Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Nä, ryck upp dig:laugh:. Det tar helt enkelt tid att lära sig rida tölt och är inte helt enkelt, det tror jag de flesta av oss som hållit på ett tag kan skriva under på. Det är ju dessutom ännu svårare för dig som har en häst som, även om hon kan tölta fint med en ryttare som kan, inte har befäst tölten än.
Har du börjat rida för instruktör än?
Det kommer säkert lossna för er men räkna med lite blod, svett och tårar och framför allt, ge inte upp!
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Kommer börja nästa vecka med å rida lektioner så får väl hoppas de blir bättre då=)
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Tänk att du är ju bara i början av denna långa och extremt roliga färd mot att lära dig rida tölt:) Har du möjlighet, så tycker jag absolut, som någon skrev här innan, att du ska prova att rida en häst som har en bra och "lättväxlad" tölt. Så du får in känslan i kroppen, hur det ska kännas när takten är ren, och att rida olika hästar, femgångare som fyrgångare...hästarna är de bästa lärarna! Att rida många olika hästar hjälper jätte jättemycket! Men det är klart att det är inte så lätt att ha tillgång till den möjligheten. Kanske finns det nån gård i närheten som har kurser, där det finns möjlighet att låna häst?

Sen är det såklart jättebra att träna med sin egen häst också, men får du aldrig in rätt känsla i kroppen kan det vara svårt att känna hur din egen häst går. Tänk på att aldrig låsa fast hästen med händerna, utan försök rida med kroppen, bäckenet och din vikt.

Varken travtaktiga eller passtaktiga hästar mår bra av att bli spända, och det blir de oftast om ryttaren rider för mycket med händerna, och då menar jag inte att man drar och sliter, men kanske ändå sitter med spända axlar och stumma händer....låt dina händer och armbågar vara mjuka och låt hästen finns sin egen balans med huvudet. Är skitkass på att förklara men...lycka till!

Mvh Sara
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Fliker in lite med det där "gungandet" bara...

Tänk på det såhär. Allt "gungande" du gör med din kropp, skall ju avspegla något som hästen skall göra eller som den gör. Gungar du åt sidan, vill du då att hästen skall bölja som en våg från sida till sida över spåret? Gungar du frammåt, förväntar du dig att hästen skall hoppa fram jämfota?

Man kan alltid styra benen på hästen med sitt egen bäcken. Och hästen arbetar ju alltid med ett bakben i taget (om man nu inte skuttar fram ;) ), vilket innebär att du alltid skall "cykla" med ditt bäcken för att styra takten och bakbenens rörelser. Tänk dig att du sitter på en liiiite för hög cykel, så du verkligen måste överdriva dina höftrörelser när du skall trampa. Precis så skall du göra på hästen, fast baklänges. Alltså, från utgångsläget rör du sittbenen frammåt och "upp" och runt till utgångsläget igen, ett i taget, speglandes bakbenen på hästen. Inget gungande, inget juckande.

Så. Kontentan blir: Cykla baklänges på en för hög cykel när du rider :D , så kommer du att få oväntande lätta resultat med att styra din hästs bakben!
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Rom byggdes inte på en dag -vet du väl ;)

Kämpa på nu, o se det i långt perspektiv!

Själv hoppas jag slippa göra bort mig med grisepass/grav passtakt på tävlingen i maj, men det får vi väl se hur det blir med det :angel: Jag skall göra mitt bästa, o kvekki oxå hoppas jag! O det vet jag att du gör, så det kommer -Patience is virtue vetduväl! (eller hur det nu stavas, engelska stavningen har jag noll koll på...)
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Ena stoet är ganska hård i munnen och när man ska tölta rycker hon tyglarna ur handen på en och blir lååång. Hon är annars en naturtöltare. Dessutom är hon lite klurig att träna, hon har alltid haft svårt för traven men nu på senare tid har hon fått en stark trav. Sedan när vi tog in tölten igen blev hon mer lateral i traven.

I traven har hon lätt för att släppa i munnen och gå i form om man rider på en volt, men hon är inte alls lika lätt när man rider rakt fram för då vill hon slå över i låång tölt så fort man tar i tygeln. Har ni några tips på hur man kan träna?:D Hoppas ni förstår min lilla beskrivning.:p

Verkligen ingen som har några tips?:(
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Jag skulle börja arbeta henne mindre och mindre i munnen, för att öka upp känligheten. Jobba med små hjälper, och gå tillbaka ett steg istället. Det låter som att hon "fuskar" ganska mycket med formen, om hon ändrar sig så mycket i munnen. Vad händer om du driver henne framåt i en halvhalt i skritt eller trav? ger hon efter eller drar hon bara emot?

Jag har en känsla av att hon inte tar emot halvhalterna så bra, och därmed bara stretar emot?
Lydnad islåfall!! Hon skall göra halt, öka eller korta enbart genom att du ber om det med sätet, inte med tygeln. Får du igenom det kommer hon att stärka sig och inte behöva det stödet hon får av tygeln.

Ha en riktigt mjuk och "intressant" hand. Många tydliga tygeltag så hon inte kan hänga sig, och lägger hon sig på avled uppmärksamheten med en väldigt kvick halt, eller en ordentlig ökning. Överaska henne med ordentliga tempoväxlingar, eller små undanflyttningar eller volter!

Du säger att hon är fin i traven på volt. Böjer hon bara på nacken, eller har du henne ordentligt inramad? Leder du ordentligt på yttertygeln och får henne rak i svängarna, eller har du henne bara böjd för innertygeln?
För att få henne ordentligt "fyrkantig" och rama in henne är en bra övning att börja med att enbart ta henne på en volt med hjälp av innertygeln. Håll en stabil hand och lirka tills hon släpper och böjer sig ordentligt. Kom ihåg känslan och hur hon rör sig.

Fortsätt övningen med att göra samma sak, fast tvärt om! Sväng på en volt enbart genom yttertygeln nu istället. Lägg yttertygeln i omgångar mot halsen på hästen samverkande med säte och skänklar och sväng såhär. Kom ihåg känslan och hur hon rör sig.

Vilket kändes stabilast? Antagligen den där du styrde för yttertygeln, för där måste hon balansera sig själv mer, och inte hänga i din tygel. Lägg ihop dessa två, styr alltid mestadels med yttertygeln, och låt bara innertygeln arbeta i korta intervaller för att uppmärksamma hästen. Både på volt på rakt spår.

Samma princip fungerar givetvis för tölten också, och denna övning har hjälp mig mycket! har du inte nytta av den, kanske någon annan här har den. Har så tråkigt att jag ända kan sitta och skriva lite :D

Det låter som din häst som behöver få en stabil form, genom att du ökar din känslighet som ryttare, och ramar in henne ordentligt. Med alla benen på plats behöver hon inte hänga sig i munnen.
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Är så glad:)

Nu kommer jag att kunna ta tag i träningen på allvar!

På Onsdag 4/2 hämtar jag hem min underbara häst, men inte hem till mig utan hem till min syster:D
Hon har stooor paddock+kanonfina ridvägar att träna på:bump:

Hon ska stå där tills våran paddock är färdig i sommar!:cool:
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Grattis :)
Tänk på att vägen är lång, men med mycket arbete får man miljoner tillbaka i slutändan!
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Själv hoppas jag slippa göra bort mig med grisepass/grav passtakt på tävlingen i maj, men det får vi väl se hur det blir med det :angel: Jag skall göra mitt bästa, o kvekki oxå hoppas jag!

Ska vi byta polla? Jag kan få göra bort mig med att åka runt i grisepass på din häst om det skulle vara så illa, så kan du få min lätt töltade häst, men du kommer nog göra bort dig med att skrämma livet ur alla andra på banan och området :angel:.
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Det där kommer ge med sig när du börjar rida lektion. Låt det vila tills dess om du känner dig osäker. Det kommer lossna när du ridit för tränare ett tag sen. Det tar ett tag att lära sig känna tölten. Men när man väl är där, då VET man :love:
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Ja det ska bli verkligen roligt att rida för tränare.. var j inte igår direkt man red för sånt=)
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

I know, jag hade inte ridit lektion sen i gymnasiet 97, nu när jag red sist. :rofl: Fick pausa flera gånger då jag knappt fick luft :rofl: Har ju ingen kondis alls längre :rofl: Men med en förstående tränare är det ju inga problem heller. Hon stod mest o fnissade när jag blev mer och mer lik plommon i färgen i nyllet. Sen frågade hon om jag behövde vila lite :rofl:
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

He he ja i mitt fall är det inte flåset som är problemet snare att man ska komma ihåg allting och göra rätt... men som man säger gör om å gör rätt haha
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

En sak som funkar bra för hästar som kanske spänner sig i tölten är att flytta runt bakdelen, framdelsvändning borde det bli:confused:, och sen utifrån det börja tölta.

Dessutomhjälper det hästen att komma mer på bakbenen och det i sin tur hjälper ju bra på hästens lyft:laugh:
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Idag kom hovis ut och både han å jag såg ut som frågetecken när vi tog av skon på vänster bak och fick se en utläkt hovböld:eek:

Hon har inte visat någon hälta eller så men han sa att de inte var ovanligt att det kunde bli så här..
Så in med jodopax i hålet och slå på ny sko :laugh:

Töltade lite idag och det gick bättre när ajg sa 1,2,3,4 i skritten och bara ökade skritten tills hon slog över i Tölt och fortsatte och sa 1,2,3,4 och nu kunde jag höra skillnadne 1,2,3,4 och 1,2,--3-4:bump:
Då provade jag med den där väga över övningen och det hjälpte då vart det 1,2,3,4 igen=)

Sen var hon rädd för en gren som låg på marken på åkern och tur var väl att man hoppade av för hon stegrade sig några gången och slängde sig bakåt..
Men sikken otur hon har som ägs av en tjej som inte låter sig skrämmas av sånt..
Så de slutade med att hon hade grenen mellan benen och brydde sig inte alls om den:D
Duktig så=)



Nu ska hon vila tor och fre=)
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

En sak som funkar bra för hästar som kanske spänner sig i tölten är att flytta runt bakdelen, framdelsvändning borde det bli:confused:, och sen utifrån det börja tölta.

Dessutomhjälper det hästen att komma mer på bakbenen och det i sin tur hjälper ju bra på hästens lyft:laugh:

Jag skulle hellre rekommendera bakdelsvändning, hästen måste trampa ordentligt med bakbenen på stället s.a.s, lätt hänt att i framdelsvändning snurrar de bara runt sina egna framben, och jag tycker de kan bli lite framtunga då om den inte utförs rätt. Men det är säkert olika från häst till häst. Jag brukar köra bakdelsvändning ibland men oftast kör jag sluta och sen upp i tölt, mycket jobbigt tycker hästen men effektivt....

Mvh Sara
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Som gammal dressyrnisse så dragglar jag mkt mkt dressyr med jorunn flera dagar i veckan..
Det är skänkelvikning bak och framdelsvändningar öppna och sluta och olika övningar på att ställa innåt utåt och rakställa fasen hon bibehåller fin form på volten.Tränar mkt på att minska och öka volter utan att hon ska stpingar in eller ut för fort och tappa sig!

Förvänd galopp både på volt och på rakt spår för att träna upp balansen.

Så dressyrriden är hon mest så mer sånt tror jag inte vi behöver för dagen Vi tränar väldigt mkt på samling.
Typ piaff hon står nästan med både fram och bakhovarna mitt under sig så trampar hon på väldigt bra..Känns som att sitta på en häst som är ca 2 cm lång:D
Häftig känsla måste jag säga=)
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Tips på hur man sätter tölten på ett 5 gångs sto som har ganska så rejält mkt pass i sig & är förälskad i grisepass? ;)
 
Sv: Tråden som kanske kan förbättra din och hästens tölt

Volter och mycket lösgörande och åter volter och mycket lösgörande ;):)
 

Liknande trådar

Islandshäst Ja ni.. det var länge sedan man vågade sig in här.. *tittar runt lite* Förra gången hette jag Zab, men den profilen verkar borttagewn...
2
Svar
20
· Visningar
5 183
Senast: maartinaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp