Bukefalos 28 år!

Träna för piaff

Sv: Träna för piaff

Vad är det som säger att hästen behöver kunna tex skänkelvikning, öppna/sluta, eller till och med gallopera med ryttare innan man lär den piaff.
Man borde ju kunna lära en 1-2 åring vid tömkörning innan inridning. Att det underlättar att hästen är lösgjord, kan samling osv - så är det ju.

Hmmm...vet inte riktigt hur jag ska börja för att inte låta präktig.....

För det första så MÅSTE hästen ha styrkan, muskler för att öht kunna utföra det man kräver av den så då borde det helt gå bort att lära en 1-2 åring.

Man lär inte en häst att piaffera utan piaffen kommer man till när hästen har styrkan och som Svea skriver ligger det mycket jobb före man ens kan fundera över piaff.

Öppna och sluta är samlande, lösgörande rörelser och är för mig en förutsättning till att komma till styrkan, musklerna som krävs.
Kanske ska man fundera över vad hästen behöver för förutsättningar att klara av det arbete man kräver i alla lägen och oxå ge den all hjälp på vägen.

kl
Någon skrev att man ska sitta djupt i sadeln och det håller jag inte med om.
Åter måste man underlätta för hästen och kanske tom lätta lite ur sadeln för att ge hästen förutsättningen att arbeta med ryggen till en början i trampet.
 
Sv: Träna för piaff

Jag först¨år vad du menar och håller med dig.

Att rida en piruett kan de flesta hästar och ryttare prestera men att få det att se lätt ut är den riktiga utmaningen...
Sedan tror jag att när man är klar för t ex piaff (eftersom tråden handlar om just detta) så bör grunderna, samlingen och samspel mellan häst och ryttare sitta påpass bra att det inte känns så svårt, vägen dit är nog svårare många ggr.

Fast kanske svamlar jag bara, jag borde no0g sova... :D
 
Sv: Träna för piaff

Tycker du att detta är en bra piaff? Är det så du vill ha den?

Personligen tycker jag att det ser ut som tramp som uppkommer genom att man bromsar traven. Ingen ryggverken och inte ärlig. Men alla tycker vi olika.
 
Sv: Träna för piaff

Nu får du väl varva ner lite. Var har hon skrivit att det ska se ut så???

Apropå hästen med hundskitskäcken: Här är en bild på honom, när vi skulle piaffera (för att återgå till ämnet). Han fick dock lite hemlängtan, så det bidde inte så bra..
 
Sv: Träna för piaff

Som Ingela skrev. Du läste aldrig mitt inlägg vad?
Dessutom var det ur skritt, men det hör ju inte riktigt hit. Dåligt var det ju i vilket fall som helst.
 
Sv: Träna för piaff

Grattis, du har nu blivit medlem i gruppen av medlemmar som får andra medlemmar att INTE visa upp sig och sina hästar för de riskerar att bli mobbade efteråt...
 
Sv: Träna för piaff

Jag ifrågasatte hennes syn på piaff, folk tycker olika om hur en bra piaff ska se ut. 'Sedan undrar jag också varför man försöker trampa en häst som kanske inte känns på topp om man inte har befäst piaffen helt?

Insåg att det såg väldigt aggressivt ut, vilket inte var min mening.

Polly_mulle Herregud, det var ingen attack och ingen mobbing. MEN ibland vill man veta hur folk tänker och vad de har för synpunkter.

Som jag skrev ovan inser jag att det såg aggressivare ut än jag tänkt och förstår att ni reagerar.
 
Sv: Träna för piaff

Piaffen var helt befäst.
Den började också helt ok, men sedan släppte hästen ryggen vilket den hade väldigt lätt för att göra, eftersom den är lite svankig. Jag fortsatte också lite för länge, för att ge fotografen med seg kamera en chans att hinna med. Varpå hästen drabbades av hemlängtan som sagt.
Vad menar du med min syn på piaff? Jag skrev att den inte var bra?
 
Sv: Träna för piaff

Ska jag vara helt ärlig, så tror inte jag att vare sig Briar eller Guiness piafferar 100 % -igt perfekt 365 dagar om året, även om de har den befäst.

Lika lite, som att jag får igenom de halvhalter jag vill ha igenom 100 % av gångerna på min vita dansanta primadonna, även om hon är tjugofyra år ung och har haft de mest grundläggande dressyridéerna befästa ganska många unga år tror jag.

Men tack för förklaringen. :bow:
 
Sv: Träna för piaff

Först såg jag inte att du skrev attt du inte tyckte den var bra, därav kom min fråga. Sedan ifrågasatte jag inte piaffen utan förklarade varför min fråga kom. Är du med?

Ingela HNej det tror inte jag heller. Det jag menade var att om piaffen inte är befäst, så får man ju välja sina dagar att träna den.

Min pålla håller på att befästa bytena, vi tränar byten de dagar då galppen känns bra alt. tränare är med.

När rörelsen (piaffen i detta fall) är befäst, då kan man ju träna den även "dåliga dagar" för man vet ju aldrig om man har en dålig dag på en tävling.

Nu hoppas jag att jag har förklarat mig tillräckligt och åter´igen ber jag om ursäkt för mitt klumpiga förstainlägg!
 
Sv: Träna för piaff

Kl
Det blir väl olika svårt beroende på hästens "status" då man börjar laborera med det.
Saker kan ju se fruktansvärt svåra ut vara så svåra som de ser ut, men i rätt läge där det finns tajming går det av sig självt.
Det svåra ligger väl i att ta sig fram till den punkt där det kommer "av sig självt" och ser lätt ut.
Alltså att man klarar av att hålla sig ifrån att hoppa för många steg framåt o göra saker som hästen inte är redo för kroppsligt eller mentalt.
Då de är väl förberedda tycks ju saker hända fast man inte tycks ha lärt hästen dom. -Vägen är målet... Stirrar man sig blind på målet kanske det är lätt att det skiter sig o man kan rada upp många fel i slutprodukten.
 
Sv: Träna för piaff

Håller med Svea ang:
Om grundjobbet är väl genomfört så visar hästen ganska ofta själv vägen till piaffen.

Förenklat gör jag följande: Börjar ur skritt. Samlar hästen mha sitsen. Använder mig av "belastningssits", vinklar bäckenet åt samma håll hästen gör vi ökad samling. Anger takten med sitsen. Hjälper till med skänklarna om häst behöver trampa längre in, vänster skänkel när vänster bak ska lyftas och vise versa.

Är hästen inte tillräckligt skolad och stark för belastningssitsen utan resultatet blir att man trycker undan ryggen istället så är detta för tidigt.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
988
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
275
Senast: Lillefrun
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 316
Senast: Dentaku
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp