Bukefalos 28 år!

Träning av knä-hästar?

Sv: Träning av knä-hästar?

Jag bor ju på motsvarigheten till Skara-slätten och Skåne, fast i Östergötland så jag kan kanske vara lugn? :idea:

Jag har ju inget ställe där jag kan göra annat än skritt i backe (15-20% lutning ungefär) så det kan jag ge mig på om jag får OK av vet. Jag har en bra veterinär som jag litar på. (Och hon litar på mig :idea: )

Eftersom det gäller knähästar i dina exempel så tycker jag att det låter bra att de ökar successivt och ligger på högsta pulsen i slutet av intervallen, annars hade jag nog experimenterat från häst till häst men när det gäller hästar med specifika problem väljer jag hellre att träna så lätt som möjligt om man ändå kan få dem i startform.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Hovis tyckte att man i brist på tvärtå kunde testa en falsad sko med tvärspång vilket numera sitter på hästen plus att han direkt kapade all tå som fanns (det har aldrig funnits mycket).

Vissa dagar känns det som att det kommer att funka och vissa dagar känns det som att det inte kommer att göra det.

Ska man titta på min statistik är det kört men nån gång ska väl otursstatistiken brytas?
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Kan ju berätta om min "knähäst" , mina erfarenheter och mina högst ovetenskapliga teorier. Men dom verkar i alla fall funka på hästen jag har *pepparpeppartaiträ"
Diagnos; Det är inte helt lätt att hitta en bakkänahälta genom h.m.b. På min häst sågs det först vid longering.

Behandling;DEt är en av hästens största leder. Jag har alltid sett till att behandla med dubbel dos. Min häst blev behandlad tre ggr innan hon var haltfri. Först med "tuppkam" sen kortison+ tuppkam och senaste gången bara kortison. Hon behandlades även med b-vitminer för spända muskler i ryggen

Lines teorier;
* Hon får tiamin,och jag inbillar mig att det faktisk hjälper.
* Jag blistrar ofta,gärna och mycket.Och så en gång till.Cedar.
* Hon får aldrig ha dåligt fäste. Skulle banan vara för tung så står jag hellre över ett jobb.
* Det är mycket pjosk med täcken och filtar.Körtäcke med givetvis.
* Ingen långsamkörning
* Hon varvar vanliga rakbanejobb med banjobb(både i rät och bakvarv) med en del lugna intervalljobb med rochard faktiskt. Ingen backträning alls.
* Liniment knä/haser och en vaxduk på ryggen en stund innan varje jobb.
*Skrittar alltid innan jobb/start
*Stretchar och masserar
*Hasvärmare innan start
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Nu är det "for real", så nu får jag försöka sätt igång att jobba knasbollen lite rejälare.

Leden är inte trasig men inte riktigt lik den högra. Blir han halt igen är det bara att välja mellan artoskopi eller att lägg ner direkt.

Beslutet tas väl utav hur han betett sig under tiden från nu tills det eventuellt händer.


Så nu måste jag ta till mig alla era råd och bestämma hur man ska göra.

Ligamenten har svarat fantastiskt bra på behandlingarna och massage med "Quick Tightener". :idea: Men nu har han ju som snabbast sprungit strax under 1.45 som snabbast.

Sist tog jag till och med ett varv på banan efter joggen och det enda som hände vara att JAG drog honom så hårt i munnen att han gick i 2.30-tempo i stället för som normalt 2.10. Jag måste tänka om när jag kör honom.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Är det nån som kan hinta om jag ska behandla honom som en led-häst eller ligamentshäst? Oki, Djurjouren, Martha eller nån annan med vana?

Leden har inga slipfåror men ser oroligare ut än den andra alltså.

Han reagerar positivt på ligamentsmassage, så jag lutar lite åt det senare faktiskt, vad tror ni?
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Jag hade en häst som alltid skakade rejält i bakknäna efter jobb.. Jag åkte med honom till Sven Linblom och Vips så var det insidan av haserna som spökade... Han sa till mig att sätta på halva bakskor, vi kapade skorna så han hade bara sko på utsidan av bakhovarna. Nu har han inga problem med bakknäna och travar som en klocka... :banana:
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Ett tips till dig Ghost ... Har du provat att sätta päronskor bak? Det brukar vissa bakknä hästar reagerna riktigt bra på. Då får dom ju lite bättre tryck i strålen och då jobbar dom lite effektivare. Jag har provat det på en av mina hästar och det funkade super!
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Jag hade en häst som alltid skakade rejält i bakknäna efter jobb.. Jag åkte med honom till Sven Linblom och Vips så var det insidan av haserna som spökade... Han sa till mig att sätta på halva bakskor, vi kapade skorna så han hade bara sko på utsidan av bakhovarna. Nu har han inga problem med bakknäna och travar som en klocka... :banana:

Läs tråden. :angel:

Den handlar inte om diagnostisering utan uppträning.

Hästen har aldrig skakat i knäna men har haft upprepade hältor i samma ben och tagit olika långa steg med höger och vänster bak, med betoning på tagit.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Ett tips till dig Ghost ... Har du provat att sätta päronskor bak? Det brukar vissa bakknä hästar reagerna riktigt bra på. Då får dom ju lite bättre tryck i strålen och då jobbar dom lite effektivare. Jag har provat det på en av mina hästar och det funkade super!


Hur menar du nu? Stråltryck = effektivare steg = tar ut det bättre?

Hela slutet av tråden handlar om att bromsa steget lite så han inte sätter under sig så mycket och ge fäste.

Päronskon är en skitsko om man vill uppnå något sånt tycker jag.

Förresten borde vi väl känna till varann eftersom vi inte bor en mil ifrån varann... :D

Han hade nån form av stråltryckare när han kom hit (från Lindblom-land) men då var han inte ren/rak. (såg för j-ig ut)
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Nja jag läste inte alla inlägg innan jag svarade. Det jag menar med päronskon är att man får ofta hästen att jobba bättre med bakbena och jag anser att allt för många knäproblem uppkommer pga lite dålig aktivitet. Men alla har vi våra ideér. Jag har själv en sådan häst som strular lite fram och tillbaka.
Men det du skrev om att hästen gick men ngn slags tryck sula när den kom. Har du höjt el sänkt trakten på den sen den kom? Anledningen till att jag undrar är den att en häst som får sin trakt höjd eller sänkt anpassar sig ganska snabbt efter det och kompenserar genom olika brytning i leden, vilket kan förvilla ögat men som däremot sliter på bakknä och hasled.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Läs tråden. :angel:

Den handlar inte om diagnostisering utan uppträning.

Hästen har aldrig skakat i knäna men har haft upprepade hältor i samma ben och tagit olika långa steg med höger och vänster bak, med betoning på tagit.

Jo det var precis vad min gjorde oxå drog ett ben men när jag kom in efter jobb så skakade han i båda. Det hade ju satt sig i knäleden för att han avbelastade hasen.

Men det var ju inget svar på uppträning....:angel:
 
Sv: Träning av knä-hästar?

För att komma till saken s skulle jag dressyr tömköra. Lite extra i höger varv så han får jobba och skjuta ifrån med den sidan och att man då kan böja igenom den sidan. Jag skulle varva tömkörning och snabbjobb på bana i bakvarv.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Nja jag läste inte alla inlägg innan jag svarade. Det jag menar med päronskon är att man får ofta hästen att jobba bättre med bakbena och jag anser att allt för många knäproblem uppkommer pga lite dålig aktivitet. Men alla har vi våra ideér. Jag har själv en sådan häst som strular lite fram och tillbaka.
Men det du skrev om att hästen gick men ngn slags tryck sula när den kom. Har du höjt el sänkt trakten på den sen den kom? Anledningen till att jag undrar är den att en häst som får sin trakt höjd eller sänkt anpassar sig ganska snabbt efter det och kompenserar genom olika brytning i leden, vilket kan förvilla ögat men som däremot sliter på bakknä och hasled.


Den hade problem med knäet när det kom, var inflammerad i korsbenet, hade tryckskador i munnen och hade noll förtroende för människor.

Det var inte direkt läge att ändra trakthöjden utan börja i en annan ände. Tån kapades dock då den inte var kul.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

För att komma till saken s skulle jag dressyr tömköra. Lite extra i höger varv så han får jobba och skjuta ifrån med den sidan och att man då kan böja igenom den sidan. Jag skulle varva tömkörning och snabbjobb på bana i bakvarv.

På grund av bakgrunden kommer den här hästen ALDRIG att gå fort i bakvarv, det räcker med ett svårreglerat varv. Jag hade gärna banintervallat åt båda håll om jag trott att det går att köra tillräckligt sakta men för huvudets skull tror jag det är klokt att inte ens testa.
Han joggas ett bakvarv just nu för att miljötränas, det funkar någorlunda så snart ska vi testa två.

Jag har fått lära mig att det är bättre med färre varv i RÄTT form än flera i fel, ditt förslag att köra extra i högervarv säger emot det. Sen tycker jag att det är lättare att stödja honom från ryggen för då får han inga "tömnojor". Däremot hoppas jag att galoppen i dressyrpassen kommer att göra gott för honom.

060109.jpg


Så här såg han ut, det har tagit ett par år att göra häst av honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Träning av knä-hästar?

För att komma till saken s skulle jag dressyr tömköra. Lite extra i höger varv så han får jobba och skjuta ifrån med den sidan och att man då kan böja igenom den sidan. Jag skulle varva tömkörning och snabbjobb på bana i bakvarv.

Menar du tömköra på volt då?
För att tömköra/longera på volt är nog det värsta du kan utsätta en knähäst för. Den belastningen är absolut inte bra ens i skritt.
Man ska helst inte alls träna på oval, dvs: rundbanejobb innebär även det onödigt slitage.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Du som har mycket erfarenhet av knä-hästar, hur skulle du göra?

Inte i frågan om grundträningen nu utan när det gäller att välja knä vs ligament-problem?

Det enda jag känner är lika är att båda problemen ska ha fäste bak.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Menar du tömköra på volt då?
För att tömköra/longera på volt är nog det värsta du kan utsätta en knähäst för. Den belastningen är absolut inte bra ens i skritt.
Man ska helst inte alls träna på oval, dvs: rundbanejobb innebär även det onödigt slitage.

Ja jag menar på volt. Så som hästen såg ut när den kom till henne så är jag inte förvånad att han har knäproblem. Samt att han hade tryckskador i munnen(stackarn) det är ju ett vanligt problem att dom har varit heta och dragit ihop sig och då tar rygg och bakparti stryk. Anledningen till att jag skulle tömköra är att då ar man möjligheten att stärka musklerna runt knäet, vilket är ett måste om hästen ska fungera. Men jag säger inte att det är fel att ridräna i galopp heller för kan man få hästen i en lugn bärande galopp så är det super. Men tänk om alla kunde ha möjlighet att simträna det är överlägset.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

På grund av bakgrunden kommer den här hästen ALDRIG att gå fort i bakvarv, det räcker med ett svårreglerat varv. Jag hade gärna banintervallat åt båda håll om jag trott att det går att köra tillräckligt sakta men för huvudets skull tror jag det är klokt att inte ens testa.
Han joggas ett bakvarv just nu för att miljötränas, det funkar någorlunda så snart ska vi testa två.

Jag har fått lära mig att det är bättre med färre varv i RÄTT form än flera i fel, ditt förslag att köra extra i högervarv säger emot det. Sen tycker jag att det är lättare att stödja honom från ryggen för då får han inga "tömnojor". Däremot hoppas jag att galoppen i dressyrpassen kommer att göra gott för honom.

060109.jpg


Så här såg han ut, det har tagit ett par år att göra häst av honom.

Stackare!! Ja han såg ju inte så kul ut! Jag visste inte att du hade terapi med honom att det var så illa. Är han stekhet på banan alltså?
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Stackare!! Ja han såg ju inte så kul ut! Jag visste inte att du hade terapi med honom att det var så illa. Är han stekhet på banan alltså?


Jag vet inte, vi tar ett bakvarv då och då och har gjort senaste två veckorna, innan det har han inte varit på banan på ett år. Kördes då i rygg och hade ingen bärighet på VB. Blev halt strax efter.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Ja jag menar på volt. Så som hästen såg ut när den kom till henne så är jag inte förvånad att han har knäproblem. Samt att han hade tryckskador i munnen(stackarn) det är ju ett vanligt problem att dom har varit heta och dragit ihop sig och då tar rygg och bakparti stryk. Anledningen till att jag skulle tömköra är att då ar man möjligheten att stärka musklerna runt knäet, vilket är ett måste om hästen ska fungera. Men jag säger inte att det är fel att ridräna i galopp heller för kan man få hästen i en lugn bärande galopp så är det super. Men tänk om alla kunde ha möjlighet att simträna det är överlägset.

Tömköra är jättebra det håller jag med dig om, men absolutinte på volt! Det finns massor av andra sätt att tömköra på! Det spelar ingen roll hur hästen såg ut när den kom till Ghost - att träna på volt med den är inte bra iaf. Det gör knappast bakknäna bättre.
Om det är nåt jag haft här hemma så är det bakknähästar och dessutom med svåra skador i knäleden. (några exempel är miniskskador, korsbensskador, pålagringar)
Jag har varit land och rike runt med dessa hästar för att få bästa tänkbara råd och hjälp och om det är NÅT jag lärt mig, både av det och egna iakttagelser - så är det att man ABSOLUT inte ska longera eller tömköra på volt!
Hur kan du ha fått för dig att det ska vara bra? Förklara gärna.

Att tömköra i kuperad terräng däremot är ett jättebra sätt att stärka hästens bakparti utan att behöva belasta någon av sidorna onödigt mycket.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 708
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 828
Senast: Fetaost
·
Träning Ja så känns det i alla fall, men hur blir man "lika bra" på hemmaplan? Jag & min häst har inte kommit så långt i utbildningen, vi gör...
Svar
7
· Visningar
861
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 326
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp