Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det regnar. Och igår eftermiddag satte jag ner ytterligare några rader frön och potatis som börjat grodda sig. Perfekt tajming med andra ord :)
Skönt att höra att det är fler än jag som inte är "klara" än och fortsätter plantera... :up:

Jag håller fortfarande på att fylla mitt potatisland med gammal hödynga som blir en perfekt bädd för täckodling. I min första potatisrad som jag satte för någon vecka sen så har potatisplantorna nu börjat komma upp = det fungerar :up:
Jag har även satt en pepparrot och solrosor längs kortsidan, det blir fint!

Idag ska jag ta itu med kryddlandet, det behöver ogräsrensas :cautious:
 
Några bra saker:
- Ena sidan av häcken är uppe!
- Jorden i området är tydligen extremt bördig enligt en granne. Allt växer så det knakar. Tydligen beror det på att Stockolmarnas latrin fraktades hit från innerstan från 1890-talet och ett tag framåt! :laugh:
- Min skånska granne säger att läget i södersluttning och mycket sten görmattmvi har zon 1, trots att det är i Stockholm.
- Plantorna som jag fick idag hade stått inomhus och var i förvånansvärt god vigör. Jag kunde endast se två som inte mådde något vidare.
Ett foto på den planterade häcken vore intressant att se!
 
Gjorde en radikal insats igår och planterade ut tomaterna uan avhärdning. Överlev det, som överleva vill. :p Sambon tröttnade på djungeln i fönstren och jag har tröttnat på plantorna för längesedan... Har inte haft orken att sköta dem. Även chilin åkte ut på verandan, kollade aldrig i morse hur de mådde. De ska nog stå mot söderväggen dock, i några lämpliga kärl. Tomaterna står soligt och inte helt vindskyddat men superblåsigt blir det inte i vår trädgård, bara i trädkronorna. Två plantor är jättelånga och rangliga, borde ha toppats. :p De andra två är korta och buskiga, de tror jag har större chans att överleva.

Såg för övrigt att det är en massa bär på bärbuskarna. :d Men de skulle kunna ge så himla mycket mer bär, nu är det få och spretiga grenar. Skulle behöva gräva rent runt dem och gödsla. Det får nog bli semestergöra, ihop med träramar som håller upp grenarna...

i övrigt sker det mest planering i mitt huvd. Av äng med vårlökar och skogslunden. :) Får se om jag börjar pyssla med skogslunden i sommar. Till hösten blir det att gräva jordrutor i ängen och så ängsblommor, samt plantera narcisser runt björkarna. Och innan dess ska den slås, och så får nog hästen efterbeta lite sent på hösten.
 
Bor i gult tegelhus (tegelrött tak och vita fönsterkanter&regnrör...) vilka färgkombinationer alá växter tycker ni passar till ett sådant hus? Ska föreslå lite växter till bostadsrättsföreningen, ska byggas allmän uteplats i området nämligen. Finns redan en prydnadsapel på vardera sida om huset, en stor björk en bit bort och en häck som går längs med området därefter bara gräsmatta så långt ögat når. Uteplatsen kommer att ha sol åt alla håll hela dagen (fast de ska bygga tak och väggar som insynsskydd).

Själv tycker jag att rött passar bra till gult tegel. Typ nån röd japansk dvärglönn eller japansk blodlönn - skräpar de mycket? (klet från blad?). Eller den där mörkröda busken med rundade blad och gula spetiga blommor (som nån annan säkert vet vad den heter :p). Men till sådana mörka färger vill man ju kanske ha något färgglatt. Vitt och gult tycker jag personligen inte passar med ett redan så gult/ljust hus :p Nånting säger mig att uteplatsen nog också blir vit. Så kanske blått? Mer röda blommor? Eller helt enkelt köra på något som har vacker höstfärg och ser prydlig ut vår och sommar. Vinbärsbuskar känns ju givet, även om svarta hade varit att föredra med tanke på barnen i området. Men det skräpar nog för mycket.
 
Jag är den blödiga sorten, som hellre bär iväg insekter och småkryp än att döda dem. Men nu jävlar är det krig! Mot sniglarna förstås, som ätit upp all mangold och en del annat också. Nu går jag hämndlystet omkring i trädgården med min sax och DÖDAR! :rage:

slugnatomy.jpg


:rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage::rage: Döda! Döda! Döda! :devil:
 
Jag har äntligen avslutat rensningen av mitt hallonland. La nog 18 timmar tror jag :P Det var verkligen helt igenväxt. Nu ser det väldigt tjusigt, men också lite tomt, ut. Några hallonskott fick nog tyvärr möta sin skapare, men det är ju inte som att jag är rädd att de ska dö ut :P Nu ska de få lite hästgödsel också så hoppas jag att de blir glada! De ska få sällskap av en rabarber också, är planen.

I övrigt sticker potatisen, och måste rensas. Och jag har någon form av rabatt som är så igenväxt att det inte alls går att hantera. Egentligen vill jag gräva upp allt som är i den och kasta och göra nytt, men det blir ändå inte i år. Får börja med att rensa...

Men först måste jag skära rent lite kanter mot min parkering. Efter midsommar kommer gräsklipparroboten!! Den kommer förhoppningsvis rädda mitt liv :D
 
Jag upptäckte en invasion av bladlöss på en ros. Men den står för sig själv och jag vet inte om jag orkar bry mig. Far busken illa eller är det bara äckligt ut?:p
 
En ros som finns i trädgården har millimetersmå svarta runda vinglösa djur på blad och blomknoppar. Är det bladlöss trots att de är så små? Jag kan ta ett foto senare ikväll.
 
Bor i gult tegelhus (tegelrött tak och vita fönsterkanter&regnrör...) vilka färgkombinationer alá växter tycker ni passar till ett sådant hus? Ska föreslå lite växter till bostadsrättsföreningen, ska byggas allmän uteplats i området nämligen. Finns redan en prydnadsapel på vardera sida om huset, en stor björk en bit bort och en häck som går längs med området därefter bara gräsmatta så långt ögat når. Uteplatsen kommer att ha sol åt alla håll hela dagen (fast de ska bygga tak och väggar som insynsskydd).

Själv tycker jag att rött passar bra till gult tegel. Typ nån röd japansk dvärglönn eller japansk blodlönn - skräpar de mycket? (klet från blad?). Eller den där mörkröda busken med rundade blad och gula spetiga blommor (som nån annan säkert vet vad den heter :p). Men till sådana mörka färger vill man ju kanske ha något färgglatt. Vitt och gult tycker jag personligen inte passar med ett redan så gult/ljust hus :p Nånting säger mig att uteplatsen nog också blir vit. Så kanske blått? Mer röda blommor? Eller helt enkelt köra på något som har vacker höstfärg och ser prydlig ut vår och sommar. Vinbärsbuskar känns ju givet, även om svarta hade varit att föredra med tanke på barnen i området. Men det skräpar nog för mycket.
Beroende på gul nyans skulle jag dra mer åt silver, blått och lavendel, ljust gula toner och lime.
 
Jag har fått pallkragar av min pappa :D
Finns det något som jag kan plantera/så nu? Det måste vara enkelt också, jag är total nybörjare :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 073
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 467
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 150
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp