Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Det går ju hyra, men de som är närmst är väldigt kinkiga med vad som körs på släpet. Minsta lilla jordkorn kvar efteråt och de blir tjuriga och vill ha extra betalt. Jag känner ingen med släp privat.

Jag tycker gott jag kan få köra det i säckar i skåpbilen. SÅ mycket behöver jag inte ändå.
Det tycker jag med, men be en stallkompist köra hem dig och dina säckar? Vi hästmänniskor är ju inte så kinkiga för lukt och skrufs i bilen menar jag...
 
Skaffa utedass? Eller höns. Det är ju egentligen det enklaste sättet.

Om du inte vill köpa färdigpackat gödsel, och inte kan transportera egenpackat gödsel, så återstår väl egentligen bara egen produktion.
Jag bor i detaljplanerat område, tror inte utedass är speciellt populärt. Höns bara för gödseln är inte värt jobbet 🤷‍♀️ jag äter varken ägg eller kyckling.
Det tycker jag med, men be en stallkompist köra hem dig och dina säckar? Vi hästmänniskor är ju inte så kinkiga för lukt och skrufs i bilen menar jag...
Min stallägare är jättebra, men jag tror inte hon är intresserad av mer jobb än vad hon redan har..
 
Såg så fin nunneört (tror jag?) på promenaden innan idag. Vill ha!
IMG20240415085705.jpg
 
Jag bor i detaljplanerat område, tror inte utedass är speciellt populärt. Höns bara för gödseln är inte värt jobbet 🤷‍♀️ jag äter varken ägg eller kyckling.

Min stallägare är jättebra, men jag tror inte hon är intresserad av mer jobb än vad hon redan har..
Tja, då är det olösbart. Kan du tänka dig att köpa benmjöl kan du ju tillsätta det, men det beror på hur strikt du är med att inte köpa näring.
 
Inte olösbart, bara lite besvärligt. Måste bearbeta maken lite mer bara ;) Jag har som sagt inga stora odlingar som behöver massa gödning heller. Lite krukor och baljor i växthuset bara.
Jag har kört gödsel i min ganska nya bil. Använde inte sopsäckar utan lite kraftigare byggsopsäckar, köpte dem på Bauhaus eller Hornbach. Svarta alltså, men kraftigare än de vanliga. Lade en presenning i bagageluckan och sedan säckarna rakt in på det. Det var inget som luktade efteråt, och då repade jag ändå en av säckarna.
 
Jag har kört gödsel i min ganska nya bil. Använde inte sopsäckar utan lite kraftigare byggsopsäckar, köpte dem på Bauhaus eller Hornbach. Svarta alltså, men kraftigare än de vanliga. Lade en presenning i bagageluckan och sedan säckarna rakt in på det. Det var inget som luktade efteråt, och då repade jag ändå en av säckarna.
Så har jag med gjort. Det är dessutom en skåpbil. Men min man är lite löjlig ibland :p
 
IMG_20240418_120949.jpg

Hjääälp. Stjälken på två av mina solrosor har spruckit. Enligt Google "växtvärk" men förstår inte vad det innebär. De har bott i rumstemperatur under växtlampa. Vad kan det bero på? Kan de klara sig ändå? Kan det vara för att jag struntade i odlingsråden och satte tre frön i samma mjölkkartong? :o
 
Visa bifogad fil 143523
Hjääälp. Stjälken på två av mina solrosor har spruckit. Enligt Google "växtvärk" men förstår inte vad det innebär. De har bott i rumstemperatur under växtlampa. Vad kan det bero på? Kan de klara sig ändå? Kan det vara för att jag struntade i odlingsråden och satte tre frön i samma mjölkkartong? :o
Nä det är nog bara kraftig tillväxt, de brukar klara sig ändå ge den en liten spjäla bara (bind vid pinne så de får stöd och inte viker sig).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp