Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sticklingar?

Beror väl på hur stor mammaväxten var? En rosbuske, en pelargon, lavendel - vad?

Jag tänker att sticklingen bör ha börjat göra nya blad och växa lite innan den ska ut i sin naturliga miljö?

jag har fuchsiasticklingar som börjat rota sig. De kommer nog att få vara inomhus tills de vuxit till åtminstone dubbel storlek innan jag sätter krukan skyddat utomhus. Pelargon har jag gjort nya sticklingar av rakt ner i jorden i samma balkonglåda.
:o:o:o
Jag misstänker att jag använde totalt fel ord, skyller på mina bleka fingrar :angel: Jag menade nog skotten(?), eh plantorna från mina frön? :o (ibland försvinner orden ur mitt huvud)
 
:o:o:o
Jag misstänker att jag använde totalt fel ord, skyller på mina bleka fingrar :angel: Jag menade nog skotten(?), eh plantorna från mina frön? :o (ibland försvinner orden ur mitt huvud)
Aha!!

Tja, de borde nog ha hunnit bli nån dm i alla fall innan de orkar med att bli uteliggare. Beror på sort också.
 
I år har jag för första gången varit med om plantor som stannar i växten.

Jag har en rabarberplanta som jag sådde i mars och som fortfarande inte är mer än fem centimeter hög. Andra rabarber av samma sort som jag sådde i slutet av april är 15 cm. Sedan har jag ett gäng klematisakleja som jag sådde i februari. De har stått ute hela tiden och grodde sent av den anledningen. Men drygt två månader efter groning så är inte plantorna högre än en centimeter eller två. De har fått ett par karaktärsblad var, men inte mer.

Våffö blir det på detta viset?
Aklejor är rätt långsamma generellt tycker jag. De växer helt enkelt inte så snabbt.
 
I år har jag för första gången varit med om plantor som stannar i växten.

Jag har en rabarberplanta som jag sådde i mars och som fortfarande inte är mer än fem centimeter hög. Andra rabarber av samma sort som jag sådde i slutet av april är 15 cm. Sedan har jag ett gäng klematisakleja som jag sådde i februari. De har stått ute hela tiden och grodde sent av den anledningen. Men drygt två månader efter groning så är inte plantorna högre än en centimeter eller två. De har fått ett par karaktärsblad var, men inte mer.

Våffö blir det på detta viset?
Aklejor är ju pyttesmå första året? Några små blad bara.
 
Nu är tunneln uppe!
Jag drog på pasten och satte fast den. La kartong under ramen och sedan marksten på kanterna på plasten så den inte flyger iväg. Har ett gäng armeringsjärn hos grannen som ska böja till dem så jag kan förankra ramen i marken.

Bar in några pallkragar för att se hur det ska bli. Nu återstår att köra in jord till kragarna och hästgödseln. Sedan är det tomat och gurkdags!

Inser att jag glömt så musselsquashen men det hinner kanske om jag sår den imorgon. Den ska ändå inte ut i tunneln förrän i början av juni.
 
Nu är tunneln uppe!
Jag drog på pasten och satte fast den. La kartong under ramen och sedan marksten på kanterna på plasten så den inte flyger iväg. Har ett gäng armeringsjärn hos grannen som ska böja till dem så jag kan förankra ramen i marken.

Bar in några pallkragar för att se hur det ska bli. Nu återstår att köra in jord till kragarna och hästgödseln. Sedan är det tomat och gurkdags!

Inser att jag glömt så musselsquashen men det hinner kanske om jag sår den imorgon. Den ska ändå inte ut i tunneln förrän i början av juni.
Termometern visade 45 grader som maxtemp i min tunnel idag :o. Det var innan sambon kom upp och öppnade dörrarna.
 
Kan jag vara första människan i historien som lyckats ta död på jordärtskockor?

Jag älskar jordärtskockor och kanske skördade lite för effektivt? Kan det vara så?

I så fall ska jag gråta en skvätt :cry:
 
Kolla med närmaste trädgårdsförening!
De brukar ha växtmarknader för sina medlemmar. "Min" förening har det ett par gånger varje år.

Tack, det ska jag kolla upp!


Kolla med grannarna, de kanske har något. Annars vet jag någon som har Vinca till skänks :angel:

Inte jag då, min har tagit sig alldeles lagom :D plus att jag fick med en vitsippa också :up:

Vilka grannar? :angel:
Skämt å sido, jag kan kolla med dem :D har aldrig sett någon marktäckare hos dem, mer än kirskål. Den ger de nog gladeligen bort en del av dock...

Men åh, Vinca ser väl jättefin ut? Eller vad är det för fel på den? :D
 
Tack, det ska jag kolla upp!




Vilka grannar? :angel:
Skämt å sido, jag kan kolla med dem :D har aldrig sett någon marktäckare hos dem, mer än kirskål. Den ger de nog gladeligen bort en del av dock...

Men åh, Vinca ser väl jättefin ut? Eller vad är det för fel på den? :D

Den sprider sig... :p Men där jag har den är den fullt hanterbar.
 
Aha!!

Tja, de borde nog ha hunnit bli nån dm i alla fall innan de orkar med att bli uteliggare. Beror på sort också.
Först, tack för svar! :love:
Hm. De största är kanske någon dm nu, iallafall om man mäter dem till allra toppen.
Det är blommor av tre olika sorter :)
 
Det verkar tyvärr som om fläderbusken och ena päronträdet har blivit offer i tillbyggnaden. Päronträdet sticker upp med 30cm över schaktmassorna och busken är helt dold :(
 
Nu har jag försått det allra sista! :) Det blev en pluggbox á 48 pluggar med två olika sorters grönkål, betmix och rädismix, ett tråg med huvudsallat och ett med bataviasallat. Sedan kompletterade jag lite i den andra pluggboxen där jag hade plats efter sådant som inte kommit upp ordentligt (bl.a all portlak), samt efter en squash och tre sungoldtomater som jag planterade om. Där blev det en rad med rödbetan "detroit 2", slingerkrasse, purpurbasilika och en rad salladslök. Utöver det satte jag ner dahliorna jag köpte igår i krukor.

Jag lämnade mina stora tomatplantor ute i natt för första gången. Hoppas att de har överlevt!
 
Stör nästan ihjäl mig på att det är helt perfekt påta i trädgård-väder ute och här är jag, mellan trädgårdar att påta i :cautious:
 
Kan jag vara första människan i historien som lyckats ta död på jordärtskockor?

Jag älskar jordärtskockor och kanske skördade lite för effektivt? Kan det vara så?

I så fall ska jag gråta en skvätt :cry:
Det tror jag inte... Det är väl de och kackerlackor som överlever apokalypsen?
Men om du nu skulle lyckats med det borde det inte vara för sent att sätta nya. Jag kan skicka några om du vill
 
Det tror jag inte... Det är väl de och kackerlackor som överlever apokalypsen?
Men om du nu skulle lyckats med det borde det inte vara för sent att sätta nya. Jag kan skicka några om du vill

Det har inte kommit upp så mycket som ett enda litet grönt där mina jordärtskockor är :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 063
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 443
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 148
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp