Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tog det lite lugnt iaf... :o
rosedesquartesaisons_700.jpg

Quatre Saisons, en höstdamascen.

salet05.jpg

Salet, en mossros.

skedarosen-pom-gallicarosor.jpg

Skedarosen, en gallica.

Den sista är egentligen för ung (före 1867) men färgen och POM ursäktar det mesta ;) :D
Skedarosen har vi blivit lovade av en släkting som köpte den till oss på trädgårdsmässan, ska bli himla kul om vi får den att växa. Vi kan inget om rosor så du kanske får tipsa :)
 
Jag lämnade växttunneln med ena dörren smått öppen igår när jag åkte till jobbet. Enligt termometern därinne var det 4.6 grader i natt. Tror ni mina plantor överlever trots det? :nailbiting:
 
Skedarosen har vi blivit lovade av en släkting som köpte den till oss på trädgårdsmässan, ska bli himla kul om vi får den att växa. Vi kan inget om rosor så du kanske får tipsa :)

Jag är verkligen ingen rosexpert men jag älskar rosor. På senare år har jag insett att jag gjort lite fel när jag tidigare (läs: sedan tonåren) planterat rosor så jag hoppas det ska gå bättre med de jag planterade förra året och de som ska ner nu. Tydligen vill de inte så gärna bo där det varit rosor förut (ett fel jag gjort). De vill också ha rätt mycket mull och näring (inte gödning då utan näringsrik jord) när de planteras (fel två :D). Regn tycker många av dem inte om heller men det är ju inte så mycket att göra åt (knopparna ruttnar). Första åren är det bra att skydda dem under vintern också, med juteväv eller liknande (fel tre :p).

Många vill också stå lite skyddat om än inte i skugga förutom rugosorna, de tål mer eller mindre allt :meh: och nej, jag är väl inte något jättefan av dem. Gallicarosorna är i allmänhet också rätt tåliga (och vackra) men de remonterar ju inte.
 
Jag är verkligen ingen rosexpert men jag älskar rosor. På senare år har jag insett att jag gjort lite fel när jag tidigare (läs: sedan tonåren) planterat rosor så jag hoppas det ska gå bättre med de jag planterade förra året och de som ska ner nu. Tydligen vill de inte så gärna bo där det varit rosor förut (ett fel jag gjort). De vill också ha rätt mycket mull och näring (inte gödning då utan näringsrik jord) när de planteras (fel två :D). Regn tycker många av dem inte om heller men det är ju inte så mycket att göra åt (knopparna ruttnar). Första åren är det bra att skydda dem under vintern också, med juteväv eller liknande (fel tre :p).

Många vill också stå lite skyddat om än inte i skugga förutom rugosorna, de tål mer eller mindre allt :meh: och nej, jag är väl inte något jättefan av dem. Gallicarosorna är i allmänhet också rätt tåliga (och vackra) men de remonterar ju inte.
Bra tips!
I så fall har vi hyfsade förutsättningar här, näringsrik lerjord och i allmänhet ganska skyddad trädgård som har sol mesta delen av dagen.
Ska försöka komma ihåg att täcka i vinter också men jag är notoriskt dålig på sånt...

Jag har stora planer på att plantera en hel rosengård här men i år får det räcka med två.
 
Nu har jag gjort mitt för idag! Ett stycke paradisbuskehäck på 7 meter är anlagd :up:
Tror det kommer bli så fint sen när det växt till sig lite :love:
Imorgon ska vi hundsäkra rabatten sen är den klar :D

20170524_205452_zpskde1tr5l.jpg


20170524_205304_zpskluewpea.jpg


IMG_20170524_215124_542_zpscvi10ewf.jpg
Tänk på att paradisbuskarna blir upp till 3-4m i diameter och att du troligen kommer att bli tvungen att klippa av de grenar som sticker ut i gatan. Jag skulle rekommendera dig att flytta in dom minst en meter. Så slipper du få en konstig stympad buske om några år.
 
Började morgonen med att vattna lite och fick ett ryck gällande perennrabatten. Insåg att jag har en massa blommor som växer här och var i trädgården så varför inte nalla av dem. :idea: Grävde upp en pion, pärleterneller, blåklint, getrams pärlhyacint och stormhatt som nu bor i rabatten. :) Fyllde ut rätt bra. Satte dem ihop i grupper men delade på de enskilda plantorna och satte med lite avstånd till varann. Vill få fina rejäla ruggar sen. :) Har även en rugge lammöra som ska skutta ner i rabatten snart.

Förra årets solhatt verkar ha gett upp, den får nog bytas ut mot en ny som ska få lite bättre kärlek. Sen någon trevlig marktäckare, kanske nävor och backtimjan. Sen börjar det nog bli lite halvfärdigt iaf.
 
Senast ändrad:
Att odla är livsfarligt beroendeframkallande!

Jag har nu fyllt de fem pallkragar vi har + att växthuset är överfullt.

Har nu planer på att fixa till så jag kan ställa upp 4 pallkragar till :o frågan är hur brett man måste ha mellan? Tänker göra grusgång så behöver inte komma in med gräsklippare eller så
 
Mina sommarrudbeckior tycks ha stannat i växten efter hjärtbladen. Vad göra? De stod ljust och ganska varmt, nu är de flyttade till sydvästfönster och fortfarande ganska varmt. Ska jag testa att plantera ut dem efter avhärdning?
 
Tänk på att paradisbuskarna blir upp till 3-4m i diameter och att du troligen kommer att bli tvungen att klippa av de grenar som sticker ut i gatan. Jag skulle rekommendera dig att flytta in dom minst en meter. Så slipper du få en konstig stympad buske om några år.

Åh, jag vet inte hur många bilder jag googlade innan jag bestämde mig för att sätta dom där. Tror du det räcker med en meter inåt? Har inga problem med att flytta dom. Har gott om plats där :)
Vill inte behöva beskära å en massa annat utan vill ha en stor rosa gigantisk insynsskyddande buske :love:
I så fall flyttar jag dom på lördag för då är kalendern öppen, alt redan imorgon kväll.
Tror du sista busken mot grannen bör stå kvar då eller bör den in lite närmare på våran tomt? Den står en meter från gränsen.
 
Åh, jag vet inte hur många bilder jag googlade innan jag bestämde mig för att sätta dom där. Tror du det räcker med en meter inåt? Har inga problem med att flytta dom. Har gott om plats där :)
Vill inte behöva beskära å en massa annat utan vill ha en stor rosa gigantisk insynsskyddande buske :love:
I så fall flyttar jag dom på lördag för då är kalendern öppen, alt redan imorgon kväll.
Tror du sista busken mot grannen bör stå kvar då eller bör den in lite närmare på våran tomt? Den står en meter från gränsen.
Hör med grannen ;).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 065
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 446
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 148
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp