Bukefalos 28 år!

Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har haft lite bladlöss på rosorna och bekämpat framgångsrikt med såpvatten. Kålfjärilar lyste med sin frånvaro länge och sedan fanns de plötsligt i hundratal. Delvis innanför min fina kål-gardin. Än så länge utan synliga skador dock.

Och så en hel del mördarsniglar, som jag bara delvis orkat ha ihjäl. Men jag ser inga stora härjningar från dem heller, salladen står där intakt och jordgubbarna har jag fått äta upp själv. Osv. Troligen har de ätit en del på mina hostor som dock lever ännu, och möjligen har de satt i sig några späda plantor av riddarsporre som jag ansträngt mig med att dra upp från frö. :rage:

Betor, lök, rädisor, sallat, potatis, morötter, mangold, sockerärtor, rotselleri, bönor: helt friska och ostörda. Hittills, ska jag kanske tillägga.
 
Humlor och bin
Trädgårdens nyttodjur
Tänkvärt när vi planerar vad vi vill ha i våra trädgårdar. :up:
Intressant med just gotlänningar i första artikeln. Trafikverket på Gotland fick i år priset Årets pollinatör av Svenska Bin. :) Just vägkanter är en av våra mest outnyttjade resurser i detta avseende, men arbetet är på gång framåt! Banvallar, tryckbankar och andra torra och varma platser inom infrastrukturen har jättefin potential.

Gladdes i helgen när jag passerade stora jordbruksfält där man planterat honungsört i en kantzon på kanske 3-4 meter utmed vägen. Det blev ganska många kvadratmeter med fantastisk fägring för alla förbipasserande och finfin nektarresurs för insekterna. Min egen honungsört är på väg att blomma över och har varit till glädje för mängder av humlor under sommaren. :love: Med lite tur kommer snart nästa omgång upp i blom så det inte blir något stort glapp. Ringblomman är inte lika populär men de verkar gradvis gå över dit när honungsörten går i frö.
 
Jag fick frön av @Monifa i Bukes easter bunny och vill bara meddela att melonerna är befruktade och har bildat små frukter (maken har dock stor ångest för att gallra bort så vi får väl se hur stora dom blir), sparrissallaten växer och är väldigt god att ha i sallad och musselsquashen har börjat blomma.
 
apropå sniglar så berättade en kompis att de har en igelkott på tomten. Efter att den har dykt upp har de inte sett några mördarsniglar :up:
Åh, ännu en anledning till att jag vill ha igelkottar här!
Jag önskar att det vore möjligt och tillåtet att flytta på pigeltottar! :love:
Det fanns en här de första åren vi bodde här - att det var samma vi såg vet vi för att den hade en pigmentsförändring på ryggen, i form av en ljusare fläck.
Sen såg vi en tidigt förra våren, men bara en gång :(
 
Jag fick frön av @Monifa i Bukes easter bunny och vill bara meddela att melonerna är befruktade och har bildat små frukter (maken har dock stor ångest för att gallra bort så vi får väl se hur stora dom blir), sparrissallaten växer och är väldigt god att ha i sallad och musselsquashen har börjat blomma.

Åh vad roligt :) Hoppas melonerna blir goda även om de inte blir så stora ;)
 
apropå sniglar så berättade en kompis att de har en igelkott på tomten. Efter att den har dykt upp har de inte sett några mördarsniglar :up:

Så det är därför jag helt plötsligt har massor med mördarsniglar, hittade tyvärr "min" igelkott påkörd för någon månad sen.. :(
 
Jag tänkte köpa en klematis och plantera tillsammans med Madame Plantier. Tanken är att klematisen ska klättra upp i en pergola som jag har över altanen. Mina tankar går till Alba Luxurians eller Albina Plena. Fördelen med den förra är att blomningen är lång och tar vid där Mme Plantier slutar. Fördelen med den senare är att den börjar blomma redan i maj, men sedan hittar hittar jag olika information om hur pass frekvent den remoterar efter maj-juni. Någon som har en Albina Plena och som kan ge lite info. @Cheeserica visst har du Albina Plena?
 
Jag tänkte köpa en klematis och plantera tillsammans med Madame Plantier. Tanken är att klematisen ska klättra upp i en pergola som jag har över altanen. Mina tankar går till Alba Luxurians eller Albina Plena. Fördelen med den förra är att blomningen är lång och tar vid där Mme Plantier slutar. Fördelen med den senare är att den börjar blomma redan i maj, men sedan hittar hittar jag olika information om hur pass frekvent den remoterar efter maj-juni. Någon som har en Albina Plena och som kan ge lite info. @Cheeserica visst har du Albina Plena?
Jag har både Albina Plena och Alba Luxurians faktiskt! Mina stora favoriter, bra val! :love:

Min Albina Plena blommar fantastiskt i maj men sedan bara med enstaka blommor resten av sommaren. Nu är den på väg in i en lite större blomning igen men mest troligt bara för att jag klippte bort i stort sett all nytillväxt i maj och juni p.g.a. stekelangreppet, plus att jag plockat alla larver jag hittat. Dock är den bara inne på sitt tredje år nu tror jag, så det kan hända att den blommar mer när den etablerat sig ordentligt. Och den växer massor nu, fullt med nya skott där jag klippte bort i juni, så jag har ändå gott hopp om att få bukt med stekelangreppen så småningom, lär ju dock få fortsätta med samma procedur något år till.

Alba luxurians har däremot aldrig drabbats av ohyra hos mig och växer snabbt, dock senare förstås då den klipps ner varje år. Den har precis börjat blomma nu för någon vecka sedan och kommer fortsätta resten av sommaren.

Så jag skulle nog rekommendera Alba luxurians för problemfriheten och lång blomningstid, men Albina Plenan är också underbar. :angel:
 
Jag har både Albina Plena och Alba Luxurians faktiskt! Mina stora favoriter, bra val! :love:

Min Albina Plena blommar fantastiskt i maj men sedan bara med enstaka blommor resten av sommaren. Nu är den på väg in i en lite större blomning igen men mest troligt bara för att jag klippte bort i stort sett all nytillväxt i maj och juni p.g.a. stekelangreppet, plus att jag plockat alla larver jag hittat. Dock är den bara inne på sitt tredje år nu tror jag, så det kan hända att den blommar mer när den etablerat sig ordentligt. Och den växer massor nu, fullt med nya skott där jag klippte bort i juni, så jag har ändå gott hopp om att få bukt med stekelangreppen så småningom, lär ju dock få fortsätta med samma procedur något år till.

Alba luxurians har däremot aldrig drabbats av ohyra hos mig och växer snabbt, dock senare förstås då den klipps ner varje år. Den har precis börjat blomma nu för någon vecka sedan och kommer fortsätta resten av sommaren.

Så jag skulle nog rekommendera Alba luxurians för problemfriheten och lång blomningstid, men Albina Plenan är också underbar. :angel:

Tack! Då blir det nog en Luxurians vid rosorna. Men jag kan säkert hitta en plats även för Albina Plena. :D
 
Väntar på regn. Regn är bra, regn är fint, regn borde alla få.
Har ni märkt vad tyst det är ute? Knappt en fågel som kvittrar.
 
Väntar på regn. Regn är bra, regn är fint, regn borde alla få.
Har ni märkt vad tyst det är ute? Knappt en fågel som kvittrar.
Fåglarna är tom tysta på mogonen,inget regn här heller,men tror dom hotade med att det kunde komma in över natten om dom inte ändrat det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 081
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 162
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp