Bukefalos 28 år!

Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Jag tror att dina tränare har gjort ett superjobb med din donna och hon är nog svår också. Med humör, lång rygg, mycket rörelser och faktiskt - dina försök att få henne att tölta har nog stjälpt mer än hjälp. Man ska inte ge sig ut på djupt vatten om man inte kan simma.

Jag tror att de har tränat en del styrka med henne, men också bärighet i de andra gångarterna. Vad jag har sett på dina bilder så har hon ibland knäckt av och det har inte varit så ofta hon har burit sig på rätt sätt. Och att från den grunden då börja lära hästen tölt, det är oftast inte så lyckat. Så fort hon lär sig att gå i en rätt form och bära sig tror jag att de kommer börja leta efter töltens rörelsemönster men som du skriver så har hon haft en del spänningar och de måste man ju självklart arbeta bort.

Tips på styrketräning är klättring men också hoppning, det stärker bakbenens "töltmuskler".
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Aha så man akn gunga med innan hästen faller in i tölt men så fort den töltar så skall man sluta?

Gunga kan ju uppfattas på en del olika sätt. På en häst som Jorunn, som inte töltat mycket hade jag gjort såhär:
Kortat tyglarna och fått henne att korta sitt steg (inte direkt samling men kortare steg med energi) och sedan inte låtit henne gå iväg innan hon slutat hänga i bette. Du ska inte gunga i tölten, du ska låta hästens rörelser föra med dig och mao, du ska vara följsam. Hästens rörelser i tölt för ryttaren är fram och tillbaka, ungefär som att jucka.
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Jag rider en islänning som i början av ridturen går i fin tölt. När jag ridit en timme och hästen börjar gå i rätt form i dressyren, blir istället tölten sämre, med trav och galopp inslag. Vad gör jag för fel då?

Hästen är förmodligen trött. Låt den skritta, trava eller galoppera så blir inte tölten en mardröms-gångart.
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Generellt sett försämrar ju inte dressyren tölten men i det här läget skulle jag nog välja att koncentrera mig på tölten. Både för din och Kaelas skull kan det vara bra att koncentrera er på en sak.
Jag skulle undvika att rida trav överhuvudtaget nu, mest skritt och galopp. Men framförallt rådgöra dig med de som tränat henne de senaste månaderna!


Vi har fokuserat mycket på tölten eftersom det har varit halt och isigt och då är det tölt som gäller..Under hela julen har vi ridit ut och töltat och man känner betydligt stor skillnad när man bara töltar och skrittar.Tölten har blivit starkare och renare..Vi har ridit något pass på banan i tölt och när banan var hyfsat torr så testade vi och trava och helt klart så hade traven försämras men det har jag hört många som säger att den gör när man fokuserar på tölten men det är ju bara att börja och träna mera trav så gångartena hamnar på samma nivå!:D
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Låter som din häst helt enkelt börjar bli trött och tycker det är lättare att falla ner i trav eller ta något galoppsteg. Att h*n helt enkelt faller ner på bogarna och inte längre orkar bära sig i tölt.

Känner igen det på min häst när han var lite otränad!!!
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Oki tack så mycket för ett jättebra svar! ...men klurar lite på vad du menar med "färdiga" ridhästar? ;)
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Ena stoet är ganska hård i munnen och när man ska tölta rycker hon tyglarna ur handen på en och blir lååång. Hon är annars en naturtöltare. Dessutom är hon lite klurig att träna, hon har alltid haft svårt för traven men nu på senare tid har hon fått en stark trav. Sedan när vi tog in tölten igen blev hon mer lateral i traven.

I traven har hon lätt för att släppa i munnen och gå i form om man rider på en volt, men hon är inte alls lika lätt när man rider rakt fram för då vill hon slå över i låång tölt så fort man tar i tygeln. Har ni några tips på hur man kan träna?:D Hoppas ni förstår min lilla beskrivning.:p
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Det är jag som tipsat om det just den övningen hon nämner(inte nåt gungande alls). Jag kallar övningen för "att väga över", här på forumet har den även tidigare diskuterats som "kast med liten häst" vill jag minnas. Det går ut på att snabbt störa hästens balans när den är passtaktig, det för att ändra fotförflyttningen mot den rena tölttakten. Man lägger blixtsnabbt över sin vikt i ena stigbygeln o lika snabbt tillbaka givetvis, och "tar med hästen lite åt sidan". Det är en övning som beskrivs och omnämns på många olika sätt av olika tränare men går ut på samma sak.

Det här är verkligen inget tips som skall göra nån mörkrädd, o gör det dig mörkrädd så är jag nyfiken på hur du löser passtakt?

Jo jag vet vad den övningen går ut på, har själv gjort den på min häst, på inrådan av Gummi. Men det Niela gör på filmen ( kommenterade utifrån den och det faktum att hon skrev att hon skulle gunga i stigbyglarna)är att sitta och gunga med skänklarna och därmed förstärka passtakten i hästen, hästen går ju bara framåt utan att det händer något, passtakten bryts inte....

Övningen är mycket effektiv om den utförs rätt, man "tar med hästen åt sidan" snabbt, genom att förflytta sin egen tyngdpunkt i sadeln, jag skulle inte kalla det att gunga, för att sedan, så fort hästen aktiverat sin bakdel och flyttat undan bakdelen, direkt återgå till normalt läge i sadeln, dvs neutral sits. Uppenbarligen har ju Niela missförstått hur hon ska utföra övningen eftersom hon tror att hon ska sitta och gunga lite med skänklarna, vilket det ser ut som på filmen. Det var utifrån den jag kommenterade.

Sen finns det ju många andra sätt också att lösa passtakt, har 20 års erfarenhet av islandshästridnig så nåt borde jag ha lärt mig på vägen...;)

Mvh Sara
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Nu ska jag ut å rajda=)

Ska prova alla bra tips jag fått här.. så jag återkommer om hur det gått=)

Inte gunga.. inte gunga.. inte gunga:D
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Hej Linn, kul att du börjat rida igen.
Håller med dig om att det vore kanon med en "tölttråd", har ju både en "passare" och en "nyling":D
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Hej Linn, kul att du börjat rida igen.
Håller med dig om att det vore kanon med en "tölttråd", har ju både en "passare" och en "nyling":D


Jag har inte kommit igång än, ligger o laddar inför ;)

Planen är dock att försöka komma igång så fort det
här värkskovet gett sig, får ta den tid det tar.
Nervsmärta i ansiktet är inte att leka med alltså :crazy:

Har du kommit igång med den nya än? :banana:

Jag tror din 'passare' o min rö-gubbe kan ha nytta av samma tips :)
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Nu har man kommit hem fårn stallet=)
Å tja vad ska man säga:D det gick ju 500 ggr bättre nu när jag inte gungade:banana::bump:
Satt blickstilla kortade upp tyglarna gjorde ett par halvhalter och sedan manade jag på henne frammåt och hon töltade.

Hade en tjej istallet som kollade från marken och nu var det tölt och vi fick till och med fram lite tempo:eek: vi är väl uppe från 1 till 2 km i timmen:D
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Åhh jag blir så avundsjuk:love:
Vill också:bump:

Jag kommer gråta glädjetårar om/när den dagen kommer då vi tar
våra första riktiga töltsteg:cry::)
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Fast försök att inte göra en så stor grej utav det (jo jag vet att du lääääängtar) tänk istället att du ska skritta så fort som möjligt;) och sen en vacker dag när du sitter där lugn och avslappnad och skrittar riktigt fort upptäcker du helt plötsligt att du faktiskt töltar:banana:

Jag gick en kurs för Toni Nielsen (fd lärare på Hólar) och vi höll på och jobbade lite med öppna och sen sa han åt oss att öka tempot lite, han hade upptäckt att så fort han sa ordet tölt blev alla spända och stressade (ryttarna alltså) och det blev pannkaka av alltihop så det var bättre att säga öka tempot i skritt:D.
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Känner igen det där:D
När jag rider för instruktör så kan det gå hur bra som helst i skritt och trav, så säger hon "tölt" och jag sitter plötsligt med axlarna vid öronen, med ett krampaktigt tag i tyglarna och fötterna någonstans framme vid bogarna :rofl::rofl::rofl:

*kl*
Nu kommer jag med ett hett tips till alla svårtöltade människor (det finns svårtöltade hästar också, men troligtvis fler svårtöltade människor).
Har precis varit ute och ridit en liten sväng på min lille pålle som håller på att sättas igång efter ganska lång vintervila. Hade inga speciella planer för ridturen, men inspirerad av denna tråden tänkte jag testa lite tölt. Pålle behöver ganska mkt muskler för att tölta bra och spänner sig gärna (variant stjärnkikare), så jag var beredd att lägga ner projektet direkt om han inte verka vara mogen för det. Gissa om jag såg ut såhär :eek: och sedan såhär :D när han rullade in i en avslappnad tölt i ganska låg fri form(inget stjärnkikande hör inte), töltade på några hundra meter innan han inte orka mer och föll ner i trav.
Vad är då hemligheten bakom denna härliga upplevelse?
Jag var hos massören imorse! Hon masserade loss spänningar i vänster höft och höger axel som jag haft problem med ett tag. Jag visste ju att detta begränsade mig i ridningen, men fattade inte hur mycket. Tänk vad skönt för lille pållen att ha en avslappnad och liksidig ryttare för en gångs skull. Ska nog ge honom i present att jag själv går på massage ibland:idea:
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Jo jag vet vad den övningen går ut på, har själv gjort den på min häst, på inrådan av Gummi. Men det Niela gör på filmen ( kommenterade utifrån den och det faktum att hon skrev att hon skulle gunga i stigbyglarna)är att sitta och gunga med skänklarna och därmed förstärka passtakten i hästen, hästen går ju bara framåt utan att det händer något, passtakten bryts inte....

Övningen är mycket effektiv om den utförs rätt, man "tar med hästen åt sidan" snabbt, genom att förflytta sin egen tyngdpunkt i sadeln, jag skulle inte kalla det att gunga, för att sedan, så fort hästen aktiverat sin bakdel och flyttat undan bakdelen, direkt återgå till normalt läge i sadeln, dvs neutral sits. Uppenbarligen har ju Niela missförstått hur hon ska utföra övningen eftersom hon tror att hon ska sitta och gunga lite med skänklarna, vilket det ser ut som på filmen. Det var utifrån den jag kommenterade.

Sen finns det ju många andra sätt också att lösa passtakt, har 20 års erfarenhet av islandshästridnig så nåt borde jag ha lärt mig på vägen...;)

Mvh Sara

Nejnejenej, du har missuppfattat alltihopa. Gungandet på videon är en helt annan grej o har absolut inget o göra med det tipset jag gav om sidförflyttningen. Gungandet kommer av en tränare hon haft IRL och är en ren missuppfattning dom emellan. Mitt tips har tillkommit nu efter videon filmades o har således inget med den o göra. Det är enbart ett tips för att arbeta med passtakten som hästen på videon uppvisar.

Så "väga över" har ingen som helst koppling till Gungandet...
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Hejsan! kul att sitta och läsa!..
super tråd.!
Jag är 13år och har 2 egna isisar, en är ett och den andra är åtta.
Men jag har inte tränat så mycket tölt för att
1 Jag fick han i slutet på sommaren. och sen har han hållit på och brallat,mm
så mitt självförtroende sjönkt till botten, sen fick han kotledsinflamation och är nu snart klar med igång sättningen men mitt problem är... Jag vet inte hur jag får honom i tölt,.!? Har haft egna islandshästar i 3 år men gammla och mest ute för promenad,. men hur är ett lätt komando för tölt. han är 4 gångare.
Taksam för svar.!
//Fjóla ekorneberg:D
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Nejnejenej, du har missuppfattat alltihopa. Gungandet på videon är en helt annan grej o har absolut inget o göra med det tipset jag gav om sidförflyttningen. Gungandet kommer av en tränare hon haft IRL och är en ren missuppfattning dom emellan. Mitt tips har tillkommit nu efter videon filmades o har således inget med den o göra. Det är enbart ett tips för att arbeta med passtakten som hästen på videon uppvisar.

Så "väga över" har ingen som helst koppling till Gungandet...

(OT igen, sorry! )Tja på nätet är det lätt att missöförstå eller hur? :) Jag skrev att jag kommenterade utifrån videon och att jag då undrade vem som sagt åt henne att gunga med skänklarna. Om den kommentaren inte hade nåt med ditt tips att göra försår jag inte varför du skrev att det var du som gett henne tips om den här övningen....men ok det var tränaren alltså. Ursäkta om jag missförstod det.

För mig behöver du inte förklara att väga över inte har nåt med gunga att göra, det var ju Niela som missförstått det hela, sånt händer.

Mvh Sara
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Idag filmades jag och hon går mjukare tycker jag idag och jag sitter bättre och gungar inte men endå är det passtakt.:(
Den här positiva passtakten man kallar för kan någon berätta för mig vad detta innebär??För det känns som de är de hon har Jorunn på beskrivningen på denna gångartskola!
Innebär det att ju mer muskler de får ju bättre kommer de gå eller är det en fas unghästar brukar gå igenom i sitt trevande att hitta balansen?
Man är ju rädd å förstöra hennes tölt men tränaren sa att jag inte skulle oroa mig över det men tränaren kunde ju rida Jorunn i fin tölt så hon har ju ren tölt iallafall.
Men jag får henne då inte att gå så fint så det måste ju bero på mig och inte hästen.

Å de där med å väga över känns överkurs för mig jag har ju inte lärt mig å känna skillnadne på travtaktig tölt eller passaktig tölt.

De där med black end decker funkar inte heller jag tycker jag kan säga de när jag töltar men det är ju endå inte ren tölt:crazy:

Just nu känns det hopplöst!:cry:
 

Liknande trådar

Islandshäst Ja ni.. det var länge sedan man vågade sig in här.. *tittar runt lite* Förra gången hette jag Zab, men den profilen verkar borttagewn...
2
Svar
20
· Visningar
5 199
Senast: maartinaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp