Bukefalos 28 år!

Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Unafraid

Visst går det att ta sån där "fin" prydnadssten och ha över klematiserna? Eller måste det vara grus? Jag tänker sten som sten bara det är...sten? :p
Tänker typ sån här;
prydnadssten5.jpg
 
I kväll har jag mumsat på årets första hemodlade jordgubbe, direkt från det osedvanligt snygg-rensade landet. :love:

Mycket ser riktigt bra ut i kökslanden för övrigt! Med undantag för kronärtskockorna som jag förväntat mig skulle vara en och en halv meter höga nu - man kan säga att det är de inte, och det kommer de nog aldrig att bli... trots nogsam avhärdning så verkar de ha gett upp helt när de skulle börja växa på sitt nya fina ställe. :(

Rotsellerin går låååångsamt framåt, men åtminstone framåt, och det finns ju tid ännu. Morötterna och löken kommer i fina rader, sallaten skördeklar i omgångar, rädisorna inhämtade och det är dags för en ny sådd. Och sockerärtorna och bondbönorna blommar mycket lovande. Bland annat!
 
Trött och ledbruten efter gräsklippning och plantering, tur jag ska jobba i morgon och i helgen så jag får vila upp mig lite. Trodde jag hunnit plantera alla luktärtor men nejdå, en balja hade gömt sig på matbordet. Bondbönorna är även de bortglömda och jag har ca 30 tomater kvar som jag inte får plats med! :arghh: Även om jag planterar i det rivningsfärdiga växthuset kommer det bli trångt.

Jag har flera plantor som ska planteras, ca 1/3 gräsmatta kvar att klippa, ogräs att rensa, hallonland att anlägga, täckodlingar att anlägga, en altan som ska byggas om, en pool som känner sig övergiven, hagar att fixa OCH VEM :devil: HAR BESTÄLLT ALLA FRÖER SOM ÄR PÅ VÄG HEM TILL MIG?! :banghead:
 
@Unafraid

Visst går det att ta sån där "fin" prydnadssten och ha över klematiserna? Eller måste det vara grus? Jag tänker sten som sten bara det är...sten? :p
Tänker typ sån här;
prydnadssten5.jpg
Grov sand/grus stimulerar rottillväxt, så pass grova stenar kan den nog inte skicka rötter genom? Tänker jag. :) sen vill klematis ha sval jord, så plantera gärna perenner/blommor som skuggar jorden runt om den. :D
 
  • Gilla
Reactions: MM
Grov sand/grus stimulerar rottillväxt, så pass grova stenar kan den nog inte skicka rötter genom? Tänker jag. :) sen vill klematis ha sval jord, så plantera gärna perenner/blommor som skuggar jorden runt om den. :D

Okej, för det är denna vi har hemma. Bergkross 0-18. Om den funkar? Den är lite sandig och 18 är storleken på stenarna.
bergkross-0-18-mm-496_large.jpg
 
Okej, för det är denna vi har hemma. Bergkross 0-18. Om den funkar? Den är lite sandig och 18 är storleken på stenarna.
bergkross-0-18-mm-496_large.jpg
Jag vågar inte säga, jag tänker typ lite mer finkorniga gruskorn om man säger grövre sand/grus. Jag tänker att 0-18 blir lite grovt?
 
Jag vågar inte säga, jag tänker typ lite mer finkorniga gruskorn om man säger grövre sand/grus. Jag tänker att 0-18 blir lite grovt?

Jag loggade faktiskt in för att ställa en relaterad fråga, fast angående storleken sten till min häck. Jag fick av en förbipasserande rådet att stenarna inte fick vara för små, för då kunde det packa sig för hårt. Större stenar ger mer luft. Om det stämmer vet jag inte.

Jag gräver upp mest sten känns det som - eller grus som en annan person påstod att det var. Särskilt på trädgårdens långsida är det mycket sten pga att det ligger intill en asfalterad väg. Det är 20 cm matjord, 20 cm sten blandat med grus och lera och därefter lera tills man når berget (vilket jag hittills inte har gjort någonstans). Hur som helst så är mina stenar i blandad storlek, Allt från stenar som har en diameter på 4-5 cm till stenar som har en diameter på 40 cm. Hur mycket sten kan man ha i igen? Vilken storlek på sten är bäst för dränering? Känner mig helt villrådig och rätt trött.

Dock är det bara 4 meter kvar att gräva nu! :)
 
Åh så irriterande. Det kom en pall med växter och jag tyckte att det inte såg ut att vara så många som 115 stycken. Men de var packade på ett sätt som gjorde det omöjligt att räkna, så jag hade inget annat val än att signera leveransen. När jag packade upp så visade det sig bara vara 58 stycken! Med andra ord saknas hälften. Min andra pall med växter är med andra ord ute och far någonstans.

Dessutom fick vi en trasig frys levererad till oss idag. Egentligen skulle den ha kommit igår, men Bring som levererade kom inte när de skulle, utan ringde halv tolv på kvällen och frågade om det gick bra att komma om tio minuter. - Men hallå! Vi sover! :rage:
 
Åh så irriterande. Det kom en pall med växter och jag tyckte att det inte såg ut att vara så många som 115 stycken. Men de var packade på ett sätt som gjorde det omöjligt att räkna, så jag hade inget annat val än att signera leveransen. När jag packade upp så visade det sig bara vara 58 stycken! Med andra ord saknas hälften. Min andra pall med växter är med andra ord ute och far någonstans.

Dessutom fick vi en trasig frys levererad till oss idag. Egentligen skulle den ha kommit igår, men Bring som levererade kom inte när de skulle, utan ringde halv tolv på kvällen och frågade om det gick bra att komma om tio minuter. - Men hallå! Vi sover! :rage:
HERREGUD!
 

Min andra pall är förmodligen kvar på terminalen där den egentligen skulle ha transporterats för vidare leverans till mig. Idag jobbar inte fraktbolaget, men de skulle kolla upp saken på söndag. Men jag kan inte tänka mig att växterna mår så bra då. Frågan är om jag ens vill ha växter som har blivit så stressade? Det förvånar mig att de ens överväger att leverera dem!
 
Min andra pall är förmodligen kvar på terminalen där den egentligen skulle ha transporterats för vidare leverans till mig. Idag jobbar inte fraktbolaget, men de skulle kolla upp saken på söndag. Men jag kan inte tänka mig att växterna mår så bra då. Frågan är om jag ens vill ha växter som har blivit så stressade? Det förvånar mig att de ens överväger att leverera dem!
Jag skulle ta kontakt med den du beställde växterna av och berätta som det är. Det känns ju tveksamt att ta växter som stått på pall över helgen nu när det är så varmt. Men det är klart är de krukade och nyvattnade när de åkte och har stått i skugga under helgen eller i kylförvar så kan det ju vara ok.
 
Jag skulle ta kontakt med den du beställde växterna av och berätta som det är. Det känns ju tveksamt att ta växter som stått på pall över helgen nu när det är så varmt. Men det är klart är de krukade och nyvattnade när de åkte och har stått i skugga under helgen eller i kylförvar så kan det ju vara ok.

Det är beställaren som jag har haft kontakt med. De har i sin tur haft kontakt med fraktföretaget som egentligen inte exakt vet var plantorna befinner sig. Men förmodligen på en terminal. Definitivt inte i ett kylrum och de har definitivt inte vattnats. Jag är lite besviken, för jag frågade vad som händer om växterna är medfarna. De svarade att om de inte tar sig så får jag nya. Men det ersätter ju inte arbetet att gräva upp, transportera bort och plantera nytt. Så är de riktigt medfarna så vill jag egentligen inte alls plantera dem. Då hoppas jag nog hellre på att de inte återfinns.
 
Det är beställaren som jag har haft kontakt med. De har i sin tur haft kontakt med fraktföretaget som egentligen inte exakt vet var plantorna befinner sig. Men förmodligen på en terminal. Definitivt inte i ett kylrum och de har definitivt inte vattnats. Jag är lite besviken, för jag frågade vad som händer om växterna är medfarna. De svarade att om de inte tar sig så får jag nya. Men det ersätter ju inte arbetet att gräva upp, transportera bort och plantera nytt. Så är de riktigt medfarna så vill jag egentligen inte alls plantera dem. Då hoppas jag nog hellre på att de inte återfinns.
Försök vara hemma när de kommer så du kan titta på dom, om de slokar skickar du tillbaka dom på en gång dvs tar inte emot. Ta en bild på dom då också.
 
Försök vara hemma när de kommer så du kan titta på dom, om de slokar skickar du tillbaka dom på en gång dvs tar inte emot. Ta en bild på dom då också.

Tyvärr är de återfunna och levereras kl 17. :(

Hur som helst är jag i färd med att plantera de som redan har anlänt. Jag kan inte bestämma mig för om jag gör klokt i att ha i lite kogödsel eller inte. Jag har upp-och-ned-vända grässvålar i botten och blandar ca 40% planteringsjord och resten befintlig jord.
 
Tyvärr är de återfunna och levereras kl 17. :(

Hur som helst är jag i färd med att plantera de som redan har anlänt. Jag kan inte bestämma mig för om jag gör klokt i att ha i lite kogödsel eller inte. Jag har upp-och-ned-vända grässvålar i botten och blandar ca 40% planteringsjord och resten befintlig jord.
Anledningen till att man inte vill ha gödsel i gropen när man planterar träd är för att man är rädd att rötterna inte ska söka sig ut ur gropen om det är för bra i gropen. För din häck som jag antar har en tillräckligt stor grop för att leva där i hela sitt liv kan du blanda i gödseln i gropen.
 
Några bra saker:
- Ena sidan av häcken är uppe!
- Jorden i området är tydligen extremt bördig enligt en granne. Allt växer så det knakar. Tydligen beror det på att Stockolmarnas latrin fraktades hit från innerstan från 1890-talet och ett tag framåt! :laugh:
- Min skånska granne säger att läget i södersluttning och mycket sten görmattmvi har zon 1, trots att det är i Stockholm.
- Plantorna som jag fick idag hade stått inomhus och var i förvånansvärt god vigör. Jag kunde endast se två som inte mådde något vidare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 089
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 496
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 164
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp