Bukefalos 28 år!

Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått tag på en man som har tagit in en majs sort ifrån USA och blivit erbjuden frön från honom. Det är en sort med olika färger på kolvarna som han odlade i zon 5 (:eek:) och som även gav kolvar hos en annan i somras trots det urusla vädret.

Det som oroar mig är att jag inte direkt har något bra ställe att ha den, om jag inte börjar gräva upp trädgården. Vilket man tydligen behöver vara två och bestämma kring :meh:
Ett till alternativ är att prata med svärfar och se om han är tillräckligt intresserad för att upplåta lite åkermark.
Nåja, får göra det imorgon och om inte så ryker nog en del av gräsmattan i alla fall.
 
Just det! Jag har också en fråga.

Det växer ett träd (:banghead:) i en av vinbärsbuskarna, när är det bäst att klippa i det för att garantera död?
 
Jag har fått tag på en man som har tagit in en majs sort ifrån USA och blivit erbjuden frön från honom. Det är en sort med olika färger på kolvarna som han odlade i zon 5 (:eek:) och som även gav kolvar hos en annan i somras trots det urusla vädret.

Det som oroar mig är att jag inte direkt har något bra ställe att ha den, om jag inte börjar gräva upp trädgården. Vilket man tydligen behöver vara två och bestämma kring :meh:
Ett till alternativ är att prata med svärfar och se om han är tillräckligt intresserad för att upplåta lite åkermark.
Nåja, får göra det imorgon och om inte så ryker nog en del av gräsmattan i alla fall.

Zon 5 i USA är inte samma som zon 5 i Sverige. Sen är ju majs en ettårig gröda så zonen har ingen betydelse. Det som räknas är längden på sommaren. När jag själv odlat majs har jag förodlat dem och kunnat skörda i augusti. Jag bor i Stockholmstrakten.

Just det! Jag har också en fråga.

Det växer ett träd (:banghead:) i en av vinbärsbuskarna, när är det bäst att klippa i det för att garantera död?

Du ska alltså ta bort trädet? Du kan fälla det när som helst, men träd som ger rotskott ska helst ringbarkas 2 år innan. Sådana träd kan också fällas så att stubben blir riktigt hög (högstubbe), eller så får man ta bort hela stubben.
 
Zon 5 i USA är inte samma som zon 5 i Sverige. Sen är ju majs en ettårig gröda så zonen har ingen betydelse. Det som räknas är längden på sommaren. När jag själv odlat majs har jag förodlat dem och kunnat skörda i augusti. Jag bor i Stockholmstrakten.



Du ska alltså ta bort trädet? Du kan fälla det när som helst, men träd som ger rotskott ska helst ringbarkas 2 år innan. Sådana träd kan också fällas så att stubben blir riktigt hög (högstubbe), eller så får man ta bort hela stubben.
Zon 5 i sverige. Jo, det har lite betydelse ändå tycker jag pga värmen osv.

Det är ett pyttelitet träd, men vill inte att det ska komma tillbaka.
 
Zon 5 i sverige. Jo, det har lite betydelse ändå tycker jag pga värmen osv.

Det är ett pyttelitet träd, men vill inte att det ska komma tillbaka.

Senast jag odlade majs var i zon 4, skyddat läge. Det borde gå även i högre zon.

Huruvida trädet kommer tillbaka eller inte, beror på vilket träd det är.
 
Senast jag odlade majs var i zon 4, skyddat läge. Det borde gå även i högre zon.

Huruvida trädet kommer tillbaka eller inte, beror på vilket träd det är.
Väldigt oklart vilket träd, något som växer som ogräs är det i alla fall då det finns på fler ställen (aka överallt där vi inte går eller gräsklipparen kör)

Majssorten är cascade ruby gold, googla och så får du upp en blogg med den, jag tyckte det var intressant läsning och en sort som verkade rolig. Dessutom är det en mjölmajs så ska bli intressant att äta.
 
1672-large_default.jpg

Visst behöver jag en ros? De går ju att äta...
 
Senast jag odlade majs var i zon 4, skyddat läge. Det borde gå även i högre zon.

Huruvida trädet kommer tillbaka eller inte, beror på vilket träd det är.
Fast just zonindelningen har inte så stor betydelse när det gäller ettåringar. De jag känner som odlat majs här i zon 4/5 har förkultiverat omsorgsfullt. Då funkar det bra. Har inte ens tänkt tanken att det inte skulle funka pga zon
Det har också funnits några vågade bönder som odlat fodermajs. Men den har mest gjorts ensilage av.
 
Fast just zonindelningen har inte så stor betydelse när det gäller ettåringar. De jag känner som odlat majs här i zon 4/5 har förkultiverat omsorgsfullt. Då funkar det bra. Har inte ens tänkt tanken att det inte skulle funka pga zon
Det har också funnits några vågade bönder som odlat fodermajs. Men den har mest gjorts ensilage av.
Jag tror det är svårt att få till något annat än storskalig fodermajs odling uppåt landet, om inte annat för ekonomin. Vår granne odlade majs i somras (första i trakten) och min son var förälskad och har aktivt försökt övertalat farfar att vi måste ha kossor så vi kan odla majs efter det :p
Är för hans skull jag vill odla majs i år, han är frälst.
 
Fast just zonindelningen har inte så stor betydelse när det gäller ettåringar. De jag känner som odlat majs här i zon 4/5 har förkultiverat omsorgsfullt. Då funkar det bra. Har inte ens tänkt tanken att det inte skulle funka pga zon
Det har också funnits några vågade bönder som odlat fodermajs. Men den har mest gjorts ensilage av.

Jo, jag vet att zonindelningen inte har betydelse vid odling av ettåriga växter, utan det är sommarens längd som betyder något i det sammanhanget, vilket jag också skrivit tidigare i tråden. Men ju högre zon desto kortare sommar och längre upp i landet är det väl inte lika varmt som i södra delen av landet. Så ur den synvinkeln kan man väl säga att zon har betydelse även om det är en mycket grov uppskattning mellan tummen och pekfingret.
 
Våtarv behöver du inte odla. Det växer av sig själv ;).
Det finns inte här, inte heller kirskål. Tom maskroserna har de utrotat.
Så jag vet inte om det är värt att ta hit det bara för att jag vill ha en lättodlad köksträdgård som i princip sköter sig själv eller om det är bättre att satsa på andra sorter.
 
Mitt trädgårdsår blev inte riktigt som det skulle i höstas så i år ska jag plantera två träd och en buske jag köpte i höstas. Hoppas de överlever. .

Det ska fyllas på met singel i bärrabatten och lilla trädgården ska göras klar vilket inte går innan hallen är färdigbyggd.

Jordgubbarna ska rensas, kryddorna som var ettåriga ska ersättas och i övrigt blir det potatis, squash, bönor, sallad, chili, paprika, tomat, majs och rödbetor.
 
Det finns inte här, inte heller kirskål. Tom maskroserna har de utrotat.
Så jag vet inte om det är värt att ta hit det bara för att jag vill ha en lättodlad köksträdgård som i princip sköter sig själv eller om det är bättre att satsa på andra sorter.

Hur lyckades du hitta en så ogräsfri zon? Har någon förgiftat allt så det försvunnit?

Jag skulle nog satsa på andra grödor ändå. Det blir lite ensidigt att bara käka våtarv i alla fall. Potatis är inte så himla komplicerat. Man behöver inte ens gräva ner dem utan det funkar att bara täcka pärerna med halm och fylla på när det sjunker ihop så det blir ett tjockt lager.
 
Hur lyckades du hitta en så ogräsfri zon? Har någon förgiftat allt så det försvunnit?

Jag skulle nog satsa på andra grödor ändå. Det blir lite ensidigt att bara käka våtarv i alla fall. Potatis är inte så himla komplicerat. Man behöver inte ens gräva ner dem utan det funkar att bara täcka pärerna med halm och fylla på när det sjunker ihop så det blir ett tjockt lager.
Det är nog en blandning av gift och hat skulle jag tro.
Ogräs här är nässlor, gräs och någon form av slingrande klättrande växt med blå blommor som ska dö i år.
Om jag skulle ha potatis så måste jag gräva upp mer trädgård och om jag måste ha majsen i trädgården vill jag helst slippa det.
I alla fall tills vi fått någon ordning på buskarna.

Det som lockar mig med ogräs är att det förökar sig själv, alltså inget jag behöver tänka på nästa år.
 
hmm operation gräva ner busken i 5 minus gick inte som planerat (who could have guessed? :cautious:). Lyckades inte ens göra ett märke.
Blir till att försöka pricka in plusgrader med att ha tid. Piece of cake
 
Det är nog en blandning av gift och hat skulle jag tro.
Ogräs här är nässlor, gräs och någon form av slingrande klättrande växt med blå blommor som ska dö i år.
Om jag skulle ha potatis så måste jag gräva upp mer trädgård och om jag måste ha majsen i trädgården vill jag helst slippa det.
I alla fall tills vi fått någon ordning på buskarna.

Det som lockar mig med ogräs är att det förökar sig själv, alltså inget jag behöver tänka på nästa år.

Gräva? Vem har sagt att du måste gräva för potatisen? Lägg den på backen och täck.
 
Gräva? Vem har sagt att du måste gräva för potatisen? Lägg den på backen och täck.
Fast den lär väl behöva grävas upp ur halmen? Om jag ville ha potatis skulle det nog inte vara så svårt att hitta plats, men jag äter inte potatis nästan alls. Är väl egentligen det som är problemet
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 399
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
112 847
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 596
Senast: Petruska
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 153
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp