Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur mycket kom vi fram till att man kan skörda av gammal och väletablerad rabarber?
Rejält!
Men det förutsätter att du fyller på med näring sedan.
Gödsling, och den orkar upp igen.

Jag har tagit alla rejäla stjälkar och bara lämnat de tanigaste. Det har funkat fint. Har gödslat efter skörd. Och så har jag dessutom vintertäckt med stallgödsel. Tar bort gödseln tidigt på våren innan rabarbern hunnit få upp knopparna.

Numera bor jag ensam och det behövs inte så mycket rabarber i frysen. Men jag har gett bort till trädgårdslösa. :)
 
Rejält!
Men det förutsätter att du fyller på med näring sedan.
Gödsling, och den orkar upp igen.

Jag har tagit alla rejäla stjälkar och bara lämnat de tanigaste. Det har funkat fint. Har gödslat efter skörd. Och så har jag dessutom vintertäckt med stallgödsel. Tar bort gödseln tidigt på våren innan rabarbern hunnit få upp knopparna.

Numera bor jag ensam och det behövs inte så mycket rabarber i frysen. Men jag har gett bort till trädgårdslösa. :)

Hmm. Jag har mest taniga grenar då den är ogödslad men det kommer ändå rätt många grenar. Tror jag tar de grövsta och några till smala. Har redan gjort en omgång saft men vill ha en till. :) Får gå och plocka rabarbern som växer i skogen, några små stjälkar där med. Gör inget om den dör. :p

Blir semesterinsatsen att gödsla växter i behov och ta lite bättre hand om dem!

Just nu behöver jag sitta i min trädgård och bara lyssna på suset i träden pga alldeles för stressig på jobbet...
 
Hmm. Jag har mest taniga grenar då den är ogödslad men det kommer ändå rätt många grenar. Tror jag tar de grövsta och några till smala. Har redan gjort en omgång saft men vill ha en till. :) Får gå och plocka rabarbern som växer i skogen, några små stjälkar där med. Gör inget om den dör. :p

Blir semesterinsatsen att gödsla växter i behov och ta lite bättre hand om dem!

Just nu behöver jag sitta i min trädgård och bara lyssna på suset i träden pga alldeles för stressig på jobbet...
Skörda på du!

Sedan gödslar du. Och passar på att gödsla även rabarbern i skogen :)

Jag gillar mina påsar med hönsgödsel. Enkelt att hantera och inte giftigt på det minsta vis. Ett par nävar hönsgödsel på rabarbern och min växer finfint. Nån näve till allt som ser lite blekt eller tanigt ut.
 
Mitt första år med egna tomater i egna trädgården. Har odlat tomater i lånat växthus förr. Men då valt sorter som växthusägaren också förväntats gilla. Nu har jag kunnat vara lite friare.

Valde en bifftomat som heter Brandy Wine. Den har gigantiska blommor
20170621_1213231_zpsqw9prkrp.jpg

Att jämföra med "vanliga" tomater
20170621_1214221_zpscpeavifm.jpg
 
Skörda på du!

Sedan gödslar du. Och passar på att gödsla även rabarbern i skogen :)

Jag gillar mina påsar med hönsgödsel. Enkelt att hantera och inte giftigt på det minsta vis. Ett par nävar hönsgödsel på rabarbern och min växer finfint. Nån näve till allt som ser lite blekt eller tanigt ut.
Måste men rensa eller kan man bara slänga på det (eller brunnen hästgödsel?) :D
 
Tror ni man kan få rosenvial att klättra i ett träd, en ganska stor björk, eller behöver man ge den mer stöd? Tänkte ta frön från min vial i år och funderar på om den vill växa i slänten. Den är ju så starkväxande att den förvisso skulle kunna få en spaljé och utgöra insynsskydd under sommartiden, eller skapa ett rum.

Hängde upp min vial idag lite på ett enkelt blomstöd och slogs av dess växtkraft och starka grenar. :D Därav funderingarna. Blommar snart! Och jag älskar dessa okomplicerade växter som ger så mycket. Den har överlevt i det tätaste av kirskålsbestånd intill en bärbuske i kanske 15 år utan skötsel.
 
Min blomster kruka för i år :love:
20170621-164803.jpg

Jag hade tänkt köpa bara ettåriga blommor eller nåt som man inte är så noga med till hösten. Men så fick jag syn på den här rosen och kunde inte låta bli..! Den rödaste nu på bilden såg ut som den till höger men har blivit rödare ju mer den slagit ut, fascinerande. Och så doftar den gott också :love: Nöjd!
 
Det har dykt upp en ny ros bland buskarna utanför staketet. En med många små täta vita blommor, otroligt fin.
Är det svårt att få en ros att överleva om man gräver upp den och flyttar på den?
 
Kollade på mina jordgubbsplantor och det börjar växa långa spröt från dom .Betyder det att dom ynglar av sig eller att dom står för långt ifrån varandra
 
Och det betyder ?Jag är inte så påläst i ämnet då jag är grön:laugh:
De ynlgar av sig och antingen klipper man bort revorna innan det blivit småplantor som slår rot eller så låter man det bli småplantor som slår rot och dessa småplantor kan man sedan när de vuxit på sig lite gräva upp, knipsa av revan och plantera dem på lämpligt ställe och nästa år ger de jordgubbar de med :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 062
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 441
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 147
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp