Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det går lite för bra att ha stor trädgård. Köpte precis ett nytt päronträd och ett Ingrid Marie äppelträd till :angel:
Men till mitt försvar så sålde jag min hästfinka igår och har ett ex antal laxar att bränna på träd :idea: :D
Men min förhoppning är att päronträdet (det gamla) ska vakna till liv. Har sett att det finns inga andra i närheten så att det inte ger frukt beror nog på att det inte finns någon kompis.
 
Det händer massor i pallkragarna nu, det mesta jag sått börjar kika upp!
Sådde sockerärtor i bakkant på dom så idag har jag fixat klätterstöd till dom men även ett extra till dom jag sådde i krukor tidigare som vuxit till sig ordentligt!

Chilin och paprikan fick flytta ut i lilla miniväxthuset för några dagar sedan och tomatplantorna har bott ute på altanen sen någon vecka. Börjar komma små gröna minitomater på dom :up:

Har sett att lupinerna är på gång i den här landsändan. Jag bara ÄLSKAR lupiner och har ett ställe i trädgården där de skulle göra sig perfekt.
Frösådde i pallkrage för något år sedan, de tog sig och blommade i oktober det året :love: Året efter när jag planterade om dom åt sniglarna upp dom (tror jag) och kom sen aldrig tillbaka.
Så nu undrar jag helt sonika, kan man gräva upp några stånd i någon dikeskant och plantera i min trädgård? Någon som provat eller vet hur jag ska göra för att få min älskade lupiner hemma? :D
 
Massor med blommor på gång på mitt Aromaträd! :love: Jag har också fått en spontan äng vid dasset med blåsuga, förgätmigej och gullviva. :) Humlorna älskar ogräset rödplister, som får sprida sig fritt. Och det mesta av blommorna verkar gro, det är ringblommor, malvor, solros och honungsört på gång, tror jag. Det gror iaf.

Satte rödlök och vitlök idag, vitlöken sattes i ett tråg i januari och hade fina rötter. Sådde sallat och mangold. Sen dog orken i värmen, höll på att smälta bort! Det är sannerligen otroligt varmt och skyddat där vi anlagt land. :) Gödseln är ju fantastisk också. Överst är det torrt som fnöske men bara någon cm ner är det riktigt fuktigt.

Just nu kommer verkligen allt! Blommar fortfarande vitsippor, med körsbär, vivor, mandelblom, violer, tulpaner... :love:
 
Det händer massor i pallkragarna nu, det mesta jag sått börjar kika upp!
Sådde sockerärtor i bakkant på dom så idag har jag fixat klätterstöd till dom men även ett extra till dom jag sådde i krukor tidigare som vuxit till sig ordentligt!

Chilin och paprikan fick flytta ut i lilla miniväxthuset för några dagar sedan och tomatplantorna har bott ute på altanen sen någon vecka. Börjar komma små gröna minitomater på dom :up:

Har sett att lupinerna är på gång i den här landsändan. Jag bara ÄLSKAR lupiner och har ett ställe i trädgården där de skulle göra sig perfekt.
Frösådde i pallkrage för något år sedan, de tog sig och blommade i oktober det året :love: Året efter när jag planterade om dom åt sniglarna upp dom (tror jag) och kom sen aldrig tillbaka.
Så nu undrar jag helt sonika, kan man gräva upp några stånd i någon dikeskant och plantera i min trädgård? Någon som provat eller vet hur jag ska göra för att få min älskade lupiner hemma? :D
Om du vill få in sveriges mest invasiva ogräs i trädgården så är det väl bara att ta för sig. Ta frön när de blommat över. Du blir aldrig av med dem. :p
 
Jag lade bönor i blöt igår på dagen (de skulle ligga i blöt ett dygn innan de sattes stod det), har glömt bort dom. Tror ni de går att sätta ändå eller bör jag göra om och göra rätt?
 
Om du vill få in sveriges mest invasiva ogräs i trädgården så är det väl bara att ta för sig. Ta frön när de blommat över. Du blir aldrig av med dem. :p

Jag hatar lupiner. Förra året plockade jag dem för hand när de stack upp bladen så ingen hann blomma. Jag tänker göra samma sak i år, de jävlarna ska iaf inte få chansen att gå i frö.
 
Här är mitt potatistorn:
20170520_144958.jpg

Stommen klar. En rest staketnät har rullats till en ring och fästs med kabelbindare.

20170520_151030.jpg

Planteringen påbörjad.

20170520_190433.jpg

Klart! Det är ungefär en meter högt och har en diameter på ca 50 cm.
Allt som allt använde jag ca 3,5 kg halm, drygt 120 liter jord och 4,5 kg potatis.
 
Jag lade bönor i blöt igår på dagen (de skulle ligga i blöt ett dygn innan de sattes stod det), har glömt bort dom. Tror ni de går att sätta ändå eller bör jag göra om och göra rätt?

Jag är övertygad om att det inte spelar någon roll med någon dag extra, sätt du dem i morgon. Jag ska för övrigt också sätta bönor i morgon! Och plantera ut broccolin och rotsellerin, så nu äntligen börjar det tömmas lite på lagerhyllorna.
 
Om du vill få in sveriges mest invasiva ogräs i trädgården så är det väl bara att ta för sig. Ta frön när de blommat över. Du blir aldrig av med dem. :p

Jo jag vet att många (de flesta) anser att det är ett ogräs men inte jag -uppenbarligen :angel:
Får prova det och så på plats den här gången så jag slipper flytta dom.
 
Ääääntligen dags att så i mina pallkragar! :love: Har inte hunnit tidigare, men nu har det ju blivit sommar plötsligt så bäst att skynda sig. Har preppat dem med hästbajs i botten, sen föregående års gödsel (som låg i botten) och jord välblandat med maaassor av maskar, och sist lite ekologisk köpejord på toppen. Har dessutom utökat med en till pallkrage, så nu blir det dubbel yta för ätbart i år. :d

Men jag kan inte bestämma mig riktigt för hur jag ska så. Förra året sådde jag i rader längs kortsidorna. Sen läste jag om square foot gardering och nu vet jag inte om jag ska byta system eller köra på som förra året. :confused: Ska så typ samma saker som förra året. Två sorters morötter (vanliga och vita), rödbetor, mangold och så har jag fått yin yang-bönor (buskbönor) av några vänner och de ska också sås. Kanske får plats med något mer, vad skulle ni komplettera med? :D

Och @Philosophia apropå din häck... På bilden nedan syns för övrigt vår lite deppiga avenbokshäck. Den är fem år gammal nu och tyvärr väldigt krokig, då den fick en hård start första vintern med en meter snö och hård skare från november ända in i mars. Har haft stödpinnar i den hela tiden men den lever sitt eget liv. :p Funderar på att införskaffa armeringsjärn och köra ner på de värsta ställena där den är sned. Nu har den förstås precis börjat slå ut så den ser ju extra ynklig ut, men vi får se om jag lyckas få den tätare under året. Har klippt den tre gånger per år de senaste somrarna men det ger typ ingen effekt tyvärr. Den har fått blåkornsgödning också. Kanske behöver extra vattning också. Håll tummarna, för om ett år står där bakom en hel radhuslänga och jag avskyr insyn. :crazy:

18582263_10154793893902326_8274328896314237297_n.jpg


18557289_10154793864522326_2121625047959535403_n.jpg



Så här ser min äng ut än så länge. Det enda som blommar just nu är humleblomster, men det växer så det knakar nu när värmen kommit. Ska bli spännande att se hur den kommer se ut nu år två!

18527791_10154793893922326_1256071889623496264_n.jpg



Och så en bild på mitt jordgubbsland som jag pga okunskap gravt misskötte förra året. Var alldeles för slapp med att ta bort revor så nu kommer jag få ett himla sjå med att rensa. :o Ska försöka ge bort småplantor till några bekanta som ville ha, blir spännande att se om jag lyckas få till det. Och jag har inte gödslat heller, är det för sent att göra det nu? Har ett lager täckbark överst, hur går jag bäst tillväga i så fall?

18556158_10154793893917326_648420045161834699_n.jpg



Så här såg min grönsaksodling ut förra året. Längst bort två rader morötter, sen en rad rödbetor, en rad mangold och närmast en rad väldigt övervuxen och maskäten sallad. I år kommer jag så salladen i en balkonglåda istället, och så i omgångar så att jag hinner äta upp den. :angel:

13423949_10153892145292326_269092418248242437_n.jpg
 
Det har inte kommit upp så mycket som ett enda litet grönt där mina jordärtskockor är :(
Äsch. De är inte så tidiga. Jag lovar att de kommer. Mina har inte heller visat sig än.

jag har flyttat mina en gång. fick ett par stänglar av en granne och jordslog dem i väntan på inspiration. Efter några månader flyttade jag dem till en annan plats. Jag har rensat jordärtskockeskott i flera år efter den lilla tid de stod på första platsen. Minsta yttepyttelilla rotbit ger nya plantor!!
 
Men min förhoppning är att päronträdet (det gamla) ska vakna till liv. Har sett att det finns inga andra i närheten så att det inte ger frukt beror nog på att det inte finns någon kompis.
Gamla träd går utmärkt att få fart på om man pysslar om dem lite. (förutom att ge dem någon att para sig med)

Köp eller tigg åt dig några dl konstgödsel. Ta ett spett och slå tre-fyra djupa hål i rundel en bit ut från trädet (under trädkronan men inte för nära stammen) Häll en dl gödsel i varje hål och stampa ihop det.

På det viset gödslar du inte gräsmattan under trädet utan bara rötterna. Trädet blir lyckligt och föryngrar sig. :)
 
jag har flyttat mina en gång. fick ett par stänglar av en granne och jordslog dem i väntan på inspiration. Efter några månader flyttade jag dem till en annan plats. Jag har rensat jordärtskockeskott i flera år efter den lilla tid de stod på första platsen. Minsta yttepyttelilla rotbit ger nya plantor!!
Vilken tid på året är det bäst att flytta (stjäla) jordärtskockor?
Jag har vänner som har en halv åker med sådana, sådda enbart för att rådjuren ska ha lite skydd när de nya bäbisarna kommer :love: Viltvård heter det... jag kan visserligen gå dit och hämta önskad mängd att äta men jag vill ju ha hemma i min odling ;)
 
@Scata jag tror att nu är en utmärkt tid faktiskt, jag har bara satt jordärtskockor en gång i mitt liv men det var i april eller maj innan de riktigt tar fart och börjar växa.

Är nyss hemkommen från Margretetorps trädgårdsmässa, borde tagit på mig skyddsvästen för alla saker och växter som attackerar. :eek: Men faktiskt är jag mkt mkt nöjd med både mässan och mina fynd, har aldrig varit på den själv förut men hört andra som inte tyckte det var så imponerande. Jag tyckte det var utmärkt shopping, lagom mycket folk, fint väder och inspirerande föreläsare.

Fynden blev ett eminent och snyggt växtstöd till mina luktärter samt en hel mängd med ljuvliga kålplantor. Mitt nybrutna "kålland" mellan bönlandet och löklandet har annars bekymrat mig lite, eftersom jag tillfälligt tappade stinget i förodlandet och har varken fått i spetskål- eller grönkålsfröerna i jorden till nu.

Nu lär det i stället bli jäkligt välfyllt med inte bara spets- och grönkål utan även palmkål :love: och rödbladig grönkål. Förutom de broccoliplantor som jag åtminstone lyckats dra upp. 20 spänn styck för en hel liten bytta med plantor, riktigt prisvärt! Här fanns även rotselleri och kronärtskocka och nästan allt man kan tänka sig, knappt mödan värt att förodla allt det om man kan hitta detta sortiment.

Nu gäller det "bara" att barrikadera denna fest från kålfjärilar OCH mördarsniglar...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 063
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 443
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 148
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp