Bukefalos 28 år!

Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förbarmade mig över tomat och squash ikväll med vattenkannan. Sommaren började bra men nu har det varit torrt länge. Kommer det utlovade regnet på torsdag tro? Hela dagen är det planerat regn i dagsläget.

(Kom just på att jag helt glömt bort min chili..... bäst att gå en kvällsrunda)
 
Förbarmade mig över tomat och squash ikväll med vattenkannan. Sommaren började bra men nu har det varit torrt länge. Kommer det utlovade regnet på torsdag tro? Hela dagen är det planerat regn i dagsläget.

(Kom just på att jag helt glömt bort min chili..... bäst att gå en kvällsrunda)

Vi har inte fått en droppe regn på fyra veckor. Vi har sett hur det har regnat i närheten, men regnmolnen har seglat förbi oss.
 
Kanske inte så mycket trädgård men... :angel:

Nån som vet vad detta är för något:
99myqQG.jpg
 
Vi har inte fått en droppe regn på fyra veckor. Vi har sett hur det har regnat i närheten, men regnmolnen har seglat förbi oss.
Kruttorrt hos mig med. De skjuter fram regnvädret hel tiden. Nu ska det regna på fredag. i går skulle det regna imorgon...

Bäcken vid tomtgränsen är nästan torr,. Men jag har grävt ner en hink där ligger en sugledning till pumpen. det funkar! Det är tillräckligt mycket vatten och så god tillrinning att jag kan vattna i stort sett obegränsat. det är lyx! Vete katten hur det skulle gå annars.

Gräsmattan är fläckvis helt död. Relativt stora björkar i omgivningen har torkat bort.
 
Kruttorrt hos mig med. De skjuter fram regnvädret hel tiden. Nu ska det regna på fredag. i går skulle det regna imorgon...

Bäcken vid tomtgränsen är nästan torr,. Men jag har grävt ner en hink där ligger en sugledning till pumpen. det funkar! Det är tillräckligt mycket vatten och så god tillrinning att jag kan vattna i stort sett obegränsat. det är lyx! Vete katten hur det skulle gå annars.

Gräsmattan är fläckvis helt död. Relativt stora björkar i omgivningen har torkat bort.

Jag är enormt glad för sjövattnet vi har här även om jag givetvis använder det med respekt. Jag har ju fått tag på en tunna inför växthustunneln och hoppas få tag på en till. Det hänger givetvis på att det regnar dock :meh:
 
Jag har turen att ha fått massor med regn. Idag ska det också regna, men har inte börjat än.

Men en helt annan fundering. Jag förklarade skillnaden på enkla och dubbla stockrosor för maken. Vi har bara enkla, så jag tänkte peka ut dubbla när vi såg några. Men jag spanar och spanar, men ser bara enkla! Visst var det vanligt med dubbla för några år sedan? Har de gått ur mode?
 
Idag ska jag gräva ner mina rosor! :) I övrigt känner jag mig som en ganska misslyckad odlare eftersom alla skadedjur tycks ha hittat till just mina pallkragar. Förutom knäpparlarverna som förstör min sallat och en och annan zinnia, så cirkulerar det kålfjärilar över pallkragen med som rovfåglar över en kaninunge. Det har de dock inget för pga fiberduk över. Däremot har kålmal lyckats ta sig in. Och rädisorna som jag inte har täckt med duk blir uppätna av kålflugelarver eller någon annan fluglarv. Visserligen kanske det är positivt att de oavsiktligt har blivit fångstgröda, men jag hade ju helst velat äta mina rädisor. Utöver det så har jag myror i pallkragarna (vilket var förväntat) som jobbar frenetiskt med att curla bladlössen som särskilt tycks gilla rödbetsblast. Enstaka rödbetor har även gått döden till mötes pga fluglarv.

För övrigt har rosorna jag köpte inte mindre än fyra olika sorters bladlus, men jag orkar inte bli upprörd över det. Bladlössen känns som en västanfläkt jämfört med kålflugor och kålmal. Mest bladlöss har jag nog på tomaterna, men jag har aldrig upplevt att de har gjort någon skada där. Min chili är lustigt nog det enda som är helt fritt från angrepp och ändå läser jag överallt om hur lätt det är för chili att angripas av bladlöss.
 
Nästa vecka hoppas jag får gränsdiket grävt mellangrannens åker och min gräsmatta.Nu går det inte att se någon gräns. Helt beroende på att det varit oskött salix där i typ 30 år. Det lilla dike som fanns för 50-60 år sedan (enl lantmäteriet) har vallat igen så det inte ens märks ojämnhet i marken.

När diket är på plats ska jag flytta dit en ros. Den som jag identifierat som Finlands vita. Den står i en rabatt invid altanen och skulle den planera att bli stor står den extremt olämpligt.

Känns också som en rätt trevlig idé att gränsen markeras med ett gäng större buskrosor. Ska försöka få tag i en Persisk gulros när allt är klart också.
 
Själv ska jag sova ett par timmar nu och sen röja invändigt och ta fram yxan för att försöka få loss stubbjäveln ute som jag har försökt gräva upp i flera dar nu. :rage: Det är så sabla stenigt i marken att jag har fått använda spettet emellanåt för att kunna skotta jorden. :mad:

Hönsen får vänta tills jag sovit klart, igår förlorade jag en kyckling så jag törs inte släppa ut dem utan att jag är ute och jobbar. :cry:
 
Själv ska jag sova ett par timmar nu och sen röja invändigt och ta fram yxan för att försöka få loss stubbjäveln ute som jag har försökt gräva upp i flera dar nu. :rage: Det är så sabla stenigt i marken att jag har fått använda spettet emellanåt för att kunna skotta jorden. :mad:

Hönsen får vänta tills jag sovit klart, igår förlorade jag en kyckling så jag törs inte släppa ut dem utan att jag är ute och jobbar. :cry:

Tråkigt med kycklingen! :( Vad var det som tog den?
 
Nästa vecka hoppas jag får gränsdiket grävt mellangrannens åker och min gräsmatta.Nu går det inte att se någon gräns. Helt beroende på att det varit oskött salix där i typ 30 år. Det lilla dike som fanns för 50-60 år sedan (enl lantmäteriet) har vallat igen så det inte ens märks ojämnhet i marken.

När diket är på plats ska jag flytta dit en ros. Den som jag identifierat som Finlands vita. Den står i en rabatt invid altanen och skulle den planera att bli stor står den extremt olämpligt.

Känns också som en rätt trevlig idé att gränsen markeras med ett gäng större buskrosor. Ska försöka få tag i en Persisk gulros när allt är klart också.

http://floralinnea.se/persiana.html

http://floralinnea.se/foetida-persiana.html

:angel:
 
Är jag den enda som har ohyre fria odlingar än så länge?
Eller jag kanske fick min beskärda del förra året med löss,någon bladätare och fruktträden fulla med bin/getingar.

Jag behandlade mina tidigare rosor med Pyrsol tidigt på säsongen. Det är inte bra men jag ville ge dem en chans att ta sig ordentligt (jag slarvade när jag planterade dem) och då är kopiösa mängder bladlöss inte så bra... efter det har jag duschat dem med såpa+T-röd-blandning när det börjat komma mer löss och det har räckt.

Edit: Jag kan tillägga att det fungerade, de blev väldigt pigga och blommar rejält samt har vuxit ordentligt.
 
Är jag den enda som har ohyre fria odlingar än så länge?
Eller jag kanske fick min beskärda del förra året med löss,någon bladätare och fruktträden fulla med bin/getingar.

Jag vet inte om det är straffet för att vi tog bort ett getingbo i slutet av maj. Getingar äter ju larver och med ett stort getingbo under taket så hade vi nog haft en hel arsenal getingar att tillgå i kampen mot kålflugan och annat.
 
Jag vet inte om det är straffet för att vi tog bort ett getingbo i slutet av maj. Getingar äter ju larver och med ett stort getingbo under taket så hade vi nog haft en hel arsenal getingar att tillgå i kampen mot kålflugan och annat.
Det enda straffet man får för det är ett evigt användande av sin eppi-pen,så man är ständigt hög o svettig av adrenalin påslag. :D
Jag har aldrig använt min penna så mycket som jag gjorde förra året,trodde hjärtat skulle få fnatt.

Så heller all världens ohyra.
 
Är jag den enda som har ohyre fria odlingar än så länge?
Eller jag kanske fick min beskärda del förra året med löss,någon bladätare och fruktträden fulla med bin/getingar.
En rosbuske hade ordentligt med löss i våras och fick en såpbehandling, min basilika har varit konstant angripen, annars har jag bara borstat loss lite löss från dom andra rosorna. Eventuellt att mina aubergine har något ludd, men annars är det lugnt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 155
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 517
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 165
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp