Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska bli bättre på att täckodla överallt detta år, både för vattenbesparingen och för ogräsbekämpningen. Hittills har det bara blivit i jordgubbslandet och kring vitlöken.

Har ett par blå plasttunnor att fånga upp regnvatten i, men det förslår ju inte långt. En av dem brukar jag dessutom använda för nässelvatten.
Ja, detta med vatten....
Förra året var andra gången jag behövde hämta vatten i dunkar för att få dricksvatten. Tröttnade och borrade brunn och har nu gott om vatten. Jag bor ett antal hundra meter från närmaste granne så trycket på grundvattnet är inte så stort hos mig tack och lov.

Men ändå använder jag bäckvatten till mina odlingar. Har sommarpump nere vid den gamla tvättstugan. Förra sommaren var bäcken torr men vad jag förstår håller den vatten under normala år. Förra året var extremt.
 
Oj, vad mycket det blev att göra i trädgården när det blev sommar direkt. :p
Höll på hela dagen igår.
Fyllde på gödsel/jord i rabatterna på baksidan och rensade lite ogräs. Var föredömligt lite att ta bort, så det var jag glad för.
Efter det sådde jag i varje rabatt som jag har gjort klar. Måste ha ett system, annars glömmer jag bort när och var jag har sått. :up:
Jag sår många rabatter med vallmo, för att leva upp till mitt användarnamn såklart. ;) Har bland annat fått en sort av min granne som hon ursprungligen fått från Gotland för länge sen. Det är en röd-svart pionvallmo som verkligen blir en rolig färgklick i rabatten.
I andra rabatter har jag valt lite mer nedtonade sorter, till exempel en ny sorts kornvallmo i lite pastelliga, rökiga färger. Ska bli kul att se hur den blir.

Sådde även lite ringblomma i köksrabatten och konstaterade att potatisen jag satt börjar titta upp lite.

Sen högtryckstvättade jag växthuset och planterade ut en del tomater som jag haft inne.
Sambon satte upp studsmattan och klippte gräset och tog fram utemöblerna.
Nu är det sommar! :)
 
Oj, vad mycket det blev att göra i trädgården när det blev sommar direkt. :p
Höll på hela dagen igår.
Fyllde på gödsel/jord i rabatterna på baksidan och rensade lite ogräs. Var föredömligt lite att ta bort, så det var jag glad för.
Efter det sådde jag i varje rabatt som jag har gjort klar. Måste ha ett system, annars glömmer jag bort när och var jag har sått. :up:
Jag sår många rabatter med vallmo, för att leva upp till mitt användarnamn såklart. ;) Har bland annat fått en sort av min granne som hon ursprungligen fått från Gotland för länge sen. Det är en röd-svart pionvallmo som verkligen blir en rolig färgklick i rabatten.
I andra rabatter har jag valt lite mer nedtonade sorter, till exempel en ny sorts kornvallmo i lite pastelliga, rökiga färger. Ska bli kul att se hur den blir.

Sådde även lite ringblomma i köksrabatten och konstaterade att potatisen jag satt börjar titta upp lite.

Sen högtryckstvättade jag växthuset och planterade ut en del tomater som jag haft inne.
Sambon satte upp studsmattan och klippte gräset och tog fram utemöblerna.
Nu är det sommar! :)
Jag lyckas aldrig med vallmo, hur gör man?
 
Hittat i trädgården när jag gick med trimmern igår;

Nya stora rabarber trots jag trodde jag flyttade på alla innan grävmaskinsmassakern -check
Hallonbuske - check
Smultron -check
Vit vinbärsbuske -check
Syrén - check

Behöver bara gå en runda så hittar man massor man inte visste man hade :rofl:
Lite rensades bort för några år sedan då vi byggde infart och vände på hela gräsmattan och ett fd land. Nu verkar allt blomma upp igen :o
Dock på lite knasiga ställen. Ska se om jag kan rädda växterna :)


Planterade ett till träd igår. Lovar att det är slut nu :o
En björk som svärföräldrarna gett oss från sin stuga. Den fick en plats på baksidan. Det tar ju några år innan den växt till sig men så söt den är. Älskar björkar. Hoppas den ska trivas :love:
 
Jag lyckas aldrig med vallmo, hur gör man?
Man sår. Och sedan väntar man.

Vissa tittar upp direkt. Andra kan uppenbarligen ligga och vänta.

Jag hade absolut ingenting i rabatten utmed huset när jag flyttade in. Efter ett par säsongers ivrigt rivande av kvickrot och utrotning av lupiner tittade det upp massor av sibirisk vallmo bland det jag planterat.

I en rabatt mitt ute på gräsmattan kom det efter två år upp en liten bladrosett som jag lät vara kvar. Numera är den TVÅ stora rejäla ruggar av en skarpt röd vacker vallmo
 
Jag lyckas aldrig med vallmo, hur gör man?
Man slänger ut fröna bara så kommer dom upp sen. ;)
Det är faktiskt jättelätt, åtminstone här i zon 2-3. Jag täcker inte ens med jord eller något.
Många av mina självsår sig också så har man fått dom en gång så har man kvar dom sen. :love:

Jag tror perenna vallmosorter är lite krångligare. Har aldrig testat att så dom. Har däremot köpt blå bergsvallmo som ska vara riktigt kinkig och stå i surjord och sånt. Köpte några förra året och får väl se om dom blommar i år. Dom verkar ha överlevt i alla fall.
 
Åh! Här förlagt mina två fröpåsar med flox. Jag som tänkte så dom idag :banghead:

Svärmor påminde mig om att vi har två buskar vinbär i deras trädgård dom tagit hand om ett tag. Måste fixa lite plats åt dom med.
 
Man slänger ut fröna bara så kommer dom upp sen. ;)
Det är faktiskt jättelätt, åtminstone här i zon 2-3. Jag täcker inte ens med jord eller något.
Många av mina självsår sig också så har man fått dom en gång så har man kvar dom sen. :love:

Jag tror perenna vallmosorter är lite krångligare. Har aldrig testat att så dom. Har däremot köpt blå bergsvallmo som ska vara riktigt kinkig och stå i surjord och sånt. Köpte några förra året och får väl se om dom blommar i år. Dom verkar ha överlevt i alla fall.
Nä jag vet inte hur många gånger jag sått kornvallmo i olika form och möjligen kommer det en enda tanig stackare :(. Någon variant på opievallmo (basen till typ pionvallmo och liknande) har frösått sig själv i en rabatt jag hade och den växte ju glatt där och kom upp i olika varianter varje år. Men den där jäkla kornvallmon angels choir som jag vill ha den jäkeln tar sig aldrig.
 
Nä jag vet inte hur många gånger jag sått kornvallmo i olika form och möjligen kommer det en enda tanig stackare :(. Någon variant på opievallmo (basen till typ pionvallmo och liknande) har frösått sig själv i en rabatt jag hade och den växte ju glatt där och kom upp i olika varianter varje år. Men den där jäkla kornvallmon angels choir som jag vill ha den jäkeln tar sig aldrig.
Vad konstigt! :cautious: Här är det verkligen det enklaste man kan så, typ.
Var ute en runda nu ikväll och såg att förra årets vallmo hade självsått sig lite överallt. Även i gruset. ;)
För övrigt verkar växterna älska att frösådda sig i gruset. Brukar även hitta både gullviva och akleja där.

Annars, är helt slut i ryggen nu. :wtf: Har köpt 15 säckar jord och gödsel och har hållt på och planterat tomater och gurka i växthuset. Äntligen klar med det i alla fall. :bow: Har lyckats med att hålla antalet växter nere i växthuset i år. Vanligtvis brukar det bli alldeles för mycket av allt och fram emot juli är det en enda djungel där inne. Hoppas det blir mer sansat i år. ;)
 
Idag kom mitt tunnelväxthus! :banana:
I morgon ska jag försöka sätta upp det och sen kärra klart all dynga min snälla granne har hjälpt mig att köra hem. Nu har jag förhoppningsvis så det räcker till pallkragarna, tunnelväxthuset och en blivande täckodling. :D

Jag har även kört oräknade antal skottkärror med hopkrattade löv och grenar som jag grundat med i pallkragarna, börjat täcka med dynga och nu blir det sen jord och plantor/fröer allt vad jag hinner resten av min lediga vecka. :up:
 
Jag är fortfarande nöjd med dancover. Ringde dem och talade om mina bekymmer med att få till låsningen på några ställen och de skickar nya delar. Trevligt bemötande och inget krångel :up:.

Jag har ju inte orkat vänta på nya delar utan växthuset är numera fyllt med tomater, chili, gurka, paprika. Har även köpt två melonplantor. Är det någon som provat det och i så fall med vilket resultat?
 
Nu är min luktärtsrabatt planterad! blev lite annat med dock :angel:
Längs "staketet står det bara luktärtor, dom ska få högre klätterställning sen, framför dom står det blåklint och vid sidan har jag satt solrosor och rosenskäror :love:
20170523_200017_zpsxx8c37rq.jpg
 
Kan man sätta ut blommor nu utan att plantera om dem först? Har solrosor, malva, sommarrudbeckia och luktärter i små odlingstråg. Med lite härdning först, såklart.
 
Hittade för övrigt en jättesöt liten mininäva i skogen idag. Kolle upp den och kollade sen om man kunde köpa den nånstans. Var visst ett ogräs, sparvnävan... :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 427
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp