Bukefalos 28 år!

träna gammal häst under vintern?

Buck

Trådstartare
hej jag tricktränar och tränar lite agillity med min 27år gamla ponny, jag började i sommras och tränade i hagen flera gånger i veckan.

men nu så har det blivit längre mellan tränings tillfällena då jag komer hem kl 3 på eftermiddagen från skolan och lägger de 2 timmarna med ljus på att rida min stora häst och mocka. när jag sen har tid till min gamla gubbe så är det halv mörkt och då vill han inte trava eller hoppa alls, tror att han ser dåligt i mörkret och det är hårt i marken nu (nedbetad hage med lite gräs).

jag har funderat på att ta honom till grannens ridhus med det är 1 1,5km dit och han har alldrig varit där + att man vet aldrig om det är nån annan där som hoppar eller liknande(elit hopp ryttare). jag har ingen transport och han är livrädd för transporter.
han har fått så bra kondition nu och jag vill fortsätta hålla igång honom över vintern, hur kan jag göra?
 
Sv: träna gammal häst under vintern?

Hej.
Kanske kan du rida varannan dag och promenera med den gamla varannan dag om han inte kan gå som handhäst.
Har själv nyligen satt i gång ett äldre avelssto som inte blivit riden på länge.Det har gått väldans bra att promenera .Vi gick mycket i backar.Tömkörning är ju också bra.
Lycka till .
 
Sv: träna gammal häst under vintern?

Hej.
Kanske kan du rida varannan dag och promenera med den gamla varannan dag om han inte kan gå som handhäst.
Har själv nyligen satt i gång ett äldre avelssto som inte blivit riden på länge.Det har gått väldans bra att promenera .Vi gick mycket i backar.Tömkörning är ju också bra.
Lycka till .:bump:
 
Sv: träna gammal häst under vintern?

Tömköra? Det tycker jag är roligt- och vilken motion man får! Ha med som handhäst, gå en promenad till ridhuset och låta honom springa lös där (om det är tomt!:D).
 
Sv: träna gammal häst under vintern?

svarar alla på en gång;
han kan nog inte gå som handhäst då han och min stora inte är allt för bra vänner(dvs värsta fiender)
jag brukar tömköra honom men han drar alltid ivär och vill bara tävla.(jag tror att han är en gammal travare, vet ej säkert)
men när snön kommer kan jag köra/tolka med honom, vill bara ha honom i någorlunda form tills dess^^
att rida varannan dag är nog ingen bra ide, jag sätter nu igång mins sora häst efter hälta och rider varje dag förutom tors & fre då jag inte kommer hem från skolan förens kl 17:15 och det då är för mörkt att rida. så då vilar hon.
funderar på att lägga den gamles "träning" så att jag tömkör eller går till ridhuset på tors-sön och så vilar han mån-ons men då inte träna honom mer än en kvart och låta honom vila dagen efter agillityn.
vet dock inte om han orkar med att gå till ridhuset, springa runder där, och sen gå hem i beckmörker och minusgrader. får nog sy ett fleese/reflex täcke till honom och sätta pannlampa i luggen:P
 
Sv: träna gammal häst under vintern?

Jag tycker du iaf kan pröva att gå med honom/rida honom till ridhuset och träna honom där.
Det finns väl ett schema som de har på hemsidan lr liknande?:)
Vi har en 27 årig ponny i vårat stall och hon rider honom nästan varje dag och han är pigg som en 6åring!
Tror inte din ponny kommer lida av det, men känner den ju inte =)

Super idé med täcke- sy på massa reflexer på täcket;)
Du kan ju börja med att bara gå fram och tillbaka till ridhuset och se vad han orkar, om han inte orkar mer än det så tränas ju hans kondition upp ju mer du går med honom:)
 
Sv: träna gammal häst under vintern?

nej de har inget shema:( det är privat ridhus som bara använda av de 3 pers som är inaccorderade och en eller 2 tävlings ryttare. är där ganska ofta och har aldrig träffat ngn^^. min lilla gubbe är 110cm och har ganska ont om muskler:( har kronisk hosta som sätts igång om han rids för mycket eller för lite. han har dock knappt hostat detta året så det är jätte bra:D
gubben är också som en 6åring ibland:P men det är mest när man tolkar med honnom på vintern^^ full fart och ingen broms!
ska ta honom till ridhuset så han får kika lite på det, (har inte varit i ridhus på minst 10år, kanske aldrig)
 
Sv: träna gammal häst under vintern?

igår kväll så tog jag på gubben alla reflexer jag hade dvs (förstora benreflexer, nos reflex och ett ländtäcke i storlek full^^)
ländtäcket blev till täcke och passade perfekt och benreflexerna lindade jag 2 varv så de inte skulle falla av:)
jag cycklade/gick med honom till ridhuset tillbaka och så fort jag satte mig på cycklen och lampan gick igång så ville han trava^^. vid ridhuset började han gnägga på hästarna där och bete sig som en 6årig hingst, även om han inte såg någon häst.
och på hemvägen så gick det knappt att få stopp på honom, det var bara att ta tag i manen och klänga sig fast på cyklen^^
han flög fram i traven och ljudet från hans hovar mot grusvägen gav mig riktig julkänsla! ska ta in honom i ridhuset i morgon och försöka komma iväg lite tidigare, kl var 7 när vi gav oss iväg igår och var hemma igen efter 20 min.
30030870.jpg
[/url][/IMG]
detta är min lilla buck^^
 
Sv: träna gammal häst under vintern?

Det låter ju bra, och han verkar ju klara av att gå till ridhuset och tillbaka:) Kul! han kommer säkert lugna ner sig när du gått dit några gånger:) väntar spänt på vad som hänt idag:D

ohmy! han är ju helt bedårande! så himla fin! jag är kär i din ponny;)

lycka till ikväll!:)
 
Sv: träna gammal häst under vintern?

ja han är fin^^
jag tolkade med honom igår kväll:D bara utanför huset men var roligt för oss båda, första snön kom igår:love: och låg kvar imorse när jag gick till skolan.

men här i lund är det ingen snö :( får hoppas att den är kvar när jag kommer hem så att jag kan köra honom till ridhuset igen:) annars så får lata jag gå istället:p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 346
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp