Trädgården 2017 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mobackes tycker jag dock är snäppet bättre. Jag velade fram och tillbaka om jag skulle köpa rosorna på Zetas eller vänta till i höst och beställa från Flora Linnea då jag är lite missnöjd över att de exemplar av Mme Boll som Zetas hade inne inte var rotäkta. Dessutom hade de väldigt mycket bladlöss. Mobackes rosor hade visserligen också bladlöss, men över lag såg rosorna där betydligt fräschare ut. Tyvärr hade de bara en Mme Boll hemma när jag var där och jag behövde tre.

Jag bestämde mig ändå för att köpa på Zetas då jag vill att de ska hinna etablera sig ordentligt före vintern då de kommer stå intill en liten väg som plogas. Är de för små och tunna riskerar de nog dö av ett tungt snötäcke.
Mobackes har jag inte hört talas om. Måste kollas upp. ;)
Rosor brukar jag köpa på Flora Linnea. Tycker dom har många bra sorter. Ett minus dock är att man inte kan få leverans när som helst, utan att det är vår eller höst som gäller.
 
Jag har blandat ihop mina tomater,den jag trodde var en bumble bee är nu röd ,den ska vara gulrandig :banghead::arghh:
Men det är flera på G så det får väl bli en överraskning vad som blir vad.
 
Det kom.....tadaaaaa...En hel millimeter regn i natt :meh:.
Trots bin i byn så verkar det dock inte bli några äpplen eller plommon. Alls. Trist. Tur vi har fullt med jordgubbar i frysen, så vi har nåt i alla fall. Vi plockade 13 kg häromdagen :angel:.
 
Det kom.....tadaaaaa...En hel millimeter regn i natt :meh:.
Trots bin i byn så verkar det dock inte bli några äpplen eller plommon. Alls. Trist. Tur vi har fullt med jordgubbar i frysen, så vi har nåt i alla fall. Vi plockade 13 kg häromdagen :angel:.
Jag får inte heller äpplen i år. Det kom några frostnätter precis när de blommade. Kanske var lika hos dig?
 
Det kom.....tadaaaaa...En hel millimeter regn i natt :meh:.
Trots bin i byn så verkar det dock inte bli några äpplen eller plommon. Alls. Trist. Tur vi har fullt med jordgubbar i frysen, så vi har nåt i alla fall. Vi plockade 13 kg häromdagen :angel:.
Och jag har tvärt om,inga bin (tack o lov) typ 15 jordgubbar,massor med äpple och en hel del både blå o gula plommon.
 
Jo, FL har ju bara barrotade om man beställer. Men ack så bra kvalitet!
Rosenposten ska vara bättre enligt mina vänner i trädgårdsföreningen som också är aktiva i svenska rosensällskapet. Jag har förvisso varit väldigt nöjd med mina från flora linnea också så jag vet inte. Mina barrotade har dessutom tagit sig betydligt bättre än de krukade och varit friskare. Så jag rekommenderar barrotat, har dock bara testat vårplantering.
 
Hörrni, jag har en ros som jag skulle vilja flytta. Den blommar inte längre, ser rätt vissen ut nu. Är det läge att flytta den då? Jag kan inte sånt här :p Men vill ju att den ska ha en chans att överleva :)
Varför flytta den? Är det för att den ser vissen ut eller står den på fel ställe?

Rosor vill ha bra jord och regelbunden vattning och GÖDSEL. :)

Om den bara är vissen så skulle jag gräva lite runt den, fylla på med bättre jord och gödsla.

Om den står på fel ställe så skulle jag börja med att vattna den rejält i en vecka eller så. Framförallt ifall du bor i de delar av landet som haft torka i sommar. Sedan förbereda en rejäl ny grop, fylla riktigt bra jord och passa på att gödsla också.

Helst hade nog jag själv väntat lite - kanske till augustis senare del ä innan jag flyttat den? Det är sällan helt lyckat att flytta buskar - oavsett sort - mitt i sommaren, bättre vår eller höst.
 
Varför flytta den? Är det för att den ser vissen ut eller står den på fel ställe?

Rosor vill ha bra jord och regelbunden vattning och GÖDSEL. :)

Om den bara är vissen så skulle jag gräva lite runt den, fylla på med bättre jord och gödsla.

Om den står på fel ställe så skulle jag börja med att vattna den rejält i en vecka eller så. Framförallt ifall du bor i de delar av landet som haft torka i sommar. Sedan förbereda en rejäl ny grop, fylla riktigt bra jord och passa på att gödsla också.

Helst hade nog jag själv väntat lite - kanske till augustis senare del ä innan jag flyttat den? Det är sällan helt lyckat att flytta buskar - oavsett sort - mitt i sommaren, bättre vår eller höst.
Ja jag vill flytta fram den så jag ser den :) Den är på baksidan av huset, där vi bara är för att klippa gräsmattan eftersom det är så lite tomt på den sidan. Tyckte dom var för fina för att gömmas bort!
Men då väntar jag lite, vill ju inte att den ska dö!
 
Ja jag vill flytta fram den så jag ser den :) Den är på baksidan av huset, där vi bara är för att klippa gräsmattan eftersom det är så lite tomt på den sidan. Tyckte dom var för fina för att gömmas bort!
Men då väntar jag lite, vill ju inte att den ska dö!

Jag instämmer med @tanten, gräv ordentligt och ha bra jord/gödning. Det är en enorm skillnad på hur mina rosor har tagit sig när jag gjort det ordentligt vs inte ordentligt.
 
Mobackes har jag inte hört talas om. Måste kollas upp. ;)
Rosor brukar jag köpa på Flora Linnea. Tycker dom har många bra sorter. Ett minus dock är att man inte kan få leverans när som helst, utan att det är vår eller höst som gäller.

Mobackes är ett fantastiskt ställe :love: men besöken brukar bli dyra... :cautious:

Stort grattis på födelsedagen! :banana:
 
2 dagars sol ger inga mogna vinbär :meh:
fjjayfvkxcgsd.jpg


nkbszosolqdlcmd.jpg


Otroligt sent med alla bär i år, så nu kan det få sluta vara grått och regnigt tycker jag allt :cool:

*Blänger ilsket ut på regnet som faller* :cautious:
 
Själv hoppas jag på att regnet verkligen kommer som utlovat den här veckan, det ser lovande ut om nu fronten från Danmark bara har vett att ta rätt väg och komma hit! :idea:
 
Här är det varmt och blåsigt, hörde på radion när jag åkte hem att det är kö på slakterierna nu då många väljer att slakta istället för att köpa in foder nu när deras egen vall torkat bort. :(
 
Jag har blivit med åkgräsklippare!
Så nu behöver vi regn, så gräsmattan växer så vi kan testa den nya maskinen.

Har massor med aska från pannan, tänkte sprida under bärbuskarna. Finns det nån slags riktlinje att gå efter? Så jag inte lägger på för mycket tänker jag.
 
Jag har blivit med åkgräsklippare!
Så nu behöver vi regn, så gräsmattan växer så vi kan testa den nya maskinen.

Har massor med aska från pannan, tänkte sprida under bärbuskarna. Finns det nån slags riktlinje att gå efter? Så jag inte lägger på för mycket tänker jag.

Jag är extremt tveksam till aska numera eftersom den kan innehålla stora mängder tungmetaller. Har man inte råd att analysera den (vilket jag inte har) så känns det inget vidare att sprida den runt saker man ska äta.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6513781

Sedan vill inte alla växter ha aska heller, tex hallon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 063
Senast: Magiana
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 441
Senast: Vallmo
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 147
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp