Bukefalos 28 år!

Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har en liten "oas" i mitten av trädgård med en stor sten, gran och nått annat barrskit. Har en dröm om att såga ner alltet och plantera ett vinteräppleträd. Behöver man vänta en tid innan man gör det för att låta barrträdens rötter börja förmultna?
Funderar på om jag ska såga ner de i år och plantera nästa år.
Rötter tar rejäl tid på sig att förmultna. Barrträd har däremot inte så spridda rötter så jag hade nog sågat ner, eldat bort stubben (tänt brasa uppepå) och sedan planterat. Äppelträdets rötter sprider sig så långsamt utanför planteringsgropen att övriga rötter hinner förmultna tror jag.

Det enda aber jag kan se är om du inte får ner spaden i jorden pga rötterna?
 
Nu har jag läst på om utrotning av parkslide och det går med envishet och kunskap. Man kan få kombinera olika sätt. Att gräva ur och täcka kraftigt över flera år kan användas. Round-Up biter också men behöver upprepas. Är rotsystemet kraftigt (d.v.s. tidigare obekämpat) så tar det bäst om växten kommit upp en halvmeter eller så, men det rekommenderas också att behandla på hösten innan växten går i vila för då får man också en bättre effekt av behandlingen.

Jag är väldigt anti mot giftanvändning men kanske behöver jag göra ett undantag här? Hur som helst läste jag om en person som lyckats få bort det genom grävning och sedan genom att hålla efter alla skott som dök upp efter det. 5 år senare hade hon fått bort det.
 
Jag är inte heller för giftanvändning, men i vissa kamper är det nog lika bra att gå all in från början. Hade jag hittat något som biter på åkerfräken, så.... lite roundup får de faktiskt när jag åtminstone vill plåga dem. :devil: Men att ta död på skiten har jag hittills inte lyckats med.

För övrigt ser ju din tomt jättemysig ut med växthuset och träden, så visst, underskatta inte parksliden - men låt den heller inte förta den stora glädjen över att äntligen kunna njuta av en egen täppa. Och ett eget hus att pyssla med. :up:
 
Jag är inte heller för giftanvändning, men i vissa kamper är det nog lika bra att gå all in från början. Hade jag hittat något som biter på åkerfräken, så.... lite roundup får de faktiskt när jag åtminstone vill plåga dem. :devil: Men att ta död på skiten har jag hittills inte lyckats med.

För övrigt ser ju din tomt jättemysig ut med växthuset och träden, så visst, underskatta inte parksliden - men låt den heller inte förta den stora glädjen över att äntligen kunna njuta av en egen täppa. Och ett eget hus att pyssla med. :up:

Åkerfräken är inte så mottaglig för Round-Up men ska man använda det ändå så ska man stryka på det med ett par svampar på var sida, inte spruta. Rotsystemet är tunt och går väldigt långt ut åt sidorna.

Jag längtar verkligen efter att få flytta dit och börja odla en massa på en gång. Samtidigt måste jag vara realist och inse att renovering av huset måste prioriteras de närmaste åren. Men det ska bli kul att få göra om efter eget huvud.
 
Åkerfräken är inte så mottaglig för Round-Up men ska man använda det ändå så ska man stryka på det med ett par svampar på var sida, inte spruta. Rotsystemet är tunt och går väldigt långt ut åt sidorna.

Jag längtar verkligen efter att få flytta dit och börja odla en massa på en gång. Samtidigt måste jag vara realist och inse att renovering av huset måste prioriteras de närmaste åren. Men det ska bli kul att få göra om efter eget huvud.
Jösses - jag hade ingen aning om att åkerfräken var så energisk och svårutrotad!?

Jag har bara sett den i vägkanter och i enstaka skott i nuvarande trädgårdslandet och ute på tomten. Jag har tyckt att den var ...trevlig :o
 
Nja, jag skulle inte säga att åkerfräken är invasiv på det sättet att den tar över all yta. Men skulle man vilja ha bort den där den en gång har bestämt sig för att växa, så har man ett hopplöst arbete framför sig. Tyvärr vill jag ha mina grönsaksland ungefär där den har sitt centrum på min mark. Så vi utkämpar ett krig varje vår, jag och "lilla söta" (not) fröken fräken.

Hade jag varit troende så hade jag sagt att åkerfräkens rötter börjar i helvetet och växer upp till ytan därifrån. Nu skulle jag snarare gissa att rötterna börjar ungefär i jordens magmaskikt, varifrån de outtröttligt sprider ut sig i otäcka våningsskikt. :meh: Så - jag vänder grönsakslanden djupt och nogsamt för hand och rensar försiktigt bort varje svart rottråd i sytrådstjocklek så långt ner jag bara orkar (och det är ganska långt ner), men några veckor senare sticker möget hånfullt upp igen.

Men går man bara en ordentlig vår-fight om året, så kan man man ändå klara sig hyggligt med att knipsa bort det som kommer upp ovan jord sedan. Utan att det förstör eller tar över resten av odlingarna. Som andra ogräs lär man ju också kunna ha någon nytta av åkerfräken, men det är inget jag har försökt mig på.
 
Nja, jag skulle inte säga att åkerfräken är invasiv på det sättet att den tar över all yta. Men skulle man vilja ha bort den där den en gång har bestämt sig för att växa, så har man ett hopplöst arbete framför sig. Tyvärr vill jag ha mina grönsaksland ungefär där den har sitt centrum på min mark. Så vi utkämpar ett krig varje vår, jag och "lilla söta" (not) fröken fräken.

Hade jag varit troende så hade jag sagt att åkerfräkens rötter börjar i helvetet och växer upp till ytan därifrån. Nu skulle jag snarare gissa att rötterna börjar ungefär i jordens magmaskikt, varifrån de outtröttligt sprider ut sig i otäcka våningsskikt. :meh: Så - jag vänder grönsakslanden djupt och nogsamt för hand och rensar försiktigt bort varje svart rottråd i sytrådstjocklek så långt ner jag bara orkar (och det är ganska långt ner), men några veckor senare sticker möget hånfullt upp igen.

Men går man bara en ordentlig vår-fight om året, så kan man man ändå klara sig hyggligt med att knipsa bort det som kommer upp ovan jord sedan. Utan att det förstör eller tar över resten av odlingarna. Som andra ogräs lär man ju också kunna ha någon nytta av åkerfräken, men det är inget jag har försökt mig på.
I grönsakslandet skulle jag nog vilja hävda att gatkamomill eller våtarv är tristare kompisar. För att inte tala om den vidriga åkertisteln...
hacka hacka hacka hacka...
 
Jag har tyvärr ingen egen trädgård men min snälla hyresvärd låter mig ha fyra pallkragar vid min uteplats. I en har jag jordgubbar, en är drivbänk, en är kryddland och i en har jag sparris.

Sparrisen har jag dragit upp från frö från syrrans granne, nästa sommar blir deras tredje år så kanske kanske man kan skörda någon stjälk då. Har bara fyra plantor.

Hos mamma har jag planterat desto mer, hon har en gård. :D Jag vill absolut ha mer svarta vinbär, har tre buskar idag, vilket inte räcker för familjens konsumtion. 2016 vill jag ersätta ett halvdött körsbärsträd med ett nytt och plantera ett Ingrid-Marie äppelträd. Jag ska även så pumpa och majs och kanske solrosor. Speciellt pumpa är en kär favorit, väldigt lättodlad men tar mycket plats, ska prova att odla på/nära gödselstacken, det är jobbigt att bära gödsel.

Jag har kommit över ett begagnat växthus typ gratis :D:banana::D så jag hoppas bara att jag lyckas att sätta ihop det. Det ska stå i mammas trädgårdsland. Ska gräva ned plintar och göra en ram som det ska stå på. I växthuset ska jag ha vindruvor och tomater och melon. :)
 
Jag upplever inte heller silverbusken så invasiv att man behöver någon kraftig rotbarriär - det räcker med att plantera den så att det är gräsmatta runt om. Att klippa gräset räcker för att hålla efter rotskotten!
 
Jag upplever inte heller silverbusken så invasiv att man behöver någon kraftig rotbarriär - det räcker med att plantera den så att det är gräsmatta runt om. Att klippa gräset räcker för att hålla efter rotskotten!

Jag har sett silverbuskens skott växa ganska långt från busken trots att det klipps runt om. För egen del är jag ingen fan av att ha enskilda buskar i en gräsmatta. Det är varken snyggt eller lättskött.
 
Jag har sett silverbuskens skott växa ganska långt från busken trots att det klipps runt om. För egen del är jag ingen fan av att ha enskilda buskar i en gräsmatta. Det är varken snyggt eller lättskött.

Vi har några i tomtgränsen och det är bara när det varit extremt torr och varm sommar så att vi inte behövt klippa gräset som vi märkt av rotskotten. Utanför tomten är det asfalt resp ett stort grönområde som klipps av kommunen och där har rotskotten inte heller kommit upp. Men jag skulle för säkerhets skull inte plantera i gränsen mot grannarnas tomt!
 
Nu kan jag inte hålla mig längre!! Jag måste starta tråden för 2016 års trädgård och odlande :p

Impectas katalog kom ju... och jag har bläddrat lite i den, ujujujuj vad mycket roligt jag kan tänka mig att fröså ;)

Har ni kollat ännu?
Vad har ni för planer för trädgården?

Jag ska göra klart mitt odlingshus till våren!! Maken har lovat att hjälpa mig att gjuta plint :up:
Årets gurkor lade jag ju in och dom går åt som bara attan, så gurka blir det i år igen.

Jag har ingen trädgård, men hoppas att jag får vara med här ändå. :)

Jag har satt diverse lökar i mina urnor med rosor och klematis, bl.a. snödroppar, scilla, tulpan och allium. Tyvärr har det varma höstvädret gjort att lökarna har börjat gro redan! Kylan som kom nu gör väl att det stannar av, men jag hoppas att det inte blir någon skada på växterna. Även rosorna har börjat sätta nya skott, så nu vore det nog bra om det fick vara kallt ett tag så att växterna får vila lite.
 
Jag har gått med i en köp- och säljgrupp för plantor och fröer på facebook - vilket resulterat i att jag nu har en mängd spännande små paket med fröer som jag bara längtar efter att få peta ner i jorden! Hur tidigt kan man våga börja så t ex chili och tomat om man inte har belysning? Jag bor på sydkusten och har en glasveranda med fönster åt söder, väster och norr, så det är ändå rätt bra med ljus utifrån.
 
Jag har gått med i en köp- och säljgrupp för plantor och fröer på facebook - vilket resulterat i att jag nu har en mängd spännande små paket med fröer som jag bara längtar efter att få peta ner i jorden! Hur tidigt kan man våga börja så t ex chili och tomat om man inte har belysning? Jag bor på sydkusten och har en glasveranda med fönster åt söder, väster och norr, så det är ändå rätt bra med ljus utifrån.
Chilin måste väl ner nu (nästan sent säger dom nördiga...) om det ska hinna bli mogna frukter. Så i med dom bara ;)

Är det någon som provat att dra upp hyacinter från frö?
Jag kom på det när jag klippte bort stänglarna på de överblommade hyacinterna i jularrangemangen... det är ju faktiskt frö i varje blomma :idea:
Och hur gör jag med löken? Kan jag spara den och plantera ut den till våren?
 
Chilin måste väl ner nu (nästan sent säger dom nördiga...) om det ska hinna bli mogna frukter. Så i med dom bara ;)

Är det någon som provat att dra upp hyacinter från frö?
Jag kom på det när jag klippte bort stänglarna på de överblommade hyacinterna i jularrangemangen... det är ju faktiskt frö i varje blomma :idea:
Och hur gör jag med löken? Kan jag spara den och plantera ut den till våren?
Jag har ju lång växtsäsong så chilin brukar funka, men tänkte nog försöka få ner den under januari i år ändå (satt den i mitten av mars förra året). Hyacintfrön vet jag inget om, men jag gräver ner lökarna när de blommat över, funkar bra! Sparar dem till våren om det inte går att gräva ner, men här går det ju för det mesta att göra det direkt.
 
Sparar dem till våren om det inte går att gräva ner, men här går det ju för det mesta att göra det direkt.
Fuuuusk :p
Fast förra veckan vette 17 om det inte hade gått att gräva ner dom, men nu är det kört :down:
Men då kan jag alltså spara dom till våren, hurra :up::)
 
Nu har vi äntligen fått vår trädgård.
Till sommaren ska jordgubbslandet vara rensat och förhoppningsvis ska det vara lite sallad i det.
Sen ska jag plantera björnbärsbuskar och beskära vinbärsbuskarna kraftigt.

Men årets projekt ska bli ett majsfält, vet inte vart vi ska ha det bara. Har ni några tips på majssorter eller allmänt om att odla majs?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 331
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
112 148
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 463
Senast: Petruska
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 081
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp