Bukefalos 28 år!

Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Drev lite med dig bara, 18 dagar försvinner i ett nafs när det gäller flytt, packning, städning, fix med allt runt omkring som ska vara fixat innan flytt :nailbiting: :D

Har en del planer för mitt ställe, men det lär ta några år innan allt är up and running så att säga. Går ju inte att göra allt på en gång, oavsett hur gärna jag än skulle vilja

Vi har kvar lägenheten i nästan en månad efter flytt, så städar gör vi när det börjar närma sig tillträde för våra köpare tänkte vi. Vi har egentligen bara adressändring och packning kvar och packningen tänkte vi ta itu med dagarna före (jag jobbar mycket hemifrån och skulle inte stå ut med kartonger överallt). Så vi har verkligen gott om tid. :)
 
Är det någon här som kan något om hägg?
Vi har en buskformad, ganska fin hägg som vi gärna vill ha kvar som buske. Om den blir för stor eller för hög kommer vi bli tvugna att ta ner den för den står för nära vägen, nu ger den bara ett lagom insynsskydd.

Hur beskärs en sån här buske bäst? Den består ju av flera stammar, är det lämpligt att kapa de stammar som börjar bli stora? Eller ska man klippa av toppen på den när den blir för hög, och även då kapa eventuella grenar som sticker för långt ut åt någon sida?
 
Honungsört har börjat gro ute! :) Övriga tycks lysa med sin frånvaro ännu. börjar blir dags att rensa lite samt så grönsaker. Denna helg kan det äntligen ske. :)

Underbar tid nu. Såg en stenhumla i morse som letade efter någonstans att boa in sig och det är sånt liv i skogen. Inte märkt av sångare än men de kommer nog nu. :)
 
I år har jag för första gången varit med om plantor som stannar i växten.

Jag har en rabarberplanta som jag sådde i mars och som fortfarande inte är mer än fem centimeter hög. Andra rabarber av samma sort som jag sådde i slutet av april är 15 cm. Sedan har jag ett gäng klematisakleja som jag sådde i februari. De har stått ute hela tiden och grodde sent av den anledningen. Men drygt två månader efter groning så är inte plantorna högre än en centimeter eller två. De har fått ett par karaktärsblad var, men inte mer.

Våffö blir det på detta viset?
 
I år har jag för första gången varit med om plantor som stannar i växten.

Jag har en rabarberplanta som jag sådde i mars och som fortfarande inte är mer än fem centimeter hög. Andra rabarber av samma sort som jag sådde i slutet av april är 15 cm. Sedan har jag ett gäng klematisakleja som jag sådde i februari. De har stått ute hela tiden och grodde sent av den anledningen. Men drygt två månader efter groning så är inte plantorna högre än en centimeter eller två. De har fått ett par karaktärsblad var, men inte mer.

Våffö blir det på detta viset?
Här hände samma med min enda brysselkålsplanta, den är så himla liten... Den fick sig ett skutt efter omplantering, stannade igen, verkar växa lite då och då när den känner för det. Har väl fått 2 våningar med karaktärsblad nu, sådd i februari... Jag ger inte upp. :D
 
Nu kommer jag bara in med en fråga.
Vi har flyttat och det innebär ju förstås en ny trädgård med saker vi inte vet vad det är.

Detta är något förra ägarna har klippt ner väldigt radikalt men vad är det?
D6018B7F-128D-4DE9-BBC1-A6E0C9BFAA8B.jpg

Lite närmre på blommorna
97D82E3E-6061-4C16-B63E-2838F23F2191.jpg


Vi har flera stycken stående i rabatten. Alla lika nerklippta.
 
:idea: Vi kan ju starta en bukeväxtloppis..
Om det finns nån bukefalist i mina krokar som behöver nån frilandsgurkplanta eller två och kanske nån liten fjolårsplanta av goda jordgubbar, så kan jag tänkas byta bort några mot nått annat skojigt :angel:
 
Nu kommer jag bara in med en fråga.
Vi har flyttat och det innebär ju förstås en ny trädgård med saker vi inte vet vad det är.

Detta är något förra ägarna har klippt ner väldigt radikalt men vad är det?
D6018B7F-128D-4DE9-BBC1-A6E0C9BFAA8B.jpg

Lite närmre på blommorna
97D82E3E-6061-4C16-B63E-2838F23F2191.jpg


Vi har flera stycken stående i rabatten. Alla lika nerklippta.
Jag gissar på pärlbuske.
 
Någon som har erfarenhet av odling i pallkrage ?
Tänkte köpa några av en kompis som har firma och skulle hämta dom idag för några kronor men någon jävel har stulit 20 st av honom inatt .Ska man använda markduk? Går det bra att lägga kompost i botten och såjord längst upp ? Vilka saker passar sig att plantera ?
Tänkte ha jordgubbar i en och sallad dill och något mer .Ska säta ut tre stycken och tänkte ha två kragar på höjden .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 089
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 497
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 165
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp