårt! Till mitt försvar så måste jag faktiskt säga att hon sågar mindre nu för tiden, så jag vet inte om vår ridlärare har sagt till henne enskilt, hoppas det... Hon hoppade in i vår grupp förra terminen och kände sig väl tvungen att visa upp hur "duktig" hon är eftersom hon kan få alla hästar att "gå på tygeln". Tydligen hade hon sagt att hon rider på lätt A nivå oxå, det gör inte övriga i ridgruppen snarare lätt C och hon verkar passa in väldigt bra :angel: Som person är hon dock jättetrevlig!

Jag försöker ju då oxå att rida med lätt hand, men ofta får jag kommentaren att jag inte har tillräckligt med stöd i handen! Önskar att man kunde få veta väldigt konkret vad som är tillräckligt stöd utan att handen är hård??? Jag vill inte rida med gasen och bromsen i samtidigt! Du kanske har rätt i ditt tips om att rida utan handskar, jag rider dock alltid med handskar. Jag vet inte riktigt varför, jag får inte särskilt lätt skavsår men det känns bara så skönt och så tycker jag att det är snyggt oxå! :p
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Jag heter Anna-Klara, är 13 år och har ridit på ridskola i 7 år på en och samma ridskola.
Har från i januari haft en foderhäst men fortsatt rida på ridskolan i fråga.
Chess, som han heter är tyvärr triangelmärkt och jag har lite tävlingsambitioner, så nu i höst ska jag lämna tillbaks honom, men har istället börjat på en till ridskola.
Red faktiskt första lektionen där igår, kändes bra :)
Hästen och jag passade inte riktigt ihop, hon var sjukt stark, jag är ganska "mesig" i min ridning och tar gärna för lite, tror ridläraren fick påminna mig minst 30 gånger om att jag skulle korta tyglarna.
Sen blir det gärna så när jag rider pigga hästar att jag skjuter fram underskänkeln, i ett försök att få stopp på hästen typ, så skänken blir inte så himla vacker, eller funktionsduglig heller för den delen.

Det är rätt sjukt hur dålig jag kände mig när jag red runt på den där hästen, min foderhäst går i en stadig form och jag gör liksom byten i språnget med honom (det kanske inte är svårt, men för mig är det rätt stort).
Och den här ponnyn pinnade på och hade ingen alls lust att ställa eller jobba öht.
Men men, det blir nog bättre, dom har många fina ponnyer :)

Hälsningar
Anna-Klara

Jag e kanske lite tvärt om, trivs bättre på hästar som är framåt och lite heta. Tycker det är lättare att hålla tillbaka än att hela tiden driva på. Rider jag en typ slö häst så har jag jättesvårt att plocka fram den där framåtandan i hästen, känns bara som att min benstyrka inte räcker till. Är det nån som har något bra tips för hur man får lite "GO" i en annars inte så framåt häst?

Det eviga gisslet för oss ridskoleryttare är att vi ska lära oss rida alla hästarna på olika sätt. Första gången på en ny häst som är lite "speciell" brukar jag känna mig fruktansvärt dålig! Men det är en härlig känsla när man rider samma häst några gånger till och känner att plötsligt funkar det!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Gör en liten trådkapning!

En kompis till mig red på samma ridskola som du när hon bodde i Uppsala, hon fullkomligt avgudade en häst som kallades GG (Guinea Green tror jag han heter).
Får jag vara så fräck och på min väns vägnar fråga om han finns kvar och kanske viktigare hur han mår?
Hörde på omvägar att han blivit lite grinig på äldre dagar?

Kul inititativ med en tråd som denna!
Bra att utbyta tips och ideér, gräna på roliga och givande lektioner.
Hoppas att ni vidarebefodrar allt till era instruktörer (vet själv hur det var att hålla lektioner, ibland är det svårt att variera sig och komma på något nytt!).

Ha det så härligt!
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Vad roligt att du gillar tråden!

Jag har faktiskt en fråga i så fall just när det gäller feedback till ridläraren... Hade nämligen teorilektion förra veckan, jag brukar normalt sett tycka att teori är både roligt och lärorikt men tyvärr var inte förra veckans teorilektion varken eller... Lektionen handlade om utrustning, om dess passform och olika varianter av utrustning. Tyvärr tyckte jag att innehållet var på en alldeles för låg nivå, rena baskunskaper som vi har passerat för länge sen. I princip berättade ridläraren att en häst med smal hög manke ska ha en sadel med smal bom och en omarkerad manke ska ha en vid bom. Att benskydd ser ut såhär och sätts på såhär och behövs av den och den anledningen. Sen visade hon hur man lindar ben och sen va lektionen slut. Vad gäller sadelbiten så misstänker jag att hennes kunskaper om sadelutprovning var väldigt begränsad, när det gäller benskydden så tror jag att alla hade koll på det redan eftersom flera av hästarna vi rider har benskydd och när det gäller att linda ben så fick vi bara se hur man gör, inte testa och öva på att linda själva!!!

Ursäkta den långa beskriviningen! I alla fall så funderar jag nu på hur jag ska kunna ge min ridlärare feedback på denna teorilektion? Jag har (tyvärr) ganska bra kontakt med henne även privat och vill därför inte kritisera för hårt eller hamna på kant med henne, men jag är verkligen inte nöjd med lektionen.

Om jag nu ska säga nåt positivt oxå om våra teorilektioner så har vi roliga och lärorika sådan oxå! Tex longering, sitsträning, löshoppning mm Där vi får delta i lektionen och inte bara titta och lyssna. Jag tittar o lyssnar gärna först om det följs av praktiska moment.
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Hmm, ja det är alltid svårt att ge feedback på något som borde bli bättre, man vill ju inte kritisera. Angående benlindningen så är det nog inte så svårt, bara att säga att du jättegärna skulle vilja prova att linda själv nästa gång för att verkligen lära dig. Det är ju bara positivt, att du är engagerad och vill lära dig.
Angående den låga nivån på övriga teorilektionen så är det kanske lite svårare... Eller, tja, kanske inte i och för sig! Utan att kritisera så kan du säga att du skulle vilja ha teorilektionerna på en lite mer avancerad nivå.
Hmm jag hoppas att det jag skrev 'makes sense'... :D
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

ohh har du o jag samma liv?

kl

Nä men ridskolor är livet, hetl underbart :) Själv är jag 15 och har "bara" ridit i 7 år men frammåt går det. Eller det är nog tack vare att jag har lyckats vara där så ofta och tittat lärt mig varit med alltid när det varit teori m.m. Så ett tag var jag med min kompis o tittade när dom hade hopning typ 2 terminer, lika avundsjuk varje gång ;)
men det fungerade men när jag äntligen fick börja i hoppgrupp så fanns det bara plats i den "duktigare" gruppen med det gillar jag, att vara med dom grupperna som man kanske är liite för"dålig" för om man säger så, men jag blir så sjukt peppad att bli bättre i dom i allt så det går frammå(nädå ingen tävlingsinstinkt alls:angel: ), (ente menat som skryt så hoppas att ni inte tar det som det:o)
kanke lite för fort fram ibland men då har man en bra anledning att fråga:angel: Sen dess har det bara flutit på, inne på fjärd medryttarponnyn nu, ett bra komplement till ridskolan även om det är där man lär sig mest. Det enda som är hemskt är att man växe ur som där så söta ponnyerna som man vill ha för sig själv ;)
Men nu är det ungdomssektion, teoriledare, dresyrgrupp, men där sjönk nivån så nu är det två lektioner i veckan + möten o hålla teorier ja jag kan hålla på ialla evighet känns det som. Det som jag vill säga är att ridskolor är bäst, så mkt man lär sig där, det är som en ungdomsgård fast i bättre format;) busiga ponnyer o mkt variation. Du blir aldrig fulllärd på en ridskola, alltid nått nytt alltid en ny häst att klara av. Men det bästa är nog alla idoler som man får. Idoler som man kan leva upp till och inte är på den dära superhöga nivån utan mer inom räckhåll

ojdå vad mkt det blev nu ska jag sluta:p
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Jodå Ginnie finns kvar! Han älskar fortfarande att hoppa och att galoppera :P Visst är han lite grinig men han kan vara urmysig ofta, speciellt när hans skötare står och ryktar och gosar lääänge, då står han och hänger med huvudet :)
Han är fortfarande rätt fräsch, dock har han lite ont i ryggen men han blir ganska favoriserad av ridlärarna och fick som 20-årspresent en tjock ullig pad att ha under sadeln.
Lite dåligt är det dock att Ginnie och de andra gamlingarna ofta får hoppa in en extra lektion om någon av de yngre hästarna inte kan gå...
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
24 25 26
Svar
513
· Visningar
58 367
Senast: cewe
·
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
51 090
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 702
Senast: Lavinia
·
W
Utrustning Jag brukar ha många livliga diskussioner med en kompis angående just ridspön. När jag rider brukar jag ha ett långt dressyrspö om...
Svar
17
· Visningar
2 835
Senast: Whiplashr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp