Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Jag har börjat fylla mina odlingslådor och, tja, det krävs betydligt mer stallgödsel och jord än jag trodde. Har tippat i 6 skottkärrelass med gödsel i botten och det når inte ens halvvägs. Har en bit att gå med skottkärran så orkade bara ett lass med jord igår och det syns inte ens 😂
Det är skitsvårt att bedöma hur mycket jord och gödsel som går åt!

Jag har som ambition att bli självförsörjande på jord med hjälp av kompost och mull från trädgården. Går sådär än så länge, på tok för lite kompost..
 
Det är skitsvårt att bedöma hur mycket jord och gödsel som går åt!

Jag har som ambition att bli självförsörjande på jord med hjälp av kompost och mull från trädgården. Går sådär än så länge, på tok för lite kompost..
Ja jisses. Har oerhörd tur som egentligen inte behöver köpa så mycket. Jag får ta från en stor hög matjord hos grannen 😅 Annars hade jag blivit totalt ruinerad.

Åh det har jag också som långsiktigt mål.
 
Har ni tillgång till kompostkvarn så är det toppen att bottna pallkragarna med ett rejält lager flisade grenar och kvistar, eller köra lite lasagnelager med det. Bra för luftigheten i jorden med :)

Jag totalälskar min kompostkvarn :love:

Ett annat tips för att få tag på träflis är att kolla med ett arboristföretag. De ser fliset mest som ett krångel så det kan mycket väl gå att få via dem. Så gjorde de när grannarna tog ner träd, de dumpade av fliset på min gård.
 
Det är skitsvårt att bedöma hur mycket jord och gödsel som går åt!

Jag har som ambition att bli självförsörjande på jord med hjälp av kompost och mull från trädgården. Går sådär än så länge, på tok för lite kompost..
Det är svårt att få komposten tillräckligt kraftig om man inte tillför nånting utifrån, tycker jag. Beror väl på hur mager jord man har, iofs, men jag brukar behöva lägga till gödsel för att få riktig växtkraft. Annars går det liksom mest runt på samma nivå, det blir ingen större förbättring av jorden långsiktigt. Med gödning så växer det ju också kraftigare, då får man mer kompost.

Fick den första sändningen med perenner igår. Provar i år med barrotade perenner per post, annars har jag bara testat lökar. De är ju billigare än rotade, men det blir mer svinn också, alla tar sig inte. I mitt fall ska de dessutom mellanlanda på min balkong en månad och sen åka resväska och tåg en dag till min trädgård.

Tyckte nog det var ganska fina plantor, även om det såklart syns att de legat i mörker och fraktats nästan en vecka. Farmer Gracy, de brukar ha bra kvalitet men är lite dyra. Nu var det rea, så då passade priset.
 
Det är svårt att få komposten tillräckligt kraftig om man inte tillför nånting utifrån, tycker jag. Beror väl på hur mager jord man har, iofs, men jag brukar behöva lägga till gödsel för att få riktig växtkraft. Annars går det liksom mest runt på samma nivå, det blir ingen större förbättring av jorden långsiktigt. Med gödning så växer det ju också kraftigare, då får man mer kompost.
Jag har bokashi, och det brukar duga till mina odlingar. Men jag har alldeles för lite! Till oätliga växter och rabatter har jag hämtat jord vid reningsverket i stan, men det funkar ju inte till sånt man vill äta.
Maken hävdar att bilen fortfarande luktar bajs efter att jag kört ett par säckar reningsverksjord i den förra året..
 
Jag har bokashi, och det brukar duga till mina odlingar. Men jag har alldeles för lite! Till oätliga växter och rabatter har jag hämtat jord vid reningsverket i stan, men det funkar ju inte till sånt man vill äta.
Maken hävdar att bilen fortfarande luktar bajs efter att jag kört ett par säckar reningsverksjord i den förra året..
Du kanske kan låna ett släp av någon, det är ju guld värt när man har trädgård att kunna köra jord gödsel och stora växter på.
 
Du kanske kan låna ett släp av någon, det är ju guld värt när man har trädgård att kunna köra jord gödsel och stora växter på.
Det går ju hyra, men de som är närmst är väldigt kinkiga med vad som körs på släpet. Minsta lilla jordkorn kvar efteråt och de blir tjuriga och vill ha extra betalt. Jag känner ingen med släp privat.

Jag tycker gott jag kan få köra det i säckar i skåpbilen. SÅ mycket behöver jag inte ändå.
 
Jag har bokashi, och det brukar duga till mina odlingar. Men jag har alldeles för lite! Till oätliga växter och rabatter har jag hämtat jord vid reningsverket i stan, men det funkar ju inte till sånt man vill äta.
Maken hävdar att bilen fortfarande luktar bajs efter att jag kört ett par säckar reningsverksjord i den förra året..
Jag kanske missat nåt, men varför kan du inte använda vanligt gödsel? Det luktar ju inte som reningsverksjorden heller.

Bokashi blir ju som gödsel om du gör det på hushållsavfall, men jag kan gott tänka mig att det inte blir tillräckligt. Om ni inte ska slänga orimliga mängder mat.
 
Jag kanske missat nåt, men varför kan du inte använda vanligt gödsel? Det luktar ju inte som reningsverksjorden heller.

Bokashi blir ju som gödsel om du gör det på hushållsavfall, men jag kan gott tänka mig att det inte blir tillräckligt. Om ni inte ska slänga orimliga mängder mat.
För att jag inte får hem det helt enkelt. Jag får inte köra det i bilen för maken (det är trots allt hans bil..) och har inget släp. Annars har jag fri tillgång i stallet, så det är bara hemkörning som är problemet. Vill inte köpa påsgödsel i affären om det inte är kris pga snållänning.

Ja, problemet med bokashin är att jag inte får ihop tillräckligt. Kanske sju hinkar om året ungefär..
 
För att jag inte får hem det helt enkelt. Jag får inte köra det i bilen för maken (det är trots allt hans bil..) och har inget släp. Annars har jag fri tillgång i stallet, så det är bara hemkörning som är problemet. Vill inte köpa påsgödsel i affären om det inte är kris pga snållänning.

Ja, problemet med bokashin är att jag inte får ihop tillräckligt. Kanske sju hinkar om året ungefär.
Säckarna i butiken är ju betydligt luktsäkrare än om man skottar bajs i sopsäckar. Vi kör dem i tjänstebilen, lite papp under bara så det inte blir smutsigt, och det luktar ingenting. De brukar ha mängdrabatt på dem så blir det inte så dyrt. Jag blandar 1/3 gödsel 2/3 kompost, det brukar bli lagom. Så de räcker ju rätt långt.
 
Säckarna i butiken är ju betydligt luktsäkrare än om man skottar bajs i sopsäckar. Vi kör dem i tjänstebilen, lite papp under bara så det inte blir smutsigt, och det luktar ingenting. De brukar ha mängdrabatt på dem så blir det inte så dyrt. Jag blandar 1/3 gödsel 2/3 kompost, det brukar bli lagom. Så de räcker ju rätt långt.
Jo jag vet. Har en butik 500 meter hemifrån som säljer 5 för 4 i princip sommaren igenom. Men jag vill helst inte köpa påsjord/gödsel. Det är egenligen inte en fråga om pengar, utan om miljö.
 
För att jag inte får hem det helt enkelt. Jag får inte köra det i bilen för maken (det är trots allt hans bil..) och har inget släp. Annars har jag fri tillgång i stallet, så det är bara hemkörning som är problemet. Vill inte köpa påsgödsel i affären om det inte är kris pga snållänning.

Ja, problemet med bokashin är att jag inte får ihop tillräckligt. Kanske sju hinkar om året ungefär..
Släphyra är ju inte så dyrt?
 
Jo jag vet. Har en butik 500 meter hemifrån som säljer 5 för 4 i princip sommaren igenom. Men jag vill helst inte köpa påsjord/gödsel. Det är egenligen inte en fråga om pengar, utan om miljö.
Skaffa utedass? Eller höns. Det är ju egentligen det enklaste sättet.

Om du inte vill köpa färdigpackat gödsel, och inte kan transportera egenpackat gödsel, så återstår väl egentligen bara egen produktion.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp