Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

LinnK

Trådstartare
Jag läste på Niela's blogg att hon fått mängder med tips via pm
om hur hon kan förbättra Jorunns tölt och sitt eget sätt att rida tölt.

Vore det inte roligt om vi kunde tipsa om sånt i forumet istället,
så att alla andra som också krånglar med tölten får ta del av tipsen?

Jag är ju för närvarande inte igång, men jag själv skulle jättegärna uppskatta
tips och råd eftersom jag har problem med att få till en bra tölt på Seifur.
Mest troligt är det JAG som gör nåt fel. :p

Så, släng fram era bästa tränings och ryttartips!

Inget tips kan vara 'to basic', vi får ju nya läsare hela tiden på islandsforumet och någon som ridit länge kanske har missat en pusselbit och viktig byggsten i sin 'utbildning' och väg mot en bättre töltryttare.

Allmänt pepp ryms också i tråden :)
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Då börjar jag med en fråga om en sak som Moli skrev i inlägg 1086 i uppdateringstråden: ="http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=932443&page=55"
Tölt ska inte "gungas igång", den gungar nämligen inte.

Min tränare sa nämligen att Flipa har så stark trav så till en början för att få fram det laterala mönstret så kunde man göra så, men jag antar att sedan när man fått fram det laterala så ska man ju inte fortsätta... För om jag förstått det rätt så tränar man inte alla hästars tölt på samma sätt, beroende på deras styrkor/svagheter, så ni som lägger in tips här får gärna förtydliga i vilket samband man använder sig av vissa övningar! Tänker bland annat på även detta från Moli´s inlägg:

Men för att komma med några konkreta tips när diskussionen ändå är igång så tar jag tillbaka vad jag skrev förut till dig apropå att inte växla för mycket mellan tölt och trav. Jag trodde att hon hade mer trav i sig och blev travtaktig i tölten och svarade därefter, men på filmen och bilderna är det mycket passtaktig tölt och ren grisepass. Ingen trav och ingen travtakt. För att "bryta grisepassen" brukar det vara en bra övning att växla trav-tölt-trav som du skrev att du gjort och har tyckt fungera.

Jag ser väldigt mycket fram emot denna tråd eftersom även jag kommer behöva alla tips jag kan få när vi ska börja träna tölt på allvar ;)
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Vill jag uppnå snabbare och ren tölt så ställer jag henne lite åt höger eller vänster när jag rider på rakt spår (jag har redan tipsat om detta, men slänger in det här). Då tölta Pokkisen garanterat :D! Men hon är ju som sagt inte svårtöltad, hon har lätt för alla gångartena (förutom passen som jag inte tränat fram).
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Så gör jag också. Fengur blir lätt tittig, spänd och vill springa jättefort (helst ;)).
Så jag gör mycket sidoförflyttningar och ställer honom i tölt för att behålla takten och så han ska vara uppmärksam! Även i trav har vi börjat mer med detta, men han har inte så bra balans i traven men vi jobbar på det :)
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Då börjar jag med en fråga om en sak som Moli skrev i inlägg 1086 i uppdateringstråden: ="http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=932443&page=55" "Tölt ska inte gungas igång ..."

Min tränare sa nämligen att Flipa har så stark trav så till en början för att få fram det laterala mönstret så kunde man göra så, men jag antar att sedan när man fått fram det laterala så ska man ju inte fortsätta... För om jag förstått det rätt så tränar man inte alla hästars tölt på samma sätt, beroende på deras styrkor/svagheter, så ni som lägger in tips här får gärna förtydliga i vilket samband man använder sig av vissa övningar! Tänker bland annat på även detta från Moli´s inlägg:

Det stämmer bra det, man får anpassa tillvägagångssättet efter hästen. På en häst som inte visar så mycket laterala rörelser kan man behöva göra så. Och alltså gunga fram tölten, eller rent av gunga fram grisepass. :) För en häst som aldrig tagit ett töltsteg kan grisepass vara ett framsteg och ett steg i rätt rikting. Det visar iallafall att hästen kan röra benen lateralt. (Samtidigt med samma sidas ben). Men jag har inte stött på några "färdiga" ridhästar som det varit nödvändigt att gunga in i tölten på det sättet.

Genom gungandet försöker man alltså störa hästens balans så att den rör sig åt passtakt. Däremot brukar det vara ganska förödande att sitta och vagga på en grisepassare. Experimentera lite med att vagga när ni rider så kommer ni att märka vad jag menar. Testa också att vagga/ gunga när hästen töltar rent. Det blir svårt för hästen att gå rent om man gungar från sida till sida! Ren tölt gungar inte så, möjligen kan man känna hur ens säte förflyttas i pyttesmå cirklar i sided. (Liggande åtta)
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Perfekt att du startat den här tråden LinnK:)

Jag har några funderingar som ni gärna får svara på:angel::

Kaelas tränare sa ju till mig i telefon häromdagen att nu behöver hon styrketränas
för att orka tölta.
Men så har jag tänkt fram och tillbaka och frågat mig själv, alltså
för att lära sig själva tölten behövs väl inte än topptrimmad häst?:o
Jag menar själva rörelse mönstret alltså.
Hon behöver ju inte tölta med jättekliv på en gång, jag vill ju att hon ska
tölta och sen kan man väl träna upp styrkan?:confused:

Sedan undrar jag isåfall varför dom inte började med att stryketräna henne?
Komma på det nu 1,5 vecka innan hemfärd?
Vid ett tillfälle har dom även sagt till mig att om jag lämnat henne till
någon annan tränare så hade dom säkert tvingat henne att tölta, men
då hade jag fått hem en häst med ännu mera spänningar i kroppen.
Men jag hävdar ju fortfarande att formen kommer med styrkan, och hon kan
ju inte öva upp just dom musklerna utan att just tölta eller?
11.000:- hitills och det känns inte jättekul.

Vad har ni för tankar?Vill jättegärna ha svar på mina frågor:cool:
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Jodå, hon kan träna upp de musklerna utan att tölta.
Som jag gör med min häst nu t.ex- han får lära sig en snabb skritt utan att tvingas in i tölt, men skritten ska vara i töltform, och en avslappnad sådan. Därifrån ska jag kunna driva fram ett eller annat steg i tölt.

För en häst osm har väldigt svårt för tölten behövs mer musklero ch styrka för att klara tölten än en som inte har det- speciellt om man ridit häsnte som tregångare en längre tid då den har satt andra muskler än "töltmuskler", så har iaf jag förstått det.


Vad Max och Ása gjort vetj ag inte, men jag gissar att de har försökt träna in tölttänket i henne och försökt få henne att slappna av och ge efter på ett ärligt sätt.
Man kan inte göra allt på en gång, och i Kaelas fall verkar det ju behövas väldigt mycket grundträning utöver att hon ska töltsättas.
ta hem henne och rid lugnt och avslappnat, tänk alltid EFTERGIFT och LUGN. Klättra om det finns möjlighet, och försök rida snabb skritt i töltform, men inte tvinga fram någon riktig tölt. Det tror jag kan ge resultat.

Jag ska sätta igång min kille på samma sätt nu, men måste få ut ET till honom först. Sedan kan jag rapportera hur det går för oss också :)
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Kaelas tränare sa ju till mig i telefon häromdagen att nu behöver hon styrketränas för att orka tölta.
Men så har jag tänkt fram och tillbaka och frågat mig själv, alltså
för att lära sig själva tölten behövs väl inte än topptrimmad häst?:o
Jag menar själva rörelse mönstret alltså.
Hon behöver ju inte tölta med jättekliv på en gång, jag vill ju att hon ska
tölta och sen kan man väl träna upp styrkan?:confused:
Nej hon behöver inte vara topptrimmad för att tölta. Men om hon knappt har töltat ett steg i hela sitt liv behöver hon träna upp sin muskelstyrka.

Sedan undrar jag isåfall varför dom inte började med att stryketräna henne?
Komma på det nu 1,5 vecka innan hemfärd?
Det har de säkert också gjort. Fråga dem om du känner dig osäker på vad de menar.

Vid ett tillfälle har dom även sagt till mig att om jag lämnat henne till
någon annan tränare så hade dom säkert tvingat henne att tölta, men
då hade jag fått hem en häst med ännu mera spänningar i kroppen.
Men jag hävdar ju fortfarande att formen kommer med styrkan, och hon kan
ju inte öva upp just dom musklerna utan att just tölta eller?
11.000:- hitills och det känns inte jättekul.
Vad menar du nu? Jag förstår inte riktigt problemet, ja formen kan komma med styrkan. Men man måste börja i rätt ände med respektive häst. Det hade antagligen varit katastrof att tvinga Kaela att tölta eftersom hon verkar ha ett hiskeligt humör, det skulle ju inte leda till något positivt, bara till problem. Plus att det lät som om de behövdt jobba mycket med lösgörande och avslappningsövningar. Det kan ta tid att träna upp tölten på ett hållbart sätt. Vad det skulle kosta visste du väl när du skickade iväg henne? Man kan inte garantera någonting när det gäller hur stora framsteg hästen ska göra. Men vad jag förstår så har de väl hittat tölten i henne nu och fått henne mer avslappnad?

Tillägg: Skritt och tölt innebär samma fotförflyttning.
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Då får ni hjälpa mig lite med.
Hur gör jag med Odinn?

Nu har han stått ett bra tag, och just nu står han igen. *suck*

Odinn töltar rätt ok, men problemet ligger hos mig. Jag är lite lat.. :angel:
Däremot har inte Odinn orken att tölta några längre sträckor, och när jag går på honom lite extra så orkar han tölta en längre bit, men då blir han tvingad och jag har ingen lust att tvinga honom.

Nu saknar jag iofs ridsällskap också (någon i Västerås som vill stalla in sin islandshäst, hojta till. Har en kanske två lediga boxplatser).

Hursomhaver, bra tips på muskelträning inför tölt?
Jag hämtar hem Yrpa nästa helg, då tänkte jag sätta igång henne som handhäst och sedan när hon tappat MÅNGA kilon så kommer jag rida ut med båda och byta efter halva vägen ungefär. Mycket trav blir det till en början, men samtidigt så är jag lite tveksam till att uppmuntra Odinns trav så mkt mer, den är ju stark som den är.
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

11.000:- hitills och det känns inte jättekul.

Vad har ni för tankar?Vill jättegärna ha svar på mina frågor:cool:

Har en kompis som jobbat massvis med unghästar, och hon sade precis till mig att hon aldrig tar emot hästar under begränsade tidsperioder, utan säger t.ex till ägaren att en inridning kan ta RUNT tre månader, kanske mer och kanske mindre, eftersom hon inte kan göra ett bra jobb om ägaren skickar hästen för t.ex 6 veckor max. Då stjälper det mer än hjälper.

Självklart kan man inte tro att alla ägare ska ha obegränsat med pengar till träning, det var mer bara ett inlägg angående tidsbegränsade perioder i träning. Vissa hästar behöver helt enkelt mer tid, hur fantastiskt duktig tränaren än är.
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Jag var en av de som skrev till Niela! Jag har ju en pålla som är rätt ordentligt passbunden för tillfället... Men idag töltade hon! Helt jäkla klockren långsamt o med så mycket energi så jag vet inte om jag nånsin vart med om det förr? O nej, hon hade inte slått i huvudet -o inte jag heller :D O inte hade det med några arbetstips o göra heller...

Mitt lite sådär halvseriösa tips till trådens läsare är att rida med en löshäst i galoppbackar o försöka hålla sin mycket uppspelta ridhäst i skritt på en plan "avsats" :angel:

Jag försökte dock oxå tänka på det tips min kusin(hästens uppfödare) gav igår via mejl efter att ha sett bilder på oss- att jag måste sitta ännu lättare på henne o ge ryggen fritt spelrum. Kanske hade det del i dagens upplevelse?...Vet inte- jag hade mest tankarna på min galna löshäst som dansade uppe på backtoppen.
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Vad har ni för tankar?Vill jättegärna ha svar på mina frågor:cool:

Får jag ställa en motfråga? Vad har Max sagt om traven? Har du fått några specifika instruktioner att t.ex. inte trava på ett tag? Det brukar ju vara ett hett tips under töltsätting/töltträningsarbete för "färska" hästar. Att bara belöna det laterala rörelsemönstret o helt glömma/gömma traven under en period. Men annars säger jag nog som de andra, "skrittölt"/snabb samlad skritt är bra styrketräning och tränar rätt rörelsemönster. O klättring! Kvekki o jag tränade den snabba töltskritten med morötter *tips* Ett par steg o så stanna o få morotspeng (bra för då får de böja sig o håller halsen smidig). Hon började "skutta" på egen hand efter hon fattat grejen...

Ett tips jag fått till Andi av vår tränare är ju att rida på fyrkantsspår (alt tvärs över vägen) och göra bakdelsvändning ett par steg o sen gasa på skritten. Efter varje vändning så gasa på, i vändingen är det tydligen nära till töltmönstret. Det tränar rätt muskler o rätt benföring. Men Andi har ju absolut inget nära till tölt alls, Din Kaela har ju iaf visat att det ligger där under!!!
Klart ni kommer klara det! :bump:
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Det stämmer bra det, man får anpassa tillvägagångssättet efter hästen. På en häst som inte visar så mycket laterala rörelser kan man behöva göra så. Och alltså gunga fram tölten, eller rent av gunga fram grisepass. :) För en häst som aldrig tagit ett töltsteg kan grisepass vara ett framsteg och ett steg i rätt rikting. Det visar iallafall att hästen kan röra benen lateralt. (Samtidigt med samma sidas ben). Men jag har inte stött på några "färdiga" ridhästar som det varit nödvändigt att gunga in i tölten på det sättet.

Genom gungandet försöker man alltså störa hästens balans så att den rör sig åt passtakt. Däremot brukar det vara ganska förödande att sitta och vagga på en grisepassare. Experimentera lite med att vagga när ni rider så kommer ni att märka vad jag menar. Testa också att vagga/ gunga när hästen töltar rent. Det blir svårt för hästen att gå rent om man gungar från sida till sida! Ren tölt gungar inte så, möjligen kan man känna hur ens säte förflyttas i pyttesmå cirklar i sided. (Liggande åtta)

Då kanske det är därför hon grisepassar när ajg rider för jag har trott att man skall gunga så där hela tiden i tölt:crazy:
Så nu när Jorunn hittat sin leterande gångart skall jag nu sluta gunga helt?

Jorunn har inga taktproblem utan det är jag som rider så hon grisepassar helt enkelt 100% mitt fel och inte hästen detta vill jag starka lägga fram så inga missförstånd blir:)

Jag fick tips av en att om man rider ut att man fort trampar lite extra i ena stigbygeln och fort tallbaks.. detta skall tydligen förhindra passeriet i tölten..

Mkt nya tips jag fått som jag måste pröva nu så får jag höra av mig om det vart någe bättre eller inte=)

Sen ipset att skritta på volt och verkligen få en 4 taktig skritt flytta ut bakdeken och där när hästen går åt sidan komma fram i en tölt detta funkar också väldigt bra iallafall för oss..
Vad jag förstått så är det som dag och natt att rida 4 och 5 gångare och de behöver helt olika träningsmetoder för att bli bra i sina gångarter.
Jag fick prova en 5 gångare i stallet och jag fick kämpa bra hårt för att f¨han att jobba bra i traven lyckades inte riktigt med att få ner han på tygeln och aktivera rumpa och rygg.
Galoppen det vart pass på en gång lyckades få galoppen i 2 steg sen tappade jag han på en gång.
Tölten var bara å korta tyglarna så töltade han på=)Hans ägare fick provrida Jorunn och hon upplevde Jorunn som mkt välskolad och mjuk och superlätt att få fram i skritt trav och galopp.
Så min erfarenhet säger mig att 4 gångare är lättare att rida på för en nybörjare!
De andra 4 gångarna jag setat på har jag inte haft problem att få i form men 5 gångarna de bara går inte idagens läge kan inte så pass mkt att jag klarar av 5 gångarna!

Så stackars Jorunn inte undra på att hon grisepassar om jag nu setat och trott att man ska gunga hela tiden ha ha ha...:o

På måndag skall jag genast ut och rajda och prova att inte gunga åhh vill ut nu hi hi

Och prova de andra tipsen som jag fått via PM och här=)
Allt kommer bli bättre nu när vi skall börja rida ridlektioner 2 ggr i veckan då kommer vi nog explodera frammåt i utvecklingen=)

Vi kämpar på ett å två=)
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Så stackars Jorunn inte undra på att hon grisepassar om jag nu setat och trott att man ska gunga hela tiden ha ha ha...:o

Läste att du skrev nåt om det för ett bra tag sen, att man ska gunga från sida till sida i tölten, och tänkte att nu är du ute och cyklar:D! Nån svarade att det ska man inte göra, men tror inte du såg det.
Nej, prova att sitta still istället, så ska du se att det blir bättre. Går hästen i passtakt och man börjar gunga med i passtakten så blir det inte så bra.
Det är inte så lätt, man kan inte veta allt i början. Huvudsaken är ju att man är öppen för att lära sig, då kan det bara bli bättre:laugh:!

Att ni ska börja ta lektioner är perfekt! Det är så mycket enklare när man har någon där som talar om när det är rätt och när det är fel. Försök att filma mycket också. Få till en film där du rider för tränare när hon töltar och filma de vanliga ridpassen och jämför hur hon går.
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Ja jag måste ha missuppfattat tränaren när hon sa att man skulel gunga med.. hon kanske sa att man skulle gunga lite i böran bara å jag hörde gunga hela tiden..
Hör ju rätt illa och när man sagt va 511 ggr vågar man inte säga va så mkt mer utan är tyst:o


Så har jag fattat det rätt nu så när jag töltar och hon börjar gå åt pass hållet så kan ja trampa fort åt ena hållet i stigbygeln för att få tillbaks takten.??

Ja filma ska vi försöka måste bara få en som kan hålla i kameran.. vet inte vem som är så där supersugen att stå och filma mig när jag rider:crazy:
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Detta hittade jag och tycker de passar mkt bra in på mig

Jag citerar från gångartskolan!


"Hästarna blir ofta lite passaktiga när de ska sättas i tölt som unghästar eller man försöker utbilda hästen till att samla sig mer i tölten. Om hästen spänner de rätta musklerna när man ber om ökad samlingsgrad och därigenom också av misstag styvar sig i bålen blir också tölten tillfälligt passaktig. Denna passtagt försvinner när hästen kan slappna av i arbetet och bölja igen. Detta kallar jag för positiv passtakt"
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Om hästen bara passar istället för att tölta så ska man rida mycket på böjda spår, serpentiner m.m.
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Ja jag måste ha missuppfattat tränaren när hon sa att man skulel gunga med.. hon kanske sa att man skulle gunga lite i böran bara å jag hörde gunga hela tiden..

Gunga och gunga, men jag brukar "gunga" i skritten för att få igång energin för tölten. Så hästen inte bara springer in i tölten och då blir oren pg.a att hästen inte är samlad för övningen.
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Aha så man akn gunga med innan hästen faller in i tölt men så fort den töltar så skall man sluta?
 

Liknande trådar

Islandshäst Ja ni.. det var länge sedan man vågade sig in här.. *tittar runt lite* Förra gången hette jag Zab, men den profilen verkar borttagewn...
2
Svar
20
· Visningar
5 183
Senast: maartinaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp