Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Nu är mitt hjärta hemme igen:love:
Hon har vilat två dagar nu för att göra sig hemmastadd lite, idag ska jag löslongera henne lite.

Ser fram emot kursen 14-15 Februari!!:bump:
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Töltsättning av häst! :laugh:
Några bra tips och övningar inför detta?

Han har visat tölt ett flertal gånger, men endast korta små stunder, men den har alltid varit ren, och han verkar gilla det! Eftersom jag gärna vill jobba med han själv och vidareutbilda honom på egen hand så vill jag inte skicka han på tillridning.

/ j :)
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Nu är mitt hjärta hemme igen:love:
Hon har vilat två dagar nu för att göra sig hemmastadd lite, idag ska jag löslongera henne lite.

Ser fram emot kursen 14-15 Februari!!:bump:



Jag älskar din avatarbild btw! :love::love:
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Era kloka åsikter igen tack!
Kaela håller ju på att töltsättas, började redan för två år sedan men nu har vi börjat på allvar.
Men jag förstår liksom inte vad problemet är?Hon är ju en positiv häst, men med mkt egen vilja, hon kastar sig om hon inte vill mer.
Då blir jag ju rädd och slutar, vilket hon förstått.
En annan sak är att Reynir synade henne noga och sa att jag förstår inte varför inte den här hästen töltar!?
Hon har inga exteriöra avikelser och det syns och känns att hon har tölten.
Imorgon ska tänderna kollas igen hos en seriös tandis utanför Falkenberg, kanske kan det hänga ihop med tänderna?
Hon lägge rju aldrig på sig för mkt liksom, hon är ju en tunnis.
Varje gång vi ska ha tölt så blir huvudet sådär skyhögt, det känns inte som att det är pga att hon blir spänd, utan mer som om det liksom skulle vara ngt fel.
Hon är ju genomgången av en kiropraktor innan hemkomsten från träningen, och då hittades en låsning i bogen.
Har ngn härinne varit med om en häst som bokstavligen slänger upp huvudet rakt upp när den ska tölta?
Var det ngt fel på hästen?
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Nu kommer okunniga jag här, men kan ju kanske ligga något i det.

Kan det vara så att du/ni försökte töltträna henne lite förtidigt, och så började hon studsa runt och upptäckte att du tyckte det var obehagligt. Så kan hon göra så i fortsättningen, trotts att hon kan tölta men hon vet att du tycker det är obehagligt och ge upp så slipper hon det arbetet. Fattar du? :D
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Drar upp denna bra tråd igen och hoppas att ni som varit med om att ta fram tölten på en "travare" (islandshäst med stark trav ;)) ser detta...

Jo, nu har jag på allvar börjat träna Flipa inför tölten! Rider för en riktigt duktig tjej som även rider Flipa ibland när hon har tid. Har kommit så långt att hon tänker uppåt i fram och vinklar in bakbenen bra och går i någon slags riktigt samlad skritt-tölt, och mer och mer kommer denna samling på 2 röda sekunder så fort man ber om det :love: Men hur i helskotta kommer man sen framåt? skämt åsido ;) men vissa hästar älskar hon att ha sällskap med när man är ute och rider och då är det inga problem när man har dem som draghjälp, men det kan man ju inte ha hela tiden... eller??? Där har vi alltså fått till några "riktiga" steg, men rider jag själv får jag inte fram något mer än just den här skritt-tölten... Det jag gör är alltså att driva framåt så gott jag kan, duttar lite med spö på rumpan ibland, samt varvar med racergalopper och tvära avsaktningar, men jag undrar om någon kan komma på något mer bra förslag eller om det helt enkelt får ta sin tid på detta sätt? En sak jag börjat fundera över är att jag ju jämt berömmer henne när hon går så där så hon kanske inte direkt förstår att det nu helt plötsligt krävs något ännu mer???

Tacksam för lite input och "nya" synvinklar!
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Nu är det nog snarare jag som behöver förbättra min tölt än hästen...:D

Jag håller på och lära mig som sagt efter 20 år med stora hbl så ska man nu lära sig tölta.. lättare sagt än gjort vill jag lova.. mkt nytt att tänka på men de börjar jomma mer och mer...

Senaste töltbilden på mig å min häst... sitter stadigare i sadeln tycker jag nu förr åkte jag som en vante kändes det som..Men behöver jobba med underskänkeln, händerna och axlarna.

Nu har jag kommit så "långt" att jag ska börja försöka jobba henne i korrekt form detta ska bli spännande och se hur jag utvecklas nu=)
Nu har jag mer lagt all energi på att höra ren och oren takt och inte lagt ner nått på formen=)






Måste bara lägga in en bild som bevisar att hästen kan tölta bättre än när matte rider=)=)

Här rider Michis henne somkan de här medå tölta=):love:
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

hehe fast jag kan inte heller tölta, vi lär oss liksom samtidigt ;) Hade självklart i baktanken att jag kanske inte skulle klara det själv och bli tvungen att lämna bort henne för träning, men jag gjorde ett försök och som det ser ut så går det hur bra som helst! Idag hade hon faktiskt töltat en hel del med hon som hjälper mig, men hon är ju också bättre än mig på att rida och orkar ju driva mer också... Hur ofta rider du Jorunn nu och när är planen att hämta hem henne? Men visst är det jobbigt, mina muskler verkligen värker efter varje ridpass ;)
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Jag rider väl henne i snitt 1 gång i månaden iblands har det blivit 2 ggr på en månad så det är inte så ofta men så pass att jag är nöjd och har koll på henne=)
vi har skrivit kontrakt til maj nästa år så lite dryga halvåret kvar.. tiden går fort hon har redan varit borta sedan mars:eek: känns som i går typ.

Ja töltmusklerna är då inte upptränade hos mig iallafall :rofl: men skam den som ger sig när jag får hem henne blir de träning utav bara den... i den mån plånboken ger samtycke.. är ev student då så få se=) men då får man väl skaffa en medryttare som kan träna pch tävlalite åt mig så Jorunn får komam ut lite=)
 

Liknande trådar

Islandshäst Ja ni.. det var länge sedan man vågade sig in här.. *tittar runt lite* Förra gången hette jag Zab, men den profilen verkar borttagewn...
2
Svar
20
· Visningar
5 183
Senast: maartinaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp