Träning av knä-hästar?

Sv: Träning av knä-hästar?

Det här är den andra konvalescenten jag haft som börjat gå bättre i dressyren efter några rakbanejobb. Är det nån mer än jag som upplevt det? Den andra var dock ingen knä-häst.

Jag är ju ingen vidare dressyrryttare men jag har upplevt ett mina behandlingshästar (massage, akupunktur, laser) ofta tappar/släpper de sista låsningarna i musklerna efter ett lopp eller ett tuffare jobb. De hästar detta varit aktuellt på är sådana som fått 3-4 behandlingar.
Skulle jag ridit dressyr kanske jag skulle känt samma sak som du?
 
Sv: Träning av knä-hästar?

I vilket fall som helst tolkar jag denna kraftiga förbättring som att leden mår rätt bra och att det faktiskt varit ligamenten som spökat hela tiden!

Nu har han ju bra fäste med tvärtå och grepp, behöver jag vara lika supernoga med att underlaget inte är löst när det är så?
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Nu har han ju bra fäste med tvärtå och grepp, behöver jag vara lika supernoga med att underlaget inte är löst när det är så?

En gång knähäst - alltid knähäst. Så svar JA.
Däremot så var lite försiktig så du inte har för mycket grepp. T ex greppskor bak sliter ju onödigt hårt så där har du en liten balansgång. Inte för mycket och inte för litet...
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Du som har erfarenheten, ger guldskorna med de där små nabbarna för mycket grepp tror du?
 
Sv: Träning av knä-hästar?

En vanlig guldsko med fals och kormantgrepp (stavas?) ger inte mer än mariginellt mer grepp än en vanlig falssko. Skillnaden är mest att skon håller längre. Nabbarna är nog lite för låga för att få ett rejält grepp av dem, dessutom är ju skorna rätt tunna.

Jag har haft sådana skor på mina "knähästar" utan att det varit några problem. Däremot om jag haft för mycket grepp (typ riktig greppsko) eller för lite (vanlig falssko på lös bana) grepp så har de reagerat direkt. Detta då under lopp.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Det låter bra, än så länge kör jag ju "bara" rakt fram och så sakta det går.

Vilka reaktioner har du fått efter loppen?
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Ja lite varierat förstås men har de gått med rejält grepp bak så att de verkligen haft mer fäste än nödvändigt så har jag inget märkt alls i bakknäna egentligen om det bara rört sig om ett enda lopp. Däremot så har jag då efter en tid märkt att de blivit sämre och sämre allmänt. Lite svårt att beskriva hur men en teori kan ju vara att det blir för häftig uppbromsning och därmed hårdare stötar i kroppen. Lite typiskt detta när man kört med långa hakar på vinterbana.
Med för lite fäste så kommer problemen direkt. Patellabanden blir "sladdriga" och ofta fyller de i patellaleden på framsidan. Muskelspänningar framförallt i ländryggen kommer också ganska omgående. Att hästen dessutom springer sig trött är ju ganska givet.

Knäledsproblem märker jag inte lika snabbt som när ligamenten blir överansträngda. Men samma sak där att muskelproblem ffa i ländryggen och en ojämnare aktion.

Ta detta med en nypa salt för jag kan inte säga att det funkar likadant på alla hästar men på mina så har det varit ett ganska tydligt mönster.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Jag verkar ha fått EN TILL. :(:cry:

Treåringen avlastar knäet och är gallig. Avlastar rejält när han går med invinklad has.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Det behöver inte vara nån fara. Unghästar under uppträning får ju ofta reaktioner i bakknäna. Underhudsblistra och träna på...
 
Sv: Träning av knä-hästar?

En fundering till... :D

Är det några speciellla muskler jag bör hålla extra koll på för att få en första varning om det är på väg åt något håll?

Just nu musklar han sig otroligt fint... Jag har en bildserie på honom från första februari i år och den är otroligt kul att se!
 
Sv: Träning av knä-hästar?

En fundering till... :D

Är det några speciellla muskler jag bör hålla extra koll på för att få en första varning om det är på väg åt något håll?

Just nu musklar han sig otroligt fint... Jag har en bildserie på honom från första februari i år och den är otroligt kul att se!

Musklar han sig fint över låren så är det nog inga större fel i bakknäna. Det är ju lite typiskt ömma bakknän när de INTE musklar sig över låren.
Annars så håll koll på muskulaturen i ländryggen. Där visar sig problemen först. Travar hästen orytmiskt så brukar de få reaktioner kring höftleden.
Efter långvariga problem ser man ofta spänningar i musklerna på baksidan låret.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Ont har han inte i bakdelsmuskulaturen men han kan bli lite extatisk och nästan vifta på bakdelen som en hund men en lååååång överläpp.

En månad mellan bilderna, han ökar i vikt snarare än minskar. :D

DSC00410.jpg


DSC00435.jpg


Man ser ju att han är mycket plattare över låret på den övre bilden!
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Jag fortsätter att uppdatera lite om nån orkar läsa.

Av en händelse kom jag ju på "hans grej" med bett och så så i dag var det dags för första banjobbet.

Målet var att JAG bestämmer farten och så struntade jag totalt i hastigheten. Jag satte en sidostropp på sulketten för att hjälpa honom lite i kurvorna.

Jag är urnöjd kan jag säga, han var fullt reglerbar och även när han blev pigg så gick han fortfarande att hålla. Traven funkade 1200 m av 1600 :angel: för skuggor av belysning är ju vääääldigt hemskt och då måste man ju skygga och vika kroppen och hålla på.

När han var två gick han med jordbländare och käk, nu 5:e gången på bana sen jag köpte honom gick han utan käk.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Guuud så roligt!! Jag vet ju hur nervös du varit inför detta, eller ja, spänd iaf då.... Åhh, så kul! :bump:
Massa morötter till Nisse!
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Jo, det var ju att utmana ödet att göra det på sin födelsedag... :D

Med tanke på att de gånger jag testat innan har resulterat i rätt okontrollerad galopp alternativt riktigt oren trav i kurvorna var det superkul.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Jo, det var ju att utmana ödet att göra det på sin födelsedag... :D

Med tanke på att de gånger jag testat innan har resulterat i rätt okontrollerad galopp alternativt riktigt oren trav i kurvorna var det superkul.

Och så ett GRATTIS!!! ;)
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Så står man här rådvill efter tre dagars regnande och ingen koll på hur tung rakan är efter 3 dagars regnande. :crazy:

Raka eller bana är frågan, ska man se på tiderna sen tävlingarna i går går det på jämnt ut.

I går fattade vi galopp ute i naturen på rakt spår, fel galopp blev det men han fattade och rusade inte. Det skumma är att jag tänkte, "Vi fattar vänster galopp för det borde vara lättare om han är svagare i VB" och han fattade höger. Det känns ändå väldigt bra. :idea:
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Musklar han sig fint över låren så är det nog inga större fel i bakknäna. Det är ju lite typiskt ömma bakknän när de INTE musklar sig över låren.
Annars så håll koll på muskulaturen i ländryggen. Där visar sig problemen först. Travar hästen orytmiskt så brukar de få reaktioner kring höftleden.
Efter långvariga problem ser man ofta spänningar i musklerna på baksidan låret.

Du har inte märkt något speciellt i tensorn på knähästarna?

Jag funderar lite nu men han är öm på båda sidor även om det är mer i vänster men det kanske kommer av att den sidan arbetat mindre förut?

Skönt att man kan underhålla pållarna själv! :bump:
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Tensorn är ju den muskel som oftast blir försvagad för knä hästarna. JAg har dock inte haft någon som ömmat i den men den har varit lite tunn och underutvecklad.
Ömmar han längs hela muskeln eller är det i fästena?
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Han ömmar i fästena vid bäckenknölen men han har haft en extrem träningsperiod de sista 10 dagarna, först blev han skrämd på banan och sprang nog det snabbaste han någonsin gjort i ett varv för att dagen efter jaga nya pållan i full galopp i en förmiddag och förra veckan var rakbanan stängd så då blev det intervaller på banan och sedan ett hopp-pass i söndags.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 655
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 798
Senast: Fetaost
·
Träning Ja så känns det i alla fall, men hur blir man "lika bra" på hemmaplan? Jag & min häst har inte kommit så långt i utbildningen, vi gör...
Svar
7
· Visningar
855
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 212
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp