Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Jag skulle hellre rekommendera bakdelsvändning, hästen måste trampa ordentligt med bakbenen på stället s.a.s, lätt hänt att i framdelsvändning snurrar de bara runt sina egna framben, och jag tycker de kan bli lite framtunga då om den inte utförs rätt. Men det är säkert olika från häst till häst. Jag brukar köra bakdelsvändning ibland men oftast kör jag sluta och sen upp i tölt, mycket jobbigt tycker hästen men effektivt....

Mvh Sara


Jag brukar själv använda både och, men har märkt att ën del islänningar har svårt för bakdelsvändning.


Överlag är ju alla övningar som får hästen att jobba med bakbenen super för att förbättra tölten och även de andra gångarterna:)
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Den bästa gångarts tipsen som jag tycker iaf är att gå mycket på volter och böjda spår. man flyttar hästen utåt i volten till dens kropp släpper, då kommer hästen atomatiskt gå i en bärig form. Fast hästen släpper bara en stund i början men det blir bara bättre och bättre för varje gång man gör det. Flytta hästens olika delar så den blir mjuk och slappnar av i hela kroppen. Strässar man hästen så den blir hätsig i nån gångart spänner den sig och förlorar sväv och mjukhet i gångarterna.
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

det bästa tipset som jag jag iaf tycker är att gå mycket på volt och böjda spår. Böja ut hästen i volten tills den släpper i kroppen. När den släpper kommer den gå i atomatiskt i form och bli mjuk i kroppen. Att flytta ut eller in hästens olika delar är också jätte bra mjukgörande och får hästen mer taktsäcker. Man ska undvika att göra sin häst spänd för då försvinner sväv och rörelser. Hästen blir stel som kan leda till passtakt.
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Ja mkt voltarbete jobbar jag på presist så där

Jorunn är inte spänd för 5 öre i skritt trav och galopp hon är som en gummiboll då.
Men eftersom tölten inte sitter till 100% och jag som ryttare inte kan lära henne mer än vad hon kan själv så sitter vi fast här..
Därför vi ska börja rida för tränare här för då får man en som talar om precis hur man ska göra=)
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Jag brukar själv använda både och, men har märkt att ën del islänningar har svårt för bakdelsvändning.


Överlag är ju alla övningar som får hästen att jobba med bakbenen super för att förbättra tölten och även de andra gångarterna:)


Min häst har mycket lättare för bakdelsvändningen, eller kanske jag har....:D
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

då e det framdels vändning

Nej, framdelsvändning är vändning runt framdelen, alltså hästen står och trampar med frambenen på samma plats och går runt med bakbenen. Bakdelsvändning är en vändning runt bakdelen, hästen står och trampar med bakbenen på samma plats och går runt med frambenen.
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Nej, framdelsvändning är vändning runt framdelen, alltså hästen står och trampar med frambenen på samma plats och går runt med bakbenen. Bakdelsvändning är en vändning runt bakdelen, hästen står och trampar med bakbenen på samma plats och går runt med frambenen.

Ja det är det jag menar och har alltid kallat det för bakdelsvändning.
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Jag har töltproblem med mitt sto.
Innan vi köpte henne har hon gått som avelssto i ca 3 år och är inte riden under den tiden. Hon reds in som 3gångare och är generellt inte så mycket riden, men hade innan sin långa period som avelsto inga problem med tölten. Hon var med föl när vi köpte henne, och vi har precis satt igång henne efter det, eller tja, har ridit henne litte smått innan, utan krav på gångarterna (dvs det blav skritt trav och galopp) och sedan sep-08 har vi tränat upp lite muskler och lösgöring mm.

MEN eldig som hon är, och blir gärna lite spänd när man kräver för mycket, så är hon myyyycket svår att få lateral över huvud taget. Hon rusar in i tölten, om man nu har sån tur att hon ens tar några steg. Sen blir hon sådär typiskt hög i formen som vissa 4gångare kan bli, med nosen rakt upp i vädret. Nu kör vi med lite inspänning som hindrar det, men just det att hon är så himla travtaktig!:crazy:

Hon bryter av till trav eller slänger sig in i galopp, allt för att slippa kraven vi ställer på henne. Nu är hon inte världens lättaste häst, mycket energi, vilja, styrka och så är hon stoig, såklart.:d
Just nu känns det som att vi tvingar henne, även om hon tar några steg utan att streta emot då och då, men man vill ju att det ska komma naturligt!!!

Är det någon som har något bra tips på övningar som främjar det laterala rörelsemönstret på en travtaktig häst? Bra övningar för att stärka tölten? Lösgörande övningar, välkomnas också!
:bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

vilket är det som e lösgörande ?

Framdelsvändning är lösgörande och bakdelsvändning är lite mer samlande.

Framdelsvändning = hästens framben trampar på ungefär samma ställe och hästen flyttar sin bakdel i en cirkel runt dem.

Precis som Moli (tror jag det var) förklarade tidigare. :)

Det finns för övrigt repotage om just den övningen i en stor hästtidning just nu såg jag när jag tjuvbläddrade lite på affärn :idea:
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

*kl*

Igår provade jag viktbots på för första gången fram(fick låna)
Och jädrans vilka lyft hon gjorde sedan kom takten mer tycktre jag i tölten.. körde mkt på volt och flyttade ut baken töltade i sluta osv.

Red bara 5 minuter med botsena på var ju första gången men vilken skillnad.

Både kände och kunde höra skillnad på takten.. 1,2,3,4 nu och inte,1,2...3,4
Och hon slog över till trav ist nu när hon inte orkade längre!

Ska ta och införskaffa mig ett par bots som man kan ha då och då bara!
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Låter väldigt väldigt lik min häst! Kolla i gångartstråden vettja några sidor bak, så får du en hel drös med tips där!
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Jag tycker detta är en underbar idé med en tråd för tölt tips ;) Själv har jag en 7åring som går rent och med ganska ok lyft i tölten, men jag vill ha mer fart och aktion. Någon som vet hur man bäst tränar upp detta? :confused:
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Att rida för en tränare är det bästa man kan göra....
Annars sitter man där och tror man gör rätt..
Men det tar många år innan man hittar rätta töltkänslan så det är jättesvårt att i ord förklara hur det ska kännas....
Jag tycker det är helt rätt av dej att lämmna iväg henne på träning men se till att få rida henne för tränaren sen också...så h*n kan förklara för dej hur du ska fortsätta när ni kommer hem.
Kommer ihåg för många år sen när jag hade min första häst på tölt träning..
Glömde hela tiden hur jag skulle göra...
För det satt inte hos mej...men efter många kurser och många tårar och skratt oxå för den delen....så lärde jag mej att tölta.....
Det tar tid kan jag lova....tror vi är många här inne som håller med...eller?
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Ja oo ja jag har redan varit med om många skratt och många förtvivlande tankar..

Så nu den 1 mars åker hon iväg och kommer åka upp 2-3 gånger och får väl se till att få tips och så av tränaren..

Sen innan jag hämtar hem henne får jag väl rida en lektion så jag får tips och så..
Sen när hon kommer hem nu efter töltträningen kommer jag köra på allvarligt med träningen=)

Så hela 2009 kommer vi köra stenhårt med träning av tölten och så får hon vila hela Dec för att i 2010 börja tävlas så smått.

Då har vi hela 2009 på oss att träna någon gång måste man ju våga sig ut på tävlingsbanorna:o

Fast elst skulel ajg vilja att någon mer erfaren tävlade henne första gången så Jorunn får en bra och positiv start med att tävla..
Hon kanske förknippar tävling annars med att vara som jag supernervös stressad ja man vet ju inte:crazy:
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Jag kan tävla henne!:D Vill inte kalla mig erfaren men nervös är jag inte :p
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Men då så.. bara komma när du vill:D Så står jag på marken och är nervös så jag nästan svimmar ha ha ha
 

Liknande trådar

Islandshäst Ja ni.. det var länge sedan man vågade sig in här.. *tittar runt lite* Förra gången hette jag Zab, men den profilen verkar borttagewn...
2
Svar
20
· Visningar
5 183
Senast: maartinaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp