Bukefalos 28 år!

Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag släpat mig ut på ”löpträning” för första gången på länge, på kvällspromenaden igår kände jag mig riktigt fräsch men var inte läge att jogga då pga ingen sport-bh.

Idag däremot gick det så himla tungt. Känningarna i benhinnorna kom tillbaka som ett brev på Posten men det var ändå skönt att få det gjort. Pulsen snittade 169 med topp på 187 slag. Jag har ju fullt upp med att försöka komma igång och springa hela biten så jag jobbar inget utifrån pulsen utan det är mest kul att spana in sen jag köpte min Fitbit Inspire.
 
Jag har aldrig kommit igång med yoga och ska inte säga att jag gett det nån ärlig chans alls. Provade lite framför teven för ett tag sedan, fixar inte alls den där andningen, och ffa inte ihop med rörelser. Däremot har jag tränat pilates desto mer förr om åren och jag inbillar mig att det är lite samma. Får samma känsla som du beskriver. Aldrig en positiv lugn känsla efteråt. Jag är helt klart en sån som behöver pulshöjande aktiviteter för att bli lugn. Rörelsebaserade passet jag gör på Sandra Fribergs kanal passar mig men det är väl ungefär på de nivån...
Och jag tänker att det där med avslappning är nog olika, man får hitta det som passar en istället för att försöka tvinga sig till nåt som "ska" vara bra. Det är säkert bra för en sån som mig att lära sig andas, yoga osv. Men vafan, periodisk fasta är säkert också nyttigt men det är inte heller nåt för mig. Jag väljer mina strider :meh:
Åh, men vad skönt ändå med en till som känner så. Alla pratar ju mest om hur bra de mår av yoga. Jag vill också känna så! Men just nu funkar det ju uppenbarligen inte så det får vara tillräckligt med att jag faktiskt tränar, kommer ut och ägnar mig åt pulshöjande aktiviteter.
 
Här blev det ett ytterst oinspirerat överkroppspass efter jobbet idag. Jag hade inte alls lust att träna och kände att jag behövde lägga ribban lågt efter en smått kaotisk dag som gjorde att jag kände mig lite ur fas både fysiskt och psykiskt. Men när jag väl var igång kändes det i vanlig ordning lite bättre och jag lyckades ta ut mig ordentligt i både bänkpress och push press i alla fall. Alltid något! Sen var jag ute på min dagliga morgonpromenad à 30 minuter i morse och ska vara med på ett virtuellt yinyoga-pass senare ikväll, så efter det kan kroppen minsann inte klaga på att det inte fått sitt idag ;)
 
Styrketräning idag. Knäböj, bänkpress, raka marklyft och hantelrodd. 3-4 arbetsset per övning, åttor rakt igenom.

Har tränat ganska rejält fyra dagar i rad (längdskidor lördag, styrketräning söndag, löpning måndag, styrketräning tisdag) men imorgon blir det vilodag! Ska träna något på torsdag men vet inte riktigt vad, sen blir det styrketräning i helgen igen. Kanske skidor, det får vi se!
 
Inget att rapportera senaste 2,5 veckorna, massor med skolarbete och en liten health scare, har ätit jättedåligt och inte ens försökt träna :p

Idag körde jag 2/3 av ett av Chloe Tings program, hade inget kvar att ge i sista videon så sket helt enkelt i den. Även om jag egentligen hatar upplägget uppskattar jag att tröskeln är så låg och att man får svettas lite. :D
 
Är fortfarande mör efter i söndags men jag har inte känt av hjärtat något så det är kul! Vet inte om jag ska ge mig ut på en cykeltur imorgon eller vila en dag till. Träningsvärk är ingen ursäkt men tänker att även om inte hjärtat gör ont så betyder det ju inte att det är opåverkat. Svårt.
 
Är fortfarande mör efter i söndags men jag har inte känt av hjärtat något så det är kul! Vet inte om jag ska ge mig ut på en cykeltur imorgon eller vila en dag till. Träningsvärk är ingen ursäkt men tänker att även om inte hjärtat gör ont så betyder det ju inte att det är opåverkat. Svårt.

Från en med hård erfarenhet:
Ta det chill.
 
90min fotbollsträning i måndags, ridning och långrunda på Kullaberg med vovvekompisen igår, 90min fotbollsträning ikväll och virtuellt lopp/utmaning imorn (startavgift 100kr varav hela beloppet går till cancerfonden, 5 eller 10km).
Sen blir det vila (ridning) på fredag och så full rulle i helgen då jag är ledig! :D
Woop woop!
 
Blev bara en liten promenad för min del igår. Fick en febrig onge så min planerade lunchridning sket sig 😅 Hade tänkt rida på kvällen istället men då kom en kompis med semeltårta och när han åkte så var det för sent.

Idag ska båda islandshästarna ridas och jag ska träna. Får se om jag kanske får med dottern på en ridtur på lunchen, hon blev feberfri typ direkt men måste ju vara hemma ändå. Det hade varit fint för då kan jag gå både promenad och träna ikväll. Vi får se, motion kommer jag få iallafall :)
 
Blev en lugn promenad på 1,5 timme idag. Underbart väder, men jag är Så jäkla sliten efter 7 dagar i sträck på jobbet, tror jag i runda slängar gjort 100 timmar varav de senaste är nätter. Ont i huvet, allmänt seg. Orkar inte ens åka till stallet. Hade förträngt att jag ska iväg med hästen imorgon halva dagen, känner mig ofantligt opepp och just nu gör det mig inget om det blir inställt.
 
Blev ridning på lunchen och promenad och träning nu på kvällen :) Ryggen har inte varit jättebra idag så hoppas den mår bättre i morgon. Får ändå vara glad att jag har de dåliga dagarna mer och mer sällan.
 
Åh, men vad skönt ändå med en till som känner så. Alla pratar ju mest om hur bra de mår av yoga. Jag vill också känna så! Men just nu funkar det ju uppenbarligen inte så det får vara tillräckligt med att jag faktiskt tränar, kommer ut och ägnar mig åt pulshöjande aktiviteter.
Jag kan inte med när det blir för mycket yoga i yogan någon som ska styra mig till att hitta mitt inre och tvinga mig att andas när jag inte vill, jag får känslor av att vilja explodera.

Därför skiter jag i det där meditativa och andas som jag vill. Jag ser yogaövningarna som träningsövningar helt enkelt då klarar jag det. Men tempot och flowet gör att jag ändå blir lugn.

Testade någon film med Adrienne, det slutar alltid med att jag blir arg på henne och vill kasta skärmen i väggen.
 
Jag hade ett ganska bra yogapass imorse. Gjorde mina bästa forearm stands någonsin, över 15 sekunder efter att ha nuddat väggen :bump: gick med i en gratis träning för arm balances på Facebook och det fanns en del bra tips där som definitivt gjorde skillnad. Gjorde också riktigt bra jumpbacks från crow till chaturanga tack vare den träningen! Däremot kändes handståendena inte alls bra idag men det var väl förhoppningsvis bara dagsformen.
 
Tog mig ut på en joggingrunda ikväll. Har mått rätt dåligt senaste dagarna, deppig, svart, tungt med allt och så-jävla-trött. Men konstigt nog kändes ändå joggingen lätt, jag hade tänkt göra 5 km bara för att få det gjort, då jag mår sådär. Väl ute hittade jag snabbt en bra takt som jag kände att jag kunde nöta på i väldigt länge. Tror det blev 6.5 km i slutändan men tiden har jag ingen aning om. Jag var i vilket fall inte speciellt trött när jag kom hem.
Glömde titta på klockan när jag började, kanske är det därför det kändes så lugnt och att jag inte hade nån nytta av att stressa upp mig ;)

Imorgon är det fullt upp, får se om jag hinner ta en powerwalk på morgonen och träna nåt styrkepass efteråt för sen går dagen i ett från kl 10 till kvällen... har inte tränat styrka alls denna vecka och det stör mig. Måste försöka få in nåt nu i slutet av veckan.
 
Jag gymmar normalt sett tisdag, torsdag och en helgdag eftersom det passar bäst med övriga familjelogistiken men igår morse när klockan ringde var det stört omöjligt att komma iväg :crazy: Har haft en (eller egentligen typ 10) helt galna jobbveckor med alldeles för hög stressnivå och belastning. Bästa sättet att släppa fokus på jobbet brukar vara träning men igår tog orken slut. Årets första planerade men inställda pass, tråkigt men kanske välbehövligt.

I eftermiddag har jag tvingat mig själv att kompa ut efter lunch och ska ta med barnen ut och åka skridskor för första gången (för dom). Bara temperaturen letar sig uppåt lite, i morse hade vi -16 grader kallt i Göteborg :eek:
 
Jag körde för första gången på mycket länge igår ett hemma-styrkepass (inga redskap) på 60 min. Följde en video inriktad på träning för löpare. Alltså herregud vad svag jag är i vissa delar. Det är ju löjligt! Men jag kämpade på rejält och jösses så utmattad jag blev! Pulsen hamrade och svetten rann. Och jag bokstavligen föll ihop på sista övningen. Jag kan ärligt säga att det fanns noll och nada kraft kvar. Jag var helt slut! Så jag inser ju att det är ngt som jag behöver få till regelbundet framöver. Det måste verkligen bli ändring på det.

Idag har jag märkligt nog inte speciellt mkt träningsvärk (bara lite i sätet) men benen är TRÖTTA. Så jag sprang en mkt lugn 4 km runda för att skaka lite liv i dem. Det gjorde gott! Och vi har ju nu ÄNTLIGEN fått lite snö! :love: Så det var underbart att ta en jobbpaus och sticka ut i solen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
2 915
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
66 158
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
66 089
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 439
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Shop to you drop, del 4
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp