Bukefalos 28 år!

Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan inte riktigt släppa silverbuskarna ännu! En kompis har två uppstammade silverbuskar som verkligen är JÄTTEFINA!!! Med de knotiga stammarna ser de ut som bonsaiträd!
 
Kan inte riktigt släppa silverbuskarna ännu! En kompis har två uppstammade silverbuskar som verkligen är JÄTTEFINA!!! Med de knotiga stammarna ser de ut som bonsaiträd!
Blev tvungen att googla silverbuske, och du har ju helt rätt! Dom var verkligen fina :love:
Jag blev jättesugen på en sån :up:
 
Får man bildbomba här i tråden? Kanske någon här har några idéer eller tips på vart och hur man ska börja?

Som jag nämnde tidigare så är ju vår tomt lite av ett oskrivet blad just nu och vi skulle behöva göra något åt de ytor mellan garage och huset där det bara är jord. Vad skulle man kunna ha för marktäckare här?

garage3_zpsdnpxa8ej.jpg

garage_zpspgnz07ct.jpg


Sen har vi en stor plan yta som jag inte vet vad vi ska göra med, förmodligen blir det bara gräs så hunden kan få lite ytor att springa runt på.
tomt_zps0tzrz3eq.jpg

I ena hörnet av den ytan (till höger i bilden) finns det en höjd med lite stenbumligar och jord på, är man helt galen om man sår lupiner här? Kommer hela grannskapet att hata mig och de sprids lätt? :o
tomt6_zpszodsyg9o.jpg


Håller på att pinna massor av bilder på engelska trädgårdar på Pinterest, men steget dit känns rätt långt :D
 
Av de som frösår sig och sprider sig gillar jag digitalis mycket mer än lupin. Lupinen är så erbarmligt ful när den blommat över. Digitalisen är lite mindre ful. Stor vallmö är också fin och sprider sig om den trivs.
 
Blev tvungen att googla silverbuske, och du har ju helt rätt! Dom var verkligen fina :love:
Jag blev jättesugen på en sån :up:
Ja! De är fina.

När jag nu googlar finns det tydligen flera sorter. Härikring har jag bara sett den med silverfärgade bär. Tydligen ska det vara röda bär på andra och de ska vara ätliga.

Häromkring finns den vid gamla torp och gårdar.

Planterade en vid min gård och den var fin i många många år. Och som sagt, jag skattade den och tog kvistar att sätta i buketter. Den jag hade - och som är vanlig här - har vackert ljusbruna årsskott och bär i grönt/silver.
 
@Elegant machinery: Instämmer i kören som avråder från lupin. Jag håller fortfarande på att utrota de som mamma tog in till trädgården :meh: Vallmo är vackra och sprider sig på en rimlig nivå.

En varning för digitalis (fingerborgsblomma), den är giftig för både folk och fä så jag skulle se upp lite med den. Jag skulle också kollat att alla växterna du planterar inte är farliga för hundar.
 
@athena_arabians @tanten @Mia_R Hmm, nej då låter det som jag får tänka om. Några idéer på vad man kan ha istället för att skapa lite ängskänsla?

Kolla på gammeldags växter och ängsblandningar. Jag har köpt flera fröblandningar från England som jag ska testa nästa år. Att jag köpt olika är för att de kombinerat ihop växter som vill ha sol resp de som trivs i skugga. Säg till om jag ska PM:a var jag handlat.
 
Åh vad farligt det är att titta på frön! Hittade blommbönor nu, de låter helt perfekta att ha vid husets framsida. Både väldigt dekorativt och mat på samma gång. Får kolla om sambon ska måla framsidan på huset i sommar. Om han ska göra det får jag riva ner vildvinet även om svärmor kommer gråtablod och plantera bönorna där.
 
Jag har ingen trädgård, men hoppas att jag får vara med här ändå. :)

Jag har satt diverse lökar i mina urnor med rosor och klematis, bl.a. snödroppar, scilla, tulpan och allium. Tyvärr har det varma höstvädret gjort att lökarna har börjat gro redan! Kylan som kom nu gör väl att det stannar av, men jag hoppas att det inte blir någon skada på växterna. Även rosorna har börjat sätta nya skott, så nu vore det nog bra om det fick vara kallt ett tag så att växterna får vila lite.

Jag har sån tur att jag är så sölig, så trots det varma vädret har nog inte mina lökar hunnit reagera. Satte narcisser och tulpaner sista november (rabblandes, det ÄR november, det ÄR november) och vitlöken satte jag på julafton.
 
Av de som frösår sig och sprider sig gillar jag digitalis mycket mer än lupin. Lupinen är så erbarmligt ful när den blommat över. Digitalisen är lite mindre ful. Stor vallmö är också fin och sprider sig om den trivs.

Vi kör över den med gräsklipparen då och så kommer den igen med nya fräscha små blad efter någon vecka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 438
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
112 970
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 610
Senast: Petruska
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 173
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp