Bukefalos 28 år!

Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blir inte riktigt klok på beskrivningen av Mme Plantier. Det står att den blir ca 1,2-1,5 meter hög, men att den kan användas som klätterros. :confused:

Enligt en beskrivning står det så här:

"Rosa 'Mme Plantier'
Höjd 100-125, zon 5. Fylld vit vresros. Doftande blommor i juni-juli. Starkväxande och remonterar ej. Blir ca 3 m hög som buskros. Som klätterros uppemot 6 m."
 
Jag blir inte riktigt klok på beskrivningen av Mme Plantier. Det står att den blir ca 1,2-1,5 meter hög, men att den kan användas som klätterros. :confused:

Enligt en beskrivning står det så här:

"Rosa 'Mme Plantier'
Höjd 100-125, zon 5. Fylld vit vresros. Doftande blommor i juni-juli. Starkväxande och remonterar ej. Blir ca 3 m hög som buskros. Som klätterros uppemot 6 m."

Men Mme Plantier är ju inte en vresros (R. rugosa) utan en alba?
 
Identifieringshjälp!
Hittade dessa två undangömda mellan nyponrosorna i den bortglömda delen av trädgården. Vad är det för sorter? Bör jag ta tillvara på dem?

https://imgur.com/a/M10GZ

Den gula är Lysimachia punctata, praktlysing, som är ett vackert ogräs (dvs det är en trädgårdsväxt som sprider sig som f-n, jag har ett helt fång som ser jättemaffigt ut).

Den andra är jag inte säker på. Det bör ju vara någon trädgårdsväxt iaf.
 
Den gula är Lysimachia punctata, praktlysing, som är ett vackert ogräs (dvs det är en trädgårdsväxt som sprider sig som f-n, jag har ett helt fång som ser jättemaffigt ut).

Den andra är jag inte säker på. Det bör ju vara någon trädgårdsväxt iaf.


Åh,tack, då ska jag se om den kanske går att rädda :)

Ja, visst borde det? Det har ju legat tre hus till bredvid vårt, så den delen borde ha varit trädgård till de andra...
 
Hallonbusken som vi köpte i juni har redan vuxit ett par decimeter och dessutom fått två bär :banana::d Jag ser fram emot dem!

Mammas fyra tomaterplantor som hon vann har en del tomater men alla är gröna ännu. Men de är alla olika så det är lite kul att se skillnaden på dem. Två är rätt lika körsbärstomater medan en har rejäla tomater som ser ut att kunna bli riktigt rejäla såna :D t.o.m jag som inte kan äta färska tomater tycker att det är ganska kul.
 
Jo, jag vet. Vet inte varför de har skrivit så.

Jag gissar att om den står på ett gynnsamt ställe i en lägre zon kan den blir större, här uppe hos mig håller den sig förmodligen i det mindre storleksspannet. Tydligen har den lite veka grenar så det är därför den anses vara en klätterros (annars lägger den sig gärna ner). En låg klätterros helt enkelt :)
 
Köpte en klematis idag. Men den är så fin att den får bo på altanen istället för på det planerade stället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 156
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 517
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 165
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp