Bukefalos 28 år!

Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Jodå, hon kan träna upp de musklerna utan att tölta.
Som jag gör med min häst nu t.ex- han får lära sig en snabb skritt utan att tvingas in i tölt, men skritten ska vara i töltform, och en avslappnad sådan. Därifrån ska jag kunna driva fram ett eller annat steg i tölt.

För en häst osm har väldigt svårt för tölten behövs mer musklero ch styrka för att klara tölten än en som inte har det- speciellt om man ridit häsnte som tregångare en längre tid då den har satt andra muskler än "töltmuskler", så har iaf jag förstått det.


Vad Max och Ása gjort vetj ag inte, men jag gissar att de har försökt träna in tölttänket i henne och försökt få henne att slappna av och ge efter på ett ärligt sätt.
Man kan inte göra allt på en gång, och i Kaelas fall verkar det ju behövas väldigt mycket grundträning utöver att hon ska töltsättas.
ta hem henne och rid lugnt och avslappnat, tänk alltid EFTERGIFT och LUGN. Klättra om det finns möjlighet, och försök rida snabb skritt i töltform, men inte tvinga fram någon riktig tölt. Det tror jag kan ge resultat.

Jag ska sätta igång min kille på samma sätt nu, men måste få ut ET till honom först. Sedan kan jag rapportera hur det går för oss också :)

Tack!:)
Jo det är ju som du säger.
Dom har övat mkt avslappnande med henne och att hon ska ta skänkeln
utan att spänna sig.
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Vad menar du nu? Jag förstår inte riktigt problemet, ja formen kan komma med styrkan. Men man måste börja i rätt ände med respektive häst. Det hade antagligen varit katastrof att tvinga Kaela att tölta eftersom hon verkar ha ett hiskeligt humör, det skulle ju inte leda till något positivt, bara till problem. Plus att det lät som om de behövdt jobba mycket med lösgörande och avslappningsövningar. Det kan ta tid att träna upp tölten på ett hållbart sätt. Vad det skulle kosta visste du väl när du skickade iväg henne? Man kan inte garantera någonting när det gäller hur stora framsteg hästen ska göra. Men vad jag förstår så har de väl hittat tölten i henne nu och fått henne mer avslappnad?

Tillägg: Skritt och tölt innebär samma fotförflyttning.


Ja du har helt rätt!
It makes sense nu när du skriver det:bow:
jag har så himla lätt för att stressa upp mig över saker, jag ska
följa Max instruktioner över hur jag ska träna henne framöver.
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Har en kompis som jobbat massvis med unghästar, och hon sade precis till mig att hon aldrig tar emot hästar under begränsade tidsperioder, utan säger t.ex till ägaren att en inridning kan ta RUNT tre månader, kanske mer och kanske mindre, eftersom hon inte kan göra ett bra jobb om ägaren skickar hästen för t.ex 6 veckor max. Då stjälper det mer än hjälper.

Självklart kan man inte tro att alla ägare ska ha obegränsat med pengar till träning, det var mer bara ett inlägg angående tidsbegränsade perioder i träning. Vissa hästar behöver helt enkelt mer tid, hur fantastiskt duktig tränaren än är.

Jo men nu var detta inte inridning.
Men jag har förstått att det kan ta tid.
Max berättade om när dom var på Island och jobbade, där kunde det ta
upp till 8 månader med vissa hästar att töltsätta.
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Får jag ställa en motfråga? Vad har Max sagt om traven? Har du fått några specifika instruktioner att t.ex. inte trava på ett tag? Det brukar ju vara ett hett tips under töltsätting/töltträningsarbete för "färska" hästar. Att bara belöna det laterala rörelsemönstret o helt glömma/gömma traven under en period. Men annars säger jag nog som de andra, "skrittölt"/snabb samlad skritt är bra styrketräning och tränar rätt rörelsemönster. O klättring! Kvekki o jag tränade den snabba töltskritten med morötter *tips* Ett par steg o så stanna o få morotspeng (bra för då får de böja sig o håller halsen smidig). Hon började "skutta" på egen hand efter hon fattat grejen...

Ett tips jag fått till Andi av vår tränare är ju att rida på fyrkantsspår (alt tvärs över vägen) och göra bakdelsvändning ett par steg o sen gasa på skritten. Efter varje vändning så gasa på, i vändingen är det tydligen nära till töltmönstret. Det tränar rätt muskler o rätt benföring. Men Andi har ju absolut inget nära till tölt alls, Din Kaela har ju iaf visat att det ligger där under!!!
Klart ni kommer klara det! :bump:

Tack det värmer!:)
Jo Max sa nu senast i telefon att han mestadels arbetar henne i galopp och
skritt så det stämmer ju som du säger!:)
Kommer följa hans tips om hur jag ska träna+att jag kommer rida kurs
1 gång/månad för Max och varje vecka hoppas jag för Eva-Karin.
Får se hur det blir.

Tycker ni att jag ska lägga den vanliga dressyr ridningen på hyllan ett tag?
Alltså jag brukar ju träna dressyr för dressyrtränare varje/varannan vecka
i vanliga fall.
Även tävla vanliga tävlingar i dressyr, ska jag kanske vänta med allt sånt nu eftersom jag inte vill något hellre än att töltsätta henne nu?
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Generellt sett försämrar ju inte dressyren tölten men i det här läget skulle jag nog välja att koncentrera mig på tölten. Både för din och Kaelas skull kan det vara bra att koncentrera er på en sak.
Jag skulle undvika att rida trav överhuvudtaget nu, mest skritt och galopp. Men framförallt rådgöra dig med de som tränat henne de senaste månaderna!
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Så har jag fattat det rätt nu så när jag töltar och hon börjar gå åt pass hållet så kan ja trampa fort åt ena hållet i stigbygeln för att få tillbaks takten.??

Var har du hört detta...gunga hit och dit, vem är det som säger sånt...absolut ingen kritik mot dig; tycker du är duktig som kämpar på, fortsätt med det. Men ibland blir man mörkrädd när man hör vad folk verkar säga till de som är nybörjare som har funderingar kring tölten, gunga hit och dit, höj händerna mm mm...man ska rida "som vanligt"....inte göra en massa konstiga grejer med kroppen bara för att hästen ska tölta...

Mvh Sara
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Aha så man akn gunga med innan hästen faller in i tölt men så fort den töltar så skall man sluta?

Jag skulle absolut inte gunga från sida-till-sida så att säga. Då stärker du fel gångartsmönster. Däremot ska du driva i tölten (inte överdrivet) och det kanske kan beskrivas som att gunga med. Men då gungar du bakifrån och fram, för att få med bakdelen, och det är en väldigt liten rörelse vi pratar om då. Någon beskrev det nångång som att cykla baklänges med höft/sittben? (om jag inte minns fel)

Men det enklaste är nog att börja att bara sitta still så att du känner in takten, slappna av, så kommer du efter ett tag att märka när du ska "gunga" framåt och bakåt.
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Jag tycker inte att det låter konstigt, du ska ju med din egen kropp manipulera hästen att gå rent. Jag har ridit rätt så många hästar som precis är töltsatta hos en tränare där jag fick tipset att "gunga" till åt det ena hållet, dvs ungefär som Niela skriver, trycka ner foten snabbt åt ena hållet.

I mina ögon är det som att förflytta hästen i en sidoförflyttning fast en väldigt förstärkt sådan eftersom man tar mycket hjälp av vikten.
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Var har du hört detta...gunga hit och dit, vem är det som säger sånt...absolut ingen kritik mot dig; tycker du är duktig som kämpar på, fortsätt med det. Men ibland blir man mörkrädd när man hör vad folk verkar säga till de som är nybörjare som har funderingar kring tölten, gunga hit och dit, höj händerna mm mm...man ska rida "som vanligt"....inte göra en massa konstiga grejer med kroppen bara för att hästen ska tölta...

Mvh Sara

Det är jag som tipsat om det just den övningen hon nämner(inte nåt gungande alls). Jag kallar övningen för "att väga över", här på forumet har den även tidigare diskuterats som "kast med liten häst" vill jag minnas. Det går ut på att snabbt störa hästens balans när den är passtaktig, det för att ändra fotförflyttningen mot den rena tölttakten. Man lägger blixtsnabbt över sin vikt i ena stigbygeln o lika snabbt tillbaka givetvis, och "tar med hästen lite åt sidan". Det är en övning som beskrivs och omnämns på många olika sätt av olika tränare men går ut på samma sak.

Det här är verkligen inget tips som skall göra nån mörkrädd, o gör det dig mörkrädd så är jag nyfiken på hur du löser passtakt?
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Men saken är väl den att det är oerhört svårt att förklara för någon hur man rider tölt (eller rider överhuvudtaget) via internet när man inte kan visa och korrigera och säga rätt eller fel. Så blir det förenklingar och förklaringar som lätt kan misstolkas. Att "gunga" på hästryggen kan ju betyda olika saker för olika personer. Visst låter det enkelt att om man bara trampar i ena stigbygeln så vips är passtakten borta! Nu vet jag att du vet att det inte är så enkelt men håll med om att det kan missförstås.
Trots att trådens ämne är bra så känns det lite som "misson impossible".
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Det är supersvårt att ge tips över nätet men just detta tips tyckte jag var bra..
Klart att det inte bara är att trampa till hårt på ena stugbygeln så flyger hästen fram i snygg tölt..
Man kan få upprepa detta ett par gånger vad jag förstått?? och det skadar ju inte att prova=)


Å detta med å gunga jag fick detta tips av min tränare eftersom hon sa att påskjutsviktigen som du pratar om att man inte använder den så mkt när man rider tölt och pass. För det förstärker bara att hon ska falla över i trav eftersom hon har så stark trav och vill gärna trava när man ska tölta!

Och att jag skulle skritta och då gärna blunda och gunga med för att känna när hon går i 4 taktig skritt och mer i töltskritt.


Det är nog mer en övning för mig detta med att gunga att jag ska få in känslan för takten.

Och jag vill påstå att denna övning har hjälpt mig att just få känslan nu kan jag ku känna att neee nu är det inte tölt utan nått annat..
Men jag har inte kommit så långt i känslan att jag på ryggen kan avgöra om det är travtakt eller passtakt tölten går åt!

Och alla dessa övningar och tips jag fått skall jag te upp med min nya tränare sen=)å får vi gå igenom dom på plats och så får vi se om det blir bättre..
Jag ska iaf filma min första lektion nu för då kan amn gömföra den och om 6 månader..:laugh:
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Självklart är internet inte rätt "tränare" när man har problem. Men det hindrar inte utbyte av kunskap o det kan ju knappast vara enbart negativt heller...

Gungandet kom ju från en fysisk tränare IRL i det fall vi pratar om, inte från internet alls! O man får ju ta ord för vad de betyder, gunga = rytmiskt böjande/vaggande rörelse. Övningen jag nämnde "Väga över"/"Kast med liten häst"/"ta med hästen åt sidan" skulle inte jag jämföra med att gunga enligt den svenska betydelsen av gunga.

O jag vet att "väga över" inte är en mirakelkur, jag kämpar med min passtaktiga tös varje dag. Det låter så enkelt, men är det inte alltid så oavsett vem som lär ut tipsen? Enkelt o säga, svårt o göra.
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Tips är alltid bra att få, samtidigt förstår jag Saras "mörkrädsla" nar det pratas om "gungningar" (jag vet - det var inte du) osv.
När en tränare IRL pratar om att gunga, kan h*n ju visa och förklara bättre vad h*n menar. När man ser det skrivet på nätet verkar det helknäppt:D.
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Jag undrar om det är Eyolfurs balans störning som diskuteras? Den kan inte kallas för gunga eller gungning eftersom den försätter eller stör hästen i pågående balans, syftet är att bryta ett pågående felaktigt rörelsemönster. Men det är här inget som ska upprepas regelbundet, utan man måste försöka lära hästen att finna rätt takt. Som exempel hur ofta är att Eyjolfur rekommenderar att man väljer denna störning i paddock kanske på någon kortsida och gärna vid in eller utgången av en kurva.

Man trampar då till i den yttre stigbygeln, samtidigt tar man med sig hästen med det andra benet utåt. Alltså vänster varv, trampa ner kraftigt med tyngdpunkt åt höger samtidigt som vänster ben ramar in hästen och föser med den ut mot staketet. Rörelsen ska ske i ett, vara snabb och försätta hästen tillfälligt ur balans. Denna övning är ganska våldsam faktiskt och används för notoriska grisepassare för att störa.

Själv använder jag serpentiner men inte genom tygeln utan rider serpentiner genom att flytta tyngden mellan höger och vänster stigbygel. Detta måste alltid åtföljas av en rakriktning eller normal förflyttning på volt där hästen själv tillåts söka rätt takt. I denna övning måste man lätta på akterkastellet, eftersom man kan understödja hästens stelhet om man sitter och gungar fram den. Då vill hästen gäärna styva sig för att skydda sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Trots att trådens ämne är bra så känns det lite som "misson impossible".


Ja det har du absolut rätt i,
det är ju jättesvårt att ge råd -i vilket ämne som helst egentligen- över nätet.

Men tanken var lite att 'istället för att bara råda en så kan man råda flera'
om ni förstår. :)
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Tack Boj det är Eyolfurs balansstörning som jag fått lära mig. Hade dock inget namn på detta :)
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Nu var det ju inte min mening att slakta tråden:D det var bara en reflektion angående Saras reaktion på tipsen. Dvs att saker lätt kan missförstås på nätet. Själv tycker jag att det är tillräckligt svårt att försöka förklara för någon som står rakt framför mig;).
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Jag rider en islänning som i början av ridturen går i fin tölt. När jag ridit en timme och hästen börjar gå i rätt form i dressyren, blir istället tölten sämre, med trav och galopp inslag. Vad gör jag för fel då?
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Låter som din häst helt enkelt börjar bli trött och tycker det är lättare att falla ner i trav eller ta något galoppsteg. Att h*n helt enkelt faller ner på bogarna och inte längre orkar bära sig i tölt.
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Förmodliogen är hästen trött efter en timmes ridning och orkar helt enkelt inte bära sig i tölt..
Jorunn töltar som best efter 30 min ridning och där jag travat och galopperat mkt innan även kört mkt lösgörande övningar.Skänkelvikningar bak och framdelsvändningar rakställa osv..

I morgon skall jag ut och då skall jag tölta och då inte gunga ska sitta blickstilla och tänka på vad jag ska ha för mat till kvällen:D

Film kan jag inte utlova men kan berätta hur det kändes om inte=)
 

Liknande trådar

Islandshäst Ja ni.. det var länge sedan man vågade sig in här.. *tittar runt lite* Förra gången hette jag Zab, men den profilen verkar borttagewn...
2
Svar
20
· Visningar
5 199
Senast: maartinaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp