Träning av knä-hästar?

Sv: Träning av knä-hästar?

Han kommer att rakbanetränas fram till jag tycker han är färdig att testa på rundbanan och då är han troligen startklar.

Men nu går det tyvärr inte pga nya materialet på rakan...
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Det låter som ett smart drag. Jag har en häst med svag rygg/svagt bakparti nu som jag promenerar med i skogen en-två ggr i veckan just för att han ska få stärka sig.(so ett komplement) Han tycker det är kul men jobbigt! Ibalnd visar han det tydligt genom att inte vilja gå. Och det tar verkligen att bara göra det i 20 minuter också.Han har dessutom för svag rygg för att ridas in som det ser ut nu så detta är ett skonsamt och bra sätt för honom att stärka sig.

Du som har lite vana kan ju gärna uttrycka din åsikt ang. detta med voltträning av knähästar. Alltid kul att höra. :laugh:
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Tömköra är jättebra det håller jag med dig om, men absolutinte på volt! Det finns massor av andra sätt att tömköra på! Det spelar ingen roll hur hästen såg ut när den kom till Ghost - att träna på volt med den är inte bra iaf. Det gör knappast bakknäna bättre.
Om det är nåt jag haft här hemma så är det bakknähästar och dessutom med svåra skador i knäleden. (några exempel är miniskskador, korsbensskador, pålagringar)
Jag har varit land och rike runt med dessa hästar för att få bästa tänkbara råd och hjälp och om det är NÅT jag lärt mig, både av det och egna iakttagelser - så är det att man ABSOLUT inte ska longera eller tömköra på volt!
Hur kan du ha fått för dig att det ska vara bra? Förklara gärna.

Att tömköra i kuperad terräng däremot är ett jättebra sätt att stärka hästens bakparti utan att behöva belasta någon av sidorna onödigt mycket.

Jag har själv haft en häst som fått en kraftig spark rakt på ena baknät vi fick ta bort lite splitter och han blev stillastående i en hage i 6 månader. Han är igång igen med hjälp av dressyrtömkörning på volt. Jag har bara bra erfarenhet av tömkörning. När man tömkör så han man 100% koll på när hästen blir trött i knäet och då låter man hästen skritta på fyrkanten och ladda nya krafter. Det är även bra att tömköra över cavaletti. Men du och jag har nog helt skilda åsikter här. Men huvudsaken är att det fungerar för oss båda!
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Jag har själv haft en häst som fått en kraftig spark rakt på ena baknät vi fick ta bort lite splitter och han blev stillastående i en hage i 6 månader. Han är igång igen med hjälp av dressyrtömkörning på volt. Jag har bara bra erfarenhet av tömkörning. När man tömkör så han man 100% koll på när hästen blir trött i knäet och då låter man hästen skritta på fyrkanten och ladda nya krafter. Det är även bra att tömköra över cavaletti. Men du och jag har nog helt skilda åsikter här. Men huvudsaken är att det fungerar för oss båda!

Alltså vad är det jag inte säger tydligt?
Jag säger ju att tömkörning är bland den bästa träningen en häst kan få för att stärka bakpariet. Eller hur? DVS : jag har också bara bra erfarenheter av tömkörning.
Vad jag däremot menar är att det INTE är bra att tömköra på volt om man har en knähäst.

Din häst har fått en spark på knäet men den behvöer inte vara en "knähäst" för det i den bemärkelsen. En knähäst menar man oftast med en häst som har förändringar i leden eller ligaments-problem i bakknäet. Den får återkommande inflammationer och kan helt enkelt inte tränas på samma sätt som en "hel" häst.
En knähäst har rent allmänt svaga bakknän. Detta oftast pga av medfödda fel eller för tidig/hård/felaktig träning.

DÅ ska man passa sig för voltträning och det tror jag att de flesta som har haft med knähästar att göra håller med mig om. Jag är inte säker på att din tolkning av en "knähäst" är densamma som jag menar nu.

Men som du säger, alla har sitt eget sätt att träna på.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Alltså vad är det jag inte säger tydligt?
Jag säger ju att tömkörning är bland den bästa träningen en häst kan få för att stärka bakpariet. Eller hur? DVS : jag har också bara bra erfarenheter av tömkörning.
Vad jag däremot menar är att det INTE är bra att tömköra på volt om man har en knähäst.

Din häst har fått en spark på knäet men den behvöer inte vara en "knähäst" för det i den bemärkelsen. En knähäst menar man oftast med en häst som har förändringar i leden eller ligaments-problem i bakknäet. Den får återkommande inflammationer och kan helt enkelt inte tränas på samma sätt som en "hel" häst.
En knähäst har rent allmänt svaga bakknän. Detta oftast pga av medfödda fel eller för tidig/hård/felaktig träning.

DÅ ska man passa sig för voltträning och det tror jag att de flesta som har haft med knähästar att göra håller med mig om. Jag är inte säker på att din tolkning av en "knähäst" är densamma som jag menar nu.

Men som du säger, alla har sitt eget sätt att träna på.

Ja o tur är väl det:bow: Annars vore det inget kul!
Jag är fullt medveten om vad en knähäst är... åh jag kommer till och fortsätta att tömköra flitigt för jag anser att det är mycket bra. Men givetvis finns många fler träningsmetoder som oxå är mycket bra. Tex skritta i kuperad terräng mm mm
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Det låter som ett smart drag. Jag har en häst med svag rygg/svagt bakparti nu som jag promenerar med i skogen en-två ggr i veckan just för att han ska få stärka sig.(so ett komplement) Han tycker det är kul men jobbigt! Ibalnd visar han det tydligt genom att inte vilja gå. Och det tar verkligen att bara göra det i 20 minuter också.Han har dessutom för svag rygg för att ridas in som det ser ut nu så detta är ett skonsamt och bra sätt för honom att stärka sig.

Du som har lite vana kan ju gärna uttrycka din åsikt ang. detta med voltträning av knähästar. Alltid kul att höra. :laugh:

För två år sen gick jag mil med den här hästen.

I oktober samma år gick det att börja rida honom.
Men jag gick inte över till att rida allt utom banjobb på honom förrän efter olyckan i höstas när han kom loss.

Jag vet förresten en långryggad Tap In:are som de red in på vinst och förlust för att hon inte hängde ihop, hon har sprungit in en halv miljon nu!

Jag har ju vana av de flesta fel men just knän är jag inte speciellt bra på, den här är min "debut" där och den här tråden har lärt mig massor.

Jag rider lite voltarbete under våra dressyrpass då de ingår men jag har kanske ridit 3-4 ggr i år så det blir inte så ofta. Han har inte blivit sämre av det men jag har järnkoll.

Den "oroliga" leden tillsammans med hans gamla ligamentsproblem gör att jag absolut inte kommer att öka på voltarbetet. Däremot funderar jag på om han pallar att galoppera på rakan när den satt sig, han kan både höger och vänster galopp så man kan välja! :idea:
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Ja o tur är väl det:bow: Annars vore det inget kul!
Jag är fullt medveten om vad en knähäst är... åh jag kommer till och fortsätta att tömköra flitigt för jag anser att det är mycket bra. Men givetvis finns många fler träningsmetoder som oxå är mycket bra. Tex skritta i kuperad terräng mm mm

Ja precis, än en gång är vi överrens om att tömkörning är bra. ;)
 
Sv: Träning av knä-hästar?

För två år sen gick jag mil med den här hästen.

I oktober samma år gick det att börja rida honom.
Men jag gick inte över till att rida allt utom banjobb på honom förrän efter olyckan i höstas när han kom loss.

Jag vet förresten en långryggad Tap In:are som de red in på vinst och förlust för att hon inte hängde ihop, hon har sprungit in en halv miljon nu!

Jag har ju vana av de flesta fel men just knän är jag inte speciellt bra på, den här är min "debut" där och den här tråden har lärt mig massor.

Jag rider lite voltarbete under våra dressyrpass då de ingår men jag har kanske ridit 3-4 ggr i år så det blir inte så ofta. Han har inte blivit sämre av det men jag har järnkoll.

Den "oroliga" leden tillsammans med hans gamla ligamentsproblem gör att jag absolut inte kommer att öka på voltarbetet. Däremot funderar jag på om han pallar att galoppera på rakan när den satt sig, han kan både höger och vänster galopp så man kan välja! :idea:

Ja precis, 3-4 ggr på 5 månader är ju verkligen inte mycket.
Galopp är säkerligen mycket bra träning när man kommit så långt. Men det kan vara ett evigt tragglande med dessa knähästar innan man kommit dit. Man förlorar ju några kilo själv på kuppen :angel: då man måste kravla över dessa stockar och stenar i skogen...pust och frust....
Den hästen jag har nu är ingen konstaterad knähäst men allt han gör tyder på det så jag tänker på honom som en sådan. Att han dessutom är svag över bak och rygg säger också mycket. Han är kort i ryggen och borde vara fin att rida på när man kommit så långt. :laugh:

Jag funderar också på att börja ge Litozin i förebyggande/hjälpande syfte eftersom han ser ut som han gör. Det kan ju också vara ett tips om din häst ändå har förändringar i leden.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Du kan ju tänka hur min var från början, han såg värre ut i verkligheten än på bild.

Numera är han tjock och rund och go och har en fin överlinje. Och går i en sadel som låg på en bruksnordis innan... :D

Jag har ju hållit på i två år och fyra månader nästa vecka.

Äntligen har det regnat några nätter så jag kanske törs släppa på lite i morgon!
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Du kan ju tänka hur min var från början, han såg värre ut i verkligheten än på bild.

Numera är han tjock och rund och go och har en fin överlinje. Och går i en sadel som låg på en bruksnordis innan... :D

Jag har ju hållit på i två år och fyra månader nästa vecka.

Äntligen har det regnat några nätter så jag kanske törs släppa på lite i morgon!

En eloge till dig! :bow:
Tänk att man gör allt för sina älsklingar :love:
Han ser ut som en häst som gått mycket med käk....?Fast så mkt bakgrundsinfo har du kanske inte ...

Hoppas att du får behålla honom fräsch nu i fortsättningen!
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Inkörd och sedan bara snabbjobbad så nog har han väl gått några mil med käk.

Själv har jag inte kört en meter med käk med honom än.

För rättvisans skull ska jag kanske visa honom nu också?


DSC00410.jpg


Ursäkta stor bild...
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Naaa, men ojoj vilken fining han har blivit! Vilket jobb du har gjort!

Misstänkte att han gått mkt med käk med tanke på hans kropp....jag hade också en som var väldigt lik honom fast han var som ett spjälstaket dessutom...men han hade haft käk hela livet i princip och hans bakknän, inklusive han själv - gick inte att rädda tyvärr.

Snyggt jobbat! Ser inte ut som samma häst ens! :laugh:
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Inkörd och sedan bara snabbjobbad så nog har han väl gått några mil med käk.

Själv har jag inte kört en meter med käk med honom än.

För rättvisans skull ska jag kanske visa honom nu också?


DSC00410.jpg


Ursäkta stor bild...

Sååå fin han är nu! Snacka om skillnad, du måste ha lagt ner mycket jobb! Önskar digg lycka till i framtiden och att vi får se honom på i lopp snart!!:banana:
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Hittills känns det riktigt bra, han sticker inte in vänsterbenet under sig i kurvor på slingan och sticker inte heller ut det så jag hoppas att det kommer att funka. :idea:

Den här gången testas guldsko med tvärtå och lite grepp. :idea:
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Alltså :angel:jag har inte varit med här från "början", men är det här samma häst som har haft problem med munnen? Och isf har han startat ngt tidigare? Och hur lång tid har du gett honom nu för att "komma" tillbaka? (nyfiken i en strut:o)
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Ja det är samma häst. :idea:

Jag köpte honom i januari som treåring, 5000 på kontot, 20,0a i rekord och fristarterna borta efter ett år i vagn.

Nu är han fem så det har tagit sin "lilla" tid. Egentligen gav jag upp för ett år sen men mamma vägrade att sluta innan vi hittat felet, lätt för henne att säga som inte kan köra/rida honom. Bara munskadorna i lanerna tar 9-14 månader att läka ut om man inte sliter upp dem igen.

Nu blir det varannan gång "hjärngympa" och varannan gång rakbanejobb för honom tills det verkar gå åt ena eller andra hållet. :idea: Jag har ridit honom i rätvarv i lugn trav men min kondis/fysik är inte den bästa så jag orkar bara ett varv. (än) :D
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Ojdå , du måste ha lagt ner hela din själ:bow:, håller tummarna för att ni når mållinjen:bump:
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Jamen vi amatörer ger ju inte upp i första taget, travsporten är inget för veklingar:p
 
Sv: Träning av knä-hästar?

*kl*

En liten uppdatering, efter några rakbanejobb så har han börjat gå mycket bättre i dressyren! :idea:

Äntligen börjar han balansera sig och gå i form på högervolten också.

Det här är den andra konvalescenten jag haft som börjat gå bättre i dressyren efter några rakbanejobb. Är det nån mer än jag som upplevt det? Den andra var dock ingen knä-häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 652
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 798
Senast: Fetaost
·
Träning Ja så känns det i alla fall, men hur blir man "lika bra" på hemmaplan? Jag & min häst har inte kommit så långt i utbildningen, vi gör...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 212
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp